Op zoek naar een knappe tinkerhengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:12

Hoi, als ik mijn mening mag geven, zou ik kiezen voor de hengst Gulliver O'Brittian, ( kijk maar bij de de website van het Nederlands Tinker Stamboek), ik zelf ken deze hengst persoonlijk, en ik ken ook een veulen van hem.
Succes met het zoeken van de "ideale" hengst voor je merrie

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 21:45

Voorlopig heb ik een eerste selectie gemaakt:
Mc Brynmore ICS, O'Malley ICS+NST, Thunder ICS, Pitalo NST en Shakespeare NST. Het zijn alle 3-kleuren. De foto's zijn te zien op de stamboeksites maar ik zal ze nog downloaden en proberen niet al te groot te posten.

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:17

Okey..
Mc Brynmore geeft soms effen
O`Malley geeft soms effen
Pitalo geeft soms effen
Thunder heeft volgens mij nog geen enkele effen gegeven
Van shakespeare ken ik geen veulens, dus ook geen effen....
[edit] even op de site van de eigenaar van Shakespeare gekeken, en daar staan ook effen veulens van hem[/edit]

Voor jouw merrie zou de keuze voor mij dus al weer wat vereenvoudingen

Ken je trouwens ook de hengsten woody en dublin?
Volgens mij hebben die ook nog geen effen veulens gegeven....
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 03-11-03 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:23

Wist je trouwens al dat je op de site van het ICS online stambomen kan bekijken? En kan zien welke veulens hengsten hebben gegeven, met daarbij dan ook de merries. Zeer interessante informatie voor merriehouders die een hengst zoeken die qua afstammelingen goed bij hun merrie past.
url: http://www.irishcobsociety.net/

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:19

Een van mijn favoriete hengsten voor Fayette is ook Shakespeare. Verder is afgelopen (NTS) hengstenshow mijn oog ook gevallen op de jonge Grai hengst Seamus Diar. Alhoewel nog overbouwd en vrij onbespierd kon ik er mijn ogen niet vanaf houden. Is een optie voor over een paar jaar misschien, eerst zien wat voor veulens hij op de wereld zet.
Verder is Pitalo ook helemaal Kwijl Alleen weet ik dat hij nogal een pittig karakter heeft en zijn veulens vaak ook. Aangezien Fayette zelf ook een pittige tante is valt hij in verband hiermee toch weer wat af.

O'Malley en Thunder zijn naar mijn smaak veels te 'massief' (tja, smaken verschillen). Net zoals de meesten hengsten van het ICS.

Bij welk stamboek je moet gaan? Dat moet je helemaal zelf weten. Kies je voor een ICS hengst ga dan naar het ICS, kies je voor een NTS hengst ga dan naar het NTS. Met een veulen van een NTS hengst die niet (goed) gekeurd is bij het ICS krijg je bij het ICS geen stamboekveulen. Omgekeerd precies hetzelfde verhaaltje. Er zijn een paar hengsten die zowel bij het ICS als bij het NTS zijn goed gekeurd: O'Malley, Robert O'Neill, Peembel, Mr. Yenkins, Kent, John Boy, Chakotay, Bradley........ mmmmm, dit zijn er toch maar dan ik dacht Haha!

Verder wens ik je veel succes met speuren, ik denk dat ik nog even een jaartje of 2 wacht Haha! Kan ik mooi nog langer mijn keuze uit stellen en extra lang op al die hengsten kwijlen Schijnheilig

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:28

Hmmz Soxje, ik zou NIET selecteren op kleur! Doordat je merrie egaal zwart is heb je al 50% kans op effen (bruin, zwart of wat dan ook) De andere 50% KANS is dus wel bont, maar dan nog wat voor hengst je er ook op zet, je kan NIET vantevoren een bepaalde kleur inschatten, alles is mogelijk!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 02:50

Ja, ik weet dat ik meer kans maak op een effen veulen dan op een bonte. Maar zelf houd ik wel van effen dus zou ik het niet heel erg vinden. Daarbij is Sox heel mooi getekend vind ik zelf, met 4 witte benen en een brede bles. Er zijn ook mooie hengsten met heel veel zwart, die schakel ik toch wel uit. Ik weet niet hoe Sox haar ouders waren, misschien ook wel zwartbont, uit 2 bonte ouders komen immers wel meer eenkleurige tinkers. Als ik voor de bouw ga en een mooi hoofd dan wordt het Pitalo oid. Ik ben ook gek op de vanners maar een cob of iets zwaardere grai heeft toch mijn voorkeur. Er moet wel goed op te rijden zijn. Dank Mariska voor de tips, ik zal de stambomen bekijken op de ICS site.

Nog even over de infok van diverse rassen: de Dales is er inderdaad ingefokt. Heb gisteren het tinkerboek weer doorgelezen en daar wordt 't vermeld. Als de trekpaarden te massief werden gebruikten ze Fells, Dales etc. Dus ik had 't mis.

Caira
Berichten: 26076
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:12

Afbeelding

deze vind ik errug mooi!

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:25

Thunder vind ik erg mooi! En zo braaf voor de kar! Trouwens, Henk J. heeft er meer mooie hengsten lopen en is redelijk in de buurt. Sonny vind ik ook erg mooi, vooral in het echt.
Tja, en Pablo en Glen King.... of zo vind ik ook erg mooi.
Crosby vond ik in het echt wat tegenvallen. Ik vond hem niet zo'n leuke uitstraling hebben. Deze hengst stond trouwens ook te koop. Maar hij miste wat vond ik.
Succes
groets Cindy en Spetter

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:02

Ik weet dat het niet zoveel uitmaakt.. maar..
CHAKOTAY!!!!!
KWIJL>>>>>>>>>>>>>>>>>

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:11

Tja, ik blijf Pitalo fan Knipoog Wel een heel sterk karakter, wat hij ook wel wat doorvererft, maar daar moet je van houden! *Ok, ik hou daar dus wel van Knipoog*

Thunder vind ik trouwens ook een hele leuke!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 21:33

Dit is Thunder uit Ees, 1.52 driekleur
Afbeelding

Dit is Sonny uit Ees, driekleur, 1.60
Afbeelding

Dit is Shakespeare van Rudi Asbroek Beckum, driekleur 1.53
Afbeelding

Pitalo uit Zenderen, driekleur 1.48
Afbeelding

O'Malley uit Ees, driekleur 1.64
Afbeelding

McBrynmore uit Marknesse, driekleur 1.59
Afbeelding

JohnBoy uit Oirschot, zwartbont
Afbeelding

Crosby uit Vaassen, driekleur
Afbeelding

Cochise, zwartbont
Afbeelding

Chakotay uit Nieuwegein, zwartbont
Afbeelding

Dit is mijn voorlopige lijstje. Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een driekleur heb ik JohnBoy eraan toegevoegd. Hij heeft hetzelfde hoofd, uitdrukking en bouw als mijn Sox. Ik vind hem echt heel mooi.
Laatst bijgewerkt door flicka op 04-11-03 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 21:53

Ben ik een half uur aan het uploaden zie ik nu dat Picserver nog steeds niet OK is, balen dus. Alleen de eerste foto is wel geupload. Enfin, ik ga iets anders proberen. Even geduld.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:09

Crosby en chakotay vosbont???? Crosby is een driekleur en Chakotay is zwartbont!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 22:13

Beetje rustig hé, ik ben er nog volop mee bezig.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:15

Soxje schreef:
Beetje rustig hé, ik ben er nog volop mee bezig.


Hehe, ok Tong uitsteken

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:16

Chakotay
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door flicka op 04-11-03 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:29

Ik vind Crosby leuk en zijn veulens hebben het goed gedaan op de keuring. Pablo is zelf een lang type dus als je merrie wat kort is dan is het misschien wel wat.
Glenn King Hill vind ik ook erg leuk. Belle is nu drachtig van hem Haha!

Verder vind ik Bradly erg leuk, iets smaller type, ik denk dat die een grai is.
Zwieber vond ik ook erg leuk. Kan onwijs goed lopen alleen hij staat in Belgie en is maar 1.48 groot.

Van de kleur van het veulen kan je niets zeggen. Het kan zijn dat Sox haar ouders wel bont waren en dan heb je kans dat je met een effen hengst een bont veulen krijgt. Ik zou selecteren op karakter, stokmaat en bouw en niet te veel op kleur.
Heel veel suc6 met je keuze maken

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:42

Waar ik stage heb gelopen staat ook een hele leuke tinkerhengst, Chester, heel erg braaf, moet in feb naar de hengstekeuring bij het ICS, dus is nog niet goedgekeurd. Kijk voor meer informatie maar op http://www.irishcobs.org

Ga er in maart als het door gaat ook op mee doen op een wedstrijd voor best gaande rijtinker, word dan gehouden in Velddriel. Zijn er nog meer mensen die mee gaan doen met hun tinker??

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:57

Ik zal kijken naar Chester maar nu zijn mijn pc en ik lichtelijk overspannen. IK probeer al úren via Yahoo foto's te uploaden maar die website staat zo'n beetje stil. Dus alles loopt vast. Nou is mijn pc ook al 4 jaar oud dus niet meer een van de snelste. Als je bericht een uur oud is kun je het niet meer verwijderen dus dat moet de moddie maar doen.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:50

Soxje, heb je misschien ook een foto van Sox zelf?
Ik kan me namelijk herinneren dat ze zelf een vrij lange rug heeft, dus een hengst met een kortere rug is denk ik niet zo'n slecht idee.
Overigens is bij beide stamboeken de rug eerder te lang dan te kort.

En over opnemen in een stamboek, je kunt het veulen nog steeds bij beide stamboeken op laten nemen, ongeacht of de vader of moeder ICS of NST is. Als beide ouders ingeschreven staan bij hetzelfde stamboek krijg je een stamboekveulen, anders een registerveulen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 19:53

Ik ga vanavond een betaalde Picturetrail nemen, ik ben dat gedoe met Picserver, Yahoo en al die andere gratis uploaders zat Boos! Voor 19 dollar heb je een jaar geen gedoe meer met langzaam laden of helemaal niet. Ik heb al heel lang een homepage maar die is nog gemaakt in Netscape en ik ben te klunzig om hem over te zetten naar Explorer. Dus ik kan ook geen foto's op die site plaatsen.
Sox heeft volgens mij een gemiddelde rug, hij had misschien ietsje langer kunnen zijn maar misschien is dat maar mijn idee. De foto's van Sox en hengsten zal ik nadat mijn abo bij Picturetrail is geactiveerd (hopelijk lukt dat straks) plaatsen.

lonnie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:40

Citaat:
Persoonlijk vind ik Chacotay om zijn bouw ook super maar die mij te wit


die vind ik ook echt supergeweldig gebouwd! Thunder, Pitalo en O'Malley zijn mijn andere favo's. Ben 2 jaar geleden voor school op bezoek geweest bij Henk Janssen >>>echt supercool Heb dr leuke foto's aan overgehouden (die ik helaas niet kan plaatsen want kheb ze met mn domme kop ingeplakt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:48

Ik ben nu bezig met uploaden van mijn pc naar PictureTrail, dus als alles goed gaat kan ik straks de beauty's plaatsen. Kun je de foto's er niet uit trekken Lonnie en ze dan scannen?

lonnie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:54

haha das inderdaad wel een idee, vraag ik van de lieve Sint wel een nieuw plakboek, ik zal volgende week (een hele week vrij!) wel eens eventje gaan vechten met de scanner. De foto's zijn wel al 2 jaar oud ofzo maar dat is op zich niet erg..