Haflinger is kinderpony ja/nee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Haflinger is kinderpony ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 16:22

Naar aanleiding van dit topic: [PP] Haflinger modepaarden....

Het leek mij wel interessant om daar over te discussiëren.

De stelling: Haflingers zijn kinderpony's ja of nee?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:27

Ik denk dat je naar de pony als individu moet kijken. Dat als eerste, en ik zeg meestal wel als de mensen een leuke kinderpony willen hebben dat ze naar een haflinger moeten kijken. Maar wel naar een van het oude type. Het nieuwere type heeft echt wel een ander karakter, kijk naar die van mij, dat is absoluut geen kinderpony en kijk op een keuring hoe de jongere haflingers zijn, die zijn echt niet meer zoals ze vroeger geweest zijn.
Het is gewoon zo dat haflingers steeds pittiger worden. En ze zijn eigenwijs en hebben en eigen wil.

Dus in eerste instantie zeg ik ja, maar kijk goed naar de haflinger als individu, want er zijn krengen bij.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:29

Dat hangt van het soort haflinger af en wat voor kind het is .....
kortom je hebt zoveel soorten mensen en paarden...ik ken een haflinger daar kan een 6 jarige mee weg ....maar mijn nicht heeft een haflinger gehad NOU daar moest je echt wel even sterk voor in je schoenen staan hoor dat was me een pittige tante....

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:48

het hangt super van het karakter af hoor.. de een is heel cool in zijn hoofd de ander is een heethoofd... dat heb je met elk ras.. maar ik zie hier in de buurt haflingers en zijn bijna allemaal van een kind... volwassenen kunnen er natuurlijk ook mee rijden.. waarom niet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:54

je kan van geen enkel ras zeggen dat ze een bepaald iets zijn. Hon is een schat van een shetlander, maar bij mij op stal staat er ook 1, dat is zo'n gruwelijke draak!
Jamaica haalt bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan af en toe, maar mijn zus, die 3 lessen heeft gehad, galopeerd zo met haar weg (aan de longe)
Daarbij ook belangrijk: Wat voor kind?

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:03

tja, ze zeggen ook dat een Golden retriever een perfecte gezinshond is, maar die doorgefokte exemplaren van tegenwoordig moet je je kinderen niet alleen bij laten. Dat moet je trouwens bij geen enkele hond, maar das een heel ander verhaal. Ik denk ook niet dat je dat per ras kunt zeggen!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:18

Valt niet in het algemeen te zeggen. Zoals al gezegt word heb je bij ieder ras verschillende karakters en type pony's. Zo ook bij de haflinger.
Maar ik kan wel begrijpen dat er vaak gezegt word dat de haflinger een kinderpony is, want als je een haflinger met bv een arabiertje (noem maar iets) vergelijkt, zal ik toch eerder voor een haflinger als kinderpony kiezen als een arabiertje (Waar je uiteraard ook rustige brave kinderpony's bij hebt!!)..
Wel vind ik het jammer dat er vaak gedacht word dat haflingers zo makkelijk zijn.
Maar ik vind zoiezo dat een (kleiner) kind alleen een eigen pony mag als ze onder begeleiding zijn, want je weet nooit wat een kind doet, en je weet nooit hoe een pony op iets reageerd.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:51

Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat die van mij het niet is.
Ze kan het wel worden, als ze netjes opgevoed is en eindelijk weet wat wel en wat niet mag.

Je kan naar wat ik weet geen enkel ras bestempelen als wel of niet zijnde kinderpony.

En Par zal misschien altijd wel iets te vlug blijven om als ideale kinderpony door te gaan.
We hebben een fjord bij ons op stal die echt supergoed luistert en braaf is, daar krijgt nu ook een meisje les op.

Maar de eerste periode zie ik Par dat nog niet zo snel doen Haha!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:00

Over het algemeen is mijn ervaring(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk Knipoog )dat haflingers absoluut geen geschikte kinder pony's zijn.
Ik was zelf vroeger ook in de veronderstelling dat dit fabeltje waar was Verward vandaar dat ik een haflinger heb gekocht Schijnheilig
Ik wou een lekker rustig paardje waar je recreatief mee kon rijden en dan ook nog lekker ontspannen Knipoog
Nou ik heb dus een dikke 6 jaar geleden mijn Minco gekocht en mijn god wat heb ik me toch vergist Verward Haha!
Het is een heet hoofd,tijdens een buitenrit denkt ie maar aan 1 ding RACEN en ik kan je vertellen dan heb ik echt mijn handen vol. }> Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:14

Nee

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:23

ik vind dat je niet daarover in het algemeen kan praten, die haflinger die ik soms rij kun je niet zomaar een klein kind opzetten, dat zou levensgevaarlijk kunnen zijn, maar ik ken ook wel haflingers waar je zo iedereen op kan zetten...

maar aangezien ze denk ik wel snel heel sterk kunnen worden, en doordrammen denk ik dat er meer hafs zijn die niet geschikt zijn voor kinderen maar zeker niet alle haflingers

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:24

ik denk dat je in alle rassen verschillen onderling vind, wat hierboven al meermaals gezegd werd. maar ik vind dat haflingers geschikte kinderpony's zijn vanwege hun grootte, breedte, karakter algemeen. en de meeste zijn ook echt wel lief. maar ze zien er zo kinderpony uit. dus qua uiterlijk: ja, qua innerlijk vaak wel, maar het blijven dondersteenpony's zoals alle pony's. heel ondeugend Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:51

Nee, ik vind het dus absoluut geen kinderpony. Haflingers kunnen super braaf zijn, maar op een bepaald moment gaat de knop om en komt hun haflingerkarakter naar boven. Ze zijn eigenwijs, drammerig, enz. Ze weten precies bij wie ze wat kunnen maken en bij wie niet. Ik denk dat het de meeste kinderen (en ook volwassen) niet lukt om ze op hun plaats te zetten.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:26

Ik vind het ook geen kinderpony. Er zullen natuurlijk altijd wel haflingers zijn die wél geschikt zijn. Maar ik verzorg er 2, en 1 van die 2, een ouderwetser type, zou op zich best een kinderpony kunnen zijn, maar zo gauw dat je er mee in de bossen komt egt NIET meer. Want dan kan ze idd nógal eigenwijs ed zijn. De andere zowiezo niet want dat is een moderner type en jonger...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:38

Nee, ik vind een haflinger geen kinderpony. Misschien qua uiterlijk, maar dat is toch ook wel alles. Ik denk dat bergpony's of algemener de sobere rassen allemaal niet geschikt zijn voor kinderen. Deze dieren zijn vaak toch wat ruiger en hebben een behoorlijke eigen wil. En ik zelf vind ze vaak ook wat onberekenbaar hierdoor, en dat past niet bij een kinderpony.

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:46

Bij ons op stal hebben we er twee staan en als je een hekel aan je kinderen hebt moet je ze daar opzetten, want dat zijn echt draakjes de ene bokt uit het niets weg en gaat door tot je er af ligt en de andere ziet over al spoken en bijft staan waar hij staat, erg gezellig die haflingers als je weer eens wat anders wild ik heb geregeld mijn handen er vol aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:54

en ik vind het wel een kinder pony
Lekker tegendraads ben ik Tong uitsteken

Als een haf er niet meer onder valt, valt er geen 1 pony meer onder

Ze hebben een lief karakter, zijn niet snel gemeen en zijn makkelijk in omgang
tuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel, maar ga ze maar eens met hoger in het bloed staande pony's vergelijken, dan vind ik ze toch kind vriendelijk.

En natuurlijk hebben kinderen begeleiding nodig, maar dat hebben ze met elk dier nodig, dat is een andere discussie waarbij ik tiener bokt al ooit eens bij op mijn nek heb gehad Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:06

Als je de pest hebt aan je kinderen geef je ze een haf en kijk je d'r niet meer naar om Haha!

Ligt aan het paardje en aan het kind, maar over het algemeen vind ik die koudbloeden niet bijster geschikt voor kinderen omdat ze gewoon lomp zijn. Daarentegen zijn ze wel vaak lief van karakter en niet te bokkerig.
Hoewel ik zelf erg goede ervaringen heb op een manege met alleen fjorden en haffies voor de kinderen, zou ik voor m'n eigen kind ( Haha! ) denk ik eerder richting bijvoorbeeld Welsh denken.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:09

ik verzorg een haflinger en dat is zeker geen kinderpony. Ik denk dat haflingers in het algemeen te eigenwijs zijn en te lomp. Maar je moet inderdaad wel naar een paard als individu kijken, want er zijn natuurlijk ook hele lieve haflingers.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 23:32

ik denk dat het ook veel met het soort kind te maken heeft...
Soms zie ik van die felle ruitertjes daar hoort gewoon een welshje bij....
Die koudbloeden zijn van nature heel lief en braaf maar ook zeer eigenwijs, en als ze dat eenmaal door hebben.. hahahha dan kan je je lol op.....daar komt ook nog eens bij dat de meeste koudbloeden ook trek paarden zijn.. en zo fok je er iets in wat resulteert in doordouwen.. terwijl we eigenlijk rijden met druk en loslaten.
Maar inderdaad wij mensen fokken rassen omdat we eigenschappen willen....en we fokken en we fokken.. .wa we verzinnen en fokken er oplos..... naaktkatten...naakthonden.....korte pootjes.. lange pootjes....zware haflingers... of toch niet... wat arabieren bloed erbij das beter voor de sport....
Dus gezien vanuit de basis, is het haflinger ras best wel geschikt voor kinderen, maar dat vind ik ok van de fjord, de tinker, de new forest, de dartmoor en ga zo maar door..
En kinderen en dieren nooit alleen laten, op die paar na die de gave hebben, maar dat zijn er maar weinig.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 23:53

Alle haflingers die ik gereden hebt (bij elkaar een stuk of 10) luisterden alleen naar de hulpen als het hen uitkwam. Nu hebben alle anderen paarden dat in meer of mindere mate, maar ik heb er dus meerdere gehad die het voor elkaar kregen om dwars door mijn hand- en beenhulpen heen te breken. En ik ben geen beginnend ruiter. In mijn ervaring zijn het dan ook niet specifiek kinderpony's, maar dat kunnen ze - in ver doorgetrainde versie en op latere leeftijd - soms wel worden.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:15

Waarom zouden het geen kinderpony's kunnen zijn, ik vind opzich als kinderen een pony zoeken dat het gewoon een brave pony moet zijn, wat voor dan ook...waarom zouden bergpony's niet geschikt zijn voor kinderen, je hebt misschien wat fellere ertussen maar er zijn vast ook hele brave van, elke pony heeft zo zijn eigen karakter, je moet misschien voor hele jonge kinderen geen jonge beesten nemen je moet wel naar het wat oudere gaan kijken odt die ook wat sukkeliger zijn, maar ik vind elke pony heeft zin iegen karakter dus elke pony kan een kinderpony zijn

maar myrddin heeft iderdaad ook gelijk, bij mij op stal lopen ook een paar felle ruitertjes die denken dat ze al goed kunnen rijden, en dan denk ik joh je hebt mazzel dat je pony zo vraaf is anders had je er al 10 keer in een kwartier naastgelegen ( dat denk ik niet bij iedereen hoor Tong uitsteken)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 03:16

Absoluut geen kinderpony en zeker niet de mijne! Degene die blijft volhouden, nodig ik uit om een keer haar/zijn kind op te zetten. }> Geheel op eigen risico... Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 07:01

Mijn eerste keus zou ZEKER geen Haflinger zijn, maar een Dartmoor en voor iets oudere kinderen een Forester of (brave) Welsh.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:38

idd botervlieg, forrest. Maar ook hier geld natuurlijk dat de uitzondering de regel bevestigd.
Ik vraag me nog steeds af wie mij ooit wijs heeft gemaakt dat haflingers van die leuke brave lieve betrouwbare paardjes zijn, want dat zijn ze over het algemeen gewoon niet.
Er zit een kop op, waar je mee om moet kunnen gaan.
Bij Jamaica gaat het 3 weken goed, en dan probeert ze me ineens naar de wei te sleuren. Nu heb ik dan wat in te brengen, maar ik kan me niet voorstellen dat een kind wat in te brengen heeft