is een haflinger geschikt voor (hoge) dressuur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

is een haflinger geschikt voor (hoge) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:32

hallo, ik heb een vraagje over haflingers, ik vind ze erg leuk en heel mooi, en ik wil dr ook een gaan kopen , maar ik wilde graag aan alle haflingerkenners hierzo vragen of ze geschikt zijn voor de (hoge) dressuur? dat wil ik nl. wel doen. PB me ff met antwoord, of geef gewoon antwoord hier! Pling kusz Moi Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:35

Wat vind jij hoog?
Ik pas na de basis en de basis gaat tot Z2.
En daar zijn ze te klein voor om daarna nog te mogen deelnemen.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:35

Welke hogere dressuur bedoel je?? M/Z???

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:37

Er zijn wel grotere (E-pony's), maar het zal misschien wel gaan, dat die je aan Guusje (Fjord)
Maas waarschijnlijk moet je heeeeeeel veel oefenen, omdat een haffie niet heel erg soepel in zijn lijf is over het algemeen....Als je een haffie mooi vind, moet je kijke of je een haf-arab ken vinde ofsow...Dan lukt het beter denk ik...

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:42

heee mariet!! jij moet een chique e pony nemen wijffie! staat harstikke goed een rowygotje in het kleiN!!!! haffie is zonde van jou kunnen!

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:45

dank je wel melissa, maar ik vind haflingers gewoon echt supermooi!!! PB ff keej?

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:50

Nou haffies zijn wel geschikt voor de dressuur.. Ik rij nu met mijn haffie m1, alleen je moet misschien een klein beetje beter je best doen.. maar dat vind ik juist een uitdaging!! Om thuis te komen met een prijs, en dat je die kwpners lekker achter je hebt gelaten!!

Groetjes Geartsje

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:53

is waar, ik vind haflingers echt heel mooi, weet jij een leuke site waar ze te koop staan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:56


Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:59

Ik ken een haflinger die M1 loopt en een haflinger die Z2 loopt onder het zadel en ook Z voor de kar. Die kan ook passage en spaanse pas *LOL* . (maar dat is denk ik wel een uitzondering)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:06

Een haf kan best een eind meekomen.......... karakter is doorslaggevend. Maar uiteindelijk zal het lijf gewoon in de weg zitten.

Een liliputter kan ook geen hoogspringer worden

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:59

Ik ken ook verschillende haflingers die heel goed lopen, maar als je een paard zoekt, waarmee je aan de top wil gaan lopen, zou ik toch voor een ander paard kijken..

ze zijn heel mooi, helemaal mee eens Knipoog
maar zoals gijsenkim zegt, ze zijn net niet zo flexibel als een kwpn of zo..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:27

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande antwoorden, dat je beter een rijpaard of pony kunt kopen. Ikzelf heb met 'afwijkende' paarden het idee een paard met een beperking te kopen. Het is theoretisch gezien vast wel mogelijk, maar kost gewoon veel meer tijd, inspanning en oefening (en commentaar).

Dit is niet als aanval bedoeld op mensen/paarden.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:31

In je andere topic zei je dat je niet Z dressuur wou rijden, maar dat je ook graag lekker gewoon (buiten) wou rijden. Ik denk juist dat een haflinger daar heel geschikt voor is.
Je wou immers toch niet in het Z dressuur komen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:35

Een haflinger kan wel dressuur lopen, maar nooit op het niveau van een kwpn'er of zo, ze zijn wat bouw betreft gewoon niet gefokt voor de dressuur ik zou als ik jou was een leuke nrps pony ofzo kopen. Een haflinger vind ik meer geschikt voor recreatie!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:44

Haflingers zijn niet echt gebouwd voor echt zware dressuur, al zie je een heel enkele keer wel eens 1tje in de M of Z. Een KWPN'er bijv. zal die oefeningen met veel meer gemak doen dan een Haffie. Natuurlijk zijn er wel luxere types, maar veel zou ik er niet van verwachten Als je al nog steeds graag een haflinger wilt, kun je ook eens op zoek gaan naar een kruising met wat haflingerbloed. Zo lopen er hele leuke haflo's rond Bij ons op de manege staat er ook 1. Die is 50% haflinger en 50% arabier. Beestje is 1.50 hoog en echt een superpony!! Kan ook heel leuk lopen. Toch lijkt ie nog best wel op een haflinger alleen veel luxer. Misschien is dat meer wat voor jou Knipoog

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:31

Ik ken ook een haflinger die m2 loopt, maar ik denk ook dat je geluk moet hebben en dat je een hafllinger tegen komt die aanleg heeft voor de dressuur en die gewillig werkt ik dnek dat je dan ver kan komen....
succes met het zoeken van een paard.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:45

Bij ons op stal staat ook een Z haflinger. Je moet wel begrijpen dat deze dieren fysieke beperkingen hebben tov 'gewone' paarden en pony's.
Z is geen hogere dressuur, dat is basis.
Haflingers zijn te klein voor de ZZGP, dus daar kom je niet tussen.

En ik ken zoveel mensen die hogere dressuur willen doen, maar er maar niet komen...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:12

Een ´gewone´haflinger is in mijn ogen een geweldig paardje om leuke buitenritten mee te rijden. En zo nu en dan oefenen in de bak.
Natuurlijk kan je ook met een Haflinger verder komen.
Maar wanneer je een paard zoekt wat verder kan in de dressuursport dan zul te toch een ander ras moeten zoeken.
Ik vindt het persoonlijk eerlijker voor het beest, zijn of haar lichaam is er gewoon minder op gebouwd. Uitzonderingen nagelaten...

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:55

Ik zal als Hafmens ff reageren....Haha!
Ik ga nu niet heeeel erg zielig staan te doen dat een Haf wel degelijk goed op een hoger (lees M/Z) nivo mee kan doen...
Want ik weet heus wel dat niet elke Haf dat kan...
Maar als de ruiter de basis goed beheerst...en het geduld heeft om met een "niet" dressuur ras wedstrijden te doen..dan weet ik zeker dat elke Haf dat nivo zeker kan halen...
En dat ze niet flexibel zijn in hun lichaam..
Kijk maar eens wat je met de juiste voeding en training kan berijken wat betreft soepelheid bij de foto's van Woestein @ work...
Niet omdat hij mijn eigen is maar hij kan bijwijze van spreken om een duppie heen draaien...

En vele rijpaarden hebben daar ook moeite mee..
Ook ken ik 4 Haflingers in de Z en nog eens een aantal in de M, dus ja ze kunnen het wel...
Nog een voordeel is als je Z rijd en je moet in galop een volte 8 meter rijden...jij komt makkelijker de bocht door dan een paard van 1.70...
Schijnheilig

Veel succes met het zoeken van je top paardje!!
(oja misschien een tip....weet niet of je dit lees voor morgen..maar dan is er de hengstenkeuring in Den Bosch...vaak worden de hengsten die niet door gaan te koop aangeboden (goed bod uiteraard..) als "ruin", deze paarden zijn vaak hele goede rijpaarden...

Groetjes Angenita

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:13

In Duitsland is een stoeterij, de Kiefferhof, en die hebben een aantal hengsten waar ze volgens mij toch wel hoge dressuur mee rijden. Maar wat vind je hoog, de een is met Z2 al tevreden, terwijl een ander Intermediar hoog genoeg vindt Haha!

Minstreel
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:59

ik vindt het wel wat hebben hoor een haflinger in de dressuur, is weer eens wat anders dan een rijpaard.
zeker als de basis goed is

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:11

Wil je met een haf (hoge) dressuur gaan rijden?

Jij hebt nodig Knipoog : doorzettingsvermogen, veel geduld, begrip voor je paardje.
Het beste is een haflinger die wat luxer is (wat hier al gezegd werd, op bv. de kifferhof in duitsland fokken ze de hengsten heel sportgericht),
sowieso aanleg heeft, en een gewillige meewerkende haflinger.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:08

Ik zag in een ander topic dat je een Arabier wilde. Dat is wel een erg verscvhil. Zou je je eerst niet meer verdiepen op keuringen wat voor ras je nou echt wilt. Als je hoge dressuur wilt rijden kan je beter een kwpn er ofzo kopen. een haf zou het ook wel kunnen, maar hebben niet zoveel aanleg als ander e rassen.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:25

Woestein schreef:
Ik zal als Hafmens ff reageren....Haha!
Ik ga nu niet heeeel erg zielig staan te doen dat een Haf wel degelijk goed op een hoger (lees M/Z) nivo mee kan doen...
Want ik weet heus wel dat niet elke Haf dat kan...
Maar als de ruiter de basis goed beheerst...en het geduld heeft om met een "niet" dressuur ras wedstrijden te doen..dan weet ik zeker dat elke Haf dat nivo zeker kan halen...
En dat ze niet flexibel zijn in hun lichaam..
Kijk maar eens wat je met de juiste voeding en training kan berijken wat betreft soepelheid bij de foto's van Woestein @ work...
Niet omdat hij mijn eigen is maar hij kan bijwijze van spreken om een duppie heen draaien...

En vele rijpaarden hebben daar ook moeite mee..
Ook ken ik 4 Haflingers in de Z en nog eens een aantal in de M, dus ja ze kunnen het wel...
Nog een voordeel is als je Z rijd en je moet in galop een volte 8 meter rijden...jij komt makkelijker de bocht door dan een paard van 1.70...
Schijnheilig

Veel succes met het zoeken van je top paardje!!
(oja misschien een tip....weet niet of je dit lees voor morgen..maar dan is er de hengstenkeuring in Den Bosch...vaak worden de hengsten die niet door gaan te koop aangeboden (goed bod uiteraard..) als "ruin", deze paarden zijn vaak hele goede rijpaarden...

Groetjes Angenita



Helemaal mee eens!!!