Welk ras past mij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Welk ras past mij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 16:43

Ik wil van de zomer misschien een paardje erbij kopen of voor in de opfok of om meteen te kunnen rijden. Maar ben mij aan t orienteren welk ras het beste bij mij past.

Even een omschrijving van mijzelf:
rustig qua karakter, 1.85 lang, recreatief ruiter, 17 jaar ervaring, houd van voorwaartse maar niet al te vurige paarden want heb niet altijd veel geduld, kleur/uiterlijk van een paard vind ik niet het belangrijkste, houd niet van hele smalle paarden.

Iemand een idee wat bij mij past?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:49

Eigenlijk heb je niks aan mijn antwoord, maar...
Misschien is het handig om naar allerlei paarden te kijken die binnen jouw budget liggen.
En dan merk je vanzelf wanneer het klikt en je het juiste paard gevonden hebt!
Veel succes, maar vooral: PLEZIER!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:52

Heeft niets met een ras te maken, maar meer met karakter. Knipoog

Ikzelf heb een NRPS merrie met een flinke scheut arabisch bloed: tam, cool, rustig relax... Schijnheilig
Mijn Haflinger daarintegen: stapelgek, altijd opgefokt, een echte hittepetit.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 19:53

ok zat zelf aan een tinker te denken of een vuilnisbak maar jullie hebben gelijk moet gewoon naar het karakter kijken. ga aan het begin van de zomer lekker opzoek

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:38

Idd, gewoon naar het karakter kijken, dat is vaak het beste. Ik wilde eigenlijk ook het liefst een tinker, maar ik heb nu een kwpn-er. Die kwam ik het eerst tegen en het klikte ook wel goed. Waar je wel op kunt letten is dat je paard niet te klein is, aangezien je zelf 1.85m bent.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:21

Ik vind het niet mis om eerst één of een paar rassen te kiezen. Dan kan je nog altijd kijken naar de verschillende paarden binnen die rassen die jij prefereert.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:27

Hoe beoordeel je het karakter? Ik kan me voorstellen dat je dan toch een tijdje met het desbetreffende paard/pony moet omgaan. Of zie ik dit verkeerd? (heb nml. dezelfde plannen als Gouda).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:31

carien schreef:
Hoe beoordeel je het karakter? Ik kan me voorstellen dat je dan toch een tijdje met het desbetreffende paard/pony moet omgaan. Of zie ik dit verkeerd? (heb nml. dezelfde plannen als Gouda).


het blijft altijd een gok, ja. Velen op bokt spreken dan van "volg je gevoel". Maar ik zou er in de eerste plaats iemand naar laten kijken die veel ervaring heeft met paarden kopen en in de tweede plaats ook een dierenarts .

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 09:34

het is toch zo'n beetje gebruikelijk om een paard 2 weken op proef te krijgen? dit ook om te keuren enzo. Ik heb wel de ervaring dat ie na 2 weken nog wel eens erg kan veranderen. zo heb ik 2 brave paarden gekocht die in ene heel onberekenbaar leken te zijn. ik hoop een paardje te vinden die hier in de omgeving bekend is zodat ik her en der wat navraag kan doen. het zal een beetje een gok blijven.
Ben nu de verschillende rassen aan t napluizen denk in de 1e plaats aan een tinker of een kwpn-er waarvan ik de ouders na kan trekken. Ik geloof dat je uit bloedlijnen ook een beetje de karakters kan bepalen toch? Mocht ik er een vinden dan vraag ik hier op bokt na hoe die lijn over het algemeen is.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:59

Het is niet zo gebruikelijk om een paard 2 weken op proef te krijgen.. Volgens mij.. Ik zou het in ieder geval nooit doen als ik me paard zou verkopen.. En dat van die bloedlijnen geloof ik ook niet zo in.. Het zal vaak best wel over een komen maar lang niet altijd.. Je moet gewoon naar het paard zelf kijken.. Want je koopt tenslotte dat paard en niet zijn ouders..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 13:07

oh jaren geleden kocht ik 2 paarden via de vaste handelaar op een manege misschien dat ik ze wel op proef kreeg omdat het de vaste handelaar daar was. hoe kun je dan wel het beste het paard 'testen"? Gewoon een paar keer gaan rijden/kijken op onverwachte momenten ofzo? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:56

Ik kreeg mijn paard ook een paar weken op proef. Je kunt het beste met de verkoper overhandelen of er iets af te spreken is voor een proeftijd, of dat je hem als hij na een afgesproken aantal weken niet bevalt terug kan brengen. Ik hoor het vaker, dat mensen hun paard op proef krijgen, dus daar valt zeker wel wat mee te regelen. Iig zou ik voor dat je het paard koopt er een paar keer op gaan rijden, afhankelijk van wat je met het paard wil gaan doen. Als je vooral recreatief wil rijden met het paard zou ik een buitenritje met hem maken, en als je wil springen een sprongetje enz. Op die manier kun je toch een beetje zicht krijgen op het paard en kijken of hij een beetje bij je past. Je kunt kijken op onverwachte momenten, maar ik denk niet dat de verkoper dat erg op prijs zal stellen. Wat je wel het beste kunt doen om te weten of je paard ook lichamelijk in orde is, is hem laten keuren door de da.

Het blijft echter een gok. Ik heb mijn paardje ook gekocht door eerst een paar keer op haar gereden te hebben en haar te laten keuren. Het klikte op zich goed, maar na aankoop heb ik bijna een jaar niet meer op haar gereden omdat ik niet meer durfde. Ze begon namelijk te steigeren. Dat zijn dingen die je gewoon niet kunt voorzien en waar je altijd rekening mee zult moeten houden. Maak dan ook niet te snel een beslissing!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 16:01

Keuren doe ik zeker ook al heb ik daar ook een slechte ervaring mee gehad. weet alleen nog niet of ik dat ook klinisch laat doen. ik laat het denk ik afhangen van de aankoopprijs van het paard.
ik heb alle tijd als ik een 2e erbij neem dan pas van de zomer en dan de situatie bekijken: opfok of 'kant en klaar' paard. ik rijd al ruim een jaar niet meer op mn oudje maar het begint toch weer te kriebelen

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:04

Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren, niet rontgologisch. Omdat ik toch alleen maar recreatie rijdt raadde de da dat mij af.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:54

de draver, het ideale recreatiep[aard en ze zijn niet allemaal smal. Niet te vurig en toch actief.



Wij hebben nog 1 te koop staan 5 jarige ruin, heel lief, rijden we altijd mee in het bos

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:17

tinkers zijn in het algemeen niet echt van die actieve paarden Knipoog En als ik 17 jaar ervaring zou hebben zou ik ook wel naar de wedstrijden toe willen rijden en helaas zie je niet veel tinkers in de grote wedstrijden, maar dat ligt ook aan de training enzo (ik heb niks tegen tinker hoor Knipoog ) Ik denk dat een KWPN wel bij je past of een Hannoveraan. Je bent aardig groot en houd neit van smalle paarden dus een NRPS is niks voor je.
Of neem gewoon een kruising Knipoog net wat iedereen zegt het ligt meer aan het karakter

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:47

mackie: bij ons op stal staat ook een draver ze rijden er dressuur mee en ze is idd ook niet te vurig en heel betrouwbaar en bedankt voor het aanbod maar ga van de zomer pas zoeken. Nu eerst orienteren wat ik wil/kan.
django: ik hoef niet perse wedstrijden te rijden maar lijkt mij wel leuk om inderdaad (mits de mogelijkheid er is) af en toe te starten. ook vind ik buitenrijden leuk dus het moet een koele kikker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:50

vuilnisbakjes zijn het leukst!! Nou eigenlijk heb ik de leukste vuilnisbak al maar er zullen nog meer kanjers rondlopen!

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:38

als ik zo je profiel lees denk ik meteen aan een fries, mooie paarden, fijn voor recreatie en heel cool tussen de oren. Ik vind ze geweldig!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:41

friesen vind ik ook heel erg mooi en je hebt ook hele grote en brede ik ben 1.85 lang dus da's mooi. ook zijn ze vaak heel lief vind ik.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:32

of een andalusier, lusitano, de grotere Shagya arabieren met veel body of een NRPS met veel body (nee de arabieren, halfbloed of volbloed) zijn niet per definitie erg smal en/of te heet. Op mijn 1.40m 'hoge' NRPS-er rijdt mijn man van 1.86m. Je ziet niet dat ze 'te klein' is voor hem en hij vindt haar fijner rijden dan zijn eigen Andalusier van 1.58m met enorm veel body. Hij springt ook met haar en ik rijd er endurance mee, ik ben klein doch geen lichtgewicht dus dat onderdeurtje is echt een gewichtsdrager. Ze kan zomaar 34 km endurance lopen met een gem. snelheid van 18km/uur en dan nog is ze veterinair tiptop. groeten van brigitte.

Merens is ook gaaf, kruising FriesxBerber. Friesen zijn soms zo duur. Merens kan wat goedkoper zijn en is ook wat taaier, in ieder geval genetisch gezien interessanter dan een 'straight' ras.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:13

Veel succes met je zoektocht naar een geschikt paardje
Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Kiara
Probeer verschillende paarden en dan loop je vanzelf tegen een paardje aan waarmee het goed klikt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:06

Jah precies... je moet echt een paardje hebben waarmee het *klikt*

Ik was persoonlijk ook op zoek naar een hoog in het bloed staande KWPN'er of een ander vurig paardje Scheve mond

Maar toen ik een keer mijn sgatje zag (fjord) was ik meteen verkocht Bloos Lovers

maar alvast heel veel succes OK dan!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:53

Misschien een Fries? Past goed bij je lengte. Zijn meestal best voorwaarts. Ook heel geschikt voor recreatief. En ook nog eens mooi! Wat wil je nog meer?

(Ze zijn alleen meestal nogal prijzig maar er is vast wel iets voor een leuk prijsje te vinden)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 21:03

friezen vind ik ook heel mooi en idd vrij prijzig maar dat zijn de meeste andere grote paarden ook toch? ik ga in de lente lekker overal kijken en dan kom ik vast mijn droompaard wel tegen