kenmerken van een fjord?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

kenmerken van een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 21:10

Wat zijn volgens jullie nu de typyse kenmerken van een fjord? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar toch!! OK dan!

Verward -zijn ze duur?
Verward -snel?
Verward -makelijk te onderhouden?
Verward -geschikt voor springen,dresuur,..
Verward -.....

kom maar op kom maar op Haha! Knipoog Lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:20

-zijn ze duur?
-snel?
-makelijk te onderhouden?
-geschikt voor springen,dresuur,..
-.....



*Nee een fjord is niet duur, rond de 1500 euro kun je een leuke fjord hebben.

Plingat verschilt echt per dier, de ene is snel en de ander doet het liever rustig aan. Ze staan bekend om hun goedaardig karakter en werklust.
Maar ze kunnen ook behoorlijk dwars zijn. Je moet dus niet bang zijn en je paard een goede opvoeding geven.

*Ja hoor, mijn fjord loopt het gehele jaar door buiten en leeft in de winter op 1 a 2kg biks per dag en hooi, zomers eet ie alleen gras. Daarnaast hebben we wel behoefte aan een hoefsmid(1x per 8 weken), ontwormen en hun inentingen. Sluit ook eventuele extra DA kosten niet uit.

*Fjorden zijn geschikt voor alle takken van de paardensport.
Het zullen geen Bonfire's worden of Sjiems maar met een goede degelijke training kun je een heel eind komen.
Zo lopen er fjorden Z dressuur, M samengesteld, Z mennen, lopen endurance klasse 3(80km) en leggen ze ook wel aardige proeven af in verschillende takken van het westernrijden.

Meer weten stuur gerust een pb.[/quote]

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 11:12

nog mensen? cowgirl heb je je fjord al lang?vanwaar heb je hem?hoe ben je aan hem gekomen? internet,krant,.....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:34

Fjorden zijn over het algemeen niet zo heel erg duur, het ligt er aan of ze papier hebben, wat je eisen aan het dier zijn en waar je hem vandaan haalt. Een fjord op een paardenmarkt kost niet zo bar veel.

De Fjord hoeft niet persee snel te zijn, dit ligt aan het type en karakter wat je in huis haald. Sterk zijn ze wel.

De gemiddelde fjord is lekker makkelijk te onderhouden. Ze kunnen het gehele jaar buiten en ze hoeven in verhouding met een ander paard niet zo heel veel eten, ook dit verschilt per dier.
Wel moet je denken aan de hoefsmid, veearts/ontwormen want dit blijft allemaal het zelfde.

Zo als Cowgirl al zei: een fjord is te gebruiken in elke tak van de paardensport.
Je ziet over het algemeen niet snel een fjord aan de top staan, maar als je een paard hebt wat graag wil is die kans best mogelijk. Trainen en trainen.
Verder is een fjordje heerlijk voor gezellige buitenritten Lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:18

Citaat:
nog mensen? cowgirl heb je je fjord al lang?vanwaar heb je hem?hoe ben je aan hem gekomen? internet,krant,.....
_________________


Ik heb hem nu 5 jaar en ik heb hem als 4 maanden oud veulentje op de zuidlaardermarkt gekocht.

Maar ik neem aan dat het je eerste paard is dus ga niet naar de markt.
Neem een vertrouwt iemand mee(iemand van de manege, vriend die verstand heeft van paarden).

Kijk in de advertenties, BOKT, Mraktplaats, Vraag bij het stamboek om adressen etc etc.

Laat je paard altijd klinisch keuren en als je erop staat ook rontgenlogisch.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:09

ruthiiii schreef:
Wat zijn volgens jullie nu de typyse kenmerken van een fjord? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar toch!! OK dan!

Verward -zijn ze duur? tussen de 1000 en 2000 euro heb je wel een leuke fjord
Verward -snel? loulou is snel, maar je hebt natuurlijk ook hele slome. maar dat is bij elk ras zo
Verward -makelijk te onderhouden? ze zijn vrij makkelijk in onderhoud. ze kunnen in principe het hele jaar buiten staan. loulou heeft nou gras en krijg nix bijgevoerd. als ze niet op gras staat krijgt ze 1,5 tot 2 kilo brok per dag en 3 plakjes hooi Verward
-geschikt voor springen,dresuur,.. ik rijd met loulou spring-, dressuur- en crosswedstrijden. alles met winstpunten. dat zegt genoeg denk ik Lachen
Verward -.....

kom maar op kom maar op Haha! Knipoog Lachen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:23

- Fjorden zijn niet duur, al probeert men tegenwoordig er wel weer meer voor te vragen. De bedragen verschillen erg. Er zijn fjorden te vinden onder de 1000 euro, maar ook rond de 1500 en dan zijn de duurderen niet altijd beter als de goedkoperen. Zoek dus gewoon een keer goed rond. Er zijn verschillende handelaren in fjorden, neem daar eens een kijkje!!

- Snel? Vind van wel...De warmbloedjes bij ons op stal hebben bijna allemaal moeite ze bij te houden. Maar goed, dat verschilt natuurlijk per paard. Wij hebben gewoon een hoop snelle versies hier....
Officieel kan een fjord net de snelheid van een renpaard niet halen, maar het verschilt geloof ik niet veel....precies weet ik zo fe niet meer!
Sterk zijn ze wel. Zowel letterlijk als figuurlijk! Verder is zijn het echte koelbloeden. Zullen niet snel vurig zijn....

- Onderhoud? Goedkoop...ze kunnen het hele jaar door buiten staan. Hier staan ze dat ook, 's winters krijgen ze kuil bijgevoerd. Verder krijgen de meesten na het rijden een halve tot een kilo granenmix als extra. Hier zijn de fjorden snel te dik en dan krijgen voor ons idee niet veel, dus je ziet wel. Ze hebben maar weinig nodig.... *LOL*

- Sport. Nou zoals je boven ook al wel leest, je kunt een heel eind komen als je maar flink doorzet en genoeg traint. Het kost gewoon iets meer moeite om er te komen en het zal ook niet zonder een tegenslag gaan, maar fjorden zijn zeker werkwillig genoeg om een poging te doen. De ene heeft meer aanleg voor het een als het ander, maar dat is weer iets om uit te zoeken. OK dan!

Voor stamboekfjorden kun je kijken op www.fjordstudbook.com daar staan ook altijd diverse fjorden te koop. Verder kun je altijd langs gaan bij fjordenhandelaren, hier zijn vaak de mensen met fjordendekhengsten ook actief in het verkopen van fjorden.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:58

MIJN FJORD WAS 900 EURO, GEEN PAPIEREN WEL EEN GOUDEN KARAKTER. JE KUNT ER WERKELIJK ALLES MEEDOEN.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:01

Ik heb een slanke sterke fjord, kan best snel zijn Knipoog ... Duur ... dat hangt van de staat van je geldbeugel af! Voor de ene is 1000 euro niets, voor de andere juist erg veel. Ze zijn wel sober in onderhoud, en vaak zijn ze goed op gewicht te houden op een beperkte hoeveelheid voer.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:21

Ik heb een redelijk rijtipische snelle fjord die ook leuk presteert in de dressuur, endurance en tzt springen (zijn druk bezig).
Duur, ligt eraan of het dier predicaten heeft hoe houd het is en of het al iets gepresteerd heeft.
Makkelijk in ouderhoud, ligt eraan wat je er mee doet, ik rij zeer intensief dus een goede box en verzorging is onontbeerlijk, rij je recretaief en heb je niet veel eisen dan voldoet een weiland met schuilstalletje.
Een fjord is net als ieder ander ras, ze zijn allemaal verschillend dus er is eigenlijk geen peil op te trekken.
Voor meer info in het algemeen kun je kijken op www.fjordstudbook.com.