[Shires] voeding

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

[Shires] voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 20:06

zijn jullie er al achter wat nou het beste voer is voor een shire (of ander koudbloed)? Ik denk dat voor een shire maagvulling al heel erg belangrijk is. Die van ons zijn bijvoorbeeld al erg geobsedeerd door voer. Vork
Dus wij voeren kuilgras, uit pakken die we zelf winnen van ons eigen land. Het kuilgras laten we altijd iets langer drogen dan dat het voor koeien wordt gedroogd. Zo zit er dus meer structuur in het gras. Dit is dan weer goed voor de darmen.
We voeren het kuilgras twee keer per dag. Daarbij voeren we stengelig, grof hooi, waar heel weinig inzit. Dit zorgt ervoor dat de paarden zich 's winters niet vervelen op stal, dus dat ze gewoon de hele dag kunnen eten.
Daarnaast krijgen ze afhankelijk van het paard en het werk van het paard, gemiddeld een kilotje brok per dag.

Wat voeren jullie en wat vinden jullie er zelf van? Ik ben erg benieuwd naar wat anderen hun koudbloed voeren.

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:33

Hoi!
Nou ik ben zelf nog in de leerfase want ben nog maar net EIGEN paardmens. Maar gedurende de winter heeft Bloem onbeperkt hooi gegeten met per dag een kilo Musli. Zij moest wat dikker worden omdat ze vorig jaar een veulen heeft gehad wat nog maar net gespeend was toen ze haar verkochten. Dat ging maar heel langzaam ondanks het onbeperkt hooi, maar sinds ze in de wei staat - zelfs in het begin op een klein stukkie - is ze als een speer dikker geworden! En de veel te dikke Shet die ik er pas bij heb om haar gezleschap te houden is gek genoeg is wat afgeslankt. Zou gras "normaliseren"?
Marjolijn

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:49

Spix staat op grof hooi, krijgt s'morgens een mengsel van granen en gedroogd brood, s'middags de wei op, en s'avonds terug binnen met een kom geweekte pulp met granen in gemengd en een portie hooi. Momenteel is z'n stal gestrooid met "overjarig" hooi die we gratis hebben gekregen vanwege de nieuwe oogst wat ie ook met plezier verobert. Hij vult nu mooi uit en ziet er goed uit.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:42

Stella krijgt hooi en basisbrok. De hoeveelheid hooi is afhankelijk van hoelang ze in de wei staat, brokken krijgt ze in de winter 1 en in de zomer 2 kilo per dag.

Daarnaast krijgt ze ook elke dag (oud) brood Vingers aflikken . De staleigenaar werkt bij een bakker, en hij neemt altijd het oude brood mee voor de paarden (en voor ons Haha! ).

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 18:03

Op dit moment staan al onze paarden dag en nacht in het land en ze krijgen niks geen brok bij. Alleen als Ballouk heeft gewerkt, krijgt hij iets lekkers. Een kwartje brokjes..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:46

Ik heb een tijdje een clydesdale verzorgd, en die kreeg (net als mijn tinker nu) 's zomers weidegang (beperkt, dat wel) en daarnaast hooi, lucerne en granenmix.
Allebei de dames deden/doen het daar prima op!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:45

Die van mij krijgen in eerste instatie brok zo veel in denk dat ze nodig hebben, daar naast krijgen ze dus 3 keer per dag een berg kuil. De ene knol eet 8 kg brok per dag, en de ander 4. Maar sommige zijn dus "sober" en eten 2 kg brok per dag.
Ik bekijk het zo, als de spieren te weinig zijn krijgt ie mer brok, is het vet gehalte te laag krijgt ie meer kuil en als het ernstig is krijgen ze bietenpulp bij. Geen snijmais dus, dat vind ik niet echt paarden voer. Maar om de eiwitten is het mij niet direct te doen. Dat vind ik altijd zo overdreven. Zo snel geef je een shire niet te veel eiwitten.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:08

baily ktijgt in eerste instantie veel hooi en dat is verpakt hooi in grote balen dat geen kuil is maar gewoon hooi alleen bijna geen stof erin.
en daarnaast krijgt hij gras op de wei overdag en als meneer heel hard gewekt heeft krijgt hij een kilo tot anderhalf muesli zonder haver van havens.
zomers staan ze dag en nacht buiten maar er ligt altijd hooi in de wei mogen ze dat willen en dan is het met het krachtvoer hetzelfde.
swinters krijgen ze trouwens 2 keer per dag een kruiwagen goed vol met hooi

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:22

Kiara schreef:
Ik heb een tijdje een clydesdale verzorgd, en die kreeg (net als mijn tinker nu) 's zomers weidegang (beperkt, dat wel) en daarnaast hooi, lucerne en granenmix.
Allebei de dames deden/doen het daar prima op!

Waar stond die Clyde en wat voor kleur had ze?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:46

Greggie schreef:
Waar stond die Clyde en wat voor kleur had ze?


Ze stond in Assendelft, is mooi roodbruin (okee, bruin) met hele volle lange zwarte manen en witte sokken.

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:46

Hallo ik ben nieuw op bokt en heb nu ook een shire. Heet ook lady Jane, kleur roan bay. Jane heeft een veulen gekregen en werd toch wat magerder. Ze loopt dag en nacht in het land en ze kteeg eerst merrie brok 1 1/2 schep per dag en 1 schep muesli, maar ze kreeg mok niet erg maar toch. Nou hoorde ik dat shires van eiwitrijk voer sneller mok zouden krijgen, ik zit net in de shires dus ik weet niet of het waar is, dus wie weet hier het antwoord op.
Maar goed ik ben terug gegaan op 1 schep basisbrok en 1 schep muesli op een dag. Alleen de buik is wel dikker maar tussen de ribben blijft ze wat magerder, het zal ook wel komen van het veulen voeden denk ik, want ze loopt bij een oudere kwpn merrie{21 jaar} met veulen en die heeft hetzelfde probleem en die heeft ook een veulen{ deze krijgt 1 1/2 schep brok en 1 muesli} en een merrie die erbij loopt en geen veulen heeft is moddervet, en die krijgt voor de"show"wat muesli van mij.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:02

Shires zijn idd. meestal erg sobere paarden. Hebben weinig hardvoer nodig, daarentegen wel extra veel ruwvoer.
Bij Het Land van Ooit (7,5 jaar geleden dan) kregen de paarden gemiddeld 1 tot 3 kilo brok per dag, sommigen met haver. 1 avond per week kregen ze zelfgemaakte slobber (2 tot 4 scheppen per paard, i.p.v. brok) Verder gingen er heel wat balen hooi en stro doorheen. Haha! .

Toen stonden de meeste paarden dag-en nacht op het land, alleen de paarden die die dag nodig waren kwamen overdag op stal. Elk paard had een paar keer per week een vrije dag. In de winter kwamen ze wel binnen. (was geen schuilstal op dat land.)

Ik weet dus niet hoe het nu allemaal werkt daar. Misschien kunnen we daar 30 augustus achter komen.....

ssaphiraa
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:18

Mijn Shire merrie van 7 maandjes oud krijgt per dag 1 kilo bietenpulp ( wat uitzet tot 2 volle emmers )
In de ochtend krijgt ze een volle emmer uitgezette bietenpulp met een halve kilo Aveve startmix 303.( Aveve is alleen in belgie te koop, maar heb het van mijn fokker meegekregen Filip Pyfferoen, van de Dandelion Farm, een van de enige shire fokkers in Belgie)
Om 5 uur krijgt ze weer een volle emmer uitgezette bietenpulp met een halve kilo aveve startmix.
tussendoor onbeperkt kuilvoer/hooi.
Ook krijgt ze met gemakt 5 kilo wortels op een dag naar binnen gewerkt haha.

Bietenpulp moet je wel voorzichtig mee zijn om te voeren!!! je moet het goed laten uitzetten ( idee van slobber ) als je de korrels zonder dat het uitgezet is geeft dan gaat het in de maag weken en opzetten waardoor koliek bestaat en dat wil je niet hebben!

1 kilo bietenpulp en 2 liter water erop en dan echt even een paar uur goed laten uitzetten.
Mijn fokker geeft het ook altijd aan zijn paarden, het bevat heel weinig maar vult de maag wel.
erbovenop gaat nog een speciale voedingsupplimenten mix met biotine en meer vitaminen mineralen ( die word speciaal voor mijn fokker gemaakt, waarbij ik het van hem weer over koop)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [Shires] voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:44

Omdat het hier om een erg oud topic gaat (2003) gaat er een slotje op dit topic.
Mocht je nog vragen hebben mag je hiervoor een nieuw topic openen. :)