Ploegshetlanders? Maaishetlanders?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Ploegshetlanders? Maaishetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:24

Hoi allemaal,

[***] en [***] staan nu al weer een aantal jaartjes bij ons in de tuin, maar ik word langzamerhand een beetje zat van het feit dat ik steeds al het zware werk doe (maaien, bomen kappen en aan ze voeren enz.) en zij maar een beetje hun voer aan het omzetten zijn in hoopjes drollen. Mijn nieuwe lijfspreuk is daarom: Wie wil eten, moet zweten. Dat houdt onder andere in dat ik nu niet meer degene ben die loodzware wilgetakkenbossen naar de bak sleept, maar ik er een pony voor zit en fluitend aan het andere eind van het halstertouw meewandel terwijl [***] of [***] naast me loopt te zwoegen. Ze mogen al lang blij zijn dat ik ze voor ze afzaag, zou ik zo denken.

Ik heb nu de smaak een beetje te pakken gekregen en ik ben erg benieuwd hoe ik de pony's voor nog meer van dit soort energiebesparende doeleinden kan misbruiken. Ik dacht zelf aan het omploegen van ons weitje dat inmiddels behoorlijk begroeid raakt met onkruid en bovendien erg hard aangestampt begint te worden. Ook maaien zou toch met behulp van onze twee halve pk's moeten kunnen?

Mijn vraag is nu dus: weet iemand of er (kleine) ploegen of maaimachines bestaan voor paardentractie? Mijn vader had het er over dat je een maaiapparaat in elkaar zou kunnen knutselen met behulp van een aantal messenkooien, maar hoe kom je aan die dingen? Ik ben erg benieuwd naar reacties hierop.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:39

Graag! Als je meer weet, wil je me dan een pb sturen?

Voor een shetlander alleen is het ploegen van ons weitje (kleibodem) waarschijnlijk veel te zwaar, maar misschien dat ze het in tweespan wel redden. Het lijkt me erg leuk om echt met ze aan het werk te zijn en ook nog iets nuttigs te doen. Ploegen of maaien lijkt me daarvoor ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:27

Ik was al op de gedachte gekomen dat ik geen zware drie-scharen (horizontaal, verticaal en afgedraaid mes) ploeg in zou kunnen zetten omdat dit gewoon veel te zwaar is voor de pony's. Ik zat echter meer te denken aan een soort steekploeg, die bestaat uit een pin vertikaal de grond in. Op die manier scheur je de grond meer open dan dat je hem om ploegt, maar dat laatste schijn je te kunnen bereiken door de ploeg scheef in de grond te steken. Het voordeel van zo'n steekploeg is bovendien dat je de pin ook kunt instellen op diepte, waardoor je het trekken zwaarder of minder zwaar kunt maken, net zoals je wilt. Het schiet natuurlijk voor geen meter op op die manier, maar de oude Grieken deden het ook met ezeltjes (niet op klei, maar op hun eigen rotsbodem) dus misschien dat het hier ook werkt?

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp, is waarom je een tweede persoon nodig hebt die de paarden bestuurt. In alle afbeeldingen die ik van ploegende paarden en boeren ken, is er slechts 1 persoon nodig die achter het span loopt en met zijn armen de ploegschaar in de grond houdt, en de teugels om zijn hals geslagen heeft. Natuurlijk kun je je daar hele bloederige ongelukken bij voorstellen, maar zo kan het dus ook met een op elkaar ingespeeld, niet al te hyperactief span.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers