Manen knippen bij een fjord????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Manen knippen bij een fjord????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 22:08

Wie kan mij hanidge tips geven voor het knippen van de manen bij een fjord???
Ik ben namelijk van plan de manen eens goed te knippen(niet dat, dat gaat lukken maarja oefening baart kunst )

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132043
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:19


Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 22:38

oke bedankt!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 08:04

Ik weet niet waar je woont maar kan evt wel een minicursus komen geven.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:37

Gewoon proberen,er kan weinig fout gaan!
Eerst alles 1 lengte en daarna het randje eraf.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:00

ReBaTi schreef:
Gewoon proberen,er kan weinig fout gaan!
Eerst alles 1 lengte en daarna het randje eraf.


Nouuuuwwww weinig fout gaan, alleen het model alleen al is al moeilijk voor veel mensen hoor Haha! dan hebben we het nog niet eens over een randje...

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 22:47

Jah dat zal bij mij wel het geval zijn maar het zal wel super kort worden met allemaal hakken erin.
Maar het kan ook zijn dat het heel mooi word Haha! Haha! Bloos

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:01

Je zal ook een goede schaar moeten hebben..... dat is al het halve werk....

Ik hoop voor je dat jouw fjord niet staat te etteren met knippen als ie dat doet moet je het wel met twee personen doen anders heb je echt happen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:29

je kunt het ook eerst zonder zwart randje proberen. als je dat eenmaal goed kan kun je later alsnog met zwart uitsteken randje knippen.

en de vorm is idd voor veel mensen een probleem Haha!
ik knip nou al zo'n 5 jaar fjordenmanen en vind dat het vort aardig lukt, kan ze in ongeveer 20 -30 redelijk netjes knippen

en zorg idd voor een goed scherpe schaar!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:45

Een goede schaar is haast het belangrijkste.
Ik gebruik een zgn. stof-schaar (Hema ofzo). Die heeft net als een echte kappersschaar "weerhaakjes" zodat het haar niet uit je schaar "wegloopt", en je precies zo knipt als je het bedoeld had. Stofschaar is groter en langer dan een kapperschaar, en daardoor vind ik 'm prettiger voor de fjorden.

Ik doe het dus wel iets anders als wat ik hier lees.
Ik begin aan de linkerkant met het wit mooi in een boogje te knippen. Daarbij gebruik ik een gewoon zakkammetje om het witte haar wat naar voren te trekken los van het zwart. Daarna knip ik het zwart, en daarna aan de rechtkant weer met het kammetje het wit.
Ben nu na jaren zover dat ik in een kwartiertje klaar ben.
Tenzij ik weer eens verzin dat er eentje een paar weken als Dino rond mag lopen, dan knip ik het wit dus in puntjes Haha! .

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:38

Jemig wat omslagtig Karina, ik knip gewoon de hele kam op de juiste lengte en voor keuringen knip ik het witte daarna een half centimetertje korter.
Idd na een beetje oefening ben je meestal zo klaar, is ook een kwestie van durven knippen.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:26

Vippie schreef:
Nouuuuwwww weinig fout gaan, alleen het model alleen al is al moeilijk voor veel mensen hoor Haha! dan hebben we het nog niet eens over een randje...

Haha! Schijnheilig

Tipje: sommige mensen vinden het makkelijker om de manen nat te maken als ze gaan knippen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:12

Vippie schreef:
Jemig wat omslagtig Karina, ik knip gewoon de hele kam op de juiste lengte en voor keuringen knip ik het witte daarna een half centimetertje korter.
Idd na een beetje oefening ben je meestal zo klaar, is ook een kwestie van durven knippen.


helemaal niet omslachtig Haha!
zo doe ik het namelijk ook

als ik echt wil kan ik het ook in een kwartier. maar als ik het echt netjes wil doen doe ik er toch ietsjes langer over.
ligt er ook aan hoe goed loulou meewerkt.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:45

MM, ben ik dan echt zo snel. Nog geen 10 minuten en dan is Taco weer piekfijn in orde.
Zal dan ook gelijk opbiechten dat ik hem iedere 2 weken knip. Dat is toch het makkelijkst, gewoon een beetje bijknippen. Als je eenmaal een mooie lijn hebt vind ik dat je dat moet onderhouden.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:29

Ik vind het ook niet omslachtig, ik wil toch altijd het wit korter hebben als het zwart, dus in principe is dat juist weer sneller dan als wanneer je eerst de hele boog knipt.
Er gaan vaak wel 6 of meer weken overheen tussen de knipbeurten van ons spannetje. Tegen die tijd lijkt het op een of andere manier wel of je de boog die je moet knippen al in het wit ziet zitten. Snap nog steeds niet hoe dat komt, maar werkt heel goed.
't Is wel mooier denk ik, om het zo bij te houden als Taaclover.
Vaak baal ik nogal van mijn moeite, die van ons lopen voornamenlijk aangespannen en die tuigen ruineren je kunstwerk toch wel gruwelijk vind ik.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:59

je moet durven knippen als je gaat twijfelen en kleine knipjes doet dan wordt het juist heel happerig. En hou in je achterhoofd dat je na 3 weken al weer een herkansing hebt!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:53

ik knip meestal elke 4 weken.
om de 2 weken is idd het beste, maar daar heb ik meestal geen tijd/zin voor.

en taaclover: 10 min is idd erg snel. knip je ook met zwart rand?
naja als je elke 2 weken doet is het idd ook minder werk.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 01:02

Vippie schreef:
Jemig wat omslagtig Karina, ik knip gewoon de hele kam op de juiste lengte en voor keuringen knip ik het witte daarna een half centimetertje korter.
Idd na een beetje oefening ben je meestal zo klaar, is ook een kwestie van durven knippen.

Zo knip ik ook.Anderen bij ons op stal knippen ook eerst het wit en dan het zwart.Net wat je makkelijker vind,denk ik.
Dat van die stofschaar is een goeie.Ga ik ook eens proberen.Ik ben links en heb heel vaak dat de haren "dubbel" gaan.Zou dat bij deze schaar niet zo zijn?
Verder knip ik elke 4 weken en bij Kim zit er dan ook zo'n lijn in het wit,waar ik precies langs kan knippen.Erg handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 17:50

Het geheim van een Fjord netjes knippen zit (nadat je het model onder de knie hebt Haha! ) in de stand van je schaar.
Lastig uit te leggen via de computer, maar als je in de buurt woont wil ik je best een keertje helpen en effe een minicursusje Fjordknippen met je doen hoor!

Ik ben trouwens een grote zeikerd hierin, ik knip elke twee weken anders vind ik het niet mooi meer. Fjorden moeten strak in het kapsel, da's mooi! Tong uitsteken