Andalusier!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Andalusier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:17

Wie vindt de Andalusier ook helemaal te gek Haha! en zou je er 1 willen als je het kon betalen ??? Lachen Weet iemand nog een leuke site met info over Andalusiers OK dan! ??? doei doei

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:04

Zoek maar eens op Andalusiers. Mijn moeder en ik hebben een 13-jarige ruin en een 5-jarige merrie. Beetje oude foto's in mijn profiel maar heb je een indruk.

heidy_ravel

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:12

Bij ons p de manege staat een mooie andalusier het is een hengst... Egt leuk zijn ze . wat ik alleen jammer vind is dat ze zo sterk zijn, ik ben namelijk maar klein ds kan ik dat nooit aan maajaa ooit wil ik er misschien wel een maar dan meot ik wel uitgegroeid zijn
http://www.heart4horses.nl/ en dan moet je naar rassen en andalusier gaan saat egt heeeel veel info in over het karakter etc

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:24

Sterk zijn?? Ze zijn heftig maar als ze te sterk voor je zijn zijn ze waarschijnlijk niet op de juiste manier ingereden.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:14

Ik ben er ook zot van hé...Kan nie zeggen kijk in mijn profiel want die moet ik nog eens maken .Er zullen nog antwoorden volgen wacht maar Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:19

Kijk ook maar in mijn profiel, ik heb ook een Andahengst van nu 7 jaar. Ze zijn geweldig!

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:39

Kijk ook maar in mijn profiel, daar staan foto's van mijneigen Anda!!!
Het is echt een super toppertje!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:56

De mijne heet Llano.
Is juist superlicht, volgens m'n instructeur (zonder ervaring met spaanse paarden) moet die juist zwaarder in de aanleining worden, maar ik ben het daar dus niet mee eens.
Op de foto heb ik een pelhalm bit in, maar dat was voor de show (lijkt zo een beetje op een stang)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:59

Zonder druk kan je je paard niet van achter naar voren rijden lijkt me. Een Andalusier, heeft nogal de neiging met een mooi nepkrulletje te lopen zonder ruggebruik.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:37

Ja, idd Lisette, daar kan ik van meespreken... Altijd mooi in het krulletje, en dat geeft nogal eens het idee dat je super bezig bent. Maar schijn bedriegt dus bij Anda's Haha!

Maar mijn anda maakt zich dus niet bepaald sterk tijdens het werk, hij ìs wel sterk, maar gebruikt dit zelden tegen mij. Hoewel hij vorige week zijn (mega)hals er even opzette toen hij een oefening te moeilijk vond, en een loopje met mij nam Haha!
Ik noem hem dan ook: Licor het vliegmachien Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:08

Heerlijke heethoofden he!!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:18

Nee, nee, en nee. Ik rij onze 'heetste' dame zonder bit (of hackamore of zo) en kan haar ook in rengalop bergaf op een keienhelling met een pink sturen. Gaat op stemcommando 'Arabella...: tölt!' met lichte aanleuning en een píezeltje aansporing in tölt.
Sancha rijdt 'trotte alto' met bijna doorhangende teugel....
Hardwerkende lieffies zijn het.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:06

...HACKAMORE...!? dan kan ik het geloven dat hij direkt stopt Knipoog
Dat is sterker en stouter dan eenderd welk bit!
Het is een systeem dat ze normaal aan doen aan paarden die een 'harde' mond hebben, die nie reageren op de hand met een bit.
Het is een systeem zonder bit ja, en daarom denken mensen vaak dat het niet straf is...maar dat op de neus werkt. Dus als je trekt, trek je de mond van je paard niet stuk mara je blokeerd zijn luchtwegen want het spant zijn neus dicht...
Ben er volledig tegen, heb er eens mee gereden (enfin meer in frankrijk maa daar rijden ze de hensons mee).
Galopeer je bergaf volle bak?....ik ga zelde in draf al in een bergaf, keislecht voor de pezen, in kleine draf af en toe kan geen kwaad maa galop is fel afgeraden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:36

Cin, HC schreef ZONDER bit (of hackamore of zo)! Die gebruikt hij dus ook niet.

Het is me niet duidelijk wat dan wel aan de andere kant van de teugel zit, kaptoom (seretta) bosal, of alleen op halster? Maar het punt was Trotte Alto (uitgestrekte draf) met doorgehangen teugel. Wat er dan aan dat einde van de teugel zit maakt niet zo heel veel uit als de teugels toch doorhangen.

Dat geld ook voor stang en hackamore. Met een doorhangende teugel gereden is dat een heel ander verhaal, maar je moet dan idd niet op zijn Engels/Duits rijden maar meer op Spaans/Western manier. Als hij loopt dus alleen met de teugels sturen door tegen de hals naar links of rechts te bewegen en niet aan het bit (of neus) naar binnen te trekken. Stoppen (en sturen ook) op je zit en niet door aan de teugels te gaan te hangen.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:38

A ok , slecht gelezen , sorry Knipoog

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:40

Don_Marcello schreef:
Cin, HC schreef ZONDER bit (of hackamore of zo)! Die gebruikt hij dus ook niet.

Het is me niet duidelijk wat dan wel aan de andere kant van de teugel zit, kaptoom (seretta) bosal, of alleen op halster?


Nog even verder gekeken:
Afbeelding

Alleen op een rijhalster dus teugels aan een gewone neusriem!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:43

cinv schreef:
...HACKAMORE...!? dan kan ik het geloven dat hij direkt stopt Knipoog
Dat is sterker en stouter dan eenderd welk bit!
Het is een systeem dat ze normaal aan doen aan paarden die een 'harde' mond hebben, die nie reageren op de hand met een bit.
Het is een systeem zonder bit ja, en daarom denken mensen vaak dat het niet straf is...maar dat op de neus werkt. Dus als je trekt, trek je de mond van je paard niet stuk mara je blokeerd zijn luchtwegen want het spant zijn neus dicht...
Ben er volledig tegen, heb er eens mee gereden (enfin meer in frankrijk maa daar rijden ze de hensons mee).
Galopeer je bergaf volle bak?....ik ga zelde in draf al in een bergaf, keislecht voor de pezen, in kleine draf af en toe kan geen kwaad maa galop is fel afgeraden.


Ff een hackmore drukt de luchtwegen niet dicht hoor, dan moet je em op zijn neusgaten hebben liggen, het gevaar schuilt in het neusbot, heb je em te laag hangen kan je dat breken, maar zoals met alles, het is zo scherp als de hand van de ruiter.
Ik heb jaren met een hackmore gereden (mijn vorige paard) en die kon gewoon ademhalen hoor Knipoog Het is dus ook niet altijd scherper dan een bit. Een bit is bij verkeert gebruik namelijk net zo'n strafmiddel.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:14

ja das just Knipoog maa de mensen da k ik met zo iets zag rijden waren laag op de neus en normaal is het systeem zo...
Mara goed dat er mensen zijn gelijk jij dan die het zacht maken voor het paard Knipoog

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:28

cloris schreef:
Een bit is bij verkeert gebruik namelijk net zo'n strafmiddel.


Helemaal mee eens en dat geldt voor elk bit, dus ook een gewone trens als je daar constant veel druk op hebt. Of je nou een notenkraker inwerking (gebroken trens) of een hefboom (stang of hackamore met lange scharen) gebruikt, bij verkeerd gebruik is het allebei slecht voor het paard. Met een stang of hackamore, zeker met lange scharen is de kans op schade natuurlijk nog groter.

Als je er vanaf kunt blijven (zoals bij netjes western rijden) zijn lange scharen trouwens nog vriendelijker dan korte omdat je dan met een grotere beweging van je hand een kleiner effect op het bit veroorzaakt. Korte scharen werken sneller in (maar wel met minder kracht).

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:22

'Trotte Alto' is 'hoge draf', soort van piaffe, maar met wat meer meters om nog érgens te komen. Normaal wordt dit met stang flink aangezet en veel beenhulp gereden.

Arabella, die van de foto, rij ik dus zonder bit of wat ook en zou ik ook zonder hoofdstel kunnen rijden. Tis alleen voor míj prettig dat ik alle paarden op min of meer gelijke wijze kan rijden. Ik rij Aabella zowel met normale teugelhulpen als met neckreigning. Sancha op de nek, Luna en Capricho zijn nog aan het studeren. Luna gaat vooral voor de kar, dus die zal ook onder het zadel wel aanleuning zoeken. Caprico wil ik eigenlijk graag nog vrijer dan Arabella rijden. Tis echter een knap pittige hengst, dus dat is ambitieus. Geen reden om er niet voor te gaan echter.
Moraal van het verhaal: een andalusiër is een intelligent, werklustig paard en daar kan je dus véél kanten mee op. Aan het páárd ligt het niet Haha!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:30

TOF !
JA compleet mee eens Knipoog

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:29

Huertecilla schreef:
'Trotte Alto' is 'hoge draf', soort van piaffe, maar met wat meer meters om nog érgens te komen. Normaal wordt dit met stang flink aangezet en veel beenhulp gereden.


Klinkt als een draf zonder ruggebruik of ik moet me vergissen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:43

Huertecilla schreef:
'Trotte Alto' is 'hoge draf', soort van piaffe, maar met wat meer meters om nog érgens te komen. Normaal wordt dit met stang flink aangezet en veel beenhulp gereden.


Bedoel je een soort van passage?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:35

Of spaanse draf? Is er ergens een filmpje of meer uitgebreide beschrijving van wat je bedoeld?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:36

Yep, soort van passage. Dat is dé gang om op ferias de blits te maken.