Wie heeft ervaring met shets?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:30

sonjabelgium schreef:

Dutske, wat je zegt over stallen klopt niet helemaal. Het is hier NIET verboden om dieren te hebben zonder stal. Het is verboden om dieren te hebben zonder schuilplek, en da's iets anders! Een rij bomen, een muur waar ze uit de wind kunnen, ........ gewoon een windkeermuur, en je bent in orde. Wel moet er steeds water aanwezig zijn


dan is men ma mis
ze heeft me wijgemaakt dat er in de winter geen paarden geiten schapen e.d buiten mogen staan in de wei(als het vriest en sneeuwt he)
ze moeten binnen kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:07

Een vriendin van mij heeft een tijdje twee Shets gehad. Qua karakter waren die twee heel verschillend. De ene was een sulletje die altijd in de weg stond, en de ander was een beetje te laat geruind en daardoor een echte wildebras Haha!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:40

kijk eens hier :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=2806707#2806707&sid=cbc238a4c02043143c4d3978d4ab9a9b

edit: de link werkt niet, hierinder staat een nieuwe
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-12-03 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:42


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:24

dutske"]
[quote="sonjabelgium schreef:

Dutske, wat je zegt over stallen klopt niet helemaal. Het is hier NIET verboden om dieren te hebben zonder stal. Het is verboden om dieren te hebben zonder schuilplek, en da's iets anders! Een rij bomen, een muur waar ze uit de wind kunnen, ........ gewoon een windkeermuur, en je bent in orde. Wel moet er steeds water aanwezig zijn


dan is men ma mis
ze heeft me wijgemaakt dat er in de winter geen paarden geiten schapen e.d buiten mogen staan in de wei(als het vriest en sneeuwt he)
ze moeten binnen kunnen
[/quote]


Da's één van de vaak misbruikte argumenten van moeders of vaders om geen pony te moeten kopen voor kind-lief Haha! Ik weet het omdat ik zelf een pony heb staan die volledig buiten staat zonder schuilhok (maar wel haag, fabrieksmuur en dennenrij in drie windrichtingen waarachter ze uit de wind kan). Iemand dreigde ons te melden bij de dierenbescherming en toen heb ik zelf hun opgebeld om de juiste gegevens te hebben

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:25

Estragon schreef:
Mijn shet wordt gereden met een gewoon zadel ik dacht 35 inch. Verder weet ik er niets over maar misschien Ukkiepuk wel..


Mmmmmm ... dat is een olifantenzadel hoor Haha! Zal wel 35 cm zijn denk ik Haha!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:28

ohja, dan zul je wel gelijk hebben SB
maar ik mag zowiezo geen paard hebben, dusseuh daarom gebruiken ze dat argument niet hoop ik Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:48

sonjabelgium"]
[quote="Estragon schreef:
Mijn shet wordt gereden met een gewoon zadel ik dacht 35 inch. Verder weet ik er niets over maar misschien Ukkiepuk wel..


Mmmmmm ... dat is een olifantenzadel hoor Haha! Zal wel 35 cm zijn denk ik Haha!
[/quote]

Bloos nee ik bedoelde 5 inch.. Bloos

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 19:05

Als Gwyn op stal staat dan staat de shetlander in de buurt, zodat ze wel elkaar kunnen zien. twee keer per dag gaat Gwyn de wei in dus de shet zal niet vereenzamen. De gemente doet echt heel moeilijk als ik een schuilstal op het land zet, dan ben ik mijn land kwijt Huilen . Ik zal een rond gaan snuffelen naar shetjes en type zadels. Als het beestje ziek wordt dan kan er altijd wat geregeld worden met onderdak gelukkig, dus dat is geen probleem. Ik denk dat ik een shetje van rond de 2 jaar wil hebben, dan kan ik het zelf inrijden (of in ieder geval helpen met inrijden) zodat ik zeker weet dat het goed gebeurd. Maar ja aan de andere kant vind ik die shet veulens ook zooooo enorm schattig Lachen

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:07

gewoon nog es van die schuilstal, zet strobalen in een kruis (opgestapeld)
en span er een zeil over
als ze kmen controleren is het een opbergplaats voor stro *LOL*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:21

Estragon"]
[quote="sonjabelgium"][quote="Estragon schreef:
Mijn shet wordt gereden met een gewoon zadel ik dacht 35 inch. Verder weet ik er niets over maar misschien Ukkiepuk wel..


Mmmmmm ... dat is een olifantenzadel hoor Haha! Zal wel 35 cm zijn denk ik Haha!
[/quote]

Bloos nee ik bedoelde 5 inch.. Bloos
[/quote]

5 inch zadeltje zijn voor dazen of mieren Haha! Haha! 15 kan wel, maar 5 is zo'n modelpaardzadeltje Haha! één inch is 2.54 cm ... Met 12 cm heb je wel een erg dun poepje Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:35

sonjabelgium"]
[quote="Estragon"][quote="sonjabelgium"]
[quote="Estragon schreef:
Mijn shet wordt gereden met een gewoon zadel ik dacht 35 inch. Verder weet ik er niets over maar misschien Ukkiepuk wel..


Mmmmmm ... dat is een olifantenzadel hoor Haha! Zal wel 35 cm zijn denk ik Haha!
[/quote]

Bloos nee ik bedoelde 5 inch.. Bloos
[/quote]

5 inch zadeltje zijn voor dazen of mieren Haha! Haha! 15 kan wel, maar 5 is zo'n modelpaardzadeltje Haha! één inch is 2.54 cm ... Met 12 cm heb je wel een erg dun poepje Haha!
[/quote]

Dit is echt HEEL erg!!!!!!!!!!! Natuurlijk bedoel ik 15 inch Bloos !!!!
Bloos Bloos Echt zooooo dom.... mja nu klopt het wel zeker het heeft alleen even geduurd..... Het lijkt wel of ik voor het eerst in mn leven over een zadel praat Clown .. Nou ja...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:44

*LOL* HOERA!!!!!!! Die zal kloppen *LOL* Wel lachen hoor Knipoog

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:11

sonjabelgium schreef:
:)) HOERA!!!!!!! Die zal kloppen *LOL* Wel lachen hoor Knipoog


Ja ik schaam me er nog steeds voor Knipoog

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 18:51

ik mag van de gemeente helemaal niets in de wei zetten. Dus ook geen strobalen etc. omdat dat het uitzicht belemmerd van de mensen die achter de wei wonen. (jaja hoe verzinnen ze het toch?). Zijn shets ook lief voor kleine kinderen? Want ik wil graag als mijn neefje wat ouder is hem er af en toe op laten rijden (mijn neefje is nu 2,5 jaar, dus een beetje te jong nog... Ach jong geleerd is oud gedaan!)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:21

Dat hangt van het karakter én de opvoeding af. Een zeer brave shet zoals die van m'n vader kan helemaal verziekt worden (hij kijkt er vrijwel niet naar om) terwijl een krengetje weer zo danig kan opgevoed worden dat ze toch nog meevallen. Idiaal is natuurlijk een braaf karaktertje vinden én opvoeden

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:28

opvoeden is geen probleem. Ik heb ervaring genoeg met (jonge) paarden. Ik heb mijn pony ook goed ingereden en ervoor gezorgd dat hij nu een vreselijk lieve knuffel is geworden (maar het is en blijft soms en duveltje en dat is maar goed ook! Knipoog ). Aandacht zal die ook wel genog krijgen. Ik kom natuurlijk elke dag langs en daarnaast zal die aan een wandelpad komen te staan waar mega veel mensen de paarden gras (kom op mensen hij saat in een weiland!) en een aaitje gegeven dus dat komt helemaal goed!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:39

Het begint nu echt te kriebelen om er een shet bij te kopen. Ik ben nu helemaal overtuigd dat een shet echt een lieve pony is (ik had eerst echt mijn twijfels....). Ik denk ook wel dat mijn neefje een shet leuk vind. Hij is namelijk erg onder de indruk van mijn pony (1.45 m). Hij kijkt namelijk erg moeilijk als ik hem op mijn pony zet

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:53

Mijn Shetje is niet bepaald een makkelijke pony maar dat zit hem ook in het feit dattie hoogstwaarschijnlijk nooit opgevoed is. Toen ik hem net had kon hij alleen maar heel hard bijten, steigeren en je meesleuren naar een pluk gras Haha! Schijnheilig en hoefjes krabben kende hij niet Verward . Daarbij is hij ook nog eens behoorlijk dominant en altijd de baas geweest over zijn weidegenootjes (ook Fjorden Bloos! ). Nu is hij echter na vijf jaar opvoeden best een leuk ponytje geworden en kunnen zijn verzorgsters van 12 er zo mee weg.

Als zadel gebruik ik een Economic. Een heel goedkoop merk maar het ligt wel goed. Maar mooier is een Wintec of een Thorowgood, die zie je ook nog wel eens op Shetjes liggen. Een pannekoek zadel zou ik niet nemen. Die zitten in de eerste plaats heel beroerd (gaan gauw schuiven) en bovendien zijn ze gauw stuk (bij een kennis van me al na twee maanden ).

Als je een deken nodig denkt te hebben zou je die ook van bv een stuk fleece van de markt kunnen maken (een zweetdeken dan). Voor een Shetje heb je toch niet zoveel stof nodig.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 21:03

Dat is een goed idee om er zelf 1 te maken. Bedankt! OK dan! Volgens mij is dat ook niet zo erg moeilijk. een pannekoek zadel leek mij ook niet echt ideaal, maar een wintec zadel vind ik wel duur (ik heb er zelf ook 1 voor mijn welsh cob) aangezien ik wel student ben en er toch zelf niet echt op ga rijden. een pinokkio zadeltje lijkt mij wel een goed idee (of een 2de hands wintec zadel)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:19

Estragon"]
[quote="sonjabelgium schreef:
:)) HOERA!!!!!!! Die zal kloppen *LOL* Wel lachen hoor Knipoog


Ja ik schaam me er nog steeds voor Knipoog
[/quote]


hahaha 35 inch 5 inch hahahaha

Het is idd een 15 inch hoor Knipoog

Zorro is de liefste shet die er is en dat kan ook niet anders want ik heb hem zo gemaakt Knipoog Consequent zijn is het toverwoord. Elke dag weer opnieuw. Niet de ene keer wel toe laten en de andere keer niet. Geef ze een vinger en ze nemen je hele arm Tong uitsteken

Ik heb een wintec pro 2000 vz 15 inch zadel (pff mondvol) en die ligt heel goed op Zorro (=slanke shet met schoft Knipoog )

Zorro staat in een buitenstal en wordt in de winter geschoren omdat ik intensief met hem rijd (5x onder het zadel 1x longeren en 1x vrij) Hij staat dus in de winter onder een deken. In de zomer scheer ik hem soms ook als hij niet goed door de rui heen komt en dan staat hij onder een zomerdeken 's nachts.

Verder vind ik het hele leuke pony's met een wat eigenaardig karakter

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 22:53

Ik heb ook een wintec 2000 zadel voor mijn welsh cob, zit echt super lekker. Bij mijn pony is het meer: geef hem 1 vinger en hij neemt mijn hele jas!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 22:56

ik kan echt niet wachten tot de winter voorbij is, want dan ga ik op shet jacht! Hoeveel gewicht kunnen ze op hun rug dragen (bij een stevige shet van ongeveer 1 m)?

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:39

Welshcobfan schreef:
ik kan echt niet wachten tot de winter voorbij is, want dan ga ik op shet jacht! Hoeveel gewicht kunnen ze op hun rug dragen (bij een stevige shet van ongeveer 1 m)?


Grote maat shet kan rond de 50 kilo met gemak dragen (en dan bedoel ik intensief rijden!!)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:35

ukkiepuk"]
[quote="Estragon"][quote="sonjabelgium schreef:
:)) HOERA!!!!!!! Die zal kloppen *LOL* Wel lachen hoor Knipoog


Ja ik schaam me er nog steeds voor Knipoog
[/quote]


hahaha 35 inch 5 inch hahahaha

Het is idd een 15 inch hoor Knipoog
[/quote]


Bloos Ik schaam me nog steeds Knipoog