voor en nadelen tinkers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

voor en nadelen tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 21:07

Nou wat zijn dus de voor en nadelen van een tinker?
Hoe duur zijn ze in onderhoud (dus voer en brokken enz) 3
En wat je nog meer kunt bedenken wat geld kost en wat voor en nadelen kunnen zijn Knipoog Haha!

ohnee volgens mij hoort dit meer bij rassenpraat, sorry! Bloos wie kan het verplaatsen?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:20

welke nadelen?

Monique

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 21:31

hahaha zie je geen nadelen aan een tinker dan? achja kan toch! Haha!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:35

Het licht eraan wat jij voor ogen hebt en wat je wilt doen met een tinker. Als je recreatief wilt rijden zijn ze erg geschikt, in de sport doen ze het leuk maar ze zullen nooit toppers worden (een uitzondering daargelaten).
De nadelen komen pas als je je tinker gaat zien als knuffeldier en zei de lijding over gaan nemen.

In onderhoud verschilt erg per paard. De een heeft meer voer nodig dan een ander. De mijne heeft niet zo veel voer nodig dus is in het voer niet zo duur, wel staat ze 24 uur per dag in de wei. Komt nog bij kosten voor de hoefsmid (als je ijzers hebt) evt. dierenarts en tuigage. Verder kan je het zo duur maken als je zelf wilt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:40

Wat ik de nadelen van een tinker vind:
-Gevoelig voor mok door de (vaak) witte benen en het vele behang.
-Door de populariteit is er van alles uit Ierland geimporteerd dus ook een hoop "brandhout".
-Geen registratie van de Ierse bloedlijnen, je weet dus niets van erfelijk afwijkingen.
-Vaak met een onbekend verleden dat niet al te best was waardoor er wat gedragsproblemen zijn.

Voor jonge in Nederland gefokte dieren gaat dit verhaal al minder op maar ik zou heel erg goed uitkijken als ik een Tinker zou aanschaffen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 21:41

tinkiebel schreef:
wel staat ze 24 uur per dag in de wei. Komt nog bij kosten voor de hoefsmid (als je ijzers hebt) evt. dierenarts en tuigage. Verder kan je het zo duur maken als je zelf wilt Haha!


ik weet nog nie zeker of ik een tinker wil en ALS ik een tinker wil dan duurt het toch nog wel ff. maar ik was gewoon alvast benieuwd
staat jou tinker in de winter ook de hele dag en nacht in de wei? das wel makkelijk opzich... (misschien een schuilstal ofzo)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:49

een schuilstal is wel genoeg hoor. Een paard moet toch kunnen schuilen voor regen (als ie daar een hekel aan heeft) en de wind ed.

bij tinkers moet je idd opletten voor probleempaarden. Geimporteerde tinkers kunnen nogal wat trauma's aan het transport over hebben gehouden.
Verder zijn het hele lieve paarden. Sterk en rustig (over het algemeen)

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:59

Mijn tinker gaat in de winter 's nacht naar binnen en heeft een deken op die waterafstotend is dit omdat een tinekr een hele dikke vacht krijgt en ik graag wil rijden in de winter. Het kan wel hoor winter dag en nacht buiten dan zou ik wel een schuilstal willen. Wat mok betreft heeft de mijne nog nooit gehad. Ik behandel haar benen in de winter elke maand met imaverol en 's zomers doe ik er weinig aan af en toe een keer wassen. Als je weg bent van tinker neem je dat voor lief. Mijn vader is handelaar dus die kon dierect zien dat het goed zat met het benenwerk als wel het karakter, enn.. de klik was er direkt tussen haar en mij.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:02

als ik een tinker koop koop ik er toch zowiezo een uit nederland (heb touwens ook geen geld om er een te importeren Haha!)
Ik wil zowiezo een paard dat 'makkelijk' is in de onderhoud, dus niet erg veel sporbrok nodig heeft en goed van hooi en wei kan leven en wat wel in een schuilstal kan en goed tegen verschillende weersomstandigheden en hoger is dan 1.55m. Het zou leuk zijn als ik er de basis op kon dressuren en een beetje springen voor de fun en wat buitenritjes maken. En als ik naar al die eisen kijk. lijkt een tinker mij het beste.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:04

Suleika schreef:
als ik een tinker koop koop ik er toch zowiezo een uit nederland (heb touwens ook geen geld om er een te importeren Haha!)
Ik wil zowiezo een paard dat 'makkelijk' is in de onderhoud, dus niet erg veel sporbrok nodig heeft en goed van hooi en wei kan leven en wat wel in een schuilstal kan en goed tegen verschillende weersomstandigheden en hoger is dan 1.55m. Het zou leuk zijn als ik er de basis op kon dressuren en een beetje springen voor de fun en wat buitenritjes maken. En als ik naar al die eisen kijk. lijkt een tinker mij het beste.


maar ook als je een tinker in nederland koopt, heb je kans dat ie geimporteerd is.

verder zijn het leuke paardjes hoor!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:12

Je moet gewoon kijken naar een tinkerstal hier zijn ze vaak al bereden en vragen om een proeftijd. Wat jij met een tinker wil kan heel goed. Wel moet je je realiseren dat hoe grover de bouw en hoe hoger de stokmaat hoe meer de vraagprijs is. Er is niet alleen brandhout wat uit Ierland komt en trouwen worden er een heleboel geimporteerd uit Engeland. Hier komen ze vaak bij particulier weg en worden ze beter behandeld als in Ierland waar ze nog steeds worden gebruikt voor de straat racen.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 01:29

Ja wel hoor maar ik maakte maar een grapje natuurlijk.
Ik ben een vreselijke Tinker freak.


Afbeelding
Ik zou als ik jou was het tinker boek kopen.
Die staat bom vol mooie foto's en alle info die je maar wilt weten.
je kunt het kopen bij boeken winkels en of bestellen aldaar onder het nummer: ISBN 90 5877 009 5

Kijk ook eens op http://www.tinkerwereld.com
en meat met andere tinker freaks..

groetjes Monique

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:17

nadelen... net als wat al eerder is gezegd denk ik dat die persoonlijk zijn. ik vind dat het knuffelimago nog wel eens nadelig kan werken voor mensen die zich hierop vergapen. Het zijn vaak ook rustige knuffels maar dat vind je niet altijd in het rijgedrag terug, dan kunnen het eigenzinnige en sterke monsters zijn, als beginneling is het aanpoten wil je het de kop indrukken. Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:20

denk niet dat je met een tinker een rustig paard hebt om een bosritje te maken.
ze zijn vaak eigenzinnig en oersterk!

idd oppassen voor schimmels/mok. dus geen nat weiland, regelmatig de sokken controleren en eventueel wassen,...

ik ken der heel wat met gedragsproblemen (geïmporteerde) , ook handelaars importeren ze nog steeds, en dat transport kan voor heel wat ongemak zorgen!

ik zou rontgen van de benen laten nemen.

een groot nadeel: de prijs. vaak is die veel te hoog, voor wat je maar krijgt.


het zijn leuke pony's, maar het is maar wat je zoekt! denk goed na vooraleer tot aanschaf over te gaan!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:41

Nou bij ons staan er twee tinkers op stal en de 1 is echt getraumatizeerd(weet niet hoe je het schrijft).
En als je ziet wat de eigenaar er mee heeft bereikt,heb je er echt heel veel aan.Ze heeft het dan wel met nh gedaan anders was het nog niet goedgekomen.Ik denk dat je als je niet echt verstand van paarden of met paardomgaan hebt het ook beter niet kan doen.Want ze zijn natuurlijk heel erg sterk en je moet ze niet als vijand hebben.Ik weet het ook niet hoor.Maar zo kijk je er van de buiten kant tegenaan.En geen buitenritten maken heb je denk ik mis.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:52

tuurlijk kan je der heerlijk mee buitenwandelen!

maar velen denken: och laat ons een tink kopen, als we 2weekjes geen tijd hebben leggen we er de zadel op en gaan we zo de bossen in.

nou voor een deel van de tinks werkt dit maar niet voor allemaal. deze stelling gaat evengoed op voor kwpn - arabier - shire - fries -...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:55

Jah he he voor alle rassen wel.Ik vatte hem niet. Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:57

Kattebeest Tinkers zijn paarden he, foei! Tong uitsteken

Nadelen van Tinkers.. tja er zijn er best veel.
Nadeel 1 is Imago. Dat klopt voor geen meter. De een prijst ze de hemel in, wat niet waar is. Maar de ander kraakt ze af tot op het bot, en dat is ook niet eerlijk.
Ander nadeel vind ik dat een hele hoop paarden Tinker heten, zodoende kan je geen goede karakter en rasbeschrijving maken. Het NTS is nu bezig met 4 types, daardoor word het misschien iets duidelijker.

Verder nadeel is idd gevoelig voor beenproblemen. Dan heb ik het over mok, rap, rasp, hoefproblemen en vocht op de benen enzo. Peesproblemen hoor je bijna nooit iets over.

Voordelen van Tinkers is het karakter. Als je een goede tinker hebt dan heb je er eentje met een fantastisch karakter. Dit is wel een karakter waar je van moet houden en is zeker geen beginnerstype!! Tinkers zijn koppig, trots, volhardend en arrogant, maar ook trouw, eerlijk, nuchter en lief. Je hebt een paard met karakter voor je staan, maar daar moet je wel tegen kunnen en zin in hebben.

Ik vind het zelf ook een voordeel dat je Tinkers niet iedere dag hoeft te rijden. als ze maar naar buiten kunnen. Wat ook weer gelijk een nadeel is, Tinkers moeten naar buiten! De meesten zijn doodongelukkig op een manege zonder weidegang..

succes met je keuze!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:47

Hoihoi,

ik wilde graag een Tinker omdat deze overall toch wat koeler in 't hoofd zijn dat warmbloedjes. Dat merk ik nu ook echt aan allerlei dingen: mijn kleinere broertje en zusje kunnen alles met haar. Onervaren mensen mogen op haar rug rondhobbelen, ze was een maand onder het zadel toen ik voor het eerst met haar door het bos kuierde Cool
Uiteraard is en blijft het een paard, geen machine. En ze zijn geweldig eigenwijs. Ik merk dat het bij mijn paardje (4 jarige merrie van zo'n 1.60) belangrijk is om dingen te vragen ipv. te eisen, dan gaat ze door het vuur voor me!

Het grootste nadeel vind ik de hoeveelheid wit en het feit dat het vaak enorme viezerikken zijn: da's niet zo'n beste combi Haha!

Maar goed, ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik op een bepaald ras val. Het belangrijkste is dat het klikt tussen een paard en zijn mens. En ras maakt dan eigenlijk niet echt uit...

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:29

Ik heb verschillende rassen gehad en dus nu een tinker.

Een nadeel is inderdaad al dat haar en de gevoeligheid voor mok, en een nadeelis inderdaad ook dat ze iedere dag naar buiten moeten om hun ei kwijt te kunnen, sluit je ze op op stal dan is het een ramp. De meeste kunnen af met heel weinig krachtvoer. EN je moet wat uitkijken met teveel eiwit zijn ze wat gevoelig voor.

Nog een nadeel is toch dat de meeste mensen ze zien als grote knuffelbeesten en mijn paardje heeft daar heel wat mensen in laten trappen, heel lief met je ogen knipperen en vervolgens doodleuk doen waar je zelf zin in hebt, of dat nu het eten van een plukje gras is of omdraaien en de andere kant op sprinten tijdens het rijden.

Nog een nadeel het vinden van een goed passend zadel en hoofdstel omdat ze nog al een afwijkende maat hebben in de lengte en breedte.

En ze zijn loeisterk.

Voordelen, de meeste zijn goudeerlijk en gaan voor je door het vuur als je ze eerlijk behandelt, ze kunnen er meestal wel tegen als je ze een tijdje gen beweging geeft, als ze maar naar buiten kunnen. Ze kunnen tegen een stootje en zijn wat steviger van bouw en de meeste hebben een bereconditie. En je hebt meestal wel bekijks.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:37

tsja, en op mijn tinker hoef je dus geen beginner te zetten, zelfs niet zonder zadel te rijden want dat gaat echt niet goed. Daarbij wil ze elke dag werken en als ik haar niet iedere keer iets anders laat doen bedenkt ze wel haar eigen oefeningen. Alleen een buitenritje of een paar uur op het land is ook niet genoeg voor mijn bonte dame. Mok heeft ze daarentegen nooit, mestvlekken op haar witte velletje wel...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:32

Hey Abby,

ondanks Chubby's liefde voor kinderen en beginners is het wel een tante hoor... Het is gewoon een ander paard bij mij, of bij een beginner/ kind... Inderdaad: ze wilt steeds wat nieuws leren, of verzint zelf een oefening. Ze was ook echt toe aan het inrijden vorig jaar, al was ze nog wat jong. Wat een verschil in hoe ze zich gedraagt!
Chubby heeft ook nog nooit mok gehad, en ze staat niet echt in de allerbeste weilanden...

groetjes!
Jacqueline

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:38

Ik moet bekenen dat ik geen fan ben. Heb nu op zeven Tinkers gereden en eigenlijk op geen 1 ervan echt comfortabel gezeten. Wat mij betreft zijn de gangen dus beneden peil voor mijn (vaak en veel afstanden) rijden. Zat vorig jaar op eentje en ik kon bijna niet wachten tot we terug waren van de 3-uurs rit, het liefst had ik het hele eind gestapt... Dat is natuurlijk een extreem, en er zijn er die best lekker zitten, maar gemiddeld nog steeds minder als mijn Cobje.

Tip als je gaan kopen: 'verkeersmak' bij een geimporteerd paard is relatief. Op plaatsen in Ierland en Engeland is 'verkeer' de auto die wel eens over het landweggetje rijd. Ik weet van een paard dat geacht werd verkeersmak te zijn, en nog nooit 3 auto's bij elkaar had gezien.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:12

Dat van die smeerpoetsen gaat ook niet altijd op hoor. Die van mij is supernetjes. Alleen haar staart daar plast en poept ze altijd doorheen dus dat word altijd vies. Verder kan ik alles met haar, ga binnenkort naar de verenigingslessen Haha! want ze loopt nu zo lekker dat ik wel eens aanwijzingen wil hebben.

En Suleika probeer gewoon een keer een tinker uit. Rondkijken kan altijd.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:01

Ik vind het ontzettend mooie en lieve paarden, het enige nadeel eraan vind ik dat ze veel te sterk zijn.. althans de mijne voor mij wel.. Scheve mond