[arabier] Chippen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

[arabier] Chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 18:36

Ik wil mijn merrie laten chippen... Ik ben toch niet verplicht dat via de stamboekorg. te doen? Mag toch gewoon door eigen dierenarts en dan doorgeven aan het avs? iemand met ervaring hiermee? En weet iemand wat het kost bij het avs? En moet je de papieren dan laten veranderen? bij onze andere merrie staat het nr namelijk op iedere pagina in het paspoort, maar als je die alleen op daarvoor bestemde plek invult is dat toch voldoende?

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:59

Via het avs heb ik begrepen dat het chippen door hun moet gebeuren zeker wanneer je met wedstrijden ed. mee wil doen. Je kan het door je dierenarts laten doen maar dan moet alsnog het avs langskomen om dna materiaal af te nemen. Eigenlijk dan best wel dubbelop en daar komt bij dat die kosten bij na gelijk zijn aan het laten chippen door het avs ongeveer 68 euro. Goedkoper kan je uitzijn door je arabier te laten chippen bij een evenement van het avs. Paspoort moet ook weer opnieuw opgestuurd worden voor registratie. Wij zitten ook te wachten op de chipper maar voor de omgeving A'dam is die nog in opleiding en kan nog wel een paar maanden duren.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 22:12

dna afnemen? Waarvoor dat dan? pff, dat avs... en evenementen zitten er voorlopig ook niet in... Alleen volgend jaar kan de veulenschetser het doen... Maar ja, ook van de zotte eigenlijk, dat je door een papiertje niet eens zelf kan doen met je paard wat je wilt Knipoog ik ga ze morgen maar eens bellen, ik kan ze veel goedkoper laten chippen omdat ik bij de da heb gewerkt...

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:27

ShamalArabs schreef:
dna afnemen? Waarvoor dat dan? pff, dat avs... en evenementen zitten er voorlopig ook niet in... Alleen volgend jaar kan de veulenschetser het doen... Maar ja, ook van de zotte eigenlijk, dat je door een papiertje niet eens zelf kan doen met je paard wat je wilt Knipoog ik ga ze morgen maar eens bellen, ik kan ze veel goedkoper laten chippen omdat ik bij de da heb gewerkt...

geef je groot gelijk, we zijn het er ook niet mee eens want uiteindelijk is het allemaal wel geldklopperij. De enige die er beter van wordt is het avs. En dan moet je voor dat geld nog maar wachten wanneer ze tijd en de mensen er voor hebben. Je moet bijna smeken om je geld kwijt te raken en dat voor de door hun vastgestelde regels. Maar ja geloof niet dat we wat nieuws vertellen avs is nu eenmaal niet de makkelijkste.

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 01:00

Het is alleen verplicht voor de sportpaarden.
In april/mei komt het Nederlandse voorstel in de EU. Zeer waarschijnlijk wordt het verworpen omdat de andere landen geen waterdichte controle kunnen waarborgen.
In ieder geval is tot 2007 alleen het paspoort verplicht voor alle paarden die niet in de sport lopen.
Bron:www.bedrijfsnet.pve.agro.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:45

ShamalArabs schreef:
Ik wil mijn merrie laten chippen... Ik ben toch niet verplicht dat via de stamboekorg. te doen? Mag toch gewoon door eigen dierenarts en dan doorgeven aan het avs? iemand met ervaring hiermee? En weet iemand wat het kost bij het avs? En moet je de papieren dan laten veranderen? bij onze andere merrie staat het nr namelijk op iedere pagina in het paspoort, maar als je die alleen op daarvoor bestemde plek invult is dat toch voldoende?


Mijn DA heeft het ons afgeraden om een paard via hem te laten chippen ivm de meerkosten voor de registratie en nog wat...

Je kunt ook via de KNHS laten chippen, nadeel is dat dan de stamboekgegevens niet in het paspoort vermeld worden (als je nog geen paspoort hebt)


oa via deze site
http://www.horse-passport.nl/ kun je een aanvraag doen voor het chippen, en indien je minder dan 10 paarden aanmeld kunnen ze je ook een bericht sturen waar bij jouw in de buurt gechipt wordt (kostenbesparing)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:50

Van AVSweb:
***************
Per 1 januari 2001 is voor alle paarden in de sport zowel het paspoort als een identificatie chip verplicht. Voor de overige paarden zal alleen het paspoort verplicht worden (zoals nu al voor veulens). Het verdient aanbeveling de overige paarden ook van een chip te laten voorzien (denk bijv. aan de bemoeilijking van diefstal!).
Voor Arabische Volbloedpaarden kunt u dat het allerbeste door het AVS laten doen.
***************
Jaja, het ALLERBESTE bij het AVS, maar dus niet VERPLICHT bij het AVS Lachen

Haha, "bemoeilijking van diefstal" alsof een paard met een chip in zn hals moeilijker uit zijn stal te halen is Haha!

*****************
Het is voor grensoverschrijding niet verplicht om een paspoort te hebben, er zal dan een schets opgemaakt worden van uw paard door de RVV.
*****************
Vaag: mensen hebben juist een paspoort nodig om naar het buitenland te gaan, paarden alleen voor binnen Nederland Verward


Schrok ook wel ff van de prijs die ik moet betalen om mn paard op mijn naam te laten overschrijven:
38 euro ex BTW overschrijvingskosten
63 euro ex BTW lidmaatschap AVS (wat krijg je daar eigenlijk voor terug?)
11 euro entree-geld
Dat wordt inclusief BTW ruim 130 euro .... slik ....

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 13:18

Ok, ik heb ze gebeld. Vanaf januari volgend jaar moeten alle veulens binnen 7 maanden na de geboorte verplicht gechipt zijn, dat kan de veulenschetser doen voor 23 euro.

Voor alle andere paarden die dit jaar of eerder geboren zijn is een chip alleen verplicht in de sport, maar de chip wordt ook voor ieder paard verplicht binnen zeg ff zo'n 2 jaar. Je hebt dus zo'n 2 jaar de tijd om je paard te laten chippen. Zodra er een precieze datum rond is zullen we dat wel te horen krijgen neem ik aan...

Wel is het verplicht een paspoort te hebben vanaf volgend jaar, zonder mag je sowieso de weg niet meer op (dus ook niet met spoed naar de kliniek e.d.)

Als je een arabje zelf chipt kost dat je daarna nog 23 euro en voorrijkosten omdat die man van het avs alsnog lang moet komen voor registratie (bovenop de kosten van het chippen dus) Als je ze direct doo het avs laat chippen kost het je 61 euro ongeveer.

Maar: als je volgend jaar of het jaar erop een veulen krijgt en je laat die door de veulenschetser chippen, dan kun je de moeder ook gelijk laten chippen, dan kost het 23 euro per paard, dus ben je veel goedkoper uit....

krom allemaal hoor

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:21

Ok, ik heb ze gebeld. Vanaf januari volgend jaar moeten alle veulens binnen 7 maanden na de geboorte verplicht gechipt zijn, dat kan de veulenschetser


Dit is dus NIET waar, zie het m'n vorige berichtje. Zeer waarschijnlijk komt die chip er nooit(alleen wel voor sportpaarden) kijk op de genoemde site en.........lees het heel goed.
Zeker tot 2007 is het niet verplicht, ook niet voor veulens

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:46

Het AVS wil het chippen het liefst in eigen beheer houden ivm de grote rompslomp die het voor hun meebrengt. Daarbij komt ook dat chippen normaliter bij het AVS goedkoper is dan elders.

Het paspoort moet op nummer gezet worden, en het stamboekpapier ook, dus om misvattingen, dubbel chippen e.d. te voorkomen, geeft het AVS het op deze manier weer.

Op de shows wordt er meestal ook gechipt, net zo makkelijk, als je er toch bent met je paard...........

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:48

Nadeel is in regio Amsterdam idd dat er nu geen chipper is.Ik kan niet starten,want als mijn Arab. door de da wordt gechipt moet er ook weer iemand van het AVS komen om te schetsen en die rekent naast het schetsbedrag ook nog km. vergoeding!Ik hoop dus dat de chipper in N-H gauw actief wordt.

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:54

Jeannette schreef:
Nadeel is in regio Amsterdam idd dat er nu geen chipper is.Ik kan niet starten,want als mijn Arab. door de da wordt gechipt moet er ook weer iemand van het AVS komen om te schetsen en die rekent naast het schetsbedrag ook nog km. vergoeding!Ik hoop dus dat de chipper in N-H gauw actief wordt.

ik hoop ook gauw op die chipper, maar via het avs hebben we gehoord dat het nog wel enkele mnd. kan duren ivm de opleiding

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:13

epoka schreef:
Ok, ik heb ze gebeld. Vanaf januari volgend jaar moeten alle veulens binnen 7 maanden na de geboorte verplicht gechipt zijn, dat kan de veulenschetser


Dit is dus NIET waar, zie het m'n vorige berichtje. Zeer waarschijnlijk komt die chip er nooit(alleen wel voor sportpaarden) kijk op de genoemde site en.........lees het heel goed.
Zeker tot 2007 is het niet verplicht, ook niet voor veulens



http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Elke viervoeter een eigen paspoort
Verplicht vanaf januari 2004
Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS. Veulens die in 2004 worden geboren, moeten binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en chip hebben. De chip is geproduceerd volgens internationale ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.

Bij het aanvragen wordt de eigenaar in het paspoort vermeld. Het paspoort geldt echter niet als juridisch eigendomsbewijs.

Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden. Bij verkoop blijft het paspoort bij het dier. Eerder uitgegeven paspoorten blijven geldig.

Dan is er het inderdaad zo dat de EU nog moet beslissen of deze maatregel (=chippen) zal voldoen aan de I&R-regelgeving.
Daarbij is het PVV gemachtigd om deze regels uit te geven.
En alle paardachtigen die voor 1-1-2004 al wel een paspoort hebben behoeven nog geen chip (overgangsregeling) en aan alle nieuw uit te geven paspoorten een chip gekoppeld zijn.

[/url]

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:38

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony’s meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.

Dit staat op de site van de PVE, dus ZONDER transponderverplichting!!!
En Nederland heeft zich te houden aan de Europese regelgeving. Eerst de stemming afwachten in april/mei