Met mijn merrie naar de ICS-keuring?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Met mijn merrie naar de ICS-keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 17:39

Wie is bekent met de ICS-keuring. Ik wil dit jaar met mijn Paard naar de keuring van het Ics, maar nou ben ik benieuwd hoe andere ICS merries eruit zien. Mijn merrie moet nog opgenomen worden in het stamboek, maar nou ben ik op zoek naar andere die hun merrie al hebben laten opnemen in het ICS stamboek!!!

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 23:51

Is er dan niemand met een tinker merrie bij het ICS???????

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:09

Ik weet wel dat Tiko op bokt een tinker daar ingeschreven heeft staan, maar dat is een ruin..
Verder zijn de meeste merries hier inschreven bij het NST, volgens mij..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:13

Tiek staat idd ingeschreven bij het ICS. Destijds, zo''n kleine twee jaar terug, werd er vrij veel toegelaten. Voor de erg luxe Irish Cobs is er ook een IC-sporthorse stamboek, als aanvulling op het gewone stamboek. (gewoon krijg je een groenpaspoort, en bij IC-sporthorse een ander kleur).

Maar waarom laat je hem niet bij het NTS keuren?

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:14

tja ik heb het zlf niet op het ics.. ik blijf lekker bij NTS en wil en heb geen verstand van het ics

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 23:22

Tiko schreef:
Maar waarom laat je hem niet bij het NTS keuren?


Het is voor mij logischer om haar in het ICS-stamboek op te laten nemen, omdat haar vader Bij het ICS is goedgekeurd.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:01

Veel hengsten zijn zowel bij het ICS als bij het NTS goedgekeurd.
Ik weet niet om welke hengst het gaat ?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:25

pfff, ik snap ookhelemaal niks van al die stamboeken, waar is het eigenlijk voor nodig, krijgt je paar deen ere titel ofzo, het kost toch alleen maar geld, en als je niet wilt fokken is het toch eigenlijk niet nodig, of ben ik nu weer blond, hihi

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 16:58

De hengst (vader) is Cochise

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 17:00

kinglover schreef:
pfff, ik snap ookhelemaal niks van al die stamboeken, waar is het eigenlijk voor nodig, krijgt je paar deen ere titel ofzo, het kost toch alleen maar geld, en als je niet wilt fokken is het toch eigenlijk niet nodig, of ben ik nu weer blond, hihi


Ik wil dus toevallig wel fokken Haha!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:22

Ik zou toch voor t nst kiezen als ik jou was.
Als je wilt fokken kun je dit beter met een nst goedgekeurde hengst doen, deze hengsten zijn gecontroleerd op spermakwaliteit en bij t ics niet.
Er worden bij het ics hengsten goedgekeurd die bij het nst op spermakwaliteit of zelfs veterinair zijn afgekeurd.
Het nst is ook erkent als moederstamboek, het ics nederland is hier ook erkent maar het (ierse) moederstamboek is niet erkent, ook niet in eigen land.
En als jij je merrie nu wilt inschrijven krijg je er toch alleen register papieren bij want het is een volwassen paard en geen veulen meer.
Of je moet moeilijk gaan doen met dna enzo.

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 22:48

tinkerLuna schreef:
Ik zou toch voor t nst kiezen als ik jou was.
Als je wilt fokken kun je dit beter met een nst goedgekeurde hengst doen, deze hengsten zijn gecontroleerd op spermakwaliteit en bij t ics niet.
Er worden bij het ics hengsten goedgekeurd die bij het nst op spermakwaliteit of zelfs veterinair zijn afgekeurd.
Het nst is ook erkent als moederstamboek, het ics nederland is hier ook erkent maar het (ierse) moederstamboek is niet erkent, ook niet in eigen land.
En als jij je merrie nu wilt inschrijven krijg je er toch alleen register papieren bij want het is een volwassen paard en geen veulen meer.
Of je moet moeilijk gaan doen met dna enzo.


Hoe bedoel je dat , ik zie geen andere mogelijkheid dan met haar naar het ICS te gaan, daar wordt ze zowiezo opgenomen dankzij haar vader (DNA). Hoe gaat het met het NTS met opnemen van paarden waarvan de ouders of een daar van onbekend is? Toen de moeder van mijn paard is gedekt zijn er geen dekbewijzen afgegeven. Het resulteerd dus in een paard zonder papieren en zonder vast gelegd ouderschap.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:49

Bij het NST, worden tot 2007 (heb ik t jaartal goed?) paarden op genomen die aan de rasbeschrijving voldoen. Je paard wordt dan opgenomen in het Registerboek. Op dit moment zijn bijna alle tinkers van het NST daar ingeschreven alleen als beide ouders bekend zijn en ingeschreven waren ten tijde van de dekking wordt het veulen een stamboek veulen.
Omdat beide stamboeken nog zo ontzettend jong zijn, is de afstamming nog helemaal niet zo belangrijk. Als je wil fokken kan je beter naar de kwaliteit van je merrie kijken het papier maakt nu nog helemaal niet uit bij tinkers.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:48

je krijgt ook bij het ics een register merrie omdat de moeder niet bekend is
STEL: je heb een merrie die register is en je laat haar dekken door een goedgekeurde hensgt dan krijg het veulen wel een stamboek papier MITS je merrie is opgenomen is in een stamboek voor dat ze bevalt.

dus je moet eerst eens na gaan of de mama van joui veulentje jaarling is opgenomen. schijnt zij ook in het ics te staan dan zou ik daar heen gaan.

Maar is dat niet zo kan je bij de 2 stamboeken alle bei rekenen op een register merrie zonder bekende afstamming vermeld op de paieren

evaring heb ik nu met offspring nakomelingen die niet zijn gekeurd tijdens dat ze veulens zijn en op ouders leeftijd wel vandaar

anders kijk je op de site van tinkervereniging of stamboek.en bel je de mensen op van het betreffende stmboek en hoor je hun verhaal eens aan

gr nadine

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:03

Ik ga met Quint ook naar een ics keuring..het is toevallig op een paar kilometer afstand van mij(kan er door t bos naartoe)
Ik was toch van plan om Tinkertjes te gaan kijken dus ik neem hem nu mee......ik ga een keer voor de fun dus het maakt me niet uit wie/wat......Quint=ruin dus lekker belangrijk!!!(vind ik)....word gechipt en eens een keer bekeken Haha! .
Verder moet je net als off spring zegt zelf kijken wat je bevalt....

succes

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:30

Citaat:
Bij het NST, worden tot 2007 (heb ik t jaartal goed?) paarden op genomen die aan de rasbeschrijving voldoen

Hoezo maar tot 2007? Daarna niet meer? Hoe gaat het daarna dan? ik wil mijn merrie nog graag laten opnemen. maar ik heb nog geen rijbewijs of trailer dus dat kan nog wel even duren. maar na 2007 kan ze dus niet meer opgenomen worden?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:40

omdat ze er dan vanuit gaan dat alle eigenaren de kans hebben gekregen om zich aan te melden en naard e keuring geweest te zijn. Hierna gaan ze verder met de binnen het stamboek bekende paarden en nemen ze dus alleen nog stamboekpaarden aan (waarvan beide ouders in het register of stamboek ingeschreven zijn )

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:33

Er zal altijd wel een registerboek blijven hoor, denk ik.
Er worden ook nog altijd vrachtwagens vol tinkers naar nederland gehaald.
Dan zouden die helemaal niet meer in t stamboek kunnen.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 01:04

jeetje dan moet ik me dadelijk nog gaan haasten met sweety. Het zou zonde zijn als ik der niet laat opnemen in het NTS volgend jaar dan misschien. Hoop ik.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 01:29

Ik zou naar het NST gaan, maar dat is persoonlijk

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 09:38

offspring schreef:
je krijgt ook bij het ics een register merrie omdat de moeder niet bekend is
STEL: je heb een merrie die register is en je laat haar dekken door een goedgekeurde hensgt dan krijg het veulen wel een stamboek papier MITS je merrie is opgenomen is in een stamboek voor dat ze bevalt.

dus je moet eerst eens na gaan of de mama van joui veulentje jaarling is opgenomen. schijnt zij ook in het ics te staan dan zou ik daar heen gaan.

Maar is dat niet zo kan je bij de 2 stamboeken alle bei rekenen op een register merrie zonder bekende afstamming vermeld op de paieren

evaring heb ik nu met offspring nakomelingen die niet zijn gekeurd tijdens dat ze veulens zijn en op ouders leeftijd wel vandaar

anders kijk je op de site van tinkervereniging of stamboek.en bel je de mensen op van het betreffende stmboek en hoor je hun verhaal eens aan

gr nadine


Ik ben nou benieuwd hoe het is als alleen de vader van mijn merrie papieren heeft van het ICS, is daar nu een goedgekeurde hengst. Door middel van DNA (verplicht bij opname bij ICS) word dan zeker vastgesteld dat haar vader Cochise is! Dus lijkt het mij verstandig om Passoa op te laten nemen in het ICS stamboek. Dan is het toch niet slim om haar bij het nst op te laten nemen, kijk anders even in mijn profiel voor foto's van Pasoa ze lijkt wel op een tinker? Let er even niet op dat ze geen sokken en lange manen heeft, dat heeft de vorige eigenaresse gekortwiekt!! Huilen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:36

Voor de papieren maakt het niks uit van Cochise word niet op haar papier vermeld. Dat bedoelde Offspring. Je krijgt sowieso een gewoon registerpapier met onbekende afstamming.

Passo

Berichten: 29
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 17:24

Esme_27 schreef:
Voor de papieren maakt het niks uit van Cochise word niet op haar papier vermeld. Dat bedoelde Offspring. Je krijgt sowieso een gewoon registerpapier met onbekende afstamming.


Dit staat op de site van het ICS; Ik wil gaan voor de Premie Irish Cob Crossbred Register (A1 P):

Procedures

Het Irish Cob Stamboek is een "open" stamboek. Dit betekent dat elk dier dat voldoet aan de rasstandaard die door de Irish Cob Society is gedeponeerd bij het Ierse Ministerie van Landbouw (en bij de Europese Commissie in Brussel) kan worden aangemeld om in dit stamboek te worden opgenomen, ook als de afstamming onbekend is.

Op de inspectie beoordeelt een door de Irish Cob Society opgeleide Inspecteur of het dier aan de rasstandaard voldoet. Bij deze inspectie maakt een veearts of hiervoor opgeleide schetser een identificatie tekening volgens de EU-regelgeving van het dier, wordt de hoogte gemeten en wordt het chipnummer gecontroleerd of wordt de microchip aangebracht. Tevens worden de algemene conditie en gezondheidstoestand beoordeeld.
De stamboekgegevens van de in Nerderland geregistreerde Irish Cobs wordt op het stamboekkantoor bewaard, het DNA profiel van in Nederland gekeurde Cobs in Wageningen.

Voor aanvraag van het paspoort, tevens de definitieve registratie, is het vastleggen van het DNA profiel verplicht, ook voor merries.
Door middel van het DNA profiel kan de afstamming van een dier worden onderzocht in relatie tot die van een ander dier waarmee gefokt zou kunnen worden.

Geregistreerde Irish Cobs worden onderverdeeld in klassen.

DE HOOFDSECTIE

Hoofdsectie 1 is het Basis Irish Cob Register (M)
Hierin zijn opgenomen alle geregistreerde Irish Cobs met onbekende of half-bekende afstamming en de veulens geboren uit twee voor de fok goedgekeurde Irish Cobs.
n.b: de goedkeuring voor de fokkerij is vermeld op de eerste pagina van het paspoort van het betreffende dier.

Hoofdsectie 2 is het Premie Irish Cob Register (M P)
Hierin zijn opgenomen de Irish Cobs waarvan beide ouders zijn geregistreerd in één van de hoofdsecties van het stamboek en die zich op een premiekeuring hebben gekwalificeerd voor een eerste of tweede premie.

DE SUPPLEMENTAIRE SECTIES

De Appendix 1 bevat de volgende registers:
Basis Irish Cob Crossbred register (A1), het basis EU paspoort register.
Hierin zijn opgenomen de geregistreerde Irish Cob kruisingen met onbekende of halfbekende afstamming.

Premie Irish Cob Crossbred Register (A1 P)
Hierin zijn opgenomen de geregistreerde Irish Cob kruisingen die zich op een premiekeuring hebben gekwalificeerd voor een eerste of tweede premie.

De Appendix 2 bevat het volgende register:
Basis Irish Cob Fokprogramma Register (A2)
Hierin worden opgenomen alle afstammelingen van dieren in Appendix 1.
De nakomelingen van deze paarden kunnen onder bepaalde omstandigheden worden opgenomen in de hoofdsectie, waarbij:
1) alle afstammelingen met één ouder in Appendix 2 en één ouder in de hoofdsectie kunnen worden opgenomen in de hoofdsectie.
2) alle afstammelingen met beide ouders in Appendix 2 worden opgenomen in Appendix 2
Appendix 2 voorziet tevens in toelating in het stamboek van dieren van onbekende afstamming nadat het stamboek is gesloten op 31 december 2009.

Het Supplement

Basis Leisure Horse Register (S)
EU besluit 96/78EEC artikel 3 voorziet in de mogelijkheid om alle nakomelingen van geregistreerde dieren op te nemen in het stamboek.
In het supplement wordt fokkers de mogelijkheid geboden nakomelingen in te schrijven van verdere kruisingen van dieren in Appendix 1 en 2.
De Irish Cob Society geeft deze dieren de benaming Leisure Horse.

- Als één ouder is geregistreerd in het Supplement en de andere in de Hoofdsectie wordt het veulen opgenomen in Appendix 1
- Als één ouder is geregistreerd in het Supplement en de andere in Appendis 1 of 2 wordt het veulen opgenomen in het Supplement
- Als beide ouders zijn geregistreerd in het Supplement wordt het veulen opgenomen in het Supplement.


Andere stamboeken
De Irish Cob Society is de officieel erkende stamboekvoerder voor de Irish Cob, en daarmee de enige instantie die aan een paard of pony de betiteling "Irish Cob" of "Irish Cob Crossbred" mag toekennen.
De premietoekenning door andere stamboeken die bonte paarden registreren onder namen als Tinker, Scudder, Gipsy Vanner, Pinto Cob, Irische Schecken, Gray etc. kunnen door de ICS niet worden erkend.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:17

Ik heb er een tijd lang over gedacht om Whitesox te laten keuren, maar door dat gedoe met de 2 verenigingen wacht ik nog maar. Ik vind het trouwens belachelijk dat ze hier de moed hebben om een tijdslimiet aan het stamboek te stellen. In Ierland gebeurt dat heus niet, en in Engeland ook helemaal niet. Hier denken ze geloof ik dat ze de tinker hebben uitgevonden dus worden er allerlei regeltjes en vooral veel types bedacht. Ramany cob, vanner, irish sport horse, bla bla . Ik vind dat er één tinker is en het zou mooi zijn als dat ook nog eens een beetje hetzelfde type werd. Maar als je 6 types in het stamboek toelaat wordt dat nooit wat! Ik weet niet of het nog zo is, vast wel, maar de travellers in Ierland lieten hun merrie gewoon door een leuke hengst dekken. Daar is geen zigeuner met een tinker met papieren hoor! Ik denk dat het in prijs niks uitmaakt of je een veulen met of zonder registratie te koop aanbiedt, als de ouderdieren maar voldoen aan het goede tinkertype is het toch prachtig Pling .

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:28

Citaat:
As a horse breeding family which spans several generations, we have always had a great respect for our traditional breed, the Irish Cob. The contribution of this versatile, hardy and intelligent animal has been the backbone of Ireland's outstanding and renowned success as producers of some of the best horses in the world.

At our home here in the midlands of Ireland, we work with The Irish Cob Society and also The Irish Horse Board to promote breeding standards, insuring a breed true to type. Being lucky enough to live in the homeland of the cob, and having the advantage of access to the finest foundation stock, we have our own herd of registered breeding mares, the finest stallions and follow on youngsters in Europe. We have provided the foundation stock for branches of The Irish Cob Society now formed in the U.S.A, France, Holland, England, Germany and Sweden. In fact, the first stallion to be registered in the Irish studbook, was produced on our farm and is now featured as the Irish Cob Society's logo. With our prefix "Clononeen" we hope to be able to follow the career of the horses produced here as they carry our banner world-wide.

Our Farm is situated at the foot of the magnificent Slieve Bloom Mountains and only 90 minutes from both Shannon and Dublin airport. If you are considering the purchase of an Irish Cob, we would be glad to assist you. We can arrange transport and accommodation during your stay. Should you purchase, all veterinary and shipping arrangements can be made from here.


dit verhaal zegt toch anders... gekopieerd uit -> http://www.irishcobireland.com/