hoe kies je een leuke hengst voor je tinkermerrie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:23

Liekjuh schreef:

Kijk ook naar het papier en inteeld is denk ook wel heel belangrijk...

Hey,

het gaat in dit topic over Tinkers, deze opmerking begrijp ik best bij andere raspaarden, maar bij dit ras slaat 'ie eigenlijk vrijwel nergens op...

Mariska_28 schreef:

En dan natuurlijk nog de bont factor. Die is dominant over effen dus een bonte hengst geeft of 100% bont (bij effen merrie) of 50% bont (bij effen merries)

Volgens mij klopt er iets niet in deze redenering.... Er zijn toch inmiddels al meerdere effen (!) Tinkerveulens geboren uit bonte ouders?!

Uiteraard laat je je merrie keuren: haar zwakke punten kun je proberen weg te fokken door een hengst te gebruiken die zelf goed scoort op die punten, en/of waarvan bekend is dat zijn nakomelingen goed scoren op die gebieden. Kijk ook naar de mindere punten van de hengst en zijn evt. nakomelingen...

De schofthoogtes mogen, meen ik, 10 cm verschillen... Het is niet zo dat een grote hengst per se grote veulens fokt, of een kleine hengst per se kleine veulens. Ik zou je aanraden om voor een 1e veulen een hengst te kiezen die al dek-ervaring heeft (da's handiger voor de dekking, als 1 van 2en weet wat de bedoeling is) en zodat je weet wat die hengst voor veulens heeft gegeven. Misschien ook slim om dan de merries die een veulen van hem hebben gekregen te bekijken!

Misschien leuk om volgend voorjaar naar de hengstenshow te gaan... Ik neem aan dat je je merrie nu niet meer gaat laten dekken?

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019



Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:16

Hey...

Ja, ik snap 'm... Heb een hele poos ratjes gefokt, dus weet gelukkig wel wat van (kleur-)vererving.... Maar jouw 100% klopt dus niet sowieso... Je moet dan kijken naar de voorouders van de hengst, en liefst ook zijn nakomelingen om te weten of die hengst BB of Bb is... BB geeft 100% kans op bont, Bb geeft 50% kans op bont...

Werkt deze vererving werkelijk zo simpel trouwens?!

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers