haflinger taxatietopic.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:46

Palermo
Nog jong en groen.
Geen wedstrijdervaring ed dus.
Niet aangespannen.
Verder wel goed gebouwd. Met fokwaarde.
Ik ga mee met de 1100 euro.

Veerle
Nog jonger en groener als palermo.
Geen wedstrijdervaring ed dus.
Ook niet aangespannen
Goed gebouwd.
Vader afgekeurd. Weet niet waarvoor. Opa wel een hele goeie.
Misschien ook fokwaarde?
Toch 900/1000 euro.

Dario
Mooie leeftijd.
Is goed bereden.
minpuntjes: geen fokwaarde en geen papier.
Ik denk 1250 euro. Misschien wat meer als hij betuigd is.


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ewalda
Merrie
12 jaar
Ingeschreven in nederlands en oostenrijks stamboek.
L2 dressuur (officieel)
B Springen (onofficieel Haha! )
Los 1 meter.
Kan aangespannen.
100% verkeers mak.
Fokt groot, 75% merrieveulens.
Vader Naxos 1435/T
Vaders vader Mendel 1213/T


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:46

Typfoutje. Haha!
Dit is Ewalda's stamboom. Kan het niet meer wijzigen. Haha!
Afbeelding
Ze is trouwens 1.42m.
Ze is alleen op de veulenkeuring in ebbs gewees, daar is ze gebrandmerkt. Ik geloof merrieveulen eerste klasse. Maar voor de keuringen hier was ze meteen al te klassiek. Daar is ze dus niet geweest. Maar haar 4 dochters staan allemaal in het keurstamboek met een eerste premie, en haar kleindochter is de beste merrie van de keuring in rolde, weet alleen niet meer van welke categorie...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:56

Heb er trouwens nog 1 voor jullie.
Armando Imladris.

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/178008/incoming/waldy%20brandmerk(1).jpg[/img]
Oude foto, maar je kan zijn bouw wel goed zien.

Afbeelding
Galop

Afbeelding
Hoofdje

Armando Imladris
vader Altjo van de kenterstreek
moeder Ewalda
ruin
3 en half jaar
licht bereden, western en engels.
Heel lief, maar echt nog hengsten gedrag.
100% verkeersmak.
stkm nu 1.47m.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:22

Heidi:
Mooie leeftijd
goede (en gewilde) afstamming
veelzijdig en fokwaarde.
Ik denk 1400/1500 euro.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:27

Steffen:

Aardig groen (duh, Tong uitsteken logisch)
Goede afstamming
Netjes opgevoed, neem ik aan als ik het zo lees. Haha!
Maar, geenfokwaarde meer.
Gezien de leeftijd nu, afgaand op de dekgelden van Sturm, denk ik op dit moment tussen de 800 en 900 euro.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:22

Sily"]
Heel ander onderwerp tussendoor, ik zie hier 2 L2 lopende haffies.
De opmerking dat haffies niet te sturen en zeer moeilijk te rijden zijn gaat hier niet op?
[/quote]

Ze kunnen het wel, maar dat Ewalda makkelijk te rijden is kan ik ook niet zeggen. Als ze geen zin heeft om echt te werken banjert ze dwars door alle hulpen heen. Dan heb je echt het hele paard in je handen. En hou met je handen maar eens ong 500 kilo haflinger tegen. Haha! Haar voordeel is dat ze heel zuivere gangen heeft(ze heeft bijna altijd een 8) en zeer fanatiek is. Zelfs het losstappen lukt niet altijd. Haha!

[quote="Sily"]
Dus van bovengenoemde paarden: hoe zijn ze te rijden, heb je speciale truukjes nodig? Reageren ze idd minder, en hoe waren ze met inrijden bv?
[/quote]
Zoals ik zei, Ewalda heeft van zichzelf fijne gangen en dat scheelt al een hoop. Met het fanatieke heb je er al weer een puntje bij. Dan is het slechts nog een kwestie van ontspanning, en zelf de oefeningen netjes uitvoeren, op de bordjes rijden enz.

[quote="Sily schreef:
Ik wil zelf namelijk later de dressuur kant opgaan met Par, volgens omgeving kan ze dat ook best.
Maar mensen die horen dat je met je haf dressuur wilt gaan doen kijken je al snel vreemd aan.

Lekker laten kijken. Haha! Je moet eens zien hoe vaak ik vaaf de rug van een gigantische KWPNer aangestaardwordt. :d Ja ik rij bij de paarden.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:53

Je kan het ook als compliment opvatten, als je haflinger makkelijk te rijden is, maar iedereen denkt van niet, omdat het een haflinger is, dan laat je ze toch in de waan? Dan denken ze alleen maar dat je heel goed kan rijden omdat je haflinger alles doet. Okay, beetje vaag uitgelgd. Haha!

Er zijn natuurlijk jury's die vinden dat een haf niet thuis hoort in de dressuurring. En al helemaal niet in tussen paarden. Dan heb je er vrij weinig aan als een KWPNer het wat minder doet. Maar haflingers die goed lopen hebben ook het voordeel dat ze Barrokke paarden zijn, en dan dus extra mooi tonen. En dan wordt het algemene plaatje mooier als van het standaard rijpaard zullen we maar zeggen.

Haflingers hebben ook geen makkelijk karakter, maar ze hechten zich aan iemand, en dan doen ze er alles voor. Als je er maar eenmaal een band mee hebt.
Ewalda is wel eens voor me gaan staan toen Armando als een dolle stier bokkend op me af kwam rennen omdat hij blij was dat hij van stal was. Zij maar dreigen, en Armando maar snel omgedraaid. Haha!

Ze zijn eenkennig, maar niet in de zin van bang zijn voor vreemden en er niks mee te maken willen hebben, maar dat ze bij iemand anders geen ene flikker uitvoeren. Dus als je die band hebt, zul je vrijwel geen problemen hebben. Bij het inrijden niet, maar ook gewoon met het rijden niet. Tenzij ze geen zin hebben natuurlijk. Daar doe je niks aan.

Veel mensen kennen ook alleen de geschiedenis van de haflinger zoals die overal beschreven staat. Kruising arabier met tiroler bergponnies. Gefokt om te werken in de bergen. Dan zien ze ze dus als "trekpaarden". En daar kan je "onmogelijk" dressuur mee rijden. Dan beginnen ze over de moderne haflingers, die halve arabieren zijn. Dat is meteen een verklaring voor het wat drukkere "soort" dat geen echte kinderponnie meer is.

Ze vergeten echter dat er vrijwel geen arabier in voor komt. (stefan van het hout heeft 27 nog wat % arabisch bloed, maar dat is ook de enige die ik zo weet)En dat ze misschien wat drukker zijn, dat dat misschien wel komt omdat ze niet al hun energie nodig hebben om hier in het vlakke nederland rond te lopen en niet alleen meer leven van het magere gras in de alpen, maar op biks en soms haver, dat komt niet bij ze op. Ze kijken niet verder dan dat wat iedereen weet over de haflinger. Op zich niet verkeerd dat ze zo denken, maar ik kan me niet voorstellen dat ze niet wat verder kijken als ze zoiets zien. Snap je me nog? Haha!

Vooroordelen dus, omdat ze zich er niet in verdiepen. Wat naar mijn mening ook helemaal niet hoeft. Al is het wel zo verstandig om wat onderzoek te doen voor je zo'n sterke mening verkondigd, dat ze dit en dat zijn, en dit en dat niet kunnen. En zelfs dan hoeven ze zich er nog niet in te verdiepen, maar laat ze het dan in godsnaam wel aannemen van iemand die zich er wel in verdiept heeft.

Ik heb gezegd Haha!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:10

Dat is dus precies wat ik zeg. Ze hoeven het van mij niet eens allemaal te weten, maar of geef dan geen mening, tenzij je hem goed kan onderbouwen, of neem het aan van iemand die wel weet waar hij het over heeft en geef toe dat je fout zit.

Dat ze dan niks zeggen is idd echt te flauw. Maar als ze niks zeggen geeft dat wel weer aan dat ze "uitgeluld" zijn. Haha!

Ik zelf zeg het zeker weten als ik fout zit. Ik vind het het niet waard om daar ruzie over te houden.

Ik heet trouwens gewoon Bernadette hoor. Haha!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:21

Als noblemann nog tot april dekt, zoals ze zegt is hij al een stuk minder waard. Het is dan nog slechts een haflinger, hengst, van ik geloof, 10 jaar? Wat ermee gedaan is weet ik niet uit mijn hoofd, maar dan is hij wel fokkerij-af. Dus ik denk niet dat hij dan nog 3500 euro waard is. Tenzij hij goedgekeurd blijft.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 07-10-03 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:26

Zwaar gebouwde en massale hengst met fors beenwerk, goede gangen en een wat zware hals, minder aantrekkelijk van type en kleur.

Noblemann heeft op de wereldtentoonstelling in oostenrijk 2 keer een eerste premie gehaald. En in Amerika werd hij in 1996 Kampioen.

Op de keuring hier in Nederland van dit jaar, stond hij op de 6e plek in zijn cattegorie (9 jaar en ouder), en zal dus gewoon weer gekeurd moeten worden in 2004 om dekhengst te mogen blijven.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:02

Miranda, Ik denk dat dat komt door dat er, als je een paard voor de fokkerij/keuring wilt, anders wordt gekeken dan wanneer je er gewoon 1 voor jezelf koopt. Fokkers kijken toch meer en anders naar het exterieur en de gangen als iemand die er eentje zoekt om op te rijden. En over het algemeen is het doel toch om mee te rijden, en niet fokken/keuring. Nou ja, voor de mensen hier dan. Verder denk ik ook dat je een paard pas kan beoordelen voor de fokkerij/keuringen als je het paard echt ziet. Voor het rijden kan het zo ook nog wel, als de resultaten erbij staan.

Op een keuring is de jury zo veranderlijk als een blad aan een boom, in een zware storm. De ene keer heb je 1a, de volgende misschien wel 1b of 2b. Dat ligt helemaal aan de andere paarden die mee doen. Met rijden heb je dat niet. Dat ligt helemaal aan jezelf en het paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers