probleem fjord zijn er meer mensen die dat hebben

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

probleem fjord zijn er meer mensen die dat hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:39

ik heb nu ruim een half jaar echt een hele lieve fjord maar na 2 maanden krijg ik heel veel problemen met hem. ik had al echt van alles geprobeerd maar ik wist het echt niet meer nou is hij 2 maanden terug voor andere halve maand naar texel geweest en daar is hij ingereden als westernfjord. dat deed hij echt heel leuk en het ging ook echt heel goed. totdat hij weer thuis kwam te staan en het was gelijk weer raak. nu eigendelijk na heel wat maanden uitproberen weet ik nu eindelijk wat het probleem is. hij is ruim 2 jaar met stang gereden en nu houd hij de hele tijd zijn bitje vast er valt echt niet meer mee te rijden.

nu wi ik graag weten of er nog meer mensen zijn die daar last van hebben of daar last mee hebben gehad en wat ik er aan kan doen.
zodat ik hem niet hoe te verkopen en hem gewoon weer kan gaan rijden.

ik hoop dat er meer mensen zijn met een fjord zijn en mij een klein beetje kunnen helpen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 01:21

Als je niet terug wilt naar een stang (wat ik me heel goed kan voorstellen), kun je evt. een hackamore proberen? Ik heb er sinds kort een op mijn Fjord omdat zijn wolfstanden in de weg zitten bij het bit. Iemand zei me dat er twee dingen konden gebeuren: of hij dendert er dwars doorheen & het is geen succes, of hij loopt er beter op dan op een bit. Bij mij was het tweede het geval. Hij is nu veel lichter en makkelijker te sturen dan met bit. Misschien een idee, al is het maar voor tijdelijk?

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:36

een stal genoot van mij had oook zo'n fjord en die heeft hem gewoon met hackemore gereden moet je alleen niet willen dressuren maar aangezien je je western inhebt laten rijden neem in aan dat dat geen probleem is

Ditoke
Berichten: 159
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:41

Mijn merrie, werd voor we ze gekocht hadden met ophaaltrens gereden maar dat wisten we niet. Toen ze thuis kwam ging ze gelijk de hoogte in met een gewoon gebroken bit, dan maar een gebroken bit met rubber gekocht, dacht dat ze het koud vond aan haar tanden ofzo, maar het hielp niet, toen een stang zonder rubber, toen weer een met rubber en uiteindelijk kwamen we het te weten van een ophaaltrens (ze was dus gans verpest in haar mond Scheve mond Toen hebben we die ook gekocht, omdat er anders niets mee aan te vangen was maar vond het maar een heel gedoe en toen ben ik beginnen te rijden met het gebroken bit met rubber en na enkele maanden ging dit super! (behalve dan bij mijn moeder, daar nam ze nog een loopje bij Bloos ) maar dus.. Nuja, ondertussen heb ik haar nimmer, ze is overleden toen haar veulen 7 dagen oud was, nu anderhalf jaar geleden. Succes Knipoog

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:15

Ik heb op een Fjordenmanege gereden en wat ik daar gemerkt heb is dat een Fjord een stang in hangen niet je probleem oplost, nu heb jij dat niet gedaan maar je voorganger wel.
Ik denk dat het probleem niet alleen is dat hij eerst op stang is gereden, maar ws een combinatie van factoren.
Ik zou je paardje een dubbelgebroken watertrens indoen, liefst van aurigan (zorgt voor kauwen op het bit).
Deze bitjes zijn iets scherper dan een bustrens maar zijn wel vriendelijker vanwege hun middenstuk wat op de tong rust.

Maar wat wil je eigenlijk met je Fjordje gaan doen? Wil je gaan westernrijden, of juist dressuren, of een combi?

Weet je soms ook waarom de Fjord eerst op een stang is gereden? Want misschien heeft ie wel last van zijn mond, rug oid!
En wat is het verschil van de manier bij het westerninrijden en nu thuis? (anders hoofdstel, zadel, training)?

Mijn advies is een dus een dubbelgebroken watertrens en probeer iemand te vinden die je (tijdelijk) kan helpen bij het rijden, instructie, zodat je weer met een gewone trens kunt gaan rijden. Succes!

jessy schreef:
kun je evt. een hackamore proberen? Ik heb er sinds kort een op mijn Fjord omdat zijn wolfstanden in de weg zitten bij het bit.

Deze kun je door de DA of paardentandarts laten verwijderen!
Ik ben ook geen voorstander van de hackenmore omdat je hier een hele stille en zachte hand voor moet hebben.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:22

Citaat:
jessy schreef:
kun je evt. een hackamore proberen? Ik heb er sinds kort een op mijn Fjord omdat zijn wolfstanden in de weg zitten bij het bit.

Deze kun je door de DA of paardentandarts laten verwijderen!
Ik ben ook geen voorstander van de hackenmore omdat je hier een hele stille en zachte hand voor moet hebben.


Tja... Daar heb ik nu weer een principieel bezwaar tegen... Noem me maar gek. Die tanden horen in zijn mond, maar alleen omdat ik er zonodig een stuk ijzer doorheen moet hangen moeten ze eruit? Gezonde, sterke tanden? Gaat me niet lukken ben ik bang... zeker niet met een paard waar op dit moment geen wedstrijden mee worden gereden. En dressuur gaat prima met een hackamore. Lachen

Verder is het idd zo dat je voor een hackamore een goed gecontroleerde hand moet hebben. De inwerking is nl. erg scherp, zelfs met korte scharen. Als je niet helemaal zeker bent of het wel een geschikte oplossing voor je is, zou ik daarbij evt. begeleiding zoeken.

Succes met je keuze!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:38

Van een wolfstandje kunnen ze ook zonder bit last van hebben.
Dus als jij zo principieel bent, en jouw verstandskiezen om zo door dat je er last van hebt, laat jij ze zitten?
Mijn Fjord heeft ook een wolfstand, deze zit tegen zijn kies aan, en het bit raakt hem (nog) niet, en de Paardentandarts vond het niet nodig hem te verwijderen omdat hij geen blijkens last van heeft.

Ik heb al eens een paard mee gemaakt met een gebroken neusbeen door een hackemore! Geen Fjord maar toch! Een hackemore kan bij verkeerd gebruik soms net een martelwerktuig worden, en zeker wanneer je geen besef hebt van druk kun je je paard flink 'pakken'!
Maar als je een goede hand hebt... dus ik ben het eens met je laatste alinea...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:38

[quote="Fjordenmaniak"]Van een wolfstandje kunnen ze ook zonder bit last van hebben.
Dus als jij zo principieel bent, en jouw verstandskiezen om zo door dat je er last van hebt, laat jij ze zitten?
quote]

Harry heeft geen last van zijn tanden, ze zitten alleen in de weg als er een bit bij moet.

Over mijn verstandskiezen heb ik nog geen principes kunnen formuleren... Knipoog

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 16:38

de rede dat mijn fjord eerst met een stang is gereden is omdat hij voor de kar liep. nou weet ik dat dat ook wel met een ander bitje kan. maar door dat hij voor de kar moets lopen is hij zo hard inzijn mond geworden het lijkt wel van staal. gisteren heb ik hem aan een bijzet gehad en had een min of 10 begon hij het langzaam op tegeven.

en wat ik nu met hem wil gaan rijden is gewoon western omdat ik over 3 jaar met mijn paint verder wil gaan.

maar allemaal bedankt en ik ga wat dingen uitproberen

MarjoleinP
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:20

Het feit dat hij met een stang aangespannen heeft gelopen hoeft nog geen reden van een harde mond te zijn. Ik heb zelf een halve ford, en deze rijd ik zowel aangespannen als onder het zadel. Onder het zadel met een gebroken bustrens en aangespannen met een liverpoolstang.
Zowel aangespannen als onder het zadel is ze gewoon normaal te rijden.

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:28

jessy ik heb je een pb gestuurd ter informatie van een hackamore!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:30

fjord staat synoniem aan probleem...

Fjorden moet je heel streng en heel consequent aanpakken, anders lopen ze aan alle kanten over je heen......

Ditoke
Berichten: 159
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:04

gijsenkim schreef:
fjord staat synoniem aan probleem...

Fjorden moet je heel streng en heel consequent aanpakken, anders lopen ze aan alle kanten over je heen......


Wat voor een onzin is dit nu?!
Dat beweren ze even goed over haflingers, wat totaal niet is en
ik heb ook een bwp-er en die is 10 x zo moeilijk als een haflinger of fjord.
Je hoeft er niet zomaar een etiket op te plakken als het niet zo is.
Elk paard heeft een ander karakter.
En als je om het even welk paard niet laat merken dat je de baas bent
(daarom niƩt door hardhandig op te treden met zweep e.d.)
lopen ze allemaal over je heen, vertrouwen mss?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:21

gijsenkim schreef:
fjord staat synoniem aan probleem...

Fjorden moet je heel streng en heel consequent aanpakken, anders lopen ze aan alle kanten over je heen......


Ben ik niet met je eens. Het KAN een probleem zijn. Je moet bij een fjord nooit toegeven!! 1x toegeven is een verlies wat je niet zo snel meer goed maakt.

Ik heb zelf ook een fjord die toen ik hem kreeg een geruime tijd niet gereden was. Daardoor zat hij aan alle kanten vast. Nu, ruim 4 maanden verder kan ik hem al enigsinds rond in buiging en lijf rijden. Ik heb hem een poosje met een gebroken Pelham gereden en ben nu over gegaan op de Pessoa. Ik moet zeggen dat hij zich nog steeds sterk maakt met die Pessoa, maar het gaat echt de goede kant op. Mijn doel is om terug te gaan op een normale trens.

Niet opgeven, dat is het enige wat echt mijn advies kan zijn. Longeer hem vaak en wissel ook dingen af.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:25

Mensen, mensen HUMOR kwijt!!!!

Ik zeg altijd dat fjorden alleen maar gefokt worden om mensen te plagen....

En dat is niet eens rot bedoeld, ik lach me rot om die rakkers met hun eigenwijze koppies, die harde werkers als het moet en ze het leuk vinden, maar die ook net zo hard lekker niet doen wat er gevraagd word ponys.

Ik vind ze geweldig, maar lastig!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 19-12-03 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:27

gijsenkim schreef:
Mensen, mensen HUMOR kwijt!!!!


Ja, muts, plak er dan ook een smiley achter Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:29

Tallie1979"]
[quote="gijsenkim schreef:
Mensen, mensen HUMOR kwijt!!!!


Ja, muts, plak er dan ook een smiley achter Tong uitsteken
[/quote]

sorrie had ik idd moeten doen Vriendjes zijn?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:33

Haha! Mij schop je trouwens niet zo snel tegen het zere been hoor Haha! Ik voel me nml niet zo snel aangesproken, mijn fjord is namelijk nu al een geheel van mij en ik kan werkelijk alles met mijn superfjord Haha!

En problemen heb ik tot nu toe nog niet gehad. Haha! Wals gewoon over hem heen ipv hij over mij Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:40

geweldig, das waarschijnlijk ook de enige manier om met ze om te gaan. op een stal waar ik vroeger gewerkt heb stonden 8 fjorden voor de manegelessen.... je wil niet weten wat voor een draaaahaaamaaas ik met die beesten heb meegemaakt. Met zn achten aan elkaar klitten he, alsof ze het hadden afgesproken, Jongens vandaag met zn allen op een kluitje, WAt er ook gebeurt..... oh geweldig, Vandaag gaan we NIET GALLOPPEREN!! en dan ook allemaal niet he...... man breek me de bek niet open. Maar wel als ze zagen dat ik het zat was weer keurig netjes in het gareel lopen, totdat mn aandacht iets verslapte ........

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:44

Winnie flikt zowel met rijden als met de omgang niets, dat soort grappen had hij in 3 dagen tijd al afgeleerd.

Met rijden wil hij nog wel eens ondeugend zijn bij anderen Schijnheilig Ik moet er altijd wel om lachen, maar eigenlijk is het een vuile stinkerd Haha!

Ik geef gewoon niet op. Gisteren wilde hij niet halthouden en zetten hij stappen achteruit omdat hij gewoon aan het drammen was. Ik bleef dodelijk kalm ( dat irriteerd hem al ) en heb hem een flink stuk in zijn achteruit de bak doorgestuurd. Op ten duur was hij het zat, zuchtte een keer heel diep en besloot om maar stil te gaan staan.

1-0 voor Tallie en fjordenbaal is weer een stap wijzer, baas wint toch altijd, want die is veel slimmer Haha!

Dat is opvoeden Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:48

psies Cool OK dan! , maar als je dat niet kan, dan heb je dus een heeeeeele slechte aan een fjord Haha! Knipoog , ze pakken je in, vegen de vloer met je aan..... ze zijn verduveld slim en sterk. Volhardend ook in hun mening. Absoluut geen beginnerspaard, alleen zijn het wel vaak beginners die ze kopen, en dan zie ik weer een lachende fjord rechtsaf gaan terwijl de ruiter in alle macht linksaf wil....... Haha! Haha! Haha! , en dan kan ik het niet laten om te zeggen dat fjorden speciaal gefokt worden om mensen te plagen of dat ze synoniem staan aan ........ Clown

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:51

Hahaha.. Haha!

Ik wilde al jaren een fjord en heb ook zeker diverse fjorden uitgeprobeerd omdat ik wilde weten watvoor type paard het is..

Omdat ik ook behoorlijk koppig ( of noem het eigenwijs ) kan zijn en dus altijd mijn zin wil hebben, heb ik besloten dat dit ras zeker wel geschikt voor mij was.

Daarbij, ik ben net zo koel in de kup als mijn fjord. Haha! Hij krijgt mij niet boos. Hoewel ik wel af en toe streng moet toespreken Haha!

Al met al is het een onwijs brave fjord hoor, maar ondeugend tot en met Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:52

geweldig OK dan! OK dan! Haha!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:54

gijsenkim schreef:
geweldig OK dan! OK dan! Haha!


Als je het aandurft mag je best eens komen kijken bij mijn draak hoor Tong uitsteken

Kan je meteen zien hoe hij is Haha!

( hij zal me dan wel grandioos voor paal zetten, maar dat is te verwachten Tong uitsteken )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:59

Heeeel herkenbaar bovenstaande anekdotes. OK dan! *LOL*
Toen ik 'mijn Fjord' eenmaal bij me thuis had staan was het ook "waar gaat die pony met Marije heen"
Ongelofelijk, wat een eigen wil, wat een kracht, en wat een humorbeesten.
En altijd voor het hek staan zodat je er niet langs kon. Duwen, trekken, niks hielp, als 't beest niet aan de kant wilde ging die niet aan de kant. Consequent de voertonnen openbreken, de waterton omgooien, inbreken in de hooischuur.
De eerste keer in de binnenbak alleen maar rondjes scheuren in draf omdat de bak eng was. En de tweede keer ging het al weer in een sukkeldrafje. De derde keer vond ze het welletjes en besloot ze dat ze niet meer wilde lopen. Totdat we een ritselend plasticje aan de zweep knoopten. Wederom de Turbofjord van les 1. Haha!
Tijdens een buitenrit op haar kont gaan zitten met een kop van: "Ik zei toch dat ik dat paadje niet in wilde? Schijnheilig "
En toch, na een tijd van af en toe wanhoop en af en toe niet meer bijkomen van het lachen, toch een hele hechte band met zo'n dier opbouwen.
Je moet idd een manier vinden om met ze om te gaan, maar als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen dan is dat wel een heel speciaal gevoel. Tja, Fjorden, een ervaring op zich, we hebben het nog heel vaak over die periode... Haha!