temperamentvolle arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15448
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

temperamentvolle arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 21:43

Ik heb sinds een half jaar een arabiertje gekocht. Okee ik heb veel te weinig ervaring met dit ras. Een kennis van mij had een arabier gekocht, heel rustig paard en ook erg mooi. Dus het leek mij ook erg leuk.
Dus ik ook 1 gekocht, erg leuk paar maar wel erg vurig. Ze is drie, ik laat haar volgend zomer inrijden. Maar in de tussentijd wil ik haar graag verkeersmak maken en haar longeren. Dit gaat niet zo goed, ze blijft heet. Wie heeft ervaring met arabieren en kan mij enkele suggesties geven om haar wat kalmer en haar meer bij de les te houden.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:20

Met ieder dier, en ZEKER met een arabier, is het zo, dat het dier jouw stemming aanvoelt. Als jij onzeker bent, wordt zij het ook, en een onzeker paard kan een "gevaarlijk" paard zijn. Ze heeft iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Gewoon lekker veel met haar bezig zijn, je moet een team worden met je arabier. Zolang jullie elkaar niet vertrouwen, moet je niet de weg op gaan, dat is vragen om ongelukken. Als jij nerveus bent, wordt zij het ook, dus rustig blijven, doen alsof alles de normaalste zaak van de wereld is, en zij zal dit zomaar van je aannemen. Volhouden hoor, als je een arabier eenmaal voor je gewonnen hebt, zijn het vrienden voor het leven !

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:42

Mijn arabische merrie (ook 3 jaar) was een jaar terug ook een nerveuze druktemaker...in het begin vraag je je af..."hoe krijgen we dit weer rustig", maar geloof mij....hoe meer je met ze bezig bent hoe vanzelf het op een gegeven moment gaat.

De kunst is om NUCHTER te blijven. Juist het nerveuze, hete gedrag negeren. Doe alsof je he-le-maal niet onder de indruk bent. Sommige arabieren lijken erg nerveus, omdat ze nogal expressief zijn....maar feitelijk valt het best wel mee. Als een arabier denkt: "oh, das best spannend", dan straalt hij uit " oooh mijn god...dit is het engste wat ik ooooit gezien heb...nu moet ik oppassen!!!!" En daar moet je dus doorheen gaan prikken. Als je arabier gaat rennen, springen, nerveus doen.....negeer het.....kijk desnoods de andere kant op alsof het je niet eens opvalt. Op een gegeven moment gaat je paard op jouw lichaamstaal letten en als die rust uitstraalt en je paard vertrouwt je....dan wordt hij/ zij vanzelf ook kalmer. Veel belonen, ook erg belangrijk! Als je paard rustig is, dan direct belonen!! daar zijn ze heel gevoelig voor!

Bij mijn arabier werkt het echt heel goed; ze is nu hartstikke cool! Ga gewoon die weg op....steeds ietsie verder. Het gaat allemaal vanzelf!
Laatst bijgewerkt door Franca op 27-08-03 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:48

ZEEEEEER consequent en streng zijn. Als je ook maar iets bang bent, merken ze dat en maken ze daar gebruik van.

Een paar jaar geleden heb ik een onbeleerde, 4 jarige hengst gekocht. Maar door echt consequent en streng te zijn is het nu een heerlijk lief dier, heel rustig en 'koel' in het koppie. En inmiddels ook ruin... Maar ook als hengst was ie makkelijk in de omgang.

Maar ik ga met de vorigen mee: blijf rustig, consequent en streng. Maar ga niet overdreven gespannen en streng reageren als ie wat fout doet.

Arabieren zijn gave paarden, maar wel met een gebruiksaanwijzing. Vooral bij jonge dieren is het heel belangrijk dat ze goed worden opgevoedt, anders blijven ze hun hele leven zo nerveus. Als het echt niet meer gaat, haal er dan iemand met veel ervaring bij die in het echt kan zien wat jij fout doet.

faiz
Berichten: 157
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:21

En als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt, kan je alle kinderen uit de buurt op ze laten rijden; en weet je dan zijn ze ineens de "coolheid" zelve!
Waar ze zich met jou erop nog te pletter schrokken van iets, kijken ze met een kind op hun rug niet eens naar om!
En ik praat uit ervaring.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:00

ik ga met de vorige reacties mee. Als ze opgefokt gaan doen, gewoon doen alsof je niet onder de indruk bent. Als ze iets doen wat echt niet kan inderdaad streng en consequent zijn.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:42

Helemaal met Franca eens!!!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:48

helemaal met de reacties eens.....zelf cool blijven en het komt allemaal vanzelf goed Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15448
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:17

Bedankt voor de hulp. Ik zal volgende week eens proberen om haar nerveuze gedrag te negeren en hoop dat het met de tijd iets beter wordt.

pralin
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:58

Let je ook op haar voeding? Er mag geen haver ofzo inzitten, ze zijn al "heet' genoeg, merk je zelf wel... Vraag een mengeling zonder kracht in, wel de nodige vitamines maar er mag geen extra energie inzitten voor deze paardjes,hebben ze niet nodig. Mischien kost het dan wel wat duurder, maar voor je arabier toch alleen maar het beste hè, succes ermee!

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:15

Gaaf,een arabiertje gekocht...
Zo,n berichtje hoop ik hier ook nog eens neer te zetten
Alle tips zijn hierboven al gegeven,veel succes!