mijn liefde voor arabieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

mijn liefde voor arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 15:11

hallo, OK dan!
ik ben een meisje van 14 jaar en heb een grote voorliefde voor het arabische ras.
ik heb er zelf geeneen, want voordat ik mijn grote liefde voor arabieren vond, had ik al een ander paard waar ik overigens heeeeel erg blij mee ben, maar toch val ik nog steeds altijd voor arabiertjes, voor de andere arabierenlovers onder ons heb ik een nieuw topic opgestart met arabieren. ik zou het leuk vinden als je info en foto's van arabieren of van jou eigen arabier hier plaatst, ik weet dat er al zo'n topic bestaat, maar dat topic ligt toch anders!! gaat over andere dingen!! dankjulliewel!! kusziesz Moi OK dan!

mijn arabieren stuk:
Party!! De Arabier Party!!
De Arabier vind ik zelf wel het mooiste paardenras dat er is. Het dier staat aan de bron van het bestaan van alle andere paardenrassen ter wereld.Het is in feite de oudste, de enige echte volbloed.
Kenmerken
Het Arabische Paard onderscheidt zich o.a. van andere paarden door het feit dat, waar andere paardenrassen 18 ribben, 6 heupwervels en 18 staartwervels hebben, het Arabische Paard deze heeft in de verhouding 17-5-16, wat overigens ook de typische staartdracht van het dier verklaart. Het heeft een zeer groot uithoudingsvermogen en staat bekend om zijn vurige karakter. Door zijn uithoudingsvermogen en hardheid van longen en ledematen is het Arabische Paard een razendsnel dier. Het heeft sierlijke, vloeiende bewegingen, die vooral goed uitkomen in galop.
Afstamming
Er bestaat een verhaal dat ooit eens de profeet Mohammed de allerbeste paarden voor zijn krijgers wilde hebben. Hij beval zijn mannen een kudde paarden binnen een omheining te brengen en ze daar 7 dagen, zonder water, te houden. Na die 7 dagen werden de paarden losgelaten en deze stormden naar de dichtsbijzijnde waterbron. Plotseling liet Mohammed echter een strijdkreet horen. 5 merries kwamen terug, ondanks hun hevige dorst. Men zegt dat alle raszuivere Arabieren afstammen van deze 5 merries, die hun meester zoveel trouw en toewijding toonden. Daarom zijn er vanaf die tijd strenge regels om de bloedlijnen zo zuiver mogelijk te houden...

VAN EEN ANDERE SITE OVER ARABJES OK dan!
Herkomst + Geschiedenis

De Arabier is waarschijnlijk afkomstig van het zuidoostelijke deel van het Arabische schiereiland, het huidige Jemen. Deze
volbloed heeft het Aziatische wilde paard en, naar alle waarschijnlijkheid, ook de Tarpan als voorouder. De Arabieren menen
dat Allah het dier uit een zucht zuidenwind heeft geschapen. Vervolgens zou Mohammed opdracht gegeven hebben het paardenras
zuiver te houden. Daarom wordt de Arabier ook wel Arabische Volbloed genoemd. Volgens de Grieken ontstond de Arabier echter
uit de spetters water die de zeegod Poseidon veroorzaakte toen hij met zijn drietand op het water sloeg.

Wanneer de Arabier is ontstaan, is onduidelijk. Op afbeeldingen die uit omstreeks 2500 v. Chr. stammen, worden reeds paarden
afgebeeld die sterke gelijkenis vertonen met de Arabier. Volgens de overlevering zou bij de eerste fok een verre achterkleinzoon
van Noach betrokken zijn geweest. Deze Bax zou een bekende paardentemmer zijn geweest en zou omstreeks 3000 v. Chr. een merrie
met de naam Baz in het gebied van het huidige Jemen gevangen hebben. Deze zou vervolgens gedekt zijn door de hengst Hoshaba.


Aan de andere kant zijn er nooit prehistorische botten van de Arabier gevonden. Bovendien maakten de Romeinen wel melding
van twaalf verschillende paardenrassen, maar de Arabier kwam niet op die lijst voor. Men moet er dus van uitgaan dat de Arabier
pas 1300 jaar geleden is ontstaan en dat voor die tijd wel paarden werden gefokt, maar dat het daarbij waarschijnlijk om andere
rassen is gegaan.

De grote verspreiding van de Arabier over Aziƫ, Afrika en Europa, en daarmee zijn aandeel in andere paardenrassen, is
een
gevolg van de veroveringsoorlogen van de moslims die vanaf de zevende eeuw plaatsvonden. De Arabier is gefokt op de extreme
omstandigheden waarbinnen hij moet leven. In de woestijn is voedsel schaars. Alleen in de winter en het vroege voorjaar is
gras beschikbaar, zodat dieren tijdens de andere jaargetijden kamelenmelk, gedroogde dadels, vlees en andere zaken te eten
kregen. Voor zwakke exemplaren was daar geen plaats: alleen de sterke dieren hadden een kans.

Stokmaat + Exterieur

De zuiverheid van het ras wordt gehandhaafd door de World Arab Horse Organization die controle uitoefent over het fokken met
lijnzuivere paarden of met paarden van de zeven raszuivere typen onderling. De Arabier staat bekend om zijn raszuiverheid
en zijn sierlijke uiterlijk. Veel lichaamsdelen van de Arabier zijn kenmerkend. Het paard heeft een korte rug, krachtige lendenen
en een lang en recht kruis. De hoogte van de Arabier varieert tussen de 145 en 150 cm. De schouders zijn duidelijk zichtbaar
en de schoft is afgerond. De gebogen hals maakt met het hoofd een specifieke hoek (de mitbah). Hierdoor ontstaat er een soort
welving, waardoor het hoofd in alle richtingen gedraaid kan worden. Opmerkelijk is ook dat de Arabier, ten opzichte van andere
paardenrassen, een afwijkend skelet heeft. Gebruikelijk hebben paarden achttien ribben, zes lendenwervels en achttien staartwervels.
Bij de Arabier zijn deze aantallen respectievelijk zeventien, vijf en vijftien. Deze kleinere aantallen zijn de oorzaak van
de korte rug en de kenmerkende houding van de staart.


Ook het hoofd is een opvallend kenmerk van de Arabier. Het is kort en heeft een fijne vorm met een breed voorhoofd. De snuit
loopt taps toe en heeft grote neusgaten. De ogen staan lager dan bij andere rassen en zijn groot. Tussen de ogen, de oren
en het neusbeen ligt een kenmerkende bult, de jibbah. Verder heeft hij donkere en kleine oren.

De benen van de Arabieren zijn droog, dus zonder overtollig vet en zonder plooien en rimpels. De pezen zijn duidelijk zichtbaar.
De staartwortel tenslotte is hoog ingeplant. Tijdens de voortbeweging wordt de staart gebogen en hoog gedragen. De haren van
de manen en de staart zijn fijn en zijdeachtig.



Kleur + Karakter

De Arabier komt voor in de kleuren schimmel, vos, kastanjebruin en zwart. De vacht is doorgaans eenkleurig, maar op het hoofd
en de benen kunnen witte aftekeningen voorkomen. De schimmel was het favoriete paard van de Franse keizer Napoleon. Ook zijn
laatste paard, Marengo, waarop hij in 1815 de slag bij Waterloo uitvocht, was een schimmel. Het karakter van de Arabier is
vurig en moedig. Toch kan de Arabier ook zeer zachtaardig zijn. Over het algemeen wordt het dier als intelligent beschouwd.

Gebruiksmogelijkheden

De Arabier wordt vooral aanzien als gracieus rijpaard, maar is ook een uitstekend renpaard. Daarnaast wordt het in de fokkerij
gebruikt om andere paardenrassen te veredelen. De Arabier is bepalens geweest voor het ontstaan van de Engelse Volbloed.

Beweging

De Arabische Volbloed is beroemd om zijn sierlijke bewegingen, die vooral goed uitkomen in galop. De draf vertoont veel knieactie,
terwijl de stap niet het sterkste punt is van dit ras. De gangen zijn wel harmonieus en soepel, maar niet erg ruim.

Lovers OK dan! Pling Pling FOTO"S!!! Pling Pling OK dan! OK dan! Lovers

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


zo dat was het!!! vonden jullie het mooi?

kusziesz Moi

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:24

Erg mooi hoor Ik vind Arabjes ook erg leuk

Maarre... ik weet niet of dit erbij gerekend wordt; maar verzameltopics en foto's van internet mogen niet ...

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 17:04

maar, alle foto's moeten van internet zijn toch? anders kan je ze hier niet neerzetten toch? en trouwens, ik verzamel niks, vind t gewoon een leuk idee, als iedereen hier zijn foto's van zijn arabiertje kan neerzetten, of kan vertellen wattie er van vind!!
kusz Moi

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:56

RoWyGo schreef:
vind t gewoon een leuk idee, als iedereen hier zijn foto's van zijn arabiertje kan neerzetten


Dat is dus een verzameltopic Knipoog

Maar ok, ik zal je topic niet verknallen...

Ikzelf ben gek op Moran ox, een Epony hengst, loopt Z springen. Geweldig mooi diertje Kwijl

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 18:04

hebbie dr een foto van?

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:10

Nee, gebruikersrechten

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:29

ok...die van mij dan..(leuk excuus om een foto te plaatsen Haha! )
22 jaar, foto is 3wkn geleden genomen...Marco Polo ox is de vader (Neptun, Pommeranet)
Afbeelding

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:43

Ik vind het prachtig hoor. Heel erg netjes gedaan. Toppie!!!

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:44

Ik rij bij Dhr Giesbers, hij is aantal jaren voorzitter geweest van het arabische volbloeden stamboek (avs) en aantal malen fokker van het jaar.
Hij brengt bijna al zn arabieren uit op de renbaan, het is echt heel leuk om daar te mogen rijden. Fantastische paardjes!
Mijn favoriet van stal is plagom, een hengstje van 12 jaar. Zijn vader is dressuurhengst Gomel.
foto's van de Dhr Giesbers zijn paarden staan in mijn profiel.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 20:07

Mist schreef:
ok...die van mij dan..(leuk excuus om een foto te plaatsen Haha! )
22 jaar, foto is 3wkn geleden genomen...Marco Polo ox is de vader (Neptun, Pommeranet)
Afbeelding



heej leukm paardje hoor! nog meer foto's? ben echt gek van arabjes!
kusz Miej

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:56

hoi Plagom, ken je Helen dan ook van Plakarna? Rijden ze bij Giesbers nog steeds endurance ook? Als je Helen kent, svp groeten van mij doen, heb ooit eens een endurancewedstrijd met haar gereden en Plakarna is super, wat een mooi en lief dier.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:58

oh ja Rowygo, kijk ook eens op oud topic 'de andere arabier' of op mijn site, daar staan ook foto's van Arabjes, ik ben niet zo handig en heb te weinig tijd, heb dus geen mogelijkheid om foto's hier neer te zetten, ik heb wel hele leuke winterfoto's van onze AVS merrie dus die kan ik je PB-en als je wil.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:01

nasheeta schreef:
hoi Plagom, ken je Helen dan ook van Plakarna? Rijden ze bij Giesbers nog steeds endurance ook? Als je Helen kent, svp groeten van mij doen, heb ooit eens een endurancewedstrijd met haar gereden en Plakarna is super, wat een mooi en lief dier.


Tuurlijk ken ik Helen! Ik zal zeker even de groeten doen. Met plakarna gaat alles goed, Zal in april een veulen krijgen van Karvat. Dus het is ondertussen echt een tonnetje!
Er waren maar 2 meiden op stal bij ons die endurance reden, Helen dus met haar eigen paardje en Petra met Jamyla een paardje van Giesbers.
Maar Jamyla heeft afgelopen zomer een veulen gekregen en Plakarna is dus nog drachtig. Dus op het moment wordt er nog geen endurance gereden, al zou ik graag met plagom mee willen doen.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:25

waarom doe je dan niet mee met Plagom??

Leuk die Plakarna drachtig, mooi dier is dat zeg, echt tof.

Vraag je Helen ook of ze de groeten van me wil doen aan Anja Peddemors, haar vriendin? Daar heb ik geen contact meer mee helaas (ex-collega) en ben zelf ook al eeuwenlang niet op endurance geweest en Helen dus ook niet meer gezien.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:34

Ik heb ook een arabiertje. Brahmat O.x. Een ruin van inmiddels 22 jaar oud. Zijn vader is Branco o.x en z'n moeder is maroesjka.
Foto's moet ik ff uploaden voor je...

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:50

nasheeta schreef:
waarom doe je dan niet mee met Plagom??

Leuk die Plakarna drachtig, mooi dier is dat zeg, echt tof.

Vraag je Helen ook of ze de groeten van me wil doen aan Anja Peddemors, haar vriendin? Daar heb ik geen contact meer mee helaas (ex-collega) en ben zelf ook al eeuwenlang niet op endurance geweest en Helen dus ook niet meer gezien.



Plagom staat helaas te koop, en Giesbers wil hem zo snel mogelijk weg hebben. Dus helaas, heb het wel gevraagd want hij zou echt uitstekend zijn voor de endurance!
Ik zal haar zeker de groeten doen!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:59

plagom"]
[quote="nasheeta schreef:
waarom doe je dan niet mee met Plagom??

Leuk die Plakarna drachtig, mooi dier is dat zeg, echt tof.

Vraag je Helen ook of ze de groeten van me wil doen aan Anja Peddemors, haar vriendin? Daar heb ik geen contact meer mee helaas (ex-collega) en ben zelf ook al eeuwenlang niet op endurance geweest en Helen dus ook niet meer gezien.



Plagom staat helaas te koop, en Giesbers wil hem zo snel mogelijk weg hebben. Dus helaas, heb het wel gevraagd want hij zou echt uitstekend zijn voor de endurance!
Ik zal haar zeker de groeten doen!
[/quote]


gaan wij a.u.b. eventjes niet offtopic? dit topic was bedoeld voor foto's van arabieren enzo, en niet voor onderlinge " groetjes enzo" dankjewel.
kusz miej

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:41


djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:14

nee je mag geen foto's van internet halen Verdrietig wel jammer. maar ik had een leasearabiertje, rijd er ngo steeds op : Django Haha! hij is superlief, helemaal neit wild ofzo
hij word western gereden
Afbeelding

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 12:58

dr word niet veel meer gereact he? *schopje*