NRPS wat is het eigenlijk voor ras????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

NRPS wat is het eigenlijk voor ras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 18:45

ik snap et eigenlijk niet... NRPS betekent toch Nederlandse rijpaard s...? maar het is een ras maar toch ook weer net want er zitten verschillende rassen in ofzo.. Verward uuh nouja ik snap het dus niet Haha! wie kan me helpen?

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:52

Het NRPS is een stamboek voor paarden en ponies met arabisch - en/of
anglo-arabisch bloed. NRPS betekent: Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek. NRPS paarden en ponies zijn dus, net als KWPN ers sportbastaards. Geen ras, wel rasbloed erin.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:28

hier zijn al heel wat topics over.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:27

NRPS is geen ras, is een stamboek, net als KWPN

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:56

Jetta schreef:
Het NRPS is een stamboek voor paarden en ponies met arabisch - en/of
anglo-arabisch bloed.


Wat een onzin. De meeste paarden die in dit stampboek zitten hebben geen arabisch bloed.

Je kan elk paard aanbieden voor dit stamboek. Als jij een jonge hengst hebt kan jij die voorstellen bij het NRPS. Als hij goedgekeurd wordt dan is hij uiteraard een goedgekeurde NRPS-hengst. Als jij besluit dat jij jouw merrie door deze hengst laat dekken, dan zal het veulen een NRPS-papier krijgen. Het is niets anders dan een stamboek.

KWPN, NRPS, AES, NES.
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-03-05 03:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote hersteld

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 18:29

okej thx allemaal vooral jetta Haha! bij de meeste zit trouwens wel arabisch bloed maar garfield jij hebt ook gelijk dat je elk paard nrps kan maken.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:11

Dat vind ik het mooie van NRPS het is geen ras. Meer een soort naam zonder rasnaam Haha! Of een benaming voor vuilnisbak ofzo Haha! Haha!


Nu krijg ik half bokt over me heen natuurlijk *LOL*

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 10:49

whaa zie je al die bokkers zich op jou storten.. okej ik denk weer is te ver Bloos ik ben meer un slowchat type volgensmij Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:59

Garfield"]
[quote="Jetta schreef:
Het NRPS is een stamboek voor paarden en ponies met arabisch - en/of
anglo-arabisch bloed.

Wat een onzin. De meeste paarden die in dit stampboek zitten hebben geen arabisch bloed.

Je kan elk paard aanbieden voor dit stamboek. Als jij een jonge hengst hebt kan jij die voorstellen bij het NRPS. Als hij goedgekeurd wordt dan is hij uiteraard een goedgekeurde NRPS-hengst. Als jij besluit dat jij jouw merrie door deze hengst laat dekken, dan zal het veulen een NRPS-papier krijgen. Het is niets anders dan een stamboek.

KWPN, NRPS, AES, NES.


Het was altijd zo dat een pony minimaal 25% en een paard minimaal 12.5% arabisch bloed moest hebben

Vanaf de website: (www.nrps.nl)

Citaat:
Voor welke dieren:
Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed.


Het stamboek kent vier registers: het NPA voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het NRA voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen; en het register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven.

De NPA en NRA registers hebben een veulenboek en een stamboek. Bij de geboorte komt een dier in het veulenboek. Op driejarige of oudere leeftijd kan het dier worden opgenomen in het stamboekregister, mits het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Het NRPS gaat bij registratie altijd uit van de hengst. Een veulen afstammend van een goedgekeurde hengst of een door NRPS erkende hengst wordt in principe altijd opgenomen in het veulenboek (mits aan de bloedvoering is voldaan) ongeacht de afstamming van de merrie. Dieren die afstammen van andere hengsten, komen in een A of B register.

Het register A is bedoeld voor dieren die afstammen van een goedgekeurde hengst van EU erkend stamboek. Indien deze dieren aan de bloedvoering en de kwaliteitseisen voldoen, kunnen ze op driejarige of oudere leeftijd in het stamboekregister worden opgenomen.
Het register B is voor nakomelingen van niet goedgekeurde hengsten of voor dieren met onbekende afstamming.


djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 20:21

okej thx allemaal heel lief *LOL*

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:19

bokt is lief Tong uitsteken:P

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 21:40

jah heus Haha! kijk please ff in me berichtje.. link staat in me onderschrift

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 08:06

nou, Latoy is ook opgenomen bij het hulpstamboek van het NRPS, maar daar hoef je maar even naar te kijken om te zien dat er geen druppel arabisch bloed in zit...Ze is 1.76 m en en een halve tuiger...kijk maar in mijn profiel!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:08

Mij is het altijd anders verteld: je hebt het NRPS ras (paarden 12,5% arabisch en pony's 25 Ziek en paarden en pony's die in principe geen echt zuiver ras zijn, maar waarvan de ouders wel bekend zijn.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:14

De werkgever van mijn vriendin heeft haar hengst voor anderhalf jaar terug goedgekeurd gekregen bij het NRPS. Dit paard was een volle Holsteiner! De reden van het goedkeuren van deze hengst bij het NRPS was omdat het makkelijker is om een paard bij het NRPS door de keuring te krijgen dan bij het KWPN.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 09:38

hmm dan houd ut NRPS stamboek zich neit netjes aan de regeltjes Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:42

misverstand hier is dat er over arabisch bloed gesproken wordt is terwijl het bij paarden om anglo-arabisch bloed gaat, en daar valt de engels volbloed onder. En vrijwel ieder paard in Nederland voert 12,5 % engels volbloed (= 1 overgrootouder). Onze paarden hebben 50 % volbloed (Trammelant), min 37,5 % (Pablo), ca 45 % (Raimaer) en ca 42 % (Wahnu), zodat ze allemaal kunnen worden opgenomen bij het NRPS (zijn KWPN-ers).

NRPSbokker

Berichten: 480
Geregistreerd: 26-02-05

Re: NRPS wat is het eigenlijk voor ras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:06

heej
een NRPS is altijd gekruisd met een arabier alles wat een kruising is met een arabier is dus NRPS ook met een belg Clown !!

XXXXX Bloos

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 02:47

Lielle schreef:
misverstand hier is dat er over arabisch bloed gesproken wordt is terwijl het bij paarden om anglo-arabisch bloed gaat, en daar valt de engels volbloed onder. En vrijwel ieder paard in Nederland voert 12,5 % engels volbloed (= 1 overgrootouder).

Dit klopt. Bij het NPA-register (rijpony's) wordt uitgegaan van het percentage Arabisch bloed, bij het NRA-register (rijpaarden) telt het percentage Anglo-Arabisch bloed. Met 12.5% Engels volbloed in de bloedlijn ben je er dan idd al. Verder heb je nog de Anglo-Arabieren, die een apart register binnen het NRPS vormen: die mogen alleen Arabisch en Engels volbloed in zich hebben (min. 25% en max. 87.5% Arabisch).

Het stamboekreglement van het NRPS vind je HIER.

Wat het opnemen van paarden zonder een druppel (Anglo-)Arabisch bloed en/of met onbekende afstamming betreft: het NRPS heeft dus een hulpstamboek voor deze paarden. Ook daarover vind je informatie in het stamboekreglement (artikel 11 t/m 13).

Op http://www.nrps.nl/informatie/nrps_vogelvlucht.html vind je de informatie die Stef hierboven al heeft gequote. Daarin staat in het kort welke regels ten aanzien van de bloedvoering er gelden voor de verschillende registers.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: NRPS wat is het eigenlijk voor ras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:37

aangezien dit topic uit 2003 is een slotje.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: NRPS wat is het eigenlijk voor ras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:25

...waaruit blijkt dat ik om kwart voor 2 's nachts niet meer zo helder ben. Bloos

Heel terecht slotje dus. Ja