hoe kies je een leuke hengst voor je tinkermerrie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

hoe kies je een leuke hengst voor je tinkermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 11:37

Is het bijvoorbeeld een goed idee om een zwartbonte met een bruinbonte te kruisen en heb je dan kans op een driekleur? Hoeveel mogen de schofthoogtes van merrie en hengst verschillen? Waar moet je nog meer op letten bij het kiezen van een hengst (qua uiterlijk dan, karakter telt natuurlijk ook mee, maar dat laat ik even buiten beschouwing)? Kan je 'mindere punten' van je Tinker compenseren door een hengst te kiezen die op die vlakken beter scoort?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 09:59

Mariska_28"]
[quote="snowdon schreef:
Kies in elk geval niet een hengst vanwege zijn aftekening of kleur Clown Koe


Je wilt niet weten hoeveel mensen daarop een hengst kiezen..

Maar volgens mij is dat een probleem bij alle bonte rassen.. dat mensen door de vlekken het type niet meer zien.. Scheve mond
[/quote]


Ja uiteindelijk... volgens mij kan je niet ontkennen dat je dat zelf ook doet. Als je naar advertenties kijkt staat er zelden iets zoals "van karakter wel een rotpaard" of "onrustig karakter" of "niet voor beginners" bij de aangeboden hengsten. Ze zijn allemaal stuk voor stuk braaf en eerlijk Bloos . Dan kan je toch moeilijk gaan oordelen op karakter. Ja, je kan natuurlijk naar de hengst gaan kijken. Maar als je een jonge hengst hebt, die vrolijk door de wei springt, moet je er dan uit afleiden dat hij veel temperament heeft? Uiteindelijk is het toch heel moeilijk om het karakter zelf in te schatten, laat staan van de nakomelingen die hij zal krijgen.

Ik heb de indruk dat er dan uiteindelijk nog bouw en aftekening overblijft. Van bouw zijn alle goedgekeurde paarden in orde. Je kan natuurlijk voor een zwaarder type kunnen kiezen of een lichter (ik zou wel een fijn paardje willen om dressuur mee te rijden). En dan heb je die aftekening, die inderderdaad misleidend kan zijn. Maar er zijn zo weinig andere criteria die je (als leek) kan beoordelen dat het verschil tussen 2 tinkers al gauw de aftekening wordt. Al zou je nog zo hard willen van niet.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 3 bezoekers