Welke Friese hengst geeft goede dressuurpaarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Welke Friese hengst geeft goede dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 23:31

Zie titel.
Nakomelingen van welke hengsten doen t extra goed in de dressuur? (onder de Friezen)
De enige die ik zo weet zijn Sjaard en Olof... Abel??
Maar ik heb er ook niet echt veel verstand van.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:42

Nykle. Zonder uitzondering zeer rijtypisch.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:57

Piter misschien?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 01:18

Ik heb Liekele zien lopen en dat vond ik een ware pracht om te zien Lachen !

welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:48

Adel,
Sjaard
Ymte

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:18

Hoop dat mijn Sjaard-dochter dat dan ook even bewijst in de toekomst Schijnheilig

Anton?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:34

Jakob hoor je er ook veel van, maar in principe lopen er van elke hengst wel nakomelingen in de dressuur, er zijn er ook die meer tuigtypisch fokken. Maar zoek gewoon een hengst die goed bij je merrie past en haar zwakke punten verbeterd, als je een goed (gebouwd) paard hebt, of het nou een fries is of niet, kan je er altijd de dressuur mee in, alleen het talent, (van jou én het paard), kan je aan de buitenkant niet zien. Knipoog
Maar met een correct gebouwd paard met leuke bewegingen kom je al een heel eind.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:23

Dees schreef:
Nykle. Zonder uitzondering zeer rijtypisch.


Helemaal mee eens ! En ruime makkelijke bewegingen. (kijk maar eens naar de index)
Jammer dat zijn eigenaar heel wat 'stijfer'(in omgang Haha! ) is dan zijn paard waardoor hij nooit echt in het voetlicht heeft gestaan.
Reitse was ik ook altijd erg weg van...vooral qua werklust (heeel belangrijk).

Van de hengsten van nu ben ik niet helemaal op de hoogte.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:06

hoi,
Jasper!
gr,sas.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:12

Vorig jaar bleken op het NK in Kootwijk Jakob en Piter de meeste nakomelingen in de finale te hebben. Van Nykle-nakomelingen ben ik ook heel gecharmeerd. Dit jaar blijken de jonge Heinses het heel goed te doen, Brandus ook (daar komt dus Reitse weer in terug), Anton en Rypke.
Ben het verder helemaal eens met Meavy: probeer gewoon een hengst te kiezen die bij je merrie past, kijk wat je wilt verbeteren en kijk dan op de indexen welke hengsten daarvoor in aanmerking komen. Dan inteelt percentage uitrekenen en je houdt een beperkte keuze over!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:28

Sibald Haha! maar die is naar Amerika verhuist. Ach gut
En Maiko, die heeft ook erg goede nakomelingen OK dan!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 18:47

Meavey schreef:
Jakob hoor je er ook veel van, maar in principe lopen er van elke hengst wel nakomelingen in de dressuur, er zijn er ook die meer tuigtypisch fokken. Maar zoek gewoon een hengst die goed bij je merrie past en haar zwakke punten verbeterd, als je een goed (gebouwd) paard hebt, of het nou een fries is of niet, kan je er altijd de dressuur mee in, alleen het talent, (van jou én het paard), kan je aan de buitenkant niet zien. Knipoog
Maar met een correct gebouwd paard met leuke bewegingen kom je al een heel eind.

Ik heb geen merrie hoor, maar wil over een tijdje mn oogjes open gaan houden voor een leuke jaarling Haha!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:29

jakob!! mijn verzorgfries komt ook van jakob! gaat echt super in de dressuur!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:47

Concorde"]
[quote="Meavey schreef:
Jakob hoor je er ook veel van, maar in principe lopen er van elke hengst wel nakomelingen in de dressuur, er zijn er ook die meer tuigtypisch fokken. Maar zoek gewoon een hengst die goed bij je merrie past en haar zwakke punten verbeterd, als je een goed (gebouwd) paard hebt, of het nou een fries is of niet, kan je er altijd de dressuur mee in, alleen het talent, (van jou én het paard), kan je aan de buitenkant niet zien. Knipoog
Maar met een correct gebouwd paard met leuke bewegingen kom je al een heel eind.

Ik heb geen merrie hoor, maar wil over een tijdje mn oogjes open gaan houden voor een leuke jaarling Haha!
[/quote]

Dan blijft het een beetje hetzelfde, zoek gewoon naar een mooi gebouwd paard, het is natuurlijk altijd afwachten, hoe een jaarling uitgroeid, maar een mooie hals, niet te lange rug, mooi lang voorbeen, en natuurlijk mooie ruime bewegingen, dus eigenlijk... neem een kenner mee! Haha!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:46

Abel!! fokt echt mooie rijtypische paarden met een sterke achterhand en buigen erg goed in het spronggewricht! super bewegingen!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 14:25

ankie1 schreef:
Abel!! fokt echt mooie rijtypische paarden met een sterke achterhand en buigen erg goed in het spronggewricht! super bewegingen!

Daar ken ik er 1 van, en dat is idd een fantastisch dier, echt geweldige gangen en bouw, hij is allen qua karakter wel moeilijk, het is een héél typische hengst, hij vliegt anderen echt aan met zn mond open om te bijten, en hij doet t echt naar allerlei paarden. Bloos!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:54

ja dat zou best is kunnen,ik heb zelf ook een abel en die is naar andere paarden erg moeilij,erg hengst,en bijterig. dus dat zou goed kunnen. maar vreselijk goed lopen!!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:51

Sibald en Maiko zijn toch veel te jong om al nakomelingen in de sport te hebben lopen, dus hoe kun je dan zeggen dat ze daarin goed presteren??

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:06

Zelf ben ik wel weg van Sape qua bouw en gangen vin ik die heel mooi. Er zijn nog wel veeeeeeeeeeeeel meer hengsten waar ik gek op ben. Ik hoor dat idd Jakob het erg goed doet