(tinker) Ik heb gezondigd

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:21

Ik knip alles bij, baardharen, staart, sokken, alles wat naar slordigheid neigt. Vorige week heb ik haar pluk getrimd, je zag d'r hele bles niet meer. Staat veel pittiger. Ook de manen heb ik een beetje getrokken, ze komen nu tot onder aan haar hals in plaats van er onder uit. Toen ze uit Ierland kwam was alles veel korter, kort plukje en tamelijk korte manen. Ze werd daar hetzelfde getoiletteerd als de sportpaarden. Ook de sokken waren korter en uitgedund. Ik dun ze niet uit maar knip ze aan de onderkant altijd netjes bij. Ze heeft een chique uitstraling hoor, nu met die appels op haar zwarte vacht en spierwitte sokken, echt toppie Lachen Lachen


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:27

Nee, ik maak er ook geen kwpn'er van, daar heb je geen tinker voor. Maar hij hoeft er ook niet uit te zien als een karrepaard hè. De oren vergeet ik dus ook, is volgens mij al een jaar geleden. Ze heeft er ook een hekel aan, vroeger sowieso aan een schaar, ik denk dat er wel eens hardhandig geknipt is Boos! . De staart knippen is een heel karwei, vooral met zo'n dikke staart. je moet hem helemaal uitborstelen en dan voorzichtig gaan knippen. Iedere keer opstaan en naar achteren lopen om goed te kijken of ie gelijk is, je ziet dat toch moeilijk omdat het zo'n uitwaaierende bos is. Bij de meeste kwpn'rs zie je zo'n mooi dun recht staartje op de sprongen, ik vind dat best mooi hoor.
Ik heb geen foto's van voor en na de kapbeurt, misschien nog wel van ervoor maar de laatste tijd heb ik geen foto's meer gemaakt. Heb wel een rolletje gekocht (ja ja, nog op zijn antiek foto's maken Knipoog ).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:09

Knip je ook veel van de sokken weg irish_lady? Iedereen moet het zelf weten hoor, ik vind persoonlijk van die hele grove sokken niet mooi maar die heeft Sox ook niet. In de breedte knip ik daar ook niks weg, alleen nu bij de voorknieën i.v.m. mok die daar wel weg is inmiddels. Ik houd het daar ook kort omdat ik bang ben dat het terug komt. Ik weet niet eens hoe je benen moet scheren en de rest ook niet trouwens dus dat doe ik maar niet dan. Is ook niet nodig. Ik geloof dat Sox ook een tamelijk luxe tinker is, geen ramshoofd, geen enorme sokken en geen hangbuik Lachen . Mooi groot (1.54) en wel een cob type. Ik moet eens foto's in mijn profiel plaatsen maar dat is me nog steeds niet gelukt. Snap niet dat dat zo moeilijk gaat Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:35

Ah, voor jou dan misschien, hum. Onverzorgde manen vind ik dus vreselijk, zeker met van die dunne dooie punten. Ze moeten natuurlijk niet zo recht afgeknipt worden als langs een lineaaltje. Als ik Soxjes manen laat groeien dan komen ze tot haar knieën, brrrr.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:31

Ah, kan ik dus niet. Ik vlecht nu de manen in 5 of 6 vlechten als ik ga rijden en het warm is. Als ik de stiekjes eruit haal de volgende dag ziet het er prachtig uit maar de dag erna hangt alles weer recht naar beneden (net zoals mijn eigen haar Boos! ).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:45

Jaaa, maar ik maak ook dikke vlechten hoor Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:34

Ik heb de baard dus wel bijgeknipt, stelde ook niet heel veel voor zoals je bij andere tinkers wel ziet. Ook lastig met de riempjes. Maar met een tondeuze durf ik niet eens in de buurt te komen..... En de oren zijn ook heel gevoelig, die moeten wel nodig onthaard worden maar dan moet ze wel lekker moe zijn denk ik, morgen na een rit misschien. Ze heeft ook een hapje uit haar rechteroor, dat zie je 's-winters niet zo omdat haar vacht dan langer is. Misschien heeft iemand vroeger misgeknipt of het is een soort eigenarenmerk i.p.v. een brandmerk. Als paarden van verschillende eigenaren in één kudde liepen konden ze toch hun eigen paarden eruit halen. Zal wel altijd een raadsel blijven. Ik heb ook wel tinkers gezien met een enorm nummer op hun rug, is helemaal vreselijk.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:45

Quote Marjolein: net als der zoeken. dat hodut al niet voer. maar ik vind het voor een chiquere tinker toch wel erg mooi. misschien dat je t bijd e grovere"...
Wat staat hier in godsnaam, het is net een cryptogram, daar snap ik ook niks van Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:04

Moet nog steeds oren van Sox doen, zijn helemaal dichtgegroeid... Maar na rit van vandaag had ik echt geen puf meer om ook nog maar iets te doen. Zal wel een hele verbetering zijn Chubby nu die baard weg is, het hoofd wordt er veel mooier door. En de buiklijn ook. Ik heb terriers die geplukt moeten worden en als dat dan gebeurd is (ook de buik dus) zie je tenminste weer wat lijn in het geheel. Eigenlijk zou ik de manen ook een stuk korter willen maar dat vind ik wèl een grote stap. Het is nu echter zo warm onder die dikke lange manen, ze is daar constant bezweet. Ik zou wel eens willen leren om een hengstenvlecht te maken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:31

Je kan het jezelf wel aanleren maar moet toch een béétje weten hoe het moet. Ik vlecht nu maar een stuk of 6 vlechten in de manen en de bovenkant van de staart, ziet het er ook netjes uit. In de nieuwste Bit, de 100e, staan ook verschillende technieken voor de manen maar niet hoé dat nou precies moet. Met katoenen draden in de manen vlechten is ook heel mooi voor de afwisseling trouwens. Zo'n vlecht die langs de manenkam loopt staat wel heel chique Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:57

Echt héél mooi Tinkiebel, zoiets bedoel ik nou. Wáár kan ik een handleiding vinden, en anders: waar ligt Barchem? Vast een heel eind van Zuidlaren af ... De voorpluk zou je ook moeten meevlechten, wat heel simpel is gewoon een vlechtje maken en dan schuin onder de frontriem instoppen, zag ik dus ook in de Bit, zou hier heel mooi bij staan Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:56

Jammer, alles wat ik leuk vind schijnt heel ver weg te liggen. Ik zit nu dus ook wel in het hoge noorden wat met een hoop dingen lastig is. Behalve met Divoza en de bossen Lachen Probeer het maar eens met foto's of tekst uit te leggen. Ik weet in ieder geval dat je bovenin begint met 3 plukjes maar dan raak ik het spoor al bijster helaas Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:01

Dus als je de eerste 3 plukjes hebt gevlochten pak je er een nieuw plukje bij? , en je zet niks vast?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:17

Oh, ikke ben dom: als ik een vlechtje maak heb ik één stukje (na het vlechten van 3 plukjes) en daar pak ik dan een plukje bij, dan heb ik toch 2 plukjes??? Ik sla nooit iets om, doe aan het eind van het vlechtje een stiekje Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:35

Ah, ik geloof dat ik het begin te snappen, dus vanaf het begin, eigenlijk vanaf de 2e keer omslaan denk ik, begin je met het bijpakken van plukjes. In het begin start je met 3 plukjes ja, ik begin met het rechter over het middenste te doen en dan het linker erbij. Met het linker pak je dan het extra plukje van de manen, en dan weer dezelfde volgorde ? Ik ga het gewoon proberen morgen. Maar wil eerst gaan rijden voordat het weer zó enorm heet wordt. Laat in de middag kwam er gelukkig wat wind, hopelijk blijft het een beetje waaien.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:47

Anders kom ik wel naar Leeuwarden Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers