wat krijgt jullie fjord te eten????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:42

gezien ze aangeeft dat haar paardje te dik is: zou ik minder hooi per keer geven en eventueel wat brok bij!

Een Fjord wordt 8 van de 10 keer te dik van veel hooi! En het beste om een Fjord af te laten vallen is wat lager in het hooi zetten. De biks heeft hij dan nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen voor een goede stofwisseling. De weide mag wel kaal zijn, maar een Fjord wordt bij wijze van speken al dik als ie gras ziet.
Ik weet niet wat voor brok ze krijgt?
Wanneer ze op gewicht is kun je weer iets meer hooi geven. En iedere keer gewoon opletten hoe ze er uitziet, te dik: iets minder hooi, te dun, meer hooi.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug



Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:51

Yoline schreef:
Van kuil worden fjorden erg gauw dik. Van hooi ook wel, maar dan in mindere mate.

maar dat ligt weer aan de mate van 'vetheid' van je kuil. Je moet bij hooi wel minder (in kilo's) voeren dan bij kuil...
(Hooi is altijd beter voor een paard omdat kuil al voorgefermenteerd is en dus gelijk naar de darmen gaat en het paard dat liever zelf doet ahw)
Maar soms is dit ook per Fjord verschillend Knipoog dus een beetje uitvogelen. Mijn fjordje krijgt kuil op stal omdat dat bij mijn stalgeld in zit, maar als ik kon kiezen zou ik liever overgaan op hooi hoor

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:55

Taaclover"]
maar je percentage ruwvoer moet altijd hoger zijn dan je percentage krachtvoer. Indien een paard te weinig ruwvoer krijgt dan kunnen ze het aan hun nieren krijgen.
[/quote]
Maar dan voer je wel veel brok als je bij een Fjord die grens zou overschrijden... Maar wel goed dat je de waarschuwing plaatst voor anderen!

[quote="Taaclover schreef:
Morgan vergeet niet dat jouw paardje waarschijnlijk een hele dikke vacht heeft omdat hij buiten staat, dit geeft vaak een heel vertekend beeld. Een beetje een dik paardje in de winter is helemaal niet ernstig. Kun je niet een foto plaatsen hier zodat wij kunnen zien hoe hij/zij eruit ziet.

Dik zijn van een foto lijkt mij erg lastig. Persoonlijk vind ik dat je dat moet voelen... Dan voel je of ze te dik zijn bij de ribben, dus voel je de ribben een beetje, das goed, voel je ze heel erg duidelijk, dan is hij te mager. Kun je geen ribje voelen dan is een dieet zeker op zijn plaatst.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers