Tinkers & eiwitten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:31

Ik denk dat het een beetje een fabeltje is. Onze tinkers zijn ontstaan uit verschillende rassen of geen rassen Knipoog . Er zit volbloed in, draversbloed, shirebloed en van alles en nog wat. Maar ook tinker x tinker natuurlijk. IK bedoel dat je niet kunt zeggen dat DE tinker ergens gevoelig voor is.
Mijn tinker is in ieder geval niet gevoelig voor eiwitten, ze is in het voorjaar de wei opgegaan met de kwpn'ers, niks geen last. Geen bultjes of wat dan ook. Ik heb haar geen of nauwelijks eiwitrijke voeding bijgevoerd, en denk dat dat voor geen enkel paard echt goed is, je moet altijd uitkijken met overvoeren! Nu ben ik weer begonnen met biks en wat muesli met haver en gedroogd bruin brood. Maar je moet alles met mate doen. Zie ook het topic over het voeren van tinkers.


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:48

Sox heeft ook rasp gehad, en behoorlijk. In de wei dit jaar is het helemaal weggegaan. Misschien ligt het idd aan kuil. Ik zou ook veel liever 4x per dag hooi voeren maar de pensionstal doet daar moeilijk over terwijl ze het wel hebben voor hun eigen knollies. Ik koop regelmatig een baaltje voor haar hooinet. Maar ik zal het weer aankaarten.
Volgens mij is de gevoeligheid voor eiwitten niet iets tinkereigens. Veel paarden worden ook overvoerd volgens mijn DA, sportbrok terwijl basisbrok veel beter zou zijn. En dan niet zo veel. Paarden die veel op stal staan en weinig werken moeten energie-arm voer krijgen. Hooi is dan prima, mag zelfs onbeperkt. Ik betaal bij mij op stal iets minder pensiongeld omdat ik zelf mijn biks koop en voer, ik wil niet dat zij doen. Er wordt vaak met de losse hand gevoerd en aan 2 kilo biks moet ik niet denken! Sox wordt niet gekker van krachtvoer maar wij zijn veel op pad dus heeft ze wel wat extra's nodig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers