Trouble in Tinkerparadise

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marjolein

Berichten: 11625
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:00

Mariska_28"]
[quote="Hompie"]De paarden zijn misschien hetzelfde, maar de eisen van de stamboeken zijn verschillend. Het NTS stelt sperma eisen aan de hengsten en de ICS niet. Zij nemen hengsten op die bij de NTS zijn afgekeurd.
[/quote]
De reden dat er bij de ICS geen sperma eisen zijn is omdat 1) het in Ierland niet verplicht is en ze onder ICS Ierland vallen, 2) hengsten die slecht bevruchten vallen vanzelf af als blijkt dat ze moeilijk merries drachtig krijgen en 3) op dit moment het type belangrijker is dan zijn spermakwaliteit. In de toekomst kunnen er wellicht spermaeisen komen, maar die zullen dan waarschijnlijk alleen over het TMB zijn (TMB = totaal aantal gewoon bewegende spermatozoides). Bij het NTS worden nu hengsten afgekeurd die een normaal TMB hebben, maar bijv. net teveel fout gevormde spermatozoides. Die worden niet meegeteld in het TMB dus waarom zou je je er druk om maken. Eeuwen lang wordt ons ras al gefokt zonder deze poespas en opeens is het alsof hengsten met een iets afwijkend spermabeeld niet goed zouden zijn.. Neem Ryon O`Malley. Afgekeurd bij het NTS en nu bij het ICS diverse dekkingen en allemaal drachtig (hé Lon?! Lachen)
[/quote]

Je hebt het over TNB. Dit zijn eisen die bij veel stamboeken worden gebruikt en hiermeeproberen ze te zorgen dat de hengsten ook bevruchten en de merriehouder er dus zo min mogelijk kosten aanheeft. dit omdat vaak een hengst met een te lage TNB waarde toch midner bevrucht (en natuurlijk zijn er uitzonderingen). Je zegt dat er eeuwenlang gefokt is, ik noem het liever vermeederen er werd niet bewust een keuze voor een hengst gemaakt maar vaak mocht de dichtsbijzijnde hengst een poging wagen. dat is heel wat anders dan gericht een goed paard te fokken dat aan het fokdoel van het desbetreffende stamboek voldoet.
[quote="Mariska_28"]
[quote="Hompie"]
Het NTS heeft juryleden met een proffesionele jury opleiding en bij de ICS wordt er door de voorzitster van het stamboek gekeurd, die een interne Verward opleiding heeft gehad. Bij de NTS wordt er ook met 3 juryleden gezamelijk gekeurd, bij de ICS is het alleen de voorzitster.
[/quote]
De Jury die bij het NTS keurt zijn opgeleidde julyleden, maar die sommige daarvan keuren vooral bij andere stamboeken zoals KWPN en Fries. Daardoor zie je in de betreffende ringen vaak een voorkeur naar een wat rijtypische bouw en gangen. Er wordt bij het ICS alleen door 1 keurmeester gekeurd als het over een opnamekeuring gaat. Bij een premiekeuring zijn altijd meerdere keurmeesters aanwezig. Op veel keuringen zijn ICS keurmeesters uit Ierland aanwezig, en ook vaak proffesionele keurmeesters uit Nederland. Dus ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt..
[/quote]
het is toch logisch dat paarden die goed kunnen bewegen hoger eindigen dan paarden die dat niet kunnen. Anders kan je de paarden net zo goed alleen op stand beoordelen omdat de gangen toch niet uitmaken. Je zegt ook dat op veel keuringen er ICS keurmeesters zijn, houdt dit in dat er op sommige keuringen dus daadwerkelijk alleen door de voorzitster wordt gejureerd? Het lijkt me toch niet dat 1 iemand bepaald wat goed is voor het stamboek en beslist wat er gebeurt op de keuring.
[quote="Mariska_28"]

[quote="Hompie"]
De NTS heeft een veearts voor de veterinaire keuring en leeftijd bepaling. Bij de ICS doet de voorzitster/jury dit. Ik denk dus dat de NTS meer kwaliteit wil en de ICS meer leden
[/quote]
Bij de hengstenkeuringen zijn nog altijd gewoon veeartsen aanwezig. Bij de merrie en ruinenkeuringen niet omdat dit 1) erg op de prijs voor een keuring drukte en 2) dit bij merries die hooguit 1 veulen per jaar kunnen geven niet zoveel invloed zou hebben. Echte afwijkingen zoals kreupelen en foute beenstanden kunnen ook door de jury eruit gepikt worden..
[/quote] Elke merrie krijgt toch 1 veulen per jaar? en juist bij een klein stamboek is de invloed van een merrie veeeeeel groter dan bij een groter stamboek. Bij alle keuringen van stamboeken waar ik ben geweest wordt dit uitgevoerd door een dierenarts. Die hebben ervoor gestudeerd en het lijkt me een stuk betrouwbaarder dan weer dezelfde voorzitster.
het lijkt mij dat je beter meteen met een gezonde paardenstapel kan beginnen. dan eerst ook de ongezonde paarden toe te laten en er dan later achterkomen dat het aantal slechte wel zo overheersend is dat je beter helemaal opnieuw kan beginnen met je stamboek.
[quote="Mariska_28 schreef:
En weet je wat nou zo mooi is van het ICS? Als je het er als lid niet mee eens bent met hoe het allemaal gaat, dan ga je naar de jaarlijkse ledenvergadering en bij meerderheid van stemmen kunnen leden diverse wijzigingen instellen. Dat is het mooie van een vereniging. Probeer jij dat maar eens bij het NTS (stichting dus geen leden)

Als je teveel protesteert wordt je toch geroyeerd? of gaat het nu anders?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers