wat krijgt jullie fjord te eten????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morgan1

Berichten: 161
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

wat krijgt jullie fjord te eten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:35

ik heb sindskort een super lieve fjord *LOL* maar die wel iets te dik is en vraag me af of ik niet te veel voer elkekeer geef.
ik rij haar 2 keer in de week (in de winter omdat ik geen verlichte bak of weiland heb) en ze krijgt elke dag 3 plakken kuilhooi kwart biks en wortelen ,maar als ik gereden heb krijgt ze wat meer Vingers aflikken ,en ze staat dag en nacht in het weiland(behoorlijk kaal hoor) is dat te veel of niet?

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:56

lijkt mij niet, maar ik heb geen fjord ...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:22

Als je maar 2x per week rijd zou ik dat bix weg laten is dan niet nodig. Je fjord haalt dan voldoende voeding uit het kuilhooi en de wortels die je geeft.
Elke dag 1/4 schep bix is zeker te veel. Wil toch bix voeren geef dan alleen als je gereden hebt wat bix.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:58

ik geef 3 plakken hooi, kwart eiwitarme mix en wat wortelen. ik rij nu 3 keer per week door de winter en de korte dagen. ze staat ook dag en nacht buiten. brok zou ik ook achterwege laten. Ik geef haar er een ahndje brok bij als we hebben gereden. meer is niet nodig.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:59

Mijne heeft dagelijks weidgang en eet toch 1 kilo biks.
ik viond dat ook veel, maar dat kreeg ze bij oude baas ook.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:09

ik zou dat biks weglaten. en misschien wat meer wandelen of longeren pjotr kreeg een handje biks als we gereden hadden.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:19

mijn fjorden krijgen 1/2 schep biks,1/2 schep geplette haver,1/2 schep zemelen.ieder apart.samen krijgen ze nog 1/2 schep muesl(uit een bak) en een behoorlijke berg met kuilvoer. Dit in de winter. In de zomer krijgen ze 2 handjes muesli.Verder krijgen ze altijd maxh voor extra vitamines. Ze hebben ook dagelijks weidegang maar daar staat bijna niks meer in.Ze worden wel intensief gereden.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:38

Ondanks dat ik ook maar 3 keer in de week rij krijgt RB toch anderhalve voerschap basisbrok/muslie (gemengd dus) van alleen hooi en wortels wordt hij echt te dun anders. Maar in de zomer krijgt hij alleen een handje muslie per dag want dan wordt hij juist altijd dik van niks.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:42

gezien ze aangeeft dat haar paardje te dik is: zou ik minder hooi per keer geven en eventueel wat brok bij!

Een Fjord wordt 8 van de 10 keer te dik van veel hooi! En het beste om een Fjord af te laten vallen is wat lager in het hooi zetten. De biks heeft hij dan nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen voor een goede stofwisseling. De weide mag wel kaal zijn, maar een Fjord wordt bij wijze van speken al dik als ie gras ziet.
Ik weet niet wat voor brok ze krijgt?
Wanneer ze op gewicht is kun je weer iets meer hooi geven. En iedere keer gewoon opletten hoe ze er uitziet, te dik: iets minder hooi, te dun, meer hooi.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:18

Die van mij krijgt 3 x 1 kg biks en na het rijden nog een halve kilo sportmuesli van Havens, wortels en appels. En een hele berg hooi voor de hele dag.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:15

Fjordenmaniak schreef:
gezien ze aangeeft dat haar paardje te dik is: zou ik minder hooi per keer geven en eventueel wat brok bij!

Een Fjord wordt 8 van de 10 keer te dik van veel hooi! En het beste om een Fjord af te laten vallen is wat lager in het hooi zetten. De biks heeft hij dan nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen voor een goede stofwisseling. De weide mag wel kaal zijn, maar een Fjord wordt bij wijze van speken al dik als ie gras ziet.
Ik weet niet wat voor brok ze krijgt?
Wanneer ze op gewicht is kun je weer iets meer hooi geven. En iedere keer gewoon opletten hoe ze er uitziet, te dik: iets minder hooi, te dun, meer hooi.



dat klopt helemaal Janine daarom zie ik die van mij altijd zo afvallen 's winters terwijl ik er in de zomer geen gram vanaf krijg. In de winter geef ik hem ook liever wat meer brokjes zodat hij een beetje kan afslanken. Wel brokjes met weinig eiwitten dus basisbrok en muslie zonder haver.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:33

Zou ipv kuil, hooi gaan voeren.
Van kuil worden fjorden erg gauw dik. Van hooi ook wel, maar dan in mindere mate.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:36

bij mijn fjord is het juist andersom die wordt dik van brok en niet van zijn kuilgras maarhij krijg dan ook kuil waar niet zo veel eiwitten in zitten. voor de rest krijgt hij kruidemuesli en als hij gelongeerd is krijgt bij een beetje basis sportbok en heel veel kuilgras

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:51

Yoline schreef:
Van kuil worden fjorden erg gauw dik. Van hooi ook wel, maar dan in mindere mate.

maar dat ligt weer aan de mate van 'vetheid' van je kuil. Je moet bij hooi wel minder (in kilo's) voeren dan bij kuil...
(Hooi is altijd beter voor een paard omdat kuil al voorgefermenteerd is en dus gelijk naar de darmen gaat en het paard dat liever zelf doet ahw)
Maar soms is dit ook per Fjord verschillend Knipoog dus een beetje uitvogelen. Mijn fjordje krijgt kuil op stal omdat dat bij mijn stalgeld in zit, maar als ik kon kiezen zou ik liever overgaan op hooi hoor

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:04

Wij voeren onze fjorden kuil (dotje kuil...hoeveel dat precies is weet ik niet hoor;)) En ze krijgen elke dag een halve kist wortelen.
Odin krijgt biks als ze gereden heeft.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:44

Die van mij krijgt helemaal niks bijgevoerd.
Er staat nog heel veel gras in het weiland en hij is mega te dik.
Ik rijd een paar keer per week.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:52

Fjordenmaniak schreef:
gezien ze aangeeft dat haar paardje te dik is: zou ik minder hooi per keer geven en eventueel wat brok bij!

Een Fjord wordt 8 van de 10 keer te dik van veel hooi! En het beste om een Fjord af te laten vallen is wat lager in het hooi zetten. De biks heeft hij dan nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen voor een goede stofwisseling. De weide mag wel kaal zijn, maar een Fjord wordt bij wijze van speken al dik als ie gras ziet.
Ik weet niet wat voor brok ze krijgt?
Wanneer ze op gewicht is kun je weer iets meer hooi geven. En iedere keer gewoon opletten hoe ze er uitziet, te dik: iets minder hooi, te dun, meer hooi.


Niet om je aan te vallen Janine maar je percentage ruwvoer moet altijd hoger zijn dan je percentage krachtvoer. Indien een paard te weinig ruwvoer krijgt dan kunnen ze het aan hun nieren krijgen.

Morgan vergeet niet dat jouw paardje waarschijnlijk een hele dikke vacht heeft omdat hij buiten staat, dit geeft vaak een heel vertekend beeld. Een beetje een dik paardje in de winter is helemaal niet ernstig. Kun je niet een foto plaatsen hier zodat wij kunnen zien hoe hij/zij eruit ziet.

Taco krijgt 3x op een dag 1/2 biks en na arbeid ook een 1/2 biks dus 2 kilo per dag en drie plakken hooi.
Verder voer ik hem in de wintermaanden ook vaak lucerne

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:19

Mag ik vragen wat lucerne is? (beetje stomme vraag misschien maar ik weet het echt niet )

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:56

toen ik niet kon rijden kreeg mijne wel een beetje biks en wat minder kuil.
nu ik weer rijd krijgt hij iets minder dan een halve kilo biks en kuil, groente en brood

Morgan1

Berichten: 161
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 19:32

taaclover)
ik weet niet hoe je een foto er op moet zetten maar zou het even aan een vriendin vragen of zij dat even wil doen! en zou hem zo snel mogelijk er op laten zetten.
ze heeft echt een buik en ik heb het gevoel dat ze ook last er van heeft met haar benen er onder zetten omdat die buik in de weg zit Bloos Bloos

Morgan1

Berichten: 161
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 02:20

Eindelijk is het gelukt om een foto te plaatsen.

Hier komt hij dan mijn Fjord Sicka

Afbeelding Afbeelding

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:20

Hoi! Ik vind je paardje absoluut niet te dik ofzo! Voor de winter is het helemaal niet zo erg als ze een klein beetje dikker zijn, dan hebben ze net iets meer bij te zetten, ook in de kou enzo. bij ons krijgen de paarden alleen hele lichte kuil.(hooi uit een rol, waar weinig tot niks inzit) het hangt ook van het paard af hoe hij op het voer reageert. wij hebben 1 merrie die van lucht al dik word. die krijgt dus niet extreem veel. maar bedenk wel dat paarden veeleters zijn, ze eten in het wild ook de hele dag door kleine beetjes. je kunt ze dus beter veel hooi geven en bij veel arbeid een klein beetje bix naar behoefte. Onze paardjes doen het daar prima op. Wel is het een goed idee om er dan een mineralensteen bij te hangen, zodat het eventuele tekorten zelf aan kan vullen. werkt bij onze paardjes altijd prima! Hopelijk heb je er wat aan! groetjes Afke

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:53

veel........bix een kilo s ochtends en een kilo s avonds en hooi en als ik er ben nog meer en na het rijden geef ik haar meestal ook nog een schep bix(de bixbak staat voor haar stal) en nog paardensnoepjuhs en brood en appels en wortels en nog veel meer en overdag in de wei dus de mijne vreet maar raak maar is mooi slank...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:16

Ik vind haar ook niet te dik hoor. Niet teveel biks voeren; ik geef mijn tinker nu 3 ons biks gemengd met muesli en totaal 3 flinke plakken grof hooi. Daarbij nog 1 kilo wortels. Ze staat overdag op het nog prima grasland.

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:56

Hallo,

Ik vind je fjord ook nog niet extreem dik. Maar persoonlijk denk ik niet dat het aan het voeren ligt. Je zult je paardje echt meer beweging moeten gaan geven.

Ik heb zelf een fjord gekocht die volgens de dierenarts veel te dik was. Maar ze had bij de vorige eigenaar al practisch geen voer gehad en dat had ik zo gehouden. Ze kreeg 2 keer per dag 1 handje brok en wel het hooi. Want in hooi mag je niet minderen. Ruw voer hebben ze nodig voor vulling en een goede spijsvertering.

Mijn fjord krijgt inmiddels 2 keer per dag een 1/2 kg brok en flink hooi. Maar loopt dan ook minimaal 4 keer in de week. En in de afgelopen 1 1/2 jaar is ze wel ruim 8cm afgevallen. De 1e maanden ging het zelfs te hard en moest ik haar van de dierenarts zelf meer bij gaan voeren.

Mijn advies is dus. Minder niet in voer, maar laat je paardje meer bewegen. Wandelen, longeren. Dit alles kan ook gewoon in donker. Het is alleen niet makkelijk.

Succes!

XXX Michelle