Pottock-pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Pottock-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 15:16

Sinds enkele weken rijd ik 1 à 2 maal per week een stoere 5-jarige pony met de naam Kiskil. Het is een Pottock-pony. Zijn er nog mensen hier die zo'n pony bezitten/rijden en zijn dat ook zo'n steenezels? Knipoog
Ik heb maar enkele foto's van hem, jammer genoeg wat donker. Hopelijk binnenkort betere (actie)foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:25

Hhhmmm.... ze zijn wel errug donker, jammer, want ik zie nu niks.

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:51

Een de wat pony???
IK zou eerder zeggen dat het een tinker is.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 16:52

Ja daar lijkt hij idd wel wat op, maar enkel wat kleiner!

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:20

Ja, hij lijkt op een Tinker, maar niet elke bonte stevige pony (paard) is een Tinker! Dit zou echt wel eens een Pottok (of Pottock, of Baskische Pony) kunnen zijn. Oorspronkelijk komt de Pottok uit Navarra en Zuidwestelijk Frankrijk en het Franse Baskenland (waar de naam "Baskische Pony" ook van is afgeleid).
Het is een geharde ras, een gewillige werker, sterk, en hij is snel volwassenen. Daarbij heeft hij ook nog eens veel uithoudingsvermogen. De Pottok is erg vruchtbaar, en heeft een rustig, maar ook een energiek karakter. In de winter leeft de Pottok van stekelige planten eten. Hij krijgt daardoor een soort snor, die hem beschermt tegen de doornen en prikkels. Het ras wordt gebruikt als rijpony, voor trektochten, en lichte trekwerkzaamheden
Vroeger werd de Pottok in de mijnen gebruikt om kolen te verslepen, net als de Shetlander.
De Pottok heeft een lange hals en een korte rug. Het hoofd is iets concaaf (bol), en de oren zijn klein. De manen en staart zijn dik en lang. De vachtkleur komt in bijna alle kleuren voor. Voornamelijk is deze kleur zwart of bruin, maar ook schimmels, vossen, stekelharigen, valen en bonten komen voor. De stokmaat ligt tussen de 1.22 en 1.32 meter hoog.