[tinkers] over werken met een jonge tinker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

[tinkers] over werken met een jonge tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 16:29

Hey tinkerfans,


wij hebben een tinkertje van 3 jaar, sinds deze zomer. We hebben er, toen we haar pas hadden, eerst heel korte dressuurlessen mee gevolgd (van een 20 minuten) en korte wandelingetjes mee gemaakt (nooit langer dan een uur, op een rustig tempo). Tegen het einde van de zomer kon het paardje al aardig de basis van de dressuur (drie gangen en ontspannen voorwaarts-neerwaarts) en de lessen werden verlengd tot 3 kwartier/1 uur. De buitenritjes duurden al soms 1,5 uur.

Maar nu is het winter en het leek me beter het paardje nu wat rust te geven. Met zo'n dikke wintervacht is dressuurles volgen toch al een hel (na een les moest ze 1 uur onder het solarium ) en ik heb binnenkort examens. Bovendien heeft het paardje toch nog wat tijd nodig om uit te groeien, want ze is toch nog een heel stuk overbouwd en dat bemoeilijkt het rijden alleen maar.

Helaas is mijn vader in zijn enthousiasme moeilijk tegen te houden. Het liefst van al zou hij uren in het bos gaan rijden met onze Tinker. Maar ik zit toch wel wat in met de leeftijd.

Wat vinden jullie? Hoe intensief mag ik die driejarige pony rijden en vanaf welke leeftijd is een tinker eigenlijk 'volwassen' (waarmee ik bedoel: de leeftijd waarop je bij wijze van spreken "onbeperkt" kunt rijden). Is het goed het werk stil te leggen in de winter (we oefenen wel nog regelmatig aan de lange leidsels, want volgend jaar willen we ze inspannen voor de koets). En wanneer begin ik best de draad terug op te pakken? En vanaf welke leeftijd mogen er ook "echte" volwassenen op (qua gewicht dan. Ik weeg zelf 55 kilo)?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:43

Hoihoi,

allereerst: kijk vooral naar het karakter van je Tinker. Je kunt wel een algemene inschatting geven van wanneer een paard "volwassen" genoeg is om intensief bereden te worden, maar dat blijft natuurlijk per persoonlijkheid verschillend.
Mijn Tinkermerrie (moet nog 4 worden ook) is nog erg speels, máár heeft wel arbeidsintensief werk nodig, anders wordt het één brok chagrijn. Ze is ook heel jong ingereden (achteraf gezien, we dachten dat ze 3 (1999) was, maar is afgelopen zomer gekeurd als geboren in 2000), maar was er overduidelijk wel aan toe...

Een conditie (want daarvan hangt het af hoe lang je een bosrit kunt maken, een bosrit hoeft niet arbeidsintensief te zijn)) bouw je op... Als je je paard dus in de winter stilzet (ik hoop dat ze wel buiten staat, want een dier moet tenslotte wel haar energie kwijt), kun je in het voorjaar helemaal opnieuw beginnen met conditie opbouwen...

Wat je paard aankan qua gewicht is denk ik sterk afhankelijk van de grootte en bouw van je Tinker. Met een pony van 1.40 zou ik wat voorzichtiger zijn dan met een paardje van 1.60... En dan verschilt het natuurlijk ook nog wát voor volwassene erop rijdt: een grote, zware, onervaren ruiter is veel belastender dan een lichte ervaren ruiter...

Hoop dat je hier wat aan hebt?

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:09

Mee eens.. Je moet kijken hoe volwassen je paard is. Ciara van ons is nu bijna 4, maar nog steeds erg jeugdig in uitstraling en gedrag. In de bak rijden hebben we nog maar heel weinig met haar gedaan, een beetje de basis maar verder lekker meters maken in het bos. Ik denk dat in de bak rijden voor jonge paarden ook geestelijk erg zwaar is. Maar gewoon rustig aan in het bos rijden en ondertussen een beetje dressuuroefeningen doen kan volgens mij geen kwaad. En kijk hoe ze erop reageerd! Aan de uitstraling van een paard kun je veel zien.

Als ze goed op langere ritten reageerd dan zie ik geen reden om het niet te doen.. En over wanneer volwassenen erop kunnen, tja hangt ook weer van de bouw van het paard af. Ik heb een paar keer op Ciara gereden maar zat toch niet helemaal lekker (nou ja geestelijk dan he.. Knipoog).

Ciara wordt nu bijna 4 en als ik zie hoeveel zwaarder ze van bouw geworden is in het afgelopen jaar dan ben ik blij dat we rustig aan met haar hebben gedaan..

Succes ermee!!!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:45

Het probleem bij tinkers is IMO dat ze al vrij volwassen ogen terwijl ze nog ontzettend veel veranderen. als je de foto's in mijn profiel kijkt zie je hoe erg ailin veranderd is in 2,5 jaar tijd.
Een tinker dijt nog enorm uit in zijn gewrichten en zolang die nog veranderen zijn ze nog erg kwetsbaar. ik heb veel tinkers gezien die als 4 jarige een half jaar de wei opmoesten omdat ze te intensief bereden werden. Ik zou gewoon lekker rustig aan doen paar keer per week met hem rijden. Ik weet neit hoe intensief je rijdt maar op normaal niveau (dus niet sportgericht of erg intensief) zou ik lekker zo doorgaan als je nu doet. (en een volwassene kan er af en toe best op)

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:43

Ik heb ook een 3 jarige (half)tinker die vanaf de zomervakantie onder het zadel is. Ik rijdt haar 3/4 keer per week en daar is ze geestelijk ook echt aan toe. Een tijdje terug heeft ze op advies van de DA 2 maanden stil gestaan en heeft ze zich echt heel erg verveeld. In het begin reed ik heel veel met haar buiten, nu zijn we wat meer in de bak bezig met "trainen". Stap, draf & galop en nagevelijk maken. Meestal rijdt ik een half uur tot 3 kwartier en met uitzondering af en toe een uurtje.
Op mijn paardje hebben pas 2 volwassenen gereden die allebei goed kunnen rijden en niet heel erg zwaar zijn.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:56

Mijn Tinker is nu 3,5 en ik ben samen met mijn instructrice pas onlangs een beetje begonnen met longeren. Ik heb op 12 december voor het eerst op zijn rug gezeten nadat ik er al eens overheen had gehangen. Ik heb ook echt alleen maar gezeten en toen er weer af. Toevallig had ik vandaag weer een kleuterklas en hebben we gelongeerd. Eerst kaal, toen met dekje en dekensingel en uiteindelijk met zadel. Ik longeer Kieran nu 2 tot 3 keer per week zo'n 20 minuten en ga de komende weken proberen zijn conditie op te bouwen. We doen dus lekker rustig aan en dat is ook goed voor deze Bonte. In zijn koppie is hij nog jong en hij kan niet alles even goed verwerken, dus rustig opbouwen. Doordat we al zo lang met zijn opvoeding bezig zijn (uit de wei halen, netjes meelopen, aan de hand halthouden, achterwaarts, volgen, hoeven optillen, wandelingen maken zonder dat je meegesleurd wordt, hoofdstel en bit in, etc) was het uiteindelijk voor ons allebei heel relaxed en absoluut geen stress toen ik dan eindelijk op zijn rug zat.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:03

allereerst:leuk dat jeeen tinker hebt
je kan het beste in de winter meedoor gaan zelf heb ik ook een pony die 2 en een half is. en die is al klaar om ingereden te worden dus.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:39

lijkt me niet, hihi. ze heeft het specifiek over een tinker en niet een pony. Lachen

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:01

Als eerste wil ik je feliciteren met je tinkie..

Ik ben het er mee eens was Chubby zegt.

Ik vind ook dat het per paard verschilt, wanneer het klaar is voro het grote werk, sommige kun je al met twee en half longeren en sommige zijn er pas met 3 en half aan toe..
Maar ja dat is bij ons mensen ook, er zijn veel kindertjes die nog een klasje kleuter school moeten overdoen omdat ze te jong zijn,te speels en er gewoon niet niet klaar voor zijn, wij mensen gunnen onze kinderen die kans om nog even lekker te spelen..

Gelukkig gebeurt dat bij veel eigen paarden ook wel, nog even wachten kan er vaak nog even bij, het is immers voor het wel zijn van het dier en als eigenaar wil je het beste voor je paardje.
echter bij handels paarden is geen geduld, nog een half jaar betekend dat hij geld kost ipv opbrengt!
Niet alle handelaren hoor, vele gaan er ook perfect mee om.

maar hoe eerder het paard zadelmak is en of verkeers mak hoe eerder het paard verkocht kan worden...en dat is kassa..

Ik heb wel eens op markt plaats gezien,tinker 2 en half jaar zadel en verkeers mak.
krap dan wel eens even achter mijn oren op mijn hoofd...
En denk dan hmmmmmmmmmmmmm kan dat wel gezond zijn?

terwijl ik heb begrepen dat bij qwarters het heel normaal is dat ze bij twee en half al onder het zadel zijn vaak.
En dat dat de gemiddelde leeftijd is bij qwarters.

ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd om te beginnen, en dan nog bekijk je van paard tot paard en ver/snel je kan gaan.

succes in ieder geval

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:31

idd mon, een tinkerstal in den lande verkoopt ook 2.5 jarigen die al bereden worden, met zwaar westernzadel en al. ik heb eens geprobeerd meer informatie los te peuteren maar niks van dat hoor... raar hè? Haha!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:36

ja het schijnt idd echt wel te kunnen, een tinker inrijden met 2 en half en nog braaf en zonder problemen enz.

Iedereen heeft daar een eigen mening over, paard buiten of op stal valt ook niet over te twisten, de ene vind het zieluuuug buiten de andere vind het juist zieluuuug anders om....(altijd binnen)..

We worden natuurlijk opgevoed van zo en zo hoort(mee met de grijze massa) het en alles wat daar van af wijkt is raar........of niet goed..

Ik weet nog goed dat toen NHS aan het opkomen was, dat dat in een afgedaan werd voor mensen die niet konden rijden en alleen voor geite wollen sokken mensen was alternatieve lingen.
Tegenwordig doet toch iedereen aan NHS en of vd en of spelletjes met zijn paard enz..

Toen ik nog op kwpners reed en ik een keer aan de andere kant af stapte en op stapte, wet ik nog goed dat mensen daar heel raar op reageerde.
Toen legde ik een western zadel op mijn kwpner(was moeilijk zoeken naar 1tje die paste) ik kreeg letterlijk en figuurlijk te horen dat ik mijn kwpner aan het verpesten was!!!!
Ik deed namelijk iets wat niet bij het beeld kwpner hoort.
En ik had er 1 die fantasties kon lopen in de dressuur..iedereen water tanden als ze hem zagen lopen.
En als een paard goed is in dressuur dat moet je dat uitbuiten!
En ik ging lekker recreactie rijden, ging dus om met de alternatioeve lingen op stal die nhs deden enz..
Bij iedere wedstrijd die ik reed kreeg ik wel een bod op dat paard.

zal even goed kunnen hoor dat ik het bij het verkeerde eind heb en me aanstel, endat tinker heel goed bij twee en half ingereden kunnen worden en dat ik kort zichtig ben.

Maar dat is dan ieder zijn eigen mening toch?
leven en laten leven zeg ik dan altijd maar.
Ik ga niemand veroordelen

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:49

Ik vind dat het wel kan mits je ze daarna nog een half jaar of een jaar op de wei gooit. Wij doen dat thuis ook met de paarden. Mijn vader maakt ze zadelmak als ze 2,5 zijn en rijd ze dan door totdat ze weten wat links en recht is en dan gaan ze vaak een jaar op de wei.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 18:54

Ik vind het heel moeilijk om uit te maken of ze er 'mentaal' (en fysiek) aan toe is. Naar mijn weten neemt ze al het werk aan met veel enthousiasme. In de piste is ze altijd heel voorwaarts (tegen de verwachtingen van de omstaanders in) en energiek. Op het einde van een iets langere wandeling kan ze wel eens 'moe' zijn en wat tragen stappen.

Maar wat moet ik hier uit afleiden?

ik zet er even wat foto's bij, want ik was toch al bezig met uploaden voor een ander topic en dan kan ik mijn profiel eens repareren:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:06

zadelmak maken met 2.5 is nog iets en daarna weer het land opgooien.

mijn mening over een westernzadel is dat ik dik 20 kilo zo zwaar vind, maar ja da's mensengelul Haha!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:56

Doe eens een zadel van 20 kilo en iemand die bijv 60 weegt. Of iemand van 90 kilo met een kunststof zadel...
Dat ze moe is na een rit betekent dat dr conditie niet helemaal goed is om lange ritten vol te houden. Als ze het werk leuk vindt zou ik er gewoon mee door gaan. Niet te veel en niet te zwaar, maar als je paard toch lol heeft. Waarom dan stoppen?!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:57

Ja, het is echt afhankelijk van het paard. Nu is sayla al bijna 5 maar bakwerk vind ze echt nog heel moeilijk (vooral evenwicht/balans houden) terwijl ze dus wel super meewerkt, dat is echt echt geweldig die werklust!!!!! Buiten heeft ze al een behoorlijke conditie (door het mulle zand/bergjes enz..) en gaan de gangen al super in balans. Ook wordt ze echt chagerijnig als ik bv 3 dagen achtereen op haar rijdt.Heeft ze één dag (of 2-3) rust dan is ze weer veel vrolijker en meewerkender...
Wat ik me verder afvraag is: Wat is zadel- en verkeersmak zijn?! Naar mijn idee lijken tinkers al vanaf de geboorte verkeersmak(ze zijn niet snel onder de indruk) en vaak als je een 2,5 jarige 1 x in de week met zadel op longeert lijkt het na 2-3 x al alsof ze niet beter weten. Bij andere rassen betekent zadelmak maken toch meestal wel maand(en) dag in dag uit met het paard bezig zijn..... Ook is het na de 1e buitenrit van een tinker al alsof ze nooit anders gedaan hebben enz...
Verder dacht ik toen ik Gammon zag (toen 4jr) dat ie gewoon een sjieke tinker was en nu ik de foto's van nu zie was het toen nog echt een kleuter en begint ie nu pas echt een knul/kerel te worden....
Er wordt vaak gezegd dat koudbloeden later "rijp" zijn, daarom worden ijslanders pas met 4-5 jr ingereden, maar als je mijn sayla en dus ook Gammon bekijkt dan zie je bij hen ook dat ze nu pas (ca 5jr) echt een tinker worden, dus lijkt mij voorzichtigheid in de jonge jaren echt zeer belangrijk beter zogenaamd "te" weinig gedaan, dan hem/haar overwerkt te hebben en hem/haar de lust van het rijden/werken weggenomen te hebben!!!!! ps ijslanders hebben ook vaak een winter/of juist zomerstop. Ik zet Sayla niet op rust maar ja door het weer e.d. doe ik toch alweer een stuk rustiger/minder.
ennuh...... leve de uitvinding kunststofwesternzadels, een vriendin van mij rijdt western maar kon de zadels bijna niet dragen (de zielige ukkepuk) maar nu heeft ze een eigen paardje en een kunstofwesternzadel gekocht...ideaal!!.......ennuh henla_tent wat als die van 90 kilo rijd met een zadel van 20 kilo??!!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:09

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 05-07-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:26

draaakje schreef:
ik vind het heel opvallend dat tinkers in het begin (als ze net ingereden worden) alles wel over zich heen laten komen. en als ze dan wat ouder zijn worden ze iets moeilijker worden.
terwijl bij "gewonen"/"ander" paarden het juist omgekeerd is, als je die in rijd doen ze juist heel vervelend en tegendraads, en na dat ze alles snapen werken ze vaak wel mee...
of is het gewoon toeval dat ik dit alleen maar zo heb gezien?


Ja...is mij ook op gevallen, maar waarschijnlijk bij dezelfde tinkers (hè draakje) hihi

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:32

draaakje schreef:
ik vind het heel opvallend dat tinkers in het begin (als ze net ingereden worden) alles wel over zich heen laten komen. en als ze dan wat ouder zijn worden ze iets moeilijker worden.
terwijl bij "gewonen"/"ander" paarden het juist omgekeerd is, als je die in rijd doen ze juist heel vervelend en tegendraads, en na dat ze alles snapen werken ze vaak wel mee...
of is het gewoon toeval dat ik dit alleen maar zo heb gezien?


Breek me de bek niet los Knipoog Fayette is nu zo'n 8 maanden onder het zadel en op afgelopen weekend na hebben we net onze eerste puberfase gehad van november tot nu dus Hele diepe zucht.......

Met Fayette werk ik zo'n 3 keer per week onder het zadel in de bak en 1 keer per week wordt ze door mijn zus gelongeerd. Op haar puberfase na heeft ze niet laten merken dat ze het werk in de bak niet leuk vindt. Integendeel, ze werkt (als ze niet pubert Haha!) erg graag mee en doet graag haar best.
Dus toch proberen te kijken hoe je paardje het mentaal verwerkt. Het kan best zijn dat als je haar op rust gaat zetten ze zich stierlijk gaat vervelen!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:18

Mijn fjord heb ik gereden met 4 jaar toen ging ik beginne ze was nog zo'n klein in mijn ogen ze had nog helemaal geen volwasse houding. Ze zijn nog niet volwassen maar als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb dus zolang mogelijk gewacht. Toen ik met 4 ging beginne ben ik heel rustig aan 2 keer rijden.

Mijn zus reed haar toen niet omdat ik het erg belangrijk vond dat ze eerst het rijden onder de knie kreeg en het was al moeilijk genoeg voor haar al die gekke veranderingen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:22

Ik ken wel meer mensen die met een 2.5 jarige tinker rijden, sommige zijn er gewoon aan toe blijkbaar. Ik ben zelf voorstander van eerst aangespannen te leren en dan pas onder zadel. Van het aangespannen werk krijgen ze flinke spieren van het trekken en is het dragen onbestaande of héél beperkt.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:00

mits ze niet te zwaar hoeven te trekken is dat ene erg goede optie. maar doe altijd rustig aan geef ze de tijd om zich voldoende te ontwikkelen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:02

grid schreef:
Verder dacht ik toen ik Gammon zag (toen 4jr) dat ie gewoon een sjieke tinker was en nu ik de foto's van nu zie was het toen nog echt een kleuter en begint ie nu pas echt een knul/kerel te worden....
Er wordt vaak gezegd dat koudbloeden later "rijp" zijn, daarom worden ijslanders pas met 4-5 jr ingereden, maar als je mijn sayla en dus ook Gammon bekijkt dan zie je bij hen ook dat ze nu pas (ca 5jr) echt een tinker worden, dus lijkt mij voorzichtigheid in de jonge jaren echt zeer belangrijk beter zogenaamd "te" weinig gedaan, dan hem/haar overwerkt te hebben en hem/haar de lust van het rijden/werken weggenomen te hebben!!!!!


ja ik kan alleen maar beamen dat Gam in zijn 5e jaar enorm gegroeid is, van knul tot man!!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:43

tinkers zijn erg laat rijp dus je moet in het begin erg rustig aan doen ik vind 2.5 jaar erg jong om te beginnen die van ons was drie toen die ingereden is was voordat wij hem kochten en ik heb het idee dat dat eigenlijk nog te vroeg voor hem was daarom doe ik het nu erg rustig aan ik zet hem niet stil maar rij twee tot drie keer in de week hooguit een half uurtje voor de rest wandel ik met hem.
Ze zijn pas rond hun 7 de echt rijp laat dus

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:27

Citaat:
tinkers zijn erg laat rijp dus je moet in het begin erg rustig aan doen ik vind 2.5 jaar erg jong om te beginnen


Helemaal mee eens!! Er wordt veel te gemakkelijk gedaan over jonge paarden!!! Met 2.5 jaar zijn koudbloedpaarden echt nog kinderen!! Ze zijn laat rijp en laat volwassen en daar moet je afblijven!!
Bij ons op stal staat ook een vrouwtje met een Tinker die ze ook heel jong 2.5jr veel heeft laten longeren en daar kan ik mij heel boos over maken. Longeren is heel slecht voor jonge koudbloedpaarden omdat spieren en pezen nog lang niet volgroeid zijn.

Als je zo nodig een paard jong wil inrijden ga er dan mee het bos in, maak meters en blijf uit de bak!!