Kan een arabier een parcours van 1m20 springen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Kan een arabier een parcours van 1m20 springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 00:08

hoi,
ik zou heel graag in de toekomst een paardje bijkopen,
en wil een springpaard om in de springsport verder te gaan op wedstrijd enzo. Maar ik wil ook graag een arabier, en ik vraag me af of dit te combineren valt?
EEN ARABIER DIE 1m20 SPRINGT????
Is dit mogelijk???

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:51

tja heeft die arabier er talent voor denk ik dan, maar als het een beetje een arabier is die flink aan de maat is, zal het toch wel moeten lukken.

heb trouwens geen verstand van arabieren, voordat ik hier iets heel raars neerzet.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 00:52

jah, maar ze hebben me verteld dat een arabier zeer moeilijk te leren is, en dat ik er veel problemen mee ga hebben, omdat ze zo temperamentvol zijn
Kan dit kloppen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:04

Dat hangt heel erg van de arabier...
Er zijn hete ze*kbokken en er zijn hele fijne leergierige arabieren.
Ze zijn vaak ontzettend slim en leren snel Het hangt van de vaardigheid van de ruiter af of dat een voor- of een nadeel is...*LOL*

Ze zijn niet altijd even best in het voorbeen, maar die heb je er bij elk ras tussen zitten Knipoog
Een arabier kan 1.20 springen(Z voor een E-pony), maar dat kunnen ze lang niet allemaal Maar ook niet alle KWPN-ers lopen een M-parcours(1.20) rond
Waar je wel problemen mee kan hebben met een arabier in een paardenconcours is de afstanden in de dubbelsprongen en lijntjes. Dat past niet altijd, maar er lopen ook zat E-pony's en arabieren in de paardensport mee dus het kan natuurlijk wel

Een arabier die leuk meedraaide in Nederland(ook tussen de paarden) is Lobeke ox. Deze werd altijd gereden door Chantal Megchelenbrink.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:38

hoi,
Ik heb toevallig een arabier die een parcours van 1,20m springt. Ik zou zeggen ga eens kijken op het arabissimo en je ziet ze er rondgaan!
Ik zeg nie dat nu alle arabieren van die springwonders zijn, ik heb het toe vallig heel erg getroffen dat die van mij een talent is. Als je echt een springer wilt raadt ik je toch aan om goed rond te kijken, je moet het gewoon echt treffen!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:38

FunkyMirko schreef:
jah, maar ze hebben me verteld dat een arabier zeer moeilijk te leren is, en dat ik er veel problemen mee ga hebben, omdat ze zo temperamentvol zijn
Kan dit kloppen?


**zucht** weer iemand die zo'n lekker verkeerd beeld van Arabieren heeft.
Meid, als JIJ een driftkikker bent, wordt je paard dat ook. Arabieren zijn daar heel gevoelig op. Als je gewoon kalm bent, is je arabier dat ook.
Ik heb tot nu toe alleen maar hele leergierige arabieren gezien.
Een arabier gaat voor zijn bazin/baas door het vuur. Eenkennerige paarden ken ik niet!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:44

Afbeelding

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:10

voila!(zie foto) Ik denk wel dat arebieren dat kunnen hoor maar dan vind ik "welk ras kan geen 1.20 springen?" een shet mss niet nee maar voor de rest? IK denk dat een arabier best 1.20 kan springen hoor ben alleen blij dat ik het niet moet doen *LOL* Haha!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 13:14

ruthiiii,
wat wil je zeggen met "ben alleen blij dat ik het niet moet doen"??

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 13:16

en nog iets voor ruthiii,
welk ras kan geen 1.20 springen? er zijn er trouwens heel veel.
Ik heb een welsh pony die geen 1.20 kan, nog niet dan toch, maar ik denk niet dat ie ooit zo hoog zal kunnen.
En ik heb een draver die ook geen 1.20 springt, dusja ...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:31

In principe kan ieder paard springen, dus waarom een arabier niet ?
Sterker nog, ik heb al meermalen meegemaakt dat mijn veulens als ze een maand of drie zijn, over de omheining van mijn buitenbak springen, en die is toch echt 1.30 hoog....

Of iedere arabier geschikt is voor de springsport ? Is iedere KWPN-er geschikt voor de springsport....? Je zult de goede moeten vinden, maar dat geldt toch voor alles ?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:16

ik zou gewoon een paard zoeken dat je leuk lijkt, en goed kan springen als je dat wilt. dat hoeft dan niet persee een arabier te zijn. je kan je wel daarop gaan concentreren, maar ik denk dat je vooral moet zoeken naar een leuk springpaardje in jouw geval.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:27

Niet iedere Arabier is geschikt voor de springsport. Maar dat geldt ook voor KWPN-ers, alleen zul je die wellicht vaker tegenkomen in die tak van sport. Gomir noemde al Lobeke ox van Chantal Megchelenbrink, en ook Krimh ox heeft op hoog niveau gepresteerd, beide bij de paarden. Net als Lobeke is ook Krimh ooit Nederlands Kampioen SGW geweest (ZZ, sprong daarnaast ook in het Z of ZZ), dat was met Alice Naber-Lozeman. Verder zijn er enkele Arabische dekhengsten die bij de pony's in het Z/ZZ lopen, o.a. Azmiraff ox. En dat zijn toch ook hoogten van 1.20/1.30 m.

En wat het vooroordeel betreft over de heethoofdjes: Arabieren kunnen heel temperamentvol zijn (daarop heb je ook weer uitzondering). Maar vooral zijn ze vaak erg slim, vlug en leergierig, en daar moet je mee kunnen omgaan. Geldt overigens voor meerdere bloedpaardjes (Engels volbloed, dravers, Anglo's). In het begin maakte ik bij die van ons ook de fout om mee te gaan in zijn drukte, maar inmiddels ben ik door schade en schande wijs geworden en ik weet nu dat zelf rustig blijven heel belangrijk is bij een bloedpaardje.

Waarom wil je trouwens per se een Arabier?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:47

Ja, ik denk dat je voor jezelf moet nagaan wat belangrijker is. Wil je 100% door in de springsport? Of is het hebben van een arabier voor jou het belangrijkste? Ik denk dat als een arabier je 'wel leuk' lijkt, maar je verder niet 100% voor het ras valt.....dan kun je beter op zoek gaan naar een echt springpaard (en dus niet een specifiek ras). Zoek dan gewoon een goed paard met echt springkwaliteiten.

Maar als je 100% valt voor een arabier, er goed mee om kunt gaan en als je dus goed bij een arabier past.....dan zou ik zeker op zoek gaan naar een arabje! Springen kun je ze leren......of het 1.20 wordt....tsja dat ligt nou eenmaal aan meerdere factoren.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:53

Ik heb zelf een half arabiertje gehad, die 'nogal pittig' was op springwedstrijden. Maar ze sprong alle KWPN-ers eruit en had er heel veel lol in. Ze weigerde nooit. Zelf was ze 1.47, maar ze sprong makkelijk 1.20.
Het ligt er natuurlijk aan wat je wil. Wil je perse een arabier? Of zoek je gewoon een goed springpaard?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 00:10

hey iedereen,

bedankt voor al jullie reacties,
maar ik wil een arabier, omdat ik vroeger altijd met een arabier gereden heb en dat ik die zalig vindt om te rijden, daarbij heb je ook wel dat ieder daarbij zen keuze heeft de ene vind deze leuker de ander die. En een arabier vind ik ook mooi, vroeger heb ik wel eens wat gesprongen met een arabiertje en dat ging wel goed, maar dat was altijd maar 60-70 omdat we nog niet hoger durfden gaan!! Knipoog
Nu, heb ik overlaatst mijn A en B brevet gedaan, en voor mijn B springen 90cm mocht ik een springpaard gebruiken die 1m10 parcours springt en dat was echt megazalig, daarom ben'k nu zelf op zoek naar een paardje om mee in de springsport te gaan maar die moet zeker wel al goed geleerd zijn, anders kan'k evengoed mijn pony zelf leren.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:43

Ik rijd/reed op de manege een Arabisch ruintje van 10, vroeger renpaard geweest, en die was echt superfanatiek bij het springen. Hij zou echt wel hoog kunnen. Volgens mij ligt het ook voor een stuk aan de training .

Maar het grootste probleem zal de 'kassa kassa' zijn, want (goede) Arabjes gaan al gauw veel kosten!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 09:02

hey mensen,
kijk eens mijn vraag werd beantwoord door deze mevrouw, er staan supermooie arabieren op de site, voor niet zooooo veel geld, degelijke prijzen dus en er zitten springpaarden ook tussen, kijk maar eens op http://www.kebuarabians.com
Bedankt mirriam voor je pb'tje

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:31

Wij hebben een dochter van Alexander staan, super sportpony "ze springt of haar leven ervan afhangt" en rijdt gemakkelijk haar winstpunten bij elkaar. Arabieren zijn toppie....

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:28

Arabieren zijn juist makkelijk dingen aan te leren. Je hoort inderdaad vaak dat ze erg heet worden van het springen, maar dat komt juist omdat ze het zo leuk vinden. Die van mij blijft altijd heel rustig die vind namelijk gwoon alles best. Ik raad je een arabier aan omdat ik zelf het echt heerlijke paarden vind en je kan ze overal voor gebruiken echt multifunctioneel haha even de arabieren gepromoot!!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:39

Ik heb ook een Arabische merrie.
Ze is krap 1.46 en toen we nog fanatiek in de springelessen meereden kon ze dat gerust springen.Ze werd er wel altijg gigantisch heet van.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:34

natuurlijk! er zijn heus wel arabieren die het misschien niet kunnen maar dat ligt niet aan het ras. sommige ponys springen gewoon beter dan anderen.
succes met je pony!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:08

je ziet opzich best vaak arabieren in het springparcors alleen niet die 2 meter hoog springen dus ik denk niet dat je als je echt de top wil bereiken dat je dan een arabiertje moet kopen maar arabieren zijn heel goed in springen (kijk maar naar de film the 13th warrior) . Het ligt ook helemaal aan het paard zelf hoor bv mijn paardje kan heel hoog springen maar heeft er geen aanleg voor.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 00:20

djanogirl,
als jou paard geen aanleg heeft om te springen hoe kan je dan weten dat ie heel hoog kan springen?

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:29

Misschien dat ze bedoeld dat hij wel hoog kan springen maar een slechte techniek heeft?