Tinker stamboekopname Uden. Tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Tinker stamboekopname Uden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 21:26

Op 23 november is er in Uden een stamboekopname keuring voor Tinkers. Brenda gaat daar ook naartoe en ik mag als verzorgster dus mee. Waarschijnlijk mag ik haar ook zelf voorbrengen.

Heel leuk allemaal en vooral spannend maar ik heb nog nooit een keuring gezien!
Wie kan mij wat meer vertellen over de keuring voor het stamboekopname en daarna de premiekeuring (als ze opgenomen word volgt die gelijk erna).
Hoe moet de pony perse verzorgd zijn (en zeker hoe krijg je haar sokken schoon en wit!?)
Hoe moet de voorbrenger eruit zien? In witte rijbroek of maakt dat hierbij niet uit?
Wat gebeurd er allemaal tijdens zo'n keuring (waar dus op oefenen enzo)

En dan over de opname in het stamboek, Ik zet hieronder een foto van Brenda neer en denken jullie dat ze opgenomen zal worden? Waar kijken ze vooral naar? Ik weet het niet precies dus weet echt niet of Brenda nou een "goede" tinker is of niet.

Heel veel vragen dus en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
En gaat er misschien nog iemand naarote?

Brenda vandaag:
Afbeelding

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:35

Een Tinker hoort er naar mijn weten gewoon 'naturel' uit te zien. Verder heb ik geen ervaring met keuringen voor tinkers dus daar kan ik je weinig over vertellen.

De sokken kun je vaak goed wit krijgen met biotex, even de voeten in een emmertje zetten en laten staan, daarna goed uitspoelen. Werkt ook geweldig voor witte staarten trouwens. Betadineshampoo werkt ook goed om de sokken wit te krijgen, net als zilvershampoo. Shampoo is ook gelijk goed voor de manen te gebruiken.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:50

23 November he.. das dus van het ICS, Mariska_28 hier op Bokt.nl weet daar wel het een en ander van!

Ik kan je daar weinig (positiefs) over vertellen....

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:42

Op de keuringsdag wordt er eerst gekeken of het paard voldoet aan de rasomschrijving van een Irish Cob. Zo op de foto te zien zit dat wel goed. Je moet haar dan eerst opstellen voor de jury, en die zeggen op een gegeven moment dat je van ze af en naar ze toe moet stappen, en daarna datzelfde in draf. Soms moet je dan nogmaals opstellen, en soms ben je dan klaar en mag je de ring verlaten (zeggen ze dan)

Als je ook meedoet met de primering moet je later op de dag weer opstellen enzo, en dan kijken ze echt heel kritisch of ze een 1e 2e of 3e premie waard is. Op een gegeven moment moet je dan weer de ring in met andere paarden uit jouw rubriek, en dan gaan ze ze op volgorde zetten. Dan kan het dus zijn dat ze jouw nummer omroepen en dat je dan een plekje naar voren of naar achteren moet. Ondertussen blijf je met zijn alle om de jury heen stappen. Als ze tevreden zijn met de volgorde moeten de paarden in die volgorde opstellen op de AC lijn en krijgen ze de lintjes. Dan volgt nog een ererondje (is dacht ik meestal in draf) en dan is het afgelopen.. Lachen

Je kunt dan nog je keuringsrapport ophalen en daarop kun je zien hoe jouw paard gescoord heeft op de verschillende onderdelen (Hoofd, hals benen etc).

Je kunt in gewone kleding komen, hoeft absoluut geen witte kleding te zijn (Daar doen ze in Ierland niet aan, dus hier hoeft dat dan ook niet).

Waar je goed op kunt oefenen is netjes opstellen (dat ze mooi alert en vierkant staat) en dat ze netjes aan de hand kan meestappen en draven.

De sokken wassen wij altijd gewoon met groene zeep, net als de manen. Wat bij sokken ook wel mooi wit maakt is betadineshampoo.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:58

Ik was ze(manen,staart,sokken) eerst met groene zeep,daarna flink cremespoeling...en daarna nog eens wassen met zilvershampoo

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:04

Nog een paar dingen:

Het is dan november bijna winter dus, we hebben niet echt een stal dus het wassen moet buiten gebeuren. Hoe kan je dan het beste te werk gaan?

En het aan de hand laten lopen in draf zal moeilijk worden, ze is echt langzaam, onder het zadel gaat steeds beter maar aan de hand loopt ze heel langzaam in stap en in draf is ze amper te krijgen. Het opstellen moet lukken Tong uitsteken
Ik ben dus wel beetje bang voor de draf. Hoe kan ik die het beste oefenen ?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:08

Het beste kan je met zijn 2en voorbrengen. 1 houdt het paard vast en de ander loopt er met een zweep achter om het paard zo goed door te laten lopen. Met opstellen kun je eventueel een rammelbakje gebruiken (wat steentjes in een tictac bakje kunnen al goed werken) waardoor ze lekker allert kijken. Het oefenen met aan de hand stap en draf (ook de stap moet een arbeidsstap staan dus niet slenteren) met 2 voorbrengers kun je ook goed oefenen. Hoe minder je de zweep nodig hebt bij de keuring hoe beter..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:18

Mariska_28 schreef:
en dan kijken ze echt heel kritisch of ze een 1e 2e of 3e premie waard is.



Of natuurlijk welke kleuren lintjes er nog over zijn Schijnheilig

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 19:58

Esme_27"]
[quote="Mariska_28 schreef:
en dan kijken ze echt heel kritisch of ze een 1e 2e of 3e premie waard is.



Of natuurlijk welke kleuren lintjes er nog over zijn Schijnheilig
[/quote]

Wat bedoel je hiermee? Ik heb ergens gelezen in een topic dat veel niet echt positief zijn over het ICS waarom eigenlijk niet en wat is het verschil met het andere stamboek? (WAAROM zijn er eigenlijk 2 stamboeken Verward )

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:00

Esme_27"]
[quote="Mariska_28 schreef:
en dan kijken ze echt heel kritisch of ze een 1e 2e of 3e premie waard is.



Of natuurlijk welke kleuren lintjes er nog over zijn Schijnheilig
[/quote]
Eigenlijk wil ik hier niet eens op reageren, maar omdat er mensen zijn die dit lezen die verder nergens van af weten reageer ik toch maar.....

Als ik zo`n reactie als deze nu van jou bij een NTS topic had gezet dan had ik NTS volk over mij heen gehad met "zie je wel, het ICS valt steeds het NTS aan". Het feit dat het precies andersom is geeft toch wel aan dat ICS mensen een stuk beschaafder kunnen zijn dan andersom.... Ik hoop dat je in het vervolg dit soort zinloze en kinderachtige opmerkingen voor jezelf kunt houden.. Het feit dat jij je prettig voelt bij het NTS hoeft toch niet te betekenen dat mensen die menen dat het ICS een beter stamboek is dan het NTS afgezeken hoeven te worden...

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:04

Fleury schreef:
Wat bedoel je hiermee? Ik heb ergens gelezen in een topic dat veel niet echt positief zijn over het ICS waarom eigenlijk niet en wat is het verschil met het andere stamboek? (WAAROM zijn er eigenlijk 2 stamboeken Verward )


De mensen die negatief zijn hebben hun paard nog nooit bij de ICS laten keuren, ik snap daarom ook niet waarom ze ze negatief kunnen doen.. Als het ze niet aanstaat dan negeren ze het toch gewoon? Dan kunnen wij bij de ICS ondertussen gewoon doorgaan met het registreren van Irish Cobs.. (of tewel Ierse Tinkers, de zware, compacte met dikke sokken en manen paardjes)

En waarom er 2 stamboeken zijn... Om een heel lang verhaal kort te maken: Omdat de NTS een stichting is en het ICS een vereniging en die kunnen nooit samen. Daarvoor moet het NTS eerst een vereniging worden en dat gebeurt vrees ik nooit...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:47

Even een reactie op Mariska_28: Het verschil stichting/vereniging is dus totaal geen probleem, mocht die situatie zo zijn! Als een bepaald persoon niet zo eigenwijs zou zijn, zouden de twee voorzitsters allang afgetreden zijn en twee nieuwe onafhankelijke gekomen zijn en dan was er misschien wel 1 stamboek gekomen! Nu is er echter het probleem dat er bij het ene stamboek hengsten goedgekeurd zijn die bij het andere stamboek afgekeurd zijn, dat zal dus altijd een probleem blijven!

En sommige mensen zijn misschien zo negatief over het andere stamboek omdat ze zich er dermate in verdiept hebben dat ze zo teruggeschrokken zijn dat ze hun tinker niet eens willen laten keuren bij dat stamboek?

Bovendien wordt er idd van twee kanten met modder gegooid, maar van een kant komt de modder zelfs vanuit de vereniging zelf! En dat vind ik persoonlijk nog kinderachtiger dan hoe wij hier eigenlijk bezig zijn!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:59

AMEN!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:00

snowdon schreef:
Even een reactie op Mariska_28: Het verschil stichting/vereniging is dus totaal geen probleem, mocht die situatie zo zijn! Als een bepaald persoon niet zo eigenwijs zou zijn, zouden de twee voorzitsters allang afgetreden zijn en twee nieuwe onafhankelijke gekomen zijn en dan was er misschien wel 1 stamboek gekomen! Nu is er echter het probleem dat er bij het ene stamboek hengsten goedgekeurd zijn die bij het andere stamboek afgekeurd zijn, dat zal dus altijd een probleem blijven!

En sommige mensen zijn misschien zo negatief over het andere stamboek omdat ze zich er dermate in verdiept hebben dat ze zo teruggeschrokken zijn dat ze hun tinker niet eens willen laten keuren bij dat stamboek?

Bovendien wordt er idd van twee kanten met modder gegooid, maar van een kant komt de modder zelfs vanuit de vereniging zelf! En dat vind ik persoonlijk nog kinderachtiger dan hoe wij hier eigenlijk bezig zijn!


Het feit dat ze hun paard er niet willen laten keuren tot daar aan toe, maar om dan te pas en te onpas dit soort reacties als van Esme hierboven neer te zetten.. nee. Vind ik niet netjes, en zou ik zelfs niet doen richting NTS..

En over dat modder gooien.. ach het is wel duidelijk wie hier als eerste een kinderachtige reactie neerzette..

En wat zou ik graag eens met jou om de tafel zitten. Je doet alsof je alles weet na je stage bij de bonte parels, maar neem eens de moeite om de andere kant van het verhaal te horen.. (je bent van harte welkom! )

En oja, een vereniging heeft leden en een stichting contribuanten. Een vereniging heeft een ledenvergadering en openheid van geld en andere gegevens. Een stichting niet. Hoe kun je dat ooit samenvoegen??

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:03

Mariska_28 schreef:
En wat zou ik graag eens met jou om de tafel zitten. Je doet alsof je alles weet na je stage bij de bonte parels, maar neem eens de moeite om de andere kant van het verhaal te horen.. (je bent van harte welkom! )


*hmmz dan bevindt ik me wel in het hol van de leeuw Tong uitsteken* Maar ik ben nu misschien wat meer uitbundiger in het schrijven van mijn mening, maar dat komt niet door mijn stage! Wist/dacht vantevoren precies dezelfde dingen!

En waarom wil je eigenlijk met mij om 1 tafel zitten? Kick op discussie? En waarom ik, mijn persoontje?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:05

Omdat jij hier op het forum vaak het woord doet als het over het NTS gaat.. waar of niet? Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:08

Hmmz ben toch echt niet de enige en geloof dat ik 1 van de "verse" mensen ben op Bokt die voor het NST gaan... Mensen zoals Esme-27, Bonte, abby, Percy, etc gaan er al veel langer voor! Hun zijn misschien ook meer "aanvallerig/verdedigender" geweest dan mij.. Ik heb nog lang alles aangekeken, had niets tegen het ICS. Nu trouwens nog niet zoveel tegen de ICS, maar tegen onderdelen ervan...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:42

here we ho again... Rolleyes

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:46

Heel even; ik zei helemaal niks over de NTS hoor? Je moet me niet zien als de beschermheilige van het NTS. Want als die dit zouden flikken krijg je van mij hetzelfde commentaar Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 23:47

Mag ik please mijn topic weer terug?
Ik had een simpele vraag en daarbij kwam nog dat ik eventjes vroeg waarom ze negatief zijn en wat het verschil is tussen die twee. Aangezien ik van beide nog niets weet en waarschijnlijk ook niet ga weten van de NTS ga ik hier niet in discussie en zou graag willen dat deze discussie stopt en verder gaat met mijn andere vragen over keuringen en het wassen van de pony.
Ik vertel wel hoe het was geweest zondag avond 23 november.

Is dat goed? Ach gut

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:12

is goed, ben benieuwd hoe het was. is het op het terrein van miranda en lucré?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:39

*sorry, biedt excuses aan, aan Fleury*

Zorg je ook voor foto's!!! *LOL*

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 11:06

Ja, ik zal proberen of iemand foto's kan maken want als het goed is moet ik voorbrengen. Daar ga ik zenuwachtig voor worden wan tik weet zeker dat het echt slecht gaat bij mij. Als er nog iemand is die kan helpen moeten we echt gaan oefenen morgen dus misschien.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:54

Ik ben natuurlijk niet bekend met Tinkerkeuringen, ben er laatst voor de eerste keer bij 1 geweest. En dat weliswaar van het andere stamboek als ik het zo begrijp Haha!

Maar er lopen daar vast mensen rond die het voorbrengen voor je doen (tegen een vergoeding natuurlijk).
Ik denk namelijk dat veel mensen voorbrengen onderschatten (zeker als ik naar het KWPN kijk).

Ik weet dus niet hoe serieus ze bij de Tinkerkeuring kijken, maar is het niet verstandiger om het door iemand met ervaring te laten doen?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:58

Bij het ICS worden de paarden gewoon voorgebracht door de eigenaars.. Die kunnen hun paard best zelf goed voorbrengen.. Ik vind trouwens dat die betaalde voorbrengers de paarden vaak veel te hard laten draven, maar dat terzijde.

Maar dus gewoon zelf oefenen en voorbrengen (en het is echt leuk om te doen hoor!! Lachen)