vraagje over Tinkers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

vraagje over Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:34

zijn tinkers nou makelijke paarden om te rijden of niet Verward
ik hoor zulke rare verhalen wat is nou waar Verward
dacht dat t makelijke paardjes waren Verward

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:36

Het waren makkelijke paarden (zijn ze nog wel). Er is gewoon te veel mee gefokt. Iedereen dacht, he een braaf paardje uit Ierland, willen wij ook... Broodfokkers springen daar op in, door qua karakter e.d. 'slechte' paarden te fokken. Men fokt niet om het karakter, maar om het geld.
Zorg er gewoon voor dat je een paard bij een erkende fokker vandaan haalt, dan zit het waarschijnlijk wel goed.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:38

Je hebt net als bij alle rassen, makkelijke maar ook moeilijke tinkers...
Wij hebben zelf een tinkermerrie, een schat van een beest maar zeker geen doetje. Ik zou op haar ook niet zo maar een klein kind kunnen/durven zetten.
Ze kan behoorlijk drammen en is ook echt oersterk.
Buiten is ze weer koel in het hoofd: Vrachtwagens, trekkers.. het interresseert haar geen moer..
Ik vind een tinker zelf niet echt bij uitstek een beginnerspaard.
Ze zijn wel enrom veelzijdig OK dan!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:42

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard net als bij mensen, de een is moeilijk de ander niet
Een vriendin van mij heeft er ook een,die is niet zo moeilijk maar wel sterk met rijden en buitenritten wil ze ook welleens kwallenmaar verder is ze lief...

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:45

kijk en die verhalen hoor ik dus de laatste tijd heel erg veel . terwijl ik een paar jaar geleden alleen maar hoorde tinkers zijn zo braaf je rijd er zo mee weg Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:54

ik denk niet dat het zo werkt amethyst.
Hoe zou het dan bij de kwpn-ers zitten? Daar wordt pas om het geld gefokt!! En noem verder alle andere rassen dan ook maar. Haha!

Dus eigenlijk vind ik het maar flauwekul. Lachen

Tinkers met een slecht karakter? Misschien 1 op de 100 en dan nog is er voor die ene waarschijnlijk net dat ene baasje wat wel met hem/haar overweg kan. Zoveel tinkers zoveel karakters.
Het fokken in tinkers voor geld... de echte kanjers gaan vanuit Engeland en Ierland voor duizenden ponden naar Amerika. Dan zullen daar de 'slechte' karakters ook wel naartoe gaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Pellie op 02-03-04 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:55

Tinkers zijn super paarden of moet ik zeggen pony's!!! hahahha
Nee echt waar tinkers zijn superrrrrrrrrr je kan er alles mee doen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:55

Tinkers zijn ook gewoon paarden, net als ieder ander ras. En zoals bij ieder ander ras heb je veel verschil tussen de karakters.
Wel ben ik er nog steeds van overtuigd dat je tussen de tinkers verhoudingsgewijs veel meer brave paarden vind dan tussen bijvoorbeeld kwpn'ers. De tinker is naar mijn mening dus over het algemeen inderdaad een braaf ras, maar uitzonderingen heb je er altijd tussen.
Doorgefokte tinkers zul je denk ik niet veel vinden, hier in nederland zijn ze nog niet zo lang erg bekend, en volgens mij is het grootste deel van de tinkers die hier rondlopen nog steeds import.
De meeste tinkers zijn koel in hun hoofd, maar vaak ook zo koel dat het onwijze stijfkoppen kunnen zijn, die echt nergens van onder de indruk zijn. Ook niet van een ruiter die iets anders wil dan de tinker Tong uitsteken
Daartegenover staat weer dat ze vaak wel betrouwbaar zijn, in de zin van een stuk rustiger dan een ander paard.

Bovendien worden tinkers vaak aangeprezen als erg brave paarden, en ideaal voor beginners. Mensen verwachten er dan veel te veel van, en er is dan het risico dat ze bij veel te onervaren mensen terecht komen, als hij bij wijze van spreken een keer zijn oor verkeerd doet is hij al lastig.
Val me hier niet op aan, dit is wat ik in mijn omgeving vaak heb zien gebeuren helaas....

Ik heb zelf een tinker die onder het zadel heel fel kan zijn, hij is erg voorwaarts, en je zou hem wel een beetje hyperactief kunnen noemen. We hebben wel heel veel 'opstartproblemen' gehad, hij was in het begin bijna niet te rijden.
Nu zet ik er, ondanks zijn drukke karakter, rustig een kind op.
In de omgang is het het braafste paard dat je je kunt voorstellen.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 23:59

Pellie schreef:
ik denk niet dat het zo werkt amethyst.
Hoe zou het dan bij de kwpn-ers zitten? Daar wordt pas om het geld gefokt!! En noem verder alle andere rassen dan ook maar. Haha!



tinkers tegewoordig ook hoor Haha! 4 jaar geleden kon je voor 3000 gulden een grote tinker kopen nu betaal je ruim 4000 euro voor een middelmaatje belachelijk ik heb nog goedkopere kwpn,ers gezien Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:04

Zekers maar dat wil niet zeggen dat er daarom slechte karakters in zijn gefokt. (ik heb mijn 1e tekst nog even aangepast, na nog ff te hebben nagedacht. Lachen ) Die prijsstijgingen zijn de afgelopen 1.5 jaar gigantisch geworden. Maar ken jij tinkers die gemeen of vals zijn? Is een paard dat überhaupt wel? Ligt de oorzaak hiervan dan vaak niet in factoren van buitenaf?

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 00:10

ik ken wel een tinker die zijn baasje ontzettend in de maling neemt door er gewoon in volle loeiharde galop er vandoor te gaan Verward echt eng ben .het gaat om een ruin van 3 en een half jaar. Verward ooit eens bij een handelaar geweest en die zij dat zelfs de hengesten braaf waren Verward waarom is deze dan zo gestoord nou weet ik dat jonge paarden niet altijd makelijk zijn maar toch dit is een tinker en ik lees hier ook stukjes dat ze pittig en sterk zijn Verward

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:15

udinae schreef:
ik ken wel een tinker die zijn baasje ontzettend in de maling neemt door er gewoon in volle loeiharde galop er vandoor te gaan Verward


Goh, waar ken ik dat van? Die van mij deed dat dus constant in het begin, heeft heel lang geduurd om het eruit te krijgen. Des te meer omdat hij het bij de 2 eigenaren voor mij ook al deed. Voor een deel was het angst, voor een deel aangeleerd gedrag.
Maar dat soort dingen zijn gewoon op te lossen, wat je ervoor nodig hebt is goede hulp en veel doorzettingsvermogen.

Maar is deze tinker dan gemeen, of lastiger dan een ander paard? IMO niet....
Laatst bijgewerkt door Supertje op 02-03-04 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:15

udinae schreef:
ik ken wel een tinker die zijn baasje ontzettend in de maling neemt door er gewoon in volle loeiharde galop er vandoor te gaan Verward echt eng ben .het gaat om een ruin van 3 en een half jaar. Verward ooit eens bij een handelaar geweest en die zij dat zelfs de hengesten braaf waren Verward waarom is deze dan zo gestoord nou weet ik dat jonge paarden niet altijd makelijk zijn maar toch dit is een tinker en ik lees hier ook stukjes dat ze pittig en sterk zijn Verward



Er staat toch niet dat ze niet te houden en verschrikkelijk vervelend zijn.
Sommigen zijn wel sterk ja, maar dat wil niet zeggen dat ze niet braaf zijn en je er neit fatsoenlijk op kan rijden.....
Ik heb kippenkracht van 0,0 en ik heb ook altijd met plezier op tara gereden.
Het zijn echte lieve knuffels...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:23

Pellie schreef:
Maar ken jij tinkers die gemeen of vals zijn? Is een paard dat überhaupt wel? Ligt de oorzaak hiervan dan vaak niet in factoren van buitenaf?


Goed punt. Ik ken namelijk best wat Tinkers met een (zeer) slecht karakter. Bewijs daarvan is het 15 cm grote litteken op mijn arm..
Maar je geeft ook al meteen de reden aan.
Veel geïmporteerde Tinkers hebben trauma's of andere gedragsproblemen. Bij Nederlandse Tinkers is dat al veel minder.
Ik vind Tinkers iig niet makkelijk. Ze zijn nuchter en stug. En wat ik bij 9 van de 10 Tinkers merk is dat ze redelijk dominant zijn. Hier moet je mee om kunnen gaan.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 07:07

udinae"]
[quote="Pellie schreef:
ik denk niet dat het zo werkt amethyst.
Hoe zou het dan bij de kwpn-ers zitten? Daar wordt pas om het geld gefokt!! En noem verder alle andere rassen dan ook maar. Haha!



tinkers tegewoordig ook hoor Haha! 4 jaar geleden kon je voor 3000 gulden een grote tinker kopen nu betaal je ruim 4000 euro voor een middelmaatje belachelijk ik heb nog goedkopere kwpn,ers gezien Haha!
[/quote]


Mag ik even lachen?

Ik heb 4 jaar geleden voor een 2 jarige, ZWARTE, niet beleerde ruin grote maat 3500 gulden betaalt. Nu zou hij ongeveer 2000 tot echt maximaal 3000 euro opbrengen.

Een Tinker is een ras, je hebt goeien, je hebt slechten. Omdat het grootste gedeelte braaf is wil niet zeggen dat ze het allemaal zijn. De mijne b.v juist niet.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:55

En ik heb vier jaar geleden mijn merrie van 5 L dressuur mooi bont en veel behang voor 3000 gulden inclusief zadel en dekens gekocht. En vorig jaar heb ik op de keuring een bod van 4000 euro voor haar gekregen, dus tsja ik denk dat je een beetje te veel betaald hebt toen. Zeker voor een helemaal zwarte!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:59

Punt was dat er toen niet zoveel ruintjes waren, en al helemaal geen grote maten. Bovendien was het liefde op het eerste gezicht. Knipoog

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:15

Jaaaaaa dan speelt er natuurlijk ook nog een stukje emotie mee!

Qua karakter van tinkers heb ik al veel geschreven. En wij hebben zelf 9 tinkers op stal staan. Verder ben ik op veel plaatsen geweest. Maar de tinker zoals hij in het begin omschreven werd ben ik slechts 1 keer tegengekomen. Sterker nog zijn eigenaresse heeft hem verkocht omdat hij te gemakkelijk was. Tuurlijk zijn tinkers leuk en zien ze er vooral in de winter uit als grote gevlekte knuffelberen. Maar ook shetlanders hadden deze reputatie vroeger. Veel mensen willen zo graag een braaf en makkelijk paard dat ze alles geloven wat er gezegd wordt. De handelaren spelen hier braaf op in! Een twee en een half jarige tinker verkoopt een stuk moeilijker als een driejarige ingereden tinker. Ow nou dan is hij toch gewoon 3! Paar keer een meisje uit de buurt erop en voila weer een 3 jarige ingereden tinker erbij! De eerste tijd is zo een beestje nog te beduusd van alle nieuwe indrukken en werkt dus makkelijk mee, maar na een half jaartje is het diertje manser, meer volgroeid en sterker geworden. En in onervaren handen kan dat zich uitten in erg vervelend gedrag. Hoe vaak hoor je niet dat mensen hun tinker verkopen omdat ze bang zijn geworden of hem niet meer aankunnen. Helaas wordt dat steeds vaker werkelijkheid. Vooral als mensen blijven vergeten dat er toch echt wel een heus paard schuilt onder dat dikke teddyberen vachtje.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:18

Amen!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:24

dat verschilt toch per paard....

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:26

Ja uiteraard, maar bovenstaande is vaak het geval bij de zogenaamde probleemtinkers.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:41

Daarom adviseer ik mensen ook altijd om de da de leeftijd te laten bepalen!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:57

Mijn paardje bleek ook een jaar jonger te zijn als ik dacht. Wij dachten dat ze 4.5 was, maar ze was dus 3.5, nog geen ramp. Ze was nog volledig onbeleerd toen ik haar kocht en ik heb alles (met wat hulp van mijn beste vriendin) zelf gedaan. Ze heeft alleen wel erg vroeg een veulen gehad, met 4 jaar was ze moeder. Ik heb haar drachtig gekocht.

Verder on-topic: Net als bij andere rassen heb je bij tinkers ook verschillende karakters. Die van mij is een behoorlijke stresskip, terwijl haar dochter werkelijk nergens van onder de indruk is. Wel zijn ze allebei snel en druk, maar ik ken ook weer een tinker die wat dat betref een slome sul is, die moet je ff wakker maken en dan loopt ie ook.

Ik denk wel dat veel tinkers dominant zijn, die van mij staat waar ze ook staat binnen no time boven aan in rang. Ze heeft nu 2 fjorden boven zich die al 12 jaar op die plaats staan, maar ze bevecht ze wel. Ik denk wel dat je daar als eigenaar mee om kunnen gaan, ze hebben een bepaalde trots denk ik, je moet ze echt in hun waarde laten om met ze samen te kunnen werken...

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:07

tinkers zijn makelijke dieren, ze zijn mischien een beetje lomp maar daar moet je van houden, het zijn geen springdieren (ik bedoel niet dat ze niet kunnen springen) maar dresuur doen ze beter OK dan!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:25

Ja net als andere paarden heb je tinkers in véle soorten en maten!!! (misschien wel voor elk wat wils Haha!)
Mede doordat het eigenlijk nog steeds een mengelmoesje van rassen is. Er werd veel draversbloed gebruikt om renwedstrijden te kunnen organiseren (en winnen), er zit veel welsh in enz enz.....dit zijn toch niet de rustigste rassen en die eigenschappen komen bij verder fokken soms wel en soms niet naar buiten.......ik ken over het algemeen toch wel hééél veel makkelijke/ongecompiceerde tinkers (maar deze lopen in de bak dus vaak vrij moeilijk, sloom/halen de bocht niet/geen galop enz enz, dat vergt dan in de bak weer wat meer vaardigheden om t voor elkaar te krijgen)
De tinkers met wat meer in zich (aktie/temperament) komen dan toch verder in springen/dressuur en zijn (meestal) toch wel "van geboorte" al verkeersmak wat betreft tractoren ed, maar kunnen wel verschieten van een eikel die op de grond valt Haha! (dit is tenminste bij "ons" het geval)