IJslanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:52

Botervlieg schreef:
Dank, ponyzotje;
wijze woorden,
die helaas nog aan al te veel
pretfokkers
voorbij gaan...

Er zijn MEER dan genoeg gangen-rassen om
niet tot kruisen over te hoeven gaan.
.


Euhmmm...na jaren kijken/zoeken ben ik dit niet helemaal met je eens.
Elk ras heeft zijn voor -en nadelen en voor mij was er eigenlijk geen ras met alle voordelen die ik zocht.
IJslanders jaren gehad.....beetje klein voor een groot stevig mens.
Peruaanse pasos...leuk, beetje spaans temperament wat je moet liggen en veelal zwakke pezen en bovendien en erfelijke ongeneeslijke ziekte die rondwaart.
Paso Finos....te klein en te dribbelig.
Töltende dravers...te moeilijk één te vinden met een fijne tölt én een fijn karakter.
Mangalarga Marchadors....niet altijd een fijn te zitten gang...erg duur.
Missouri Foxtrotters.....foxtrot kan ik niet aan wennen....wordt er al gek van als ik t zie.
Mountain Horses.....jaaaa!....mits groot genoeg en geen oogziekte meedragend...maar niet makkelijk te vinden en te betalen.
En ga zo maar door....(dit zijn wel míjn gedachtes/ervaringen bij deze rassen; dat zal voor iedereen anders zijn)

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een tennessee walker....en niet omda de walk mij kan bekoren...juist niet. Maar wat ik inmiddels weet is dat ze ook kunnen tölten. En gelukkig heb ik een hele leuke kunnen vinden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik nu 'mijn' ras heb gevonden. Er zit ook nogal wat verschil in types in al de gangenpaardenrassen. Zo vind ik persoonlijk de lange slanke halzen van de walkers ook niet geweldig Lips are sealed maa hou meer van een wat ouderwets type.
Dus...wie weet kruis ik haar nog wel eens met een peruaanse paso om wat meer barok erin te krijgen. Schijnheilig en om de potentiele zwakke benen van de paso buiten te houden.

Ook heb ik een aegidienberger F1. Dus de eerste kruising tussen een ijslander en een peruaanse paso. Erg leuk beessie al zeg ik t zelf Lachen
Net wat groter en eleganter dan de ijslander maar wel erg stoer.

En na een aantal kruisingen van friezen/peruaanse pasos te hebben bekeken waaronder de beroemde Fripa (die vele gangenpaardenwedstrijden wint in duitsland) hebben we vorig jaar besloten onze friese merrie te laten dekken door een peruaanse paso.
Met als gevolg een zwart merrieveulentje met het type van een fries, doch iets meer elegantie en töltaanleg !

Ik zal in een volgend berichtje wel een paar fotos laten zien van kruisingen....
In Duitsland is het kruisen van gangenpaarden vrij normaal en deze paarden kunnen ingeschreven worden als tóltkruising en gewoon deelnemen aan gangenwedstrijden.

Dusss.....kruisen kan wat mij betreft juist net de goede kwaliteiten van twee rassen combineren mits je goed afgewogen hebt wat ook risicos kunnen zijn. En wat gezondheid betreft zijn kruisingen vaak veel beter dan doorgefokte rassen.
Een ander bijkomend voordeel kan zijn dat je een niet-gangenpaard kan laten dekken door een gangenpaard om zo toch op een relatief goedkope manier een töltend paard te krijgen.
Peruaanse pasos en walkers staan bekend om een sterk genetische gangenaanleg dus veel 'risico' Knipoog om een tölter te fokken.


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:26

Oke, dit is een lekker onderwerp wat mij betreft...kan hier uren mee doorgaan Haha!
wat voorbeelden van kruisingen....
Afbeelding
Dit is dus de alom bekende Fripa...fries/peruaanse paso.
Fripa is trouwens ook gedekt door een saddlebred waar Americain Fripa uit is voort gekomen die het zonodig nog beter doet dan haar moeder. Persoonlijk vind ik haar niet om aan te zien zo lang in de rug maar ze loopt geweldig:
Afbeelding

Afbeelding Dit is een saddlebred/aegienberger

Een aegidienbergervoorbeeld (dekhengst):
Afbeelding

Ook zijn er tegenwoordig al een aantal gangen-muildieren in Europe te vinden. In Amerika en ook Peru zijn deze zeer duur .
Afbeelding

Zomaar een handjevol...


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:29

ArwenLune schreef:
Ik heb interesse in gangenpaarden, niet specifiek in IJsjes. Weet iemand of tolt overerft? dus of een kruising IJsjexIetsanders ook een gangenpaardje is?


Ja, dit kan overerfen maar je bent er nooit zeker van.
Je kan het beste een ras bij je merrie zoeken die dus genetisch gezien een sterke tölt heeft. Daar valt een ijsco niet altijd onder omdat daar toch ook wel exemplaren van zijn die maar drie gangen hebben.
Een peruaanse paso of een tennessee walker kan ik je aanraden.
wil je meer weten mag je me best even pb-en of via onze pagina wat meer info vinden me emailen.

http://www.gangenpaarden.nl

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:51

ponyzotje schreef:
Gaitkeeper, er zijn niet veel ijslanders die mar drie gangen hebben, dat gebeurt uiterst zelden! misschien wordt het (nog) niet getraind.


Ik denk dat je je iets beter moet laten informeren. Er zijn best nogal wat ijslanders die moeite hebben zuiver te tölten. En als je het over kruisingen hebt moet je een ras gebruiken waarbij die gang het meest genetisch gefixeerd is. Er zijn hier ooit veel ijslanders hen gehaald die op IJsland maar voor één ding goed zouden zijn geweest : 'de braadpan' en daartussen zitten vele die weinig 'gang' hebben. Inmiddels zijn er ook steeds meer betere ijslanders maar aangezien er met ijslanders nog steeds veel vermeerderd wordt i.p.v. gefokt (ik denk dat mensen die kruisen dat soms een stuk bewuster doen) zitten er toch nogal wat eenvoudige ijsjes tussen. (waar vaak ook weer lustig mee doorgefokt wordt)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:54

ponyzotje schreef:
kruisen tussen warmbloeden van hetzelfde type vind ik kunnen, twee totaal verschillende paarden niet. omdat ze al zo doorgefokt zijn.


Daar draag je juist de beste reden aan om wel te gaan kruisen. Blij dat je het zelf zegt. Als je namelijk twee doorgefokte rassen kruist is je produkt over het algemeen een stuk gezonder.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:06

Om nog even op mijn berichtje over ijslanders door te gaan...
Natuurlijk zijn de ijslanders al lang geen braadpanbeestjes Knipoog meer maar is het wel zo dat in andere rassen de tölt meer verankerd is.
Zo is een peruaanse paso vaak een drieganger zonder draf. Dus stap, tölt en galop. En een Tennessee walker zie je ook vaak niet eens draven in de wei.
En daarmee heb je dus meer kans een töltend paard te fokken als je met een 'gewoon' paard kruist. Tenminste dat is mijn idee/ervaring.


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:05

Botervlieg"]
[quote="Gaitkeeper"][quote="ponyzotje"]
kruisen tussen warmbloeden van hetzelfde type vind ik kunnen, twee totaal verschillende paarden niet. omdat ze al zo doorgefokt zijn.
[/quote]

Daar draag je juist de beste reden aan om wel te gaan kruisen. Blij dat je het zelf zegt. Als je namelijk twee doorgefokte rassen kruist is je produkt over het algemeen een stuk gezonder.
[/quote]

Je kunt met doorgefokte stumpers natuurlijk ook gewoon niet gaan fokken, he?

Schijnheilig Cool
[/quote]

Ik denk dat er een heel verschil is tussen een doorgefokt paard met gebreken of de constatering dat een bepaald ras behoorlijk doorgefokt is en er gebreken in dit ras voorkomen. De één denkt aan individuele paarden en de ander aan een ras. Met doorgefokte gebrekkige paarden moet je m.i. inderdaad niet gaan fokken. Niet in hetzelfde ras of daarbuiten.

[quote="draumpje schreef:
+:)+ juist botervlieg

als je een doorgefokt paard met gebreken hebt lijkt het me een beetje dom en niet echt getuigen van enige intellgentie als je daarmee gaat fokken Frusty
het doel van fokken is toch "verbetering"(getver heb zo'n hekel aan dat woord) van het ras en hoe kun je een ras in vredesnaam verbeteren met gebrekkige doorgefokte paarden

groetjes sonja


Als je dus spreekt over rassen waarmee je niet moet fokken i.p.v. individuele paarden dan zijn er nogal wat rassen tot uitsterven gedoemd en blijkbaar nogal wat mensen niet erg intelligent.
Rassen waarin OCD of spat veel voorkomt. De Peruaanse Paso met DSLD.
De zilverappel kleurtjes onder de Mountain Horses met ASD.
White Line Disease....
En dan kan men beter ook gelijk ophouden met het fokken met ijslanders die eczeem hebben....of met allemaal omdat het toch steeds weer terugkomt en er blijkbaar in dit ras geen goed afweersysteem is 'ingebouwd' voor een leven buiten IJsland.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:18

ponyzotje schreef:
kijk naar de aegidienberger. paso fino of peruaanse paso (wat was het) met ijslander. de helft van die paarden zijn kaduuk. er lopen wel wat leukerds rond maar de helft is gewoon kaduuk.
wat heb je voor zekerheden wanneer je twee totaal verschillende rassen kruist? fokken is deels gokken maar zo'n risico's neem je liever niet.

kruisen mag, maar een stamboek zou het niet mogen toelaten (invloed wel, echt kruisen niet) omdat het bepaalde eigenschappen kan tenietdoen of slechter maken.

het exceem komt doordat ijslanders op ijsland niet met dit probleem te maken hadden. een van de redenen waarom ik er totaal tegen ben dat ijslanders op grote schaal in het buitenland zijn. exceem, kruisen... en dat terwijl ze er op ijsland al 1000 jaar zo streng op zijn.


euhh...een vraagje...en wat opmerkingen:
Waar zijn die kaduuke aegidienbergers en wat is kaduuk ?
Ik ken ze niet maar misschien omdat ik niet weet wat kaduuk inhoudt ? Ken je zelf ook aegidienbergers dan ? En hoeveel zijn daar dan van 'kaduuk'?

Je informatie over kruisingen is toch niet helemaal goed. Het is namelijk zo dat kruisingen juist érg gezond zijn omdat de de zwakheden niet verdubbeld worden doorgegeven en daardoor vaak kruisingen een stuk sterker zijn dan de raspaarden. Misschien moet je je veearts voor de aardigheid maar eens vragen.

Kruisen is iets wat niets met stamboeken heeft te maken, d.w.z. rasstamboeken. Iemand die kruist doet dat n.l. niet om een ras te veranderen. En daar zit mijns inziens vaak de grote denkfout waarom mensen vaak gaan steigeren (of bokken ? Knipoog ) Kruisen heeft niet tot doel om vreemd bloed in een ras te gaan mengen. De ijslander blijft gewoon bestaan ook al zijn er mensen die er eens een kruising mee fokken.
dat produkt wordt heus niet opgenomen in he IJslandse Paarden Stamboek en er is ook niemand die dat wil.

En wat bedoel je met :'en dat terwijl ze er op IJsland al 1000 jaar streng op zijn '? waar zijn ze streng op ?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:26

draumpje schreef:
het niet fokken met ijslanders met eczeem is ook het advies vanuit het stamboek(hoewel het niet bewezen is dat eczeem erfelijk is)

helaas door het (slechte) fokbeleid van een hoop mensen zijn er rassen die naar verhouding niet sterk zijn en vaker gebreken vertonen
oplossing is alle paarden met een erfelijk gebrek uit te sluiten van de fokkerij en alleen met gezonde dieren te fokken en zo weer op een groter gezond bestand te komen, dan zijn er waarschijnlijk opeens een hoop minder "leuke kleurtjes" en andere rasgbonden uiterlijkheden(deukneus ed.
maar dat is dan jammer , het gaat erom dat een paard gezond en sterk is en niet om het o zo leuke kleurtje dat erin gefokt is

helaas is het zo dat in de paardenwereld een heleboel niet zo intelligente mensen rondhuppelen die aan het vermeerderen slaan op bepaalde uiterlijkheden, kleuren maar dus het interieur vergeten en dus zo een ras weten te verzieken , of mensen die menen een ras te moeten verbeteren(daar is dat enge woord weer) en ondanks hun goedbedoelde doch egoistische bedoelingen een ras verstieren


Ik ben het met je eens dat er veel mensen rondlopen die niet goed nadenken en/of uit eigenbelang toch fokken met paarden waar het eigenlijk misschien beter niet mee zou kunnen.
Bij gangenpaarden waaronder ook de ijslanders is het dan ook nog zo dat ze zo exotisch nog in Europa zijn dat elk paard, ongeacht kwaliteiten of gebreken veel geld oplevert. Zouden ze niets waard zijn werd er misschien beter over nagedacht zou het niet ?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:17

draumpje"]
[quote="dems75 schreef:
Kijk, dat wilde ik nou ook zeggen. Met kruisen van rassen KAN het zijn dat je verbeteringen doorvoert....MAAR....het kan ook zo zijn dat de kruising niet de goede, maar de slechte eigenschappen overneemt...wie zal het zeggen?


ben het met je eens
[/quote]

Maar helaas (of juist niet...maar net hoe je het bekijkt) is het tegendeel toch waar. je moet toch maar eens aan wat dierenartsen vragen wat zij vinden van kruisingen. het antwoord dat je zal krijgen is dat ze sterker zijn en vervelende erfenissen doordat een ras wat doorgefokt is hebben ze meestal juist niet meegekregen.

Als je met twee paarden uit hetzelfde ras fokt kijk je vaak ook naar wat een hengst zou kunnen verbeteren aan de 'zwakke punten' van je merrie....toch ? Het principe blijft hetzelfde. Dit hoeft namelijk ook niet altijd zo te werken.

En wat die aegidienbergers betreft. die heb je (ponyzotje) dus zelf niet meegemaakt begrijp ik. Praatjes zijn makkelijk gemaakt en zeker liefhebbers van een bepaald ras pikken gauw praatjes op over een ander ras. Eerst zelf ontdekken zou ik zo zeggen. En als kaduuk betekent dat het 'ijslands vuur' er niet inzit...tsjaa.....het is maar net wat je zoekt natuurlijk....als je precies een ijslander wil ga je namelijk niet kruisen dunkt me. en ik denk dat jou liefde voor ijslanders wel zo goed zit dat je dat ook niet hoeft te doen Knipoog Da's mooi toch ? Dat een ras voor je alles heeft wat je zoekt ? (Maar oordeel asjeblieft dan niet te snel over iets waarover je alleen wat gehoord hebt.)

Op IJsland zijn nooit paardjes geïmporteerd. Maar weet je hoeveel inteelt sommige ijslanders in zich hebben ? gewoon omdat ze het er niet altijd zo nauw hebben genomen. Een hengst in de buurt paste vaak prima volgens de eigenaren...op alle merries wel...en ook nog wel een keer.
Inteelt is pas iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn.
Dát kán een ras kapot maken en voorzien van z.g.n. doorgefokte (?) eigenschappen.
(kijk als voorbeeld maar eens naar de friezen)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:27

ponyzotje schreef:
hm ja, ik ken wel een complete inteelt merrie, een ijslander, idd rechtstreeks van ijsland, ziet er gewoon niet uit, haar gangen trekken op niks, ze is gewoon niet berijdbaar, maar ze geeft prachtige veulens als ze gedekt wordt door correcte verre lijnen.


Oke, omdat ik altijd het laatste woord wil hebben Knipoog Haha! nog eenmaal.
Kijk, dat vind ik nou een voorbeeld van gokken met fokken. In feite is het toch een stuk onverantwoorder dat er met zo'n merrie gefokt wordt (binnen het zelfde ras of daarbuiten, dat maakt niet uit) dan dat ik twee gezonde/sterke exemplaren met elkaar kruis ?
De veulens zijn leuk zeg je, maar het risico is net zo groot dat ze op moeder gaan lijken en de gangen er dus níet beter op worden.
En met een beetje pech komen ze daar pas na zo'n 3 veulens achter (tegen de tijd dat de erste twee onder het zadel komen en ze dus al een paar meer nakomelingen heeft gehad)

Met zo'n merrie zou er in principe gewoon níet gefokt moeten worden wat mij betreft.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:11

Schijnheilig Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers