Andalusiër in stijl

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Andalusiër in stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 18:08

rij je eigenlijk in Traje Corto (als man) of met Falda Sevillana (als vrouw).
Een Traje Corto is een strak pakkie mat een broek die door bretels zo'n beetje onder je oksels getrokken wordt en een laag uitgesneden vestje dat daardoor het overhemd met frutsels mooi doet uitkomen.
Een Falda Sevillana is een stippeltjesjurk bestaande uit een strokenrok en een strak lijfje dat van achter d.m.v. linten of veter het gemoed geprononceerder maakt. Voor een amazone is ook een vrouwelijk versie van het Traje Corto en hoewel je die regelmatg gedragen ziet, is de jurk traditioneel.
Beiden dragen Botas de Camino, stoere leren laarzen, hieronder.

Mocht je een Andalusiër hebben en op zoek zijn naar bijpassende kleding; in ons buurdorp zit een ambachtelijk fabriekje. Mocht je écht een probleem hebben, pb me dan.

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:08

Het 'mannenpak' staat al heel snel als een product van Steegeman. Je moet er echt slank met lange benen voor zijn. Bij de Competición de Cinta, het lintjes prikken, gisteren in Rosario was er een niet een zo extreem zwaarlijvige amazone in een pak en die zag er in mijn ogen niet uit. De twee in hun stippeljurk meedingende dames kwamen onvergelijkbaar charmanter voor de dag. De jurk lijkt wel ontworpen voor weelderige vormen. Ook een modellenfiguur (lees draadnagel) komt er goed in uit, maar het staat heel flatteus voor vrouwelijker vormen. Toevalligerwijze waren de meisjes in hun jurk net superslank maar goed.
En lastig??? Gewoon wat ophijsen en rijden zoals je dat altijd doet. De rok is láng, tot op de grond, dus lang genoeg ook in het zadel en de stoere laarzen komen goed uit dan. Verder zit je op de schapenvacht van zo'n vaquero-zadel ook met blote benen heerlijk.

Op www.flamencoshop.com krijg je een redelijk idee van de pakken en jurken. Wij shoppen echter in het goedkopere en praktischer marktsegment, want te paard is het onmogelijk de boel schoon te houden.

Overigens, helemáál correct is een ruiter in Traje Corto en een dame in een Sevillana schrijlings op de grupero achterop.... Was heel amusant gisteren. Ik heb daar niet zoveel van meegekregen omdat ik met het spelletje bezig was, maar mijn lief vertelde dat de vaders knap druk waren met het schikken van de rokken als hun dochter achterop stapte Lachen

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 20:31

Ja, dit is een mogelijkheid op flamencoshop staan er meer. Mijn lief heeft een rok met los lijfje, wat én meer mogelijkheden geeft én makkelijker draagt.
De ruiter heeft een Traje Corto met daarover Zahones, beenbeschermers. Deze laatste zijn een beetje patserig als je niet met vee of Doma Vaquero bezig bent.
De hoed is de Sombrero Cordobés. Licht en redelijk komfie, maar ík wil er geen.
Tis overigens alleen typisch voor Andalucía. De benaming van de kleding is danook Sevillana of Rociero. Sevillana ligt voor de hand en Rociero verwijst naar de Romeria, bedevaart, naar La Virgen del Rocío, een dorpje aan de rand van de Cota Doñana.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 20:58

Loolapelooza schreef:
ook plaats in September


óók? In de kalender voor 2003 van de ANCCE staat er maar één keuring buiten Spanje (van het bevoorrechte tweetal buiten Andalucía) en die is op 11 oktober. Knappe prestatie trouwens om een officieel evenement toegewezen te krijgen!

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 11:38

Ik heb mijn eigen hoogst persoonlijke visie over rassen, raszuiver, stambomen en stamboeken en zie die helemaal bevestigd op het platte land van Andalucía: verschillende honden-, hoender- en schapenrassen zijn hier even rastypisch als -zuiver, maar veel gezonder dan wat ik bij fokverenigingen in Nederland heb gezien. Hetzelfde vind ík van toepassing op de paarden.

Ben wél een voorstander van het bijhouden van afstammingsgegevens. Ik hou zelf wel afstammingsgegevens bij, compleet met fotos van zoveel mogelijk voorouders en zou dus zelf een 'afstammingsbewijs' kunnen produceren. Beetje frutten op de PC, perkament in de printer, wasklodder op een lintje en je weet niet wat je ziet. Heb al een ijzer en hoef dit alleen maar op de paarden en het papier te drukken.
Geen van onze parden is P.R.E. want niet geregistreerd, maar allen wel raszuivere Iberiërs en omdat wij doel en richting hebben, zijn we zeker niet slechter bezig dan veel gerenommeerde fokkers voor wie dat fokken hetzelfde is als het drukken van hun eigen geld.

De oprichting van en 'erkenning' van/door verenigingen is meestal een negatieve zaak. Juist diegene met commerciële belangen nemen de initiatieven en komen bovendrijven. Tis heel correct dat hier in Andalucía de fokkers onder de veehandelaren vallen... De hoge waarde van de P.R.E. is een kwalijke invloed.
Door de belangenverstrengeling zijn scheuringen aan de orde van de dag en als die niet te repareren zijn, heb je er zó weer een club bij. De A.N.C.C.E. is inderdaad niet de enige club van fokkers, maar wel de meest belangrijke. Het enige wat écht telt echter is de registratie door het Ministerie van Landbouw en die regel je zelf bij de Junta van jouw district.
Ook het organiseren van tentoonstellingen en dergelijke is volkomen vrij.
Het evenement waar ik aan refereerde is onder auspicien van de A.N.C.C.E. en op 11 oktober.

Ik ben ook niet zo wild van 'tentoonstellingen' eerlijk gezegd. Ieder zijn meug, maar ik heb er de meeste lol van om met onze andalusiërs op de ferias en fiëstas aan de verschillende activiteiten mee te doen. Als zij en ik over de benodigde capaciteiten zouden beshikken zou ik Doma Vaquera wel zien zitten, maar uit rijden door de campo is me te lief om tijd te offeren aan tarining en opleiding.

Maar goed, vanmorgen een paar haken in de zadelkamer gehangen en staat wel ruig hoor; die 'gewonnen' gekleurde linten aan de kapstok van het betreffende paard.
24-27 augustus is de volgende feria hier in het dorp en ik zal proberen wat fotos te, laten, maken. De feesten in buurdorpen volgend weekeinden en het weekeinde daarop slaan we even over.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 13:26

Ferias en fiëstas zijn er van mei t/m september, maar augustus is de topmaand want de traditionele vakantiemaand in Andalucía. Het is de heetste maand en dus logisch om niet te werken.
Wij hebben in onze vallei een zestal feesten die de meoiet waard zijn, drie wat grotere en hét feest, de Feria de la Virgen de los Dolores is half september.
Verder zijn er op te paard rijdbare afstand nog een zestal feesten in dorpjes in de regio. De stadjes Antequera en Loja zijn net te ver. Vanavond gaan we naar het dorp Villanueva de Algaidas. Niet zozeer voor het feest, maar omdat daar een Nederlandse jongen, Nikko Norte (Nico Noord), zijn debuut maakt bij het steirenvechten.
Komend weekeinde gaan we wel naar Archidona, maar ik denk niet te paard, want ik ken het laatste stuk camino niet. Maar goed, wellicht ga ik nog even met de noppenfiets verkennen en als de route mooi is toch.

We hebben inderdaad een B&B en 'tolkservice' is vanzelfsprekend. Tis hier in de campo overigens bepaald niet duur. Wel kun je niet zonder huurautotje. Met een setje valt dat evenwel ook mee omdat we een fikse korting kunnen regelen. Rijden op onze paardjes zit niet in ons aanbod, maar aangezien jullie ervaring hebben met iberiërs wil ik dat hier graag bekijken en beslissen.
Verder ken ik zo langzamerhand aardig wat paardeneigenaren, dus je kan er eventueel véél zien. Allemaal op fietsafstand bij wijze van spreken.
Als dat ooit opportuun is, moet je me maar even mailen.

Oh, en we hebben 3 merries, een hengst en een merrieveulen. Zie profiel. Heb een leuke foto, zij het niet in 'klederdracht', die ik gisteren gemaakt heb. Kun jij die plaatsen Loolapelooza? Zeg maar waarnaaroe ik deze kan mailen dan.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 15:01

Huertecilla schreef:
Door de belangenverstrengeling zijn scheuringen aan de orde van de dag en als die niet te repareren zijn, heb je er zó weer een club bij.

Het evenement waar ik aan refereerde is onder auspicien van de A.N.C.C.E. en op 11 oktober.


Duidelijk lijkt me Knipoog

Foto is onderweg en ik zal kijken of ik wat heb van Capricho. Het punt is dat als ik me hem werk ik geen foto kan nemen.... Wel jammer, want met zadel en hoofdstel ziet hij er érg indrukwekkend uit. Zeker als je van het type Lusitano houdt zal hij je wel aanspreken.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:50

Ja, ik ben ook héél zuinig op hem. Hij is een tordo vinoso zonder enig wit. Manen, staart, hoeven en onderbenen zijn zwart. Heeft ook verder veel pigment en heel zachte, donkere ogen, maar toch een trotse macho uitstraling.

Hoewel hij net nog geen drie is en zijn eigen merries heeft en dekt (we hopen volgend jaar op een veulen van hem en Arabella) is hij onvoorstelbaar zacht en handelbaar. Tis een evenwichtig paard.

Zomertje is liever bij hem dan bij ma. Als we met Luna op pad gaan draait Zomer al halverwege ons land om en rént naar Capricho. We laten die twee soms samen achter als we op pad gaan met de dames en dit is geen enkel punt. Komen we terug en dan is hij uiteraard héél blij, maar wil toch eerst ons knuffelen en dan pas zijn merries.

Hij is al gewend aan hoofdstel met bit en zadel, maar ik wil er nog niet op, want hoewel ik bepaald geen overgewicht heb weeg ik met zadel toch 90 kilo. Een vriendin van ons weegt nog geen 50 kilo en die kon er zonder protest op.
Hij is érg werklustig maar ook slim en verveelt zich na een paar minuten in de picadero al te pletter. Ben daarom nu begonnen met cavelettis en dat vindt hij gewéldig. Tis alleen wel redelijk lastig om in je eentje te doen. Je komt vaak handen tekort, want hoe lief ook, hij blijft een jonge hengst en is snel verveelt als het hem te lang duurt. Ik wil graag voorkomen dat hij moét en probeer alles zo te draaien dat hij wíl.
Verder wil hij niet graag bij de merries vandaan. Het kost aardig wat creativiteit om hem uit het zicht te krijgen, maar eenmaal van het land loopt hij heel lief mee.
Ik hoop dat hij uitgroeit zoals hij nu belooft. Het kost me héél erg veel zelfbeheersing om niet overbodig veel mooie spullen voor hem te kopen Knipoog
Probeer in de loop van de week een nette foto van hem te maken en op te sturen. Straks gaan we met Bor zwemmen en dan vraag ik Maria of ze me wil helpen.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 11:10

Huertecilla schreef:
Het kost me héél erg veel zelfbeheersing om niet overbodig veel mooie spullen voor hem te kopen Knipoog


Oeps, niet gelukt: nou ja, tis niet alléén voor hem, maar heb net een set grote wielen bij de 'charré' besteld. Gaan we niet mee rijden, maar voor de Ferias en Fiëstas is het eigenlijk geen gezicht met de kleinere luchtbanden....

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 20:20

Nét een paar kiekjes gemaakt en naar Lola gemaild. Hebben jullie gelijk een idee van het land en mijn campero-outfit Lachen Hoort nog een strak jasje bij, maar dát was me nu toch echt te warm....
Zet ze gerust op het topic 'foto van jouw andalusiër' Lola en bedankt voor het plaatsen.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers