Welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 16:00

Hallo!

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, mag ik volgend jaar voor mijn verjaardag een pony/paard uitzoeken.
Nou wil ik graag advies van de bokkers bij mijn keuze.
Zelf ben ik weg van andalusiërs, maar ik heb nog helemaal geen ervaring met deze paarden, dus ik weet niet of dat wel zo slim is.
Verdere dingen die bij de keuze misschien van belang kunnen zijn:
- ik ben 1.78/1.79
- ik weeg 58 kg
- ik ben dan 16 jaar oud
- ik wil graag wat springen en dressuur
- en af en toe een wedstrijdje, maar ik hoef niet op heel hoog niveau te komen, ik wil liever lekker plezier met het paardje hebben, dus lekker de bos in ofzo!
- ik rij nou 8 jaar en heb een ruiterbewijs

Iemand ervaring met een ras dat voor mij wel geschikt lijkt? (het verschilt natuurlijk per paardje, maar gewoon over het algemeen van het ras)

en wat voor stokmaat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt! Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:30

Nou, als je weg bent van Andalusiers stel ik voor dat je je eens wat meer in het ras verdiept, contact opneemt met fokkers/bezitters en er eens 1 (maar best meer) probeert. Lachen

Maak eens kennis met het ras, als je denkt dat dat wat voor jou is moet je dat eens zelf een keertje uitzoeken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:37

Groninger.......... zoals wij te koop hebben~!~~~!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:00

Moeilijk...ik val zelf op bloedpaardjes en waar kwam ik mee thuis......een TINKER(keek hem aan en verliefd Lovers)

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:12

ik vind zelf Lovers KWPNers Lovers Heel leuk! als je der nog opast een haflinger ofsow.. daar kan je lekker mee in het bos rijden, en het zijn leuke gezelschapsdiertjes! *LOL* duzz egt leuk dat je der een voor je verjaardag mag uitzoeken!! en connemara's vind ik ook sgattug!

xxxxxxxx dees Tong uitsteken

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:17

Ik denk dat uiteindelijk paps en/of mams vast een ander belangrijk criterium hebben voor de keus van een paard... : de prijs ? Knipoog
Een Andalusier kost ietsie meer dan een tinkertje.

Als geld geen rol speelt zou ik zeggen : koop een leuke Tennessee Walker. Haha!
Een echte allrounder om heerlijk mee door het bos te walken of te tölten (als een rolls-royce) en ook prima om een sprongetje mee te doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:33

Qua grootte zou ik bij een slank paard niet kleiner gaan dan 1,60 en bij een breed paard pas je makkelijk op 1,50.

En kijk naar de stal/wei mogelijkheden die je hebt en pas daar je keuze qwa ras op aan. En wil je een vlot paard of een wat langzamer type.

Je hebt gelukkig nog een jaar tegaan.

En wat dacht je van een rasloos lief paard wat precies is dat je wil. Probeer hieer en daar eens op verschillende types en rassen te rijden. Dan wordt je keus waarschijnlijk wel kleiner.

Succes

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:49

Gaitkeeper schreef:
Als geld geen rol speelt zou ik zeggen : koop een leuke Tennessee Walker. Haha!



Ja leuk zo'n beesje alleen zijn die wel in Nederland te koop!?

Ik denk dat je je niet zo vast moet bijten op het ras maar meer op de kwaliteiten die jouw toekomstige paard moet hebben. Dus maw wat voor een paard wil je hebben, een rustige, een kleine, een grote, een snelle, een felle. Wil je alleen recreatie rijden(en een beetje d/s) of ook stevige dressuur, springen, enz. Een aantal punten heb je al uit een gezet, maar kijk ook verder. Hoeveel mag ie ong. kosten. Hoe oud wil je 'm het liefst zien. Merrie/ ruin? Hoe vaak denk je te gaan rijden. Met jouw lengte kom je al gauw in de grote paarden terecht, maar met je gewicht kun je nog wel op iele paardjes.

Persoonlijk denk ik dat je toch bij het kpwn uitkomt, of nrps. andalusiërs zijn mooi, maar er komt meer bij komen dan alleen het mooi zijn (duuuur). Shires (of Tenessee WH) spreken mij ook aan, maar ik zie 'm nog niet bij mij in de achtertuin staan. Kortom kies een ras wat bij je doel pas.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:20

DeesDeBest"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Als geld geen rol speelt zou ik zeggen : koop een leuke Tennessee Walker. Haha!



Ja leuk zo'n beesje alleen zijn die wel in Nederland te koop!?

[/quote]

Ja hoor...kijk maar eens bij de advertenties op de site in m'n onderschrift.
Staat toevallig een jonge ruin bijv.
Ik heb er wel eentje 'in mijn achtertuin'. Ben er inderdaad heel blij mee.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 18:22

Geld speelt geen rol Haha! en het paardje komt op de manege waar ik rijd bij de andere pensionpaarden! Lachen

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:49

Als ik jou was zou ik gewoon van alles uitproberen en dan gaan vergelijken en kijken wat het beste bij je past.
Toen ik een paard ging kopen ging ik eigenlijk op zoek naar een haflinger of fjord, maar ik kwam thuis met een tinker.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:36

Als geld dus geen rol speelt zou ik gewoon eens gaan kijken naar een mooie brave anda. Dat is tenslotte wat je mooi vind. En die kunnen goed dressuur, en vast ook wel een beetje springen. De shire is misschien wat lomp om echt mee te pringen, maar dressuur kan wel. Maar dat is dus wel een echte koudbloed, en ik geloof niet dat dat jou keuze is, wel dan? Overigens is de lusitano ook erg mooi.....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:40

Ik kan je ten zeerste een Anda/Lusitano aanraden, hoewel ze geen echte springtalenten zijn, maar sommigen doen het wel graag... En OOIT was er eens een Lusitano die onder Michael Withaker Internationaal heeft gesprongen Haha!
Wil je meer weten? Ik help je graag!! PB me maar...
Je mag zelfs op proefrit, maar België zal wel te ver zijn...

ILOVEJELTJE

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:18

hey ik zal zef voor een kwpn gaan maar als jij anderlusiers mooi wind
dan zal ik die nemen maar dat is weel heel duur hoor .
maar voor hoeveel mag je een paard kopen voor hoeveel geld dan he
maar ik zal een kwpn of een haflinger nemen doei
nog heel veel geluk met je nieuwe paard

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:38

New Forest Pony, zijn vaak heel alround, van aangespannen naar dressuur en springen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:12

AngelsDitch schreef:
New Forest Pony, zijn vaak heel alround, van aangespannen naar dressuur en springen.

Ja, maar ze is wel al bijna 1.80. Het past vast nog wel qua gewicht, maar als je een nieuw paardje neemt kun je er imo beter een nemen waar je ook qua lengte op past.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 20:39

Jah ik denk dat ik nogal groot ben voor een new-forest Scheve mond tenzij het een hele stevige e-pony is Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:58

Idra schreef:
En OOIT was er eens een Lusitano die onder Michael Withaker Internationaal heeft gesprongen Haha!



Jep, dat was Novilheiro (Andrade vader X Veiga moeder). Hij is 29 jaar geworden

Citaat:
Novilheiro passed away peacefully, aged 29, only days before the 2000 International Lusitano Festival


Afbeelding

Afbeelding

Op google vind je heel veel over hem. Lachen

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:46

als ik jou was zou ik een paard kopen. ras moet je zelf kijken, tis net wat klikt. een pony zal snel te klein voor je zijn en zegt zelf al af en toe een wedstrijdje te willen rijden. binnen 2 jaar ben je 18 en dan moet je bij de paarden. dan lijkt een paard me dus de beste keuze. maar welk ras enzo.. denk dat vooral het karakter bij je moet passen en dat is echt bij elk paard verschillend dus. succes met het zoeken naar een paardje binnenkort!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:24

Arabier..!!!

ik eenkennig...nuuhhh..!

maar je bent gek op Andalusiers dan zou ik die kopen!!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:09

Hai,

Ga voor je instinct zou ik zeggen en het belangerijkste bezoek een paar adressen waar ze Andalusiers hebben staan. OOk de Lusitano en PRE(pura rasa español) komen voor jou in aanmerking.....

Een paard is geen dier wat je aanschaft voor een paar jaar, maar zal een maatje zijn voor vele jaren. Voorkom dat je continu zal denken....POEP!!....had ik nu toch maar......in plaats van.....

Ik heb een Peruaanse Paso, maar ik denk dat die aan de kleine kant voor jou zijn.

Heel veel plezier in het zoeken naar jou droompaardje!!

Valeska

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:02

Valeska schreef:
Hai,

Ga voor je instinct zou ik zeggen en het belangerijkste bezoek een paar adressen waar ze Andalusiers hebben staan. OOk de Lusitano en PRE(pura rasa español) komen voor jou in aanmerking.....
Valeska


Ga ik toch even recht zetten (ben een muggeziftster Tong uitsteken )

Maar een PRE IS een Andalusier.
Eigenlijk is het geheel verkeerd dat wij deze paarden Andalusier noemen, want de officiele naam is PRE. Knipoog

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:15

Ik denk niet dat je voor een ras moet gaan, maar voor een paard of pony moet gaan waar het echt mee klikt! Ik zelf zei altijd dat ik een quarter ging kopen en heb nu ook een Welsh C... Dus ikbedoel maar. Tja als je echt perse dat ras wil zou ik een wat info opzoeken op internet en eens vrijblijvend langs fokkers en eigenaren langs gaan zodat je het allemaal zien etc. Succes ermee

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:56

ik zou gewoon wat rondzoeken op verkoopsites en als je dan een paardje te koop ziet staan en zegt van die lijkt me leuk er eens langs gaan en zien of het klikt tussen jullie

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:41

Loolapelooza, bedankt voor je aanvulling. ik wist dat idd niet. dacht altijd dat de PRE ook een kruising mocht zijn van Spaanse/Portugese rassen. Dat PRE stond voor Spaanse rassen in het algemeen.

Waar valt een Andalusier zonder papieren dan onder? Blijft het dan gewoon een Andalusier?

Valeska

Joylady....kijk eens onder de Andalusier Yahoo groups, daar zijn heel wat mensen metverstand over dit ras en kunnen je zeker verder helpen.
http://groups.yahoo.com/group/andalusiers/