[Arabier] Overal bang voor!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:01

griebels schreef:

Ik heb veel geduld met hem, wil alles op zijn tempo doen, maar is dat wel de juiste behandeling voor hem?
Ik kom nu aan zijn benen tot hij onrustig begint te worden, dat is bij de achterhand tot halverwege zijn billen. Mijn bedoeling is dat hij went aan het borstelen (heel zachte borstel voor zijn benen!) en dat ik steeds een stukje verder kan gaan. Zo wil ik ook met de rest handelen... Is dat juist?
Heeft iemand tips???


Natuurlijk is het erg goed wanneer je dit in zijn tempo aanpakt. Het lijkt me echt dat dit paardje gewoon nog helemaal niets gewend is, en daarbij niet van nature koelbloedig is.

Wat jij doet met hem aanraken totdat hij onrustig wordt is niet zo slim. Een paard leert van de momenten dat hij 'comfort' krijgt, wat meestal betekent dat hij dan met rust gelaten wordt. Als jij nu steeds aait tot het moment waarop hij onrustig wordt, leert hij in feite dat je dat van hem vraagt. Probeer de volgende keer zover te aaien dat hij nog NIET onrustig geworden is en onthou die plekken waar hij het fijn vindt.
W
Wil je hem overal kunnen aanraken, dan kun je het best tijdens het aaien/poetsen per ongeluk iets verder dan zijn "vertrouwde" plaatsen aaien. Kijk ondertussen naar zijn hoofd of naar de grond, dus focus je niet op de enge plek want dat maakt hem alleen maar banger. Blijf hem ritmisch aaien en stop niet voordat hij weer gekalmeerd is. (ga ook steeds weer terug naar plaatsen waar hij het wel fijn vindt om geaaid te worden).

Ik hoop dat je het een beetje snapt zo...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.



callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:17

OK, dan begrijp ik het ook weer.
In dat geval zou ik gewoon zo doorgaan als je nu bezig bent.
Dat je paardje bescherming zoekt bij jou is toch alleen maar fijn!!!
Als je wil dat ze meer zelfvertrouwen krijgt, dus meer zelf doet, kun je haar in de bak proberen voor je uit ergens overheen te sturen (balkjes, plastic zeil, tussen 2 emmers door...) Dan moet ze zelf nadenken en wordt ze steeds "stoerder".

Keek ff in je profiel en zag dat je op de Zeelberg gewerkt hebt, grappig: heb daar zelf een jaar of 6 gereden Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:30

Oh, als ze er niet eens bij in de buurt komt, kun je helemaal veel oefenen met enge dingen Lachen
FF denken, ben begonnen met rijden op mn 8e, dus van 1990 tot 1996, ja, dan kwam ik in 1994 zeker wel vaak op de manege Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers