Minipaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 20:25

Aangezien zo ongeveer alle rassen al langs gekomen zijn... Dan ook het minipaard maar.
MiniPAARD dus, dus geen minishet Haha!
Wie heeft/fokt/is liefhebber van minipaarden?
Ik heb zelf een shetland merrie die is ingeschreven bij het NMPRS, maar dat maakt haar natuurlijk nog geen minipaard. Wel ga ik op het moment dat ik fok voor type en maat (kleiner dus Haha!)
Boones Little Buckaroo is een van mijn favoriete hengsten, maarja, even naar amerika....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:16

Tja, Dennis is bij het NMPRS goedgekeurd. En gelukkig heel erg shetlander. Ik heb niets met mini's, geef mij maar een shetlander. Ik ben er alleen maar terecht gekomen omdat het de enige manier was om Den goedgekeurd te krijgen(en met succes).

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:11

Wij hebben wel shetjes maar geen minipaarden. Ik ga wel naar vele keuringen van het minipaard. En ben ook lid van het Minimagazine dus hoe me er wel mee bezig Lachen

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:44

Timon is nl ook een nmprs-er Tong uitsteken
Mini paard? geen idee, maar ik vind hem in de zomer wél een erg mooi sjiek mini paardje..

foto

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 00:15

Dennis schreef:
Tja, Dennis is bij het NMPRS goedgekeurd. En gelukkig heel erg shetlander. Ik heb niets met mini's, geef mij maar een shetlander. Ik ben er alleen maar terecht gekomen omdat het de enige manier was om Den goedgekeurd te krijgen(en met succes).


Dit snap ik nou niet.
Waarom wilde je dennis goedgekeurd hebben als je zelf geen belang bij het NMPRS hebt? Zoals je zelf inmiddels hebt ondervonden zijn er geen elle lange rijen wachtende voor dennis.
Niet omdat dennis geen goede of mooie hengst is, maar puur omdat ie "te groot en te zwaar" is

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:46

stef schreef:
Dit snap ik nou niet.
Waarom wilde je dennis goedgekeurd hebben als je zelf geen belang bij het NMPRS hebt? Zoals je zelf inmiddels hebt ondervonden zijn er geen elle lange rijen wachtende voor dennis.
Niet omdat dennis geen goede of mooie hengst is, maar puur omdat ie "te groot en te zwaar" is


De keus castreren of niet. Ik wil hem eigenlijk niet castreren. Hij heeft nu gewoon een heel fijn karakter en wil zelf in de toekomst waarschijnlijk nog veulens van hem. Fokken zonder papier wil ik niet, want dan fok je imo voor de slager. En omdat ik het gewoon leuk vind om met hem naar de keuring te gaan, dit is de enige keuring die hem toe laat.

Maar om hem serieus aan te bieden als dekhengst hoeft het iid niet. Als ik heel veel geluk zou hebben ben ik al blij met 3 merrie in een jaar. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb nu een heel fijn paardje, waar ik in de toekomst ook zelf mee kan fokken.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:09

Ik heb lange tijd minipaardjes gehad. Mijn hengstje van van Dent Painted Eagle. Hij is inmiddels verkocht, net als de merries. Ik ging nl. naar een andere stal en ik kon niet alles meenemen.
Ben nooit naar keuringen geweest, deed het gewoon voor de lol.
Als ik ooit nog eens geld teveel heb, koop ik een mooi merrietje in Amerika. Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:28

Melanie5 schreef:
Ik heb lange tijd minipaardjes gehad. Mijn hengstje van van Dent Painted Eagle. Hij is inmiddels verkocht, net als de merries. Ik ging nl. naar een andere stal en ik kon niet alles meenemen.
Ben nooit naar keuringen geweest, deed het gewoon voor de lol.
Als ik ooit nog eens geld teveel heb, koop ik een mooi merrietje in Amerika. Lachen


Mjah als ik geld teveel heb koop ik er een hele hoop in amerika!!!
Bv bij:

www.ltdmini.com
http://www.seahorsefarm.com/foals.html
en zo zijn er nog...tig meer.... o.a. champange kleurige in australië...
Droom maar even fijn verder.... Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:13

Ik moet eerlijk bekennen dat minipaardjes mij niet erg veel zeggen...
Wat ik me afvroeg: ik zie op die sites van Meavey dat die veulentjes bijna allemaal een enorme dish hebben, het lijken net mini-arabiertjes... Is dat altijd zo? Of zijn er bepaalde types die worden gefokt, naar gelijkenis met grotere rassen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 02:01

Veel mensen hebben er graag een arabisch koppie op (zie topic over de dish bij arabieren).
Een minipaard moet in feite een kleine kopie zijn van een rij/sportpaard, dus niks geen pony. Natuurlijk fokt iedereen zelf wat hij/zij mooi vind. De een gaat dus voor supersjiek, de ander gaat voor een paardje dat wel nog steeds pony uitstraling behoudt.
je hebt 2 types in het nederlandse stamboek (NMPRS www.minipaarden.nl) namelijk basis en luxe. Voorheen werden de paardjes hier op exterieur naar beoordeeld, tegenwoordig gaat dat met bloedlijnen.
Honey bijv is een shetlander, maar ingeschreven in het NMPRS, ze is dus een basis merrie kleine maat (86/106cm)
Om luxe te zijn moet er minimaal 12.5 % vreemd bloed (falabella, AMHA, Bergman, etc) in zitten

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:21

Idra schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat minipaardjes mij niet erg veel zeggen...
Wat ik me afvroeg: ik zie op die sites van Meavey dat die veulentjes bijna allemaal een enorme dish hebben, het lijken net mini-arabiertjes... Is dat altijd zo? Of zijn er bepaalde types die worden gefokt, naar gelijkenis met grotere rassen?


Die paardjes waar ik de linken van gaf, zijn Amerikaanse minipaarden en die worden idd op hun schoonheid en fijnheid gefokt, idd vergelijkbaar met een miniarabier, zo worden ze daar ook getoilleteerd.
Je hebt dan idd ook nog de falabella´s en bergmann´s bijvoorbeeld maar die vind ik persoonlijk niet zo mooi, die vind ik vaak nog erg breed en fors, op enkele uitzonderingen nagelaten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 13:23

Tja, maar net als met arabieren linda, kan je ook bij de mini's overdrijven. In het topic van over de dish bij een arabier staan op pagina 10 ofzo wat foto's van amerikaanse veulens, die ik dus echt TE vind

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:42

Dank je voor de verhelderende uitleg Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:00

stef schreef:
Tja, maar net als met arabieren linda, kan je ook bij de mini's overdrijven. In het topic van over de dish bij een arabier staan op pagina 10 ofzo wat foto's van amerikaanse veulens, die ik dus echt TE vind


Ik heb even gekeken, een hele hoop veulens van dat formaat worden met een "dish" geboren, zelf minishetjes hebben het net zo erg, als je ze dus op erg jonge leeftijd scheert, dan is dat te zien, maar meestal zit er zo´n pak haar op dat je het eigenlijk niet ziet.
Als je nou deze paardjes over een paar maanden ziet is het al veel minder, trust me. Knipoog
Kijk maar eens naar de foto´s van Myst net geboren. Knipoog
Als je haar hoofd toen al had geschoren, had ze het ook gehad.