Tinkermanen vlechten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Tinkermanen vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 23:15

Ik heb begrepen dat als je de manen van je Tinker dikker en langer wilt hebben dat je ze dan in vlechten moet laten hangen.
Zelf ben ik echt bang dat ze dan een vlecht af zou schuren (niet dat ze schuurt maar stel je voor Bloos! ...)
Nu vroeg ik mij af hoe schuurproof een hengstenvlecht is?
Loop je dan ook risico of valt het dan mee?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:23

wij vlechten al een jaar of 7 de manen in. en het is nog nooit voorgekomen dat er een vlecht is afgeschuurd. en ik heb er ook nog nooit van gehoordt dat het echt gebeurdt is. met een hengstenvlecht heb ik geen ervaring.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:28

Ik heb Luna's manen sinds ongeveer 5 maanden in vlechten en ik merk nu dat ze gaan groeien.
Ze worden langer en dikker.
Luna schuurt niet maar ik verwacht ook niet dat ze dat gaat doen.
Ik vlecht haar manen altijd losjes in 5 of 6 vlechten en 1 vlecht van de voorpluk.
Als je het niet te strak doet gaat het ook niet trekken en hebben ze ook geen reden om te schuren.
Met hengstenvlechten heb ik geen ervaring want die kan ik zelf niet maken.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:32

Ook ik vlecht Fayette d'r manen. Ook om ze dikker te krijgen maar vooral omdat ze de laatste tijd als ze haar manen los heeft heel snel van die 'heksenvlechten' in haar manen krijgt.
Ik maak altijd een stuk of 5-6 vlechten en met name aan de bovenkant vlecht ik niet te strak. Fayette schuurt wel eens maar niet zo hard dat haar manen er kapot van gaan. En ach, ik heb ook wel eens jeuk en dan moet je gewoon krabben Haha!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:39

Ik vlecht alleen zomers als het erg warm is. Nu heeft ze haar manen los alleen bij de schoft heb ik een vlecht anders schuurt het af onder de deken en het zadel. Voor heb ik alleen een vlecht als ze voor de kar loopt anders zit haar hele voorpluk tussen de oogkleppen en kan ze niets zien Haha!
Volgens mij is het ook een beetje genetisch bepaald hoe dik haar manen zullen zijn.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 23:41

Bedankt!

[quote="flettie] En ach, ik heb ook wel eens jeuk en dan moet je gewoon krabben Haha![/quote] haha daar ben ik het helemaal mee eens.

Hengstenvlechten kan ik ook niet maken maar daar is Jan heel handig in Bloos! .

Toch was ik wel nieuwsgierig. Flanna heeft best dikke manen maar hoe verder je naar haar schoft gaat hoe dunner ze worden.
Ze draagt ook dekens dus mss dat het daarom richting schoft minder is.
Maar dekens en (losse) vlechten gaan ook samen?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:49

Hai
Leuke topic, is het echt zo dat de manen beter groeien als je ze invlecht??
Toen ik Damian net had, was ik veel bezig met zijn manen en staart.
ze groeide niet echt hard.
nu borstel ik ze 1 keer per week soms wacht ik er nog langer mee, en ze groeien nu veel sneller als eerst, ik weet niet zeker of het komt doordat ik ze minder borstel, ben wel benieuwd naar tip's van jullie
groetjes
Annick

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:08

Af en toe doe ik in de manen van dat vette kokos creme wat je bij de drogist haalt. Worden ze lekker stevig van. Het is best vies maar na een dag of 2 merk je dat niet meer. Doe het niet zo heel vaak maar je kan wel merken dat het voller word.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:12

Ik vlecht Nuala's manen ook in. Een stuk of 8 vlechten per kant. De voorpluk laat ik los. In de zomer vooral tegen de hitte, en nu omdat anders de manen afbreken van haar deken.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:58

Annick schreef:
Hai
Leuke topic, is het echt zo dat de manen beter groeien als je ze invlecht??
Toen ik Damian net had, was ik veel bezig met zijn manen en staart.
ze groeide niet echt hard.
nu borstel ik ze 1 keer per week soms wacht ik er nog langer mee, en ze groeien nu veel sneller als eerst, ik weet niet zeker of het komt doordat ik ze minder borstel, ben wel benieuwd naar tip's van jullie
groetjes
Annick

Bij Luna werkt het echt.
Misschien dat het ook komt doordat als ze los hangen je sneller zoiets hebt van ow een kliktje, ow een viezigheidje, en je zit onbewust toch heel wat af te frunniken, en met vlechten kan dat gewoon niet.
Als ik nu de vlechten eruit haal glij ik er zo door met mn vingers, niks geen klitten, en je weet hoe het was zonder vlechten.
Met ontklitten trek je vaak ook nogal wat manen uit, ook al doe je t hardstikke voorzichtig.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:48

Ik heb zelf een haflinger maar vind dat ik ook best kan reageren Tong uitsteken Haha!

Mijn haflinger heeft ook mooie lange manen maar door z'n deken en schuren en knuffelen met andere paarden worden ze toch veel dunner bij de schoft.

Na hoeveel tijd halen jullie die vlechten weer uit?
Doen jullie ze daarna gelijk weer in of laten jullie het een paar dagen los hangen/?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:27

als ik ze uithaal wil ik de manen ook gelijk wassen dan zien ze er weer fris uit, maar dat is erg moeilijk met deze temperaturen. Verder raken de haren minder snel beschadigt als ze in vlechten zitten waardoor ze langer kunnen worden en ook dikker blijven.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:26

Spix z'n manen zijn los, als ik ze vlecht gaat ie gewoon schuren tot de stiekjes stuk zijn Boos! ... Hij is een echte vent en wil geen vlechtjes *LOL* Ik doe er weinig aan nu, gewoon de stro'tjes eruit vissen en als ik een knoop zie ontwar ik die met de hand. Ik heb het gevecht opgegeven om steeds een perfect uitziende STinker te hebben Tong uitsteken Z'n manen zijn dan ook erg dik en voor z'n leeftijd ook erg lang.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:37

ZeFaNa schreef:
Na hoeveel tijd halen jullie die vlechten weer uit?
Doen jullie ze daarna gelijk weer in of laten jullie het een paar dagen los hangen/?

Ik laat ze bij luna meestal een week of 2 zitten, afhankelijk van hoe ze eruit zien en mijn zin Bloos en tijd om ze opnieuw te doen.
Als ik ze eruit haal doe ik meteen nieuwe in want als ik ze een paar dagen los laat hangen zitten ze alsnog gigantisch in de klit en heeft het vlechten ook geen nut.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:26

Nuala is een erg net paard en laat haar vlechten dus ook netjes zitten. Ik laat ze er gewoon net zolang in als mogelijk. Totdat de bovenkant los komt te zitten. Kan wel een paar weken duren.
Na het losmaken doe ik ze gelijk weer in.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:12

Moet ik ook maar eens mee beginnen met kane zijn manen vlechten
Het is nu net een grote dot suikerspin wat naast zijn nek hangt Tong uitsteken ga er morgen gelijk maar wat aan doen haha

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:38

ben net terug van stal en heb Damian staat netjes in de vlechten Haha!
ik heb niet zo veel werk als jullie denk ik want zo lang zijn ze nog niet .
ben benieuwd hoelang ze erin blijven
groetjes
Annick

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:41

duuk heeft hele lange manen en die vlecht ik niet,die van fristi wel,want die heeft van die fijne knoopmanen die in de war gaan met je teugels enzoow Boos!
*LOL* *LOL*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:41

Sox d'r manen zien er ook niet uit. De klitten krijg ik ook niet weg zonder spul, en dat is op... Dus morgen ga ik weer vlechten, dat helpt het beste bij lange manen. Ik laat ze een week zitten, borstel ze dan uit en vlecht opnieuw in ongeveer 6 vlechten. Bij de schoft is het armoe vanwege de deken. Dat armzalige plukje laat ik gewoon hangen. Ik ga de voorpluk ook invlechten vanwege het hooi dat er anders in gaat zitten. D'r staart ziet er trouwens ook niet uit. Ik wou dat het voorjaar werd.....Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 02:01

als ik vlecht doe ik een stuk of 8. helaas is er een merrie op stal die zijn vlechten wel lekker vindt... Boos! en er al 1 heeft afgeknabbeld. Dus nu loopt hij rond met een vies, plakkerig pruikje haar.

ik denk idd doordat je het netjes houdt met vlechten het meer kans heeft om te groeien maar zeker het voer doet wonderen voor vlechten is mijn ervaring! Die van Gam zijn in een jaar tijd in lengte zeker verdubbeld!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:34

ik denk idd doordat je het netjes houdt met vlechten het meer kans heeft om te groeien maar zeker het voer doet wonderen voor vlechten is mijn ervaring! Die van Gam zijn in een jaar tijd in lengte zeker verdubbeld![/quote]

Pellie je voelt het al aan komen, wat voer je dan?? Haha!
groetjes
Annick

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:02

Jahaaa, ik ben ook reuze benieuwd naar het wondervoer Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:09

hahaha!!! Gam staat hier op kuilgras maar is per vandaag uit den boze!! Check "wat voer jij je tinker"
Ik bedoel ook meer dat als ze hier op onze voedzame grasjes staan, vergeleken Engeland o.i.d. dan kan het alleen maar groeien lijkt me. Lachen Maar ja ik heb alleen Gam als voorbeeld. Ik kan jammer genoeg geen foto van begin en nu laten zien.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:22

hlt mij juist op dat het vaak zo is dat Tinkers die net uit engeland komen veel meer behang hebben dan de tinkers die hier al een tijdje zijn of hier geboren zijn.
misschien is het toeval hoor.
Damian z'n staart is heel vol en lang, alleen hij groeit zo hard dat zijn staart het niet bij kan houden hahaha.
z'n manen beginnen nu ook wel langer te worden maar ze zijn niet echt lang.
even offtopic, maar waar kan Gam dan niet tegen? Damian heeft naamelijk sinds 2.5 maanden bultjes op zijn kont waar hij jeuk van heeft, de ene keer meer als anders.
hij krijgt weinig eiwitten en ik heb speciaal uit engeland voer voor koudbloeden, en ik moet zeggen dat het minder word maar het is nog niet helemaal weg.
iemand van jullie een idee???? Verward
Annick

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:52

exact weet ik niet waar hij gevoelig voor is maar ik heb van al het voer wat hij krijgt wat meegenomen en middels de spiertest kwam dit eruit. Voor wie niet weet wat het is: ik zit op een stoel, met mijn linkerhand hou ik een foto van Gam onder mijn navel en de rechterarm is zijwaarts uitgestoken met in mijn hand wat voer. Zij probeert dan mijn arm naar beneden te duwen. Lukt dit dan is het voer niet goed voor Gam. Lukt dit niet dan is het wel goed. De garvo was overduidelijk wel goed, de cure mok pilletjes, kuil en brok niƩt!
Precies uittesten welke stoffen niet goed zijn, is bijna onmogelijk.