arabiertje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 16:46

Ik heb een arabiertje en ze is altijd onrustig in haar hoofd. Schudden zeg maar. Nou hoorde ik dat het ook in het ras zit. Hoe hebben jullie dat??? Ik krijg het er namelijk niet helemaal uit. (Gaat wel een stuk beter.)

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:02

ja dat is zo arabieren vinden het vreselijk als je aan hun hoofd komt.
ik kan het nu wel bij mijne maar wel eel rustig en als ze er genoeg van heeft gaat het hoofd de lucht in.
zelfs met het kopstuk aandoen moet ik soms erg hoog rijken.
maar het zit in het ras ja en zal er niet uitgaan denk ik.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:09

ik ken 3 arabiertjes die dat dus niet doen Scheve mond je kan alles met hun hoofdje...maar als iets 'in' het ras zit, zijn er altijd uitzonderingen tóch Knipoog

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:42

Ik heb er 10, en allemaal supermakkelijk in het hoofd, geen enkel probleem. Kopschuw zijn of onrust in het hoofd heeft niks te maken met het ras, en is zeker niet arabier-eigen. Als je er vanaf het begin af aan alles mee doet, weten ze niet beter en vinden ze alles prima. Sterker nog, de meesten vinden het geweldig om op hun koppie gekroeld en getut te worden.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:58

ik heb ook met mel dat ik niet altijd aan haar hoofd kan.
ze vind het gewoon niet fijn.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:07

Heb er ook geen last mee. In het begin wel met Maaraak maar toen ik de video van Emiel zag waarin hij het belang uitlegde van het kunnen betasten van je paard, waar dan ook ben ik aan de slag gegaan. Ik kan nu mijn vingers tot aan boven in zijn neus stoppen, zijn oren betasten, zijn piem schoonmaken, temperaturen noem maar op. Ideaal als je dat je paard geleerd hebt. Hebben we ook direct bij Marek bijgebracht. Want, je zal het maar eens nodig hebben dat er een slang bij de neus naar binnen moet, of er moet getemperd worden of noem maar op. Dan wil je graag dat het goed verloop[t.

Schudden met het hoofd doen die van ons al helemaal niet. Die vinden het heerlijk lekker geaaid en geknufd te worden.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 19:16

En met rijden??? Zijn ze dan wel rustig in hun hoofd???

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:39

Als een paard tijdens het rijden onrustig is met het hoofd, ligt dit 99 van de 100 keer aan de ruiter, niet aan het paard, en al helemaal niet aan het ras. Dit probleem kan vele oorzaken hebben, die bijna allemaal rijtechnisch opgelost kunnen worden. Vraag je instructeur om advies en hulp in dat geval !

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 19:42

Ik weet dat het altijd (bijna) aan de ruiter licht. Maar ik heb echt alles geprobeerd. En ze heeft het bij iedereen. Ik heb al van verschillende instructrices les gehad maar het heeft niet helemaal alles weg gehaald. Als je snap wat ik bedoel. Maar ik hoor wel vaker dat arabieren vaak met rijden druk zijn in hun hoofd. Dus ik denk persoonlijk dat het er wel IETS mee te maken heeft. Niet alles maar dat snap ik wel. Maar ik denk ff vragen wat jullie er van vinden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:43

Mijn arabiertje Cheyenne vind het juist heerlijk als ik aan haar hoofd kom. Ze gaat er echt voor staan...oogjes half stok en genieten maar Knipoog

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 19:45

Jah aaien vind luna ook heerlijk hor. Sorry mijn inleiding was wat onduidelijk. Maar ik bedoelde dus het met rijden.

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:48

Ik heb een NRPS pony en hij doet met rijden met zijn hoofd schudden en mijn instructeur zegt dat dan mijn been niet goed door komt van achter naar voor en ik moet zeggen dat het steeds minder wordt hij doet het al bijna helemaal niet meer.

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:54

Ik denk niet dat dit iets ras-eigens is. Ik ken veel kwpn'ers die dit doen, en ook veel andere rassen. Arabieren die dit doen ken ik overigens niet.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:02

Wordt er hier niet bedoeld dat de arabier vaak met het hoofd slaat wanneer ze wakker zijn?? Dus als ze loslopen, showen of niet, lekker met hun hals lopen te draaien en daarbij hun hoofd omhoog gooien?

Dat is het enige typische gooien van het hoofd wat bij veel arabieren voorkomt, het is net hetgeen wat ze arabier maakt....

Of denk ik verkeerd???

Staljongen

Berichten: 32
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:03

Ehh, was de vraag niet waar het hoofd schudden vandaan kwam?

We hebben 14 arabieren op stal en nagenoeg meer dan de helft schud zijn hoofd als ze of op het land staan of los in de bak zijn. Wat mij opvalt is dat met name de hengsten het vertonen. Of raseigen is? Ik denk het wel, we krijgen nog wel ns andere rassen op stal en daar is het schudden mij nog niet bij opgevallen.

En wat betreft aan raken van het hoofd, de één geniet de ander niet!! Lachen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:07

Het is een gebrek aan aanleuning, wat dus verholpen kan worden door je paard "van achter naar voren" te rijden. Als je paard "bijelkaar" gereden wordt, is het stabiel, heb je aanleuning en een rustige hoofd/halshouding.
Vooral als ze achter de loodlijn gereden worden heb je dit probleem vaak, probeer je paard laag en iets voor de loodlijn in te stellen, vooral met je benen rijden en niet teveel rommelen met je handen

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:43

o nee met rijden heb ik er geen last van

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:54

Je geeft goede tips Sabiy! Lachen
Op stal klaver zei Kees ook altijd dat die arabieren onrustig in het hoofd waren, maar dat kwam ook omdat ze maar 1 keer in de week gereden werden en de rest van de week op stal stonden...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:23

Ik rij mijn (arabische) hengst soms maar 1 x per jaar, en zelfs dan is hij niet onrustig in het hoofd (of moeilijk, of lastig, of "wild", zoals ze vaak beschreven worden. Geen stap verkeerd !). Allemaal fabeltjes van mensen die niet weten waar ze over praten, maar vol zitten met vooroordelen.....
"Afwijkingen" in het gedrag van een paard, of wat voor ander dier dan ook, zijn vaak te wijten aan de mens. Uitzonderingen daargelaten. We zouden eens wat meer naar onszelf en ons gedrag moeten kijken, in plaats van de "schuld" altijd maar bij het dier te leggen. Is wel makkelijk natuurlijk, maar niet erg eerlijk. Het aan een bepaald ras toewijzen van slechte eigenschappen vind ik ook niet terecht. Ieder dier kan zn afwijking hebben, net als wij mensen (wij zijn ten slotte ook niet helemaal "normaal"....wel ?), maar nogmaals, vaak is de mens de oorzaak van deze afwijking. De eerste vereiste voor omgang met een paard, is het te behandelen als een paard, het paard laten zijn. Een paard heeft aandacht nodig, en dan bedoel ik niet alleen een schone stal en goed voer, en iedere dag een ritje, maar vooral knuffels en andere positieve aandacht. Tegenover iedere tik moeten 100 knuffels staan. Positief benaderen, en nooit vergeten dat een dier een dier is, en dat hij altijd zal proberen ons te behagen, maar hij gewoon niet altijd begrijpt wat we bedoelen. Duidelijkheid, consequentie en veel liefde, daarmee krijg je bijna alles van ze gedaan. En gaat er iets mis, dan eerst de fout bij jezelf zoeken !
Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen arabiertjes, maar alle vooroordelen van wild, onbetrouwbaar, gevaarlijk, onrustig, enz. enz. zijn op hen in elk geval niet van toepassing. Een stal vol, en allemaal even makkelijk, lief en braaf. Ligt misschien aan de "baas".....?

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:26

Er is een erfelijke afwijking bij arabieren die ze "schuddebollen"noemen. De latijnse naam weet ik niet meer. Er heeft ooit een artikel in het AVS over gestaan, maar er wordt verder weinig over gesproken.
Prof. Bouw (hoogleraar genetica in Utrecht) deed er onderzoek naar, maar die is helaas overleden.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 21:31

Ik zoek het probleem niet alleen bij mijn ponytje hoor! Als je dat maar weet. Ik weet dondersgoed dat het vaak in de ruiter licht. Maar omdat het gewoon niet echt super gaat af en toen. Van achter naar voren rijden doe ik al. Achter drijven voor opvangen. Dus dat zit op zich wel goed. Ik snap wel dat jullie denken dat ik m'n paardje de schuld geef maar dat is echt niet zo. Ik wou gewoon ff chekken of arabieren het vaker hebben. Dat heb ik gehoord. Maar ze krijgt geen knallen op 'r kop hoor als ze schud Haha!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:56

Mijn merrietje wil soms ook wel eens wat onrustig zijn in het hoofd, dan heb ik het niet over het rijden want dan is zeh eel stabiel. Maar meer als ik haar ga knuffelen enzo, ze houdt er niet zo van knuffels en alles. Kan overigens wel alles met haar doen, maar ze vind het niet lekker als ik haar hoofd met olie of iets insmeer en dan kan ze best druk in het hoofd worden. T'ligt denk ik ook een beetje aan het soort paard, ook arabieren onderling kunnen heel erg verschillen....

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:09

mijn arabier is nu erg onrustig met zijn hoofd door de beesten enzo maja dat is logisch.. normaal heb ik er ook geen last van dan gaat die lekker nageven enzo.. en gewoon zo mag ik ook aan zijn hoofd komen.. bahalve als ik vliegenspray of een spons met water heb Extreme duivel hehe

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:10

mijn paardjes zijn ook niet onrustig met hun hoofd.
de ruin wel als ie bv door de wei rent.
dan kan ie wel eens met het hoofd gooien.
ook met rijden doet ie dat wel eens, maar dan is ie gewoon effe aan het etteren omdat meneer zijn zin niet krijgt om met losse teugel te lopen omdat we een weg naderen ofzo Knipoog
maar dat doet ie niet vaak eigenlijk.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:09

Allemaal fabeltjes van mensen die niet weten waar ze over praten, maar vol zitten met vooroordelen.....


ik vind dat een beetje een rot opmerking ze vertellen alleen hun verhaal hier.
en ik merk het ook dat mensen met arabiertjes veel praten over het hoofd schudden.
oke wat je verder zegt is wel een kern van waarheid maar die opmerking vind ik niet zo aardig!!!!