Wat kan een breedgebouwde arabier dragen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Wat kan een breedgebouwde arabier dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 20:42

De titel zegt het al. Wat zou een arabier van zo´n 1.45 kunnen dragen aan gewicht. Ze is breedgebouwd, geen iel beestje.
Ik denk dat er al meer topics over zijn geweest maar kon helaas via de zoekmachine niets vinden.

Ik denk zelf dat gewicht nog minder uitmaakt dan de rijtechniek, houding van de ruiter. Maar zou toch graag meningen willen horen Lachen

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:43

veel hoor , arabieren zijn ernorm sterk

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:07

Hoi,

Dat er een bepaald gewicht zou zijn dat elk paardenras kan dragen, vind ik persoonlijk onzin. Zo is iemand van 100 kg met een correcte rijtechniek minder belastend voor een paard dan iemand van 50 kg die zit als een pattatenzak! Dus, ik zou zeggen, het hangt er allemaal vanaf hoe je rijdt!

Groetjes!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:17

Heb zelf een arabiertje van 1.44 m bereden en ik weer zelf 55 kilo... Er reed nog iemand op en die woog in de 60 kilo. Ik denk dat ze veel kunnen hebben hoor!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:27

tja ik vind dat op een pony max en kilo of 60-65 kan, tuurlijk zakken ze niet in als iemand zwaarder is, maar of ze het prettig vinden is weer wat anders!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:29

ik denk ook wel veel hoor, ik bedoel, als je even naar vroeger kijkt hadden ze een aardig zwaar zadel op, een hoofdstel, borsttuig, en een (bewapende) man op hun rug..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:33

Boeflover: Vroeger deden ze ook alle deuren en ramen dicht snachts. Wanneer de paarden sochtends dood op stal lagen, was dat de schuld van heksen. Dus.....

Ik vind dat een arabier niet zo heel veel kan hebben eigenlijk.
Arabieren zijn over het algemeen smal en hebben dunnen beentjes. Hoeveel precies dat kan ik niet zeggen eignelijk. Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:44

Ik vroeg dit omdat ik laatst een gesprek heb gehad met men. Wijers (fysiotherapeut uit Harkema). Natuurlijk snap ik dat een arabier geen volwassen man van 90 kg. kan dragen. Maar ik moet toegeven dat ik zelf geen 55 kg. weeg. Ik heb haar gekocht omdat ze toch wel echt breed is voor een arabiertje. Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:51

Misschien dat een foto beter op zijn plaats is hier?
Dan kunnen we 'zien' of je te zwaar bent/bevonden wordt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:17

Volgens mij kunnen ze heel wat hebben zijn arabieren heel sterk. Pas hadden wij het erover op stal en toen zei iemand mij dat een arabier niet meer dan 70 kg kan dragen.. Ik vraag me dat heel erg af. Je ziet in de endurance toch ook volwassen kerels op een arabier rijden? Die lijken daar toch ook geen moeite mee te hebben....
Als je goed kunt rijden is gewicht al helemaal geen probleem.. Iemand van 40 kg die zit als een hobbezak is meer belasting voor een paard dan iemand van 80 kg die goed meezit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:27

er zijn genoeg arabieren die een volwassen vent van 90 kilo kunnen dragen hoor
arabieren zijn over het algemeen sterke paarden
tuurlijk zijn er de uitzonderingen, mara je bent niet zomaar te zwaar voor een arab(mits gezond)

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:30

Mij lijkt 70 kg echt wel MAXIMAAL hoor! Tuurlijk maakt het uit hoe je er op zit, hoe het beestje gebouwd is en wat je er van vraagt maar als je er van uit gaat dat dit allemaal goed is lijkt 70 kg me echt wel meer dan genoeg!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:55

Bedankt voor alle reacties Lachen
Ik ben geen echt zwaargewicht, maar toegegeven niet superslank
Ik heb haar gekocht omdat ze toch wel breedgebouwd is voor een arabiertje in haar maat. Ik ben haar inmiddels aan het berijden en zie wel hoe dit verder loopt, ik denk zelf ook dat ze wel redelijk wat kan dragen.
Maar dit valt verder te bezien wanneer ik verder ga met inrijden...

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb natuurlijk liever alleen maar positieve antwoorden. Maar de negatieve antwoorden houden me toch scherp Haha!
Misschien tot maar eens gaan lijnen Bloos

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:59

hoi, je bent niet alleen want ik zit met het zelfde !!
bij die van mij zit een kwrt haflinger in, en ik ben ook niet superslank.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:35

In de internationale endurancesport waar 90 % arabieren aan deelnemen is er een minimum gewicht van 70 kilo (correct me if I'm wrong) weeg je minder dan moet je lood meenemen. Dit gaat dan in hoog tempo over 120-160 kilometer. Tuurlijk moet je paard gezond en in goede conditie zijn maar inderdaad, ze kunnen best wat hebben. Als je twijfelt vraag dan je veearts of fysiotherapeut om advies.

*heb het even opgezocht, het is zelfs verhoogd naar minimaal 75 kilo, dit is wel met zadel*

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:44

draumpje schreef:
er zijn genoeg arabieren die een volwassen vent van 90 kilo kunnen dragen hoor
arabieren zijn over het algemeen sterke paarden
tuurlijk zijn er de uitzonderingen, mara je bent niet zomaar te zwaar voor een arab(mits gezond)



Zeker een arabier van 1,80m en 600 kilo dan toch???

90 kilo is verrekte zwaar voor een gem. Arabier. Ik heb er zelf van 1,60m en zwaar gebouwd, maar daar komt echt niemand van 90 kilo op!!! Die gaan eerst maar eens ernstig op dieet....... Pling

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:59

draumpje schreef:
er zijn genoeg arabieren die een volwassen vent van 90 kilo kunnen dragen hoor
arabieren zijn over het algemeen sterke paarden
tuurlijk zijn er de uitzonderingen, mara je bent niet zomaar te zwaar voor een arab(mits gezond)



Hmmz dat zeggen ze ook van Fjorden, dat ze 90 kg dragen kunnen. Dat vind ik toch echt wel ff een heel verschil! Het wil er bij mij niet in dat een volbloed ( en dus een over het algemeen rank en gevoelig paardje!) met hetzelfde gemak een ruiter van 90 kg draagt als een stevige, gedrongen koudbloed.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:43

bij mij wel, heb dan ook een paar leuke praktijkvoorbeelden meegemaakt

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:59

Bij ons op stal staat een jongedame met een geschat gewicht tussen de 100 en 120 kilo.
Ze moet met een stoel opstijgen omdat ze haar eigen gewicht niet omhoog krijgt.
Ze heeft een arabiertje van ongeveer 1.60 en ik verwacht al jaren problemen maar die zijn er absoluut niet,ze rijd inmiddels M2.
Het enige wat het beestje in de afgelopen jaren heeft gehad is een spatoperatie en zal nu ongeveer 13 jaar oud zijn als het niet ouder is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:22

draumpje"]
er zijn genoeg arabieren die een volwassen vent van 90 kilo kunnen dragen hoor
[/quote]

[quote="dimmelim"]
In de internationale endurancesport waar 90 % arabieren aan deelnemen is er een minimum gewicht van 70 kilo (correct me if I'm wrong) weeg je minder dan moet je lood meenemen. Dit gaat dan in hoog tempo over 120-160 kilometer. Tuurlijk moet je paard gezond en in goede conditie zijn maar inderdaad, ze kunnen best wat hebben. Als je twijfelt vraag dan je veearts of fysiotherapeut om advies.

*heb het even opgezocht, het is zelfs verhoogd naar minimaal 75 kilo, dit is wel met zadel*
[/quote]

[quote="Elfie schreef:
Dat er een bepaald gewicht zou zijn dat elk paardenras kan dragen, vind ik persoonlijk onzin. Zo is iemand van 100 kg met een correcte rijtechniek minder belastend voor een paard dan iemand van 50 kg die zit als een pattatenzak! Dus, ik zou zeggen, het hangt er allemaal vanaf hoe je rijdt!


Mijn mening is een combinatie van bovenstaande quotes. En geloof me, in de internationale endurance weten ze echt wel waar ze mee bezig zijn. Die paarden worden de gehele wedstrijd gevolgd door veterinairen. Als het echt zo slecht voor ze zou zijn om met >75 kg op hun rug in een flink tempo meer dan 100 km af te leggen, dan zou je dat wel terugzien in de resultaten. Het gaat hier natuurlijk wel om goed getrainde paarden, maar die paarden zijn ook ooit 'beginner' geweest en hebben ook ooit voor het eerst meer dan 75 kg op hun rug gehad. Arabieren kunnen meer hebben dan je denkt hoor.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:51

Ik denk echter wel dat je het inrijden (zag geen leeftijd van arab) door een lichter iemand zou moeten gebeuren.

DIt omdat alle spieren natuurlijk zich nog moeten ontwikkelen tot sterke spieren.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:58

Napoleon reed ook op zo'n "klein" dapper arabiertje en woog hij geen 100 kg??? Hij reed behoorlijke afstanden!!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:15

Zou me over het gewicht maar geen zorgen maken en over de opmerking, dat de arabieren maar van zulke "dunne"beentjes hebben en daarom niet meer dan ongeveer 75 kg zouden mogen dragen , is je reinste kolder. Hun bouw is zo perfect, dat ze heel wat gewicht kunnen torsen. Zou me dan ook geen zorgen maken over hoeveel ze mogen dragen, maar eerder over wat ze moeten dragen. Het gaat om de combinatie en hoe deze op elkaar zijn afgestemd. Goed inrijden en in goede conditie houden(zowel ruiter als paard) en ze brengen je overal en ook al heb je volgens de normen wat overgewicht!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:18

Kijk eens in de endurance, daar zijn bijna alleen maar arabieren (op hoog niveau dan), en heel wat grote / zware mannen erop, die zo 'eventjes' 160 km lopen. En die dieren komen daarna ook nog eens door een hele zware veterinaire keuring heen.

Ik ben zelf 65 kg, en m'n stevige arabje van 1.50 kan mij prima houden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:57

Hmmz, ik heb een gemiddeld (niet te dun en niet te breed) gebouwd dametje waar ik (95kg) met gemak op kan en onze andere, breed gebouwde dame kan met het volste gemak 130 kg hebben. Zo breekbaar zijn ze echt niet mensjes... Ze kunnen ook met gemak 1,5x hun lichaamsgewicht trekken enzo, en de rug is echt steviger dan je denkt. Zelfs enkele dagen na het veulenen, als je jongste (smalste) eruit ziet als een brandhoutje kan ze me nog met gemak dragen. En die andere die kan met een vast gewicht van 110 kg nog minimaal 60 cm. springen... Beidde merrie's zijn tussen de 1.45 en 1.50 hoog.