Arabier in de winter op het land?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Arabier in de winter op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:20

Hoe denken jullie over een arabier in de winter 24/7 op het land. Mijn ene pony (fjordZ) staat aankomende winter 24/7 buiten. Maar ik durf het eigenlijk niet zo goed aan met mijn arabiertje. Hij heeft zo'n dun vachtje en stond vorig jaar september al onder een winterdek.

heeft iemand hier ervaring met arabieren in de winter op het land?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:57

Gewoon doen!! Je moet niet vergeten dat Arabieren in de woestijn altijd buiten staan. En daar zijn de nachten soms ook rond het vriespunt. Arabieren kunnen heel veel hebben en ze kweken gewoon net als alle andere paarden wel een wintervacht. Je kan hem misschien nog wel een regendek opdoen, maar of dat echt nodig is....??
Mijn vroegere pony (75% arabier) heeft ook bijna elke winters 24uur per dag buiten gestaan met een regendek op. Is haar nooit wat van overkomen en haar vader (100% arabier) stond ook gewoon 24uur per dag buiten met een dek op.
Lekker gezond, ik zou zeggen: gewoon DOEN!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:00

Yvonne van der Velde heeft haar arabieren en kruisingen ook gewoon zomer en winter op het land (zonder deken). Wel met een goede schuilstal!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:12

Mijn arabje komt swinters ook gewoon buiten hoor. Ze krijgt wel al vroeg een deken om en staat goed ingepakt in dekens buiten, maar dat is omdat ik haar vacht kort wil houden omdat ik veel wedstrijden met haar rijdt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:21

Hangt van het paard af denk ik. Met Raak zou hiet niet kunnen want die kweekt niet zoveel haar ondanks dat het ijskoud is. Rekje daarentegen zou het denk ik wel kunnen. In ieder geval gaan ze bij ons altijd uren naar buiten maar wel met deken om.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:28

Cheyenne heeft de hele winter buiten gestaan (zonder deken), maar ging wel snachts op stal (buitenstal). Ze heeft een ENORME wollige wintervacht gekweekt, dus ze had het wel warm. Maar dat kweken van die wintervacht heeft haar heel veel energie gekost en dus werd ze daardoor wel magerder. Ze had achteraf gezien, dus meer eten nodig om zichzelf warm te houden. Verder duurde het wel lang voordat al die winterharen er echt helemaal af waren.

Voor volgend jaar gaat ze wel weer lekker naar buiten, maar dan MET deken....het heeft haar namelijk toch wel wat reserves gekost.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 12:43

Nasir kwam afgelopen september met een mooi dun arabieren huidje, zo zacht en glad. Ze hadden hem express nog geen deken opgedaan omdat ze bij ons in de winter overdag ook een paar uur buiten lopen. Maar wat had hij het koud! Zijn lichaamstemp. lag twee graden lage rdan normaal en hij had steenkoude oren. Toen hebben we er maar een deken opgelegd. Ik ben er nog niet over uit wat ik doe. Voorlopig blijft staat hij nog veel buiten, maar aankijken hoe het gaat en of hij buiten kan blijven met zijn poezehuidje.

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:27

dat kan makkelijk.
Daphnis (mijn oude verzorgpony) stond 24/7 buiten. hij had wel een stal waar die in kon staan maar dat deed hij bijna nooit.
en ze krijgen vanzelf een wintervacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:18

Kan best maar ik zou wel een dek opdoen ik heb ook een arabier en die staat asl het even kan lekker buiten in de winter maar wel met een dek op want anders kunnen ze nog wel eens een koutje oplopen!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:25

elk paard kan volgens mij buiten staan hoor

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:28

Mijn arab staat ook altijd buiten, wel met schuilstal dan. We hebben ook nog een gewone stal, maar daar staat ie bijna nooit in. Alleen als er een dik pak sneeuw ligt.
Hij wil zelf naar buiten, en vind het op stal maar niets. Wel heeft ie een heel goed en dik winterdek op, en als het echt koud wordt wel 2 of 3. Het gaat prima dan hoor!

Vooral voor endurancepaarden (zoals jij ook neem ik aan), vind ik dit veel beter. Adventure heeft z'n hele leven al buitengestaan, en toen ik hem kreeg heb ik dat voortgezet, vooral met het oog om een hard, sterk paard te behouden dat tegen een stootje kan.

Krab54

Berichten: 349
Geregistreerd: 11-02-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:34

Arabnieren zijn (winter) harde paardjes. Wel kan ik je adviseren om in de herfst een najaarsdeken op te doen, en tegen de winter een goede warme waterdichte deken. Zo behoud je toch een ,ooie vacht die niet te dik is zodat ze gaan zweten tijdens het rijden. Succes!
Enneh, het is nog zomer hoor!!! Knipoog

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:21

ik had mijn arabiertjes ook in de winter buiten staan, de jonge paarden tot drie jaar zonder deken en de rest met een dun waterdicht dekentje.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:39

De arabier bij de handelaar waar ik verzorg heeft van de winter ook 24/7 buiten gestaan... Ging heel goed, alleen had hij wel een waterdichte warme deken op

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:25

nou dat kan gewoon hoor hoelanger je ze buiten zeten des te sneller groeien de haren(vacht)
je kan dan als we echt een koude winter hebben dan kan je je denken omgooien.. als der vacht nou echt te kort en is en ze heeft geeen dikke vacht dan kan je er als nog een dekne o pgooien.
maar vergeet niet een arabier die buiten staat is vaak pittiger als een arabier die binnen staat vanwege de kou Tong uitsteken snapje

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:03

ik denk dat het er ook aan ligt wat het paard gewend is. Als het paard al jaren elke winter met een dek op staat is het denk ik verstandig om de dikte van de dekens elk jaar af te bouwen. Pony's maken haren aan naar de temperatuur maar ook naar "ervaring" van de vorige jaren. Zo kon ik dit jaar heel goed het verschil zien in de dikte en soort vacht tussen mijn haflinger en die van mijn vriendin. Die van haar had ze pas net, die had ook tijdens de winter een dunnere vacht als die van mij die al heel zn leven 24/7 buiten staat. Ik durf er op te wedden dat hij dit jaar ook een dikkere vacht heeft als vorig jaar. Je moet denk ik gewoon een beetje aanzien hoe dik de vacht wordt en hoe koud (of niet) ze het krijgt. Maar als ze het koud krijgt en je legt dan toch weer een dikke deken op die ze het jaar ervoor ook op had, dan zul je het volgende jaar met hetzelfde probleem kampen. Maar als je het een beetje in de gaten houdt en haar als ze het koud krijgt een deken op doet die toch wat warmte geeft zodat ze het toch nog wel een beetje koud heeft maar niet meer zo erg dan krijgt ze elk jaar een dikker vacht tot deze dik genoeg is om zonder deken te kunnen.
Dat is mijn mening en ik heb dit uit ervaring gelleerd.
Succes ermee

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:27

wat je niet moet vergeten is dat paarden in het wild altijd de hogere gebieden opzoeken zodat als ze gaan liggen ze wel een beetje droog liggen.
dus al je haar in het land laat let dan op dat er wel een hoger/droog stuk voor haar is.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:42

sharir is ongv 3/4 arabier en staat het hele jaar op het land zonder deken
maar hij heeft wel een schuilstal waar hij ook echt uit zichzelf in gaat met flinke buien.
en een plekje waar hij droog kan staan met z'n voeten is ook belangrijk vind ik. (wij hebben een tegelplaatsje en in de stal is het natuurlijk ook droog.)

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:15

Mijn paarden gaan wel in de winter elke dag naar buiten, maar met deken. De paarden onder het zadel zouden last krijgen met hun temperatuursregulatie en het paard voor de show, de belangrijke shows(EK&WK) vallen in het winterseizoen en het staat een beetje slordig dat lange haar en vaal indien geschoren.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:21

Niet alle arabieren kweken gek genoeg een dikke wintervacht. Ik heb er zelf ook twee. Sowieso staan onze paarden met dek op en 's nachts op stal. Dit omdat we er geen zicht op hebben wat ze 's nachts doen en ik lekkerder slaap als ik weet dat ze op stal staan.
Onze ene arabier heeft als bijnaam 'Wolletje', ik hoef niet uit te leggen waarom denk ik. Hij heeft altijd een heerlijk wollig vachtje op zijn hals en verder op zijn lijf ook een behoorlijk dichtbehaard vachtje. Dikke en lange haren kweekt hij niet zo heel snel. De ander heeft altijd korte haren en een superdun vachtje. Nu in de zomer is het echt een poezenvel, zo dun, zo zacht. De ander heeft ook een dun vachtje, maar toch wat stuggere haren. Ik denk dat je hem een groot plezier doet met een deken. Onze dunbehaarde hengst had het overigens niet koud, hij ging gewoon eindeloos rondrennen en spelen, maar een dikke vacht kweken, ho maar. Het paard geeft vanzelf aan wanneer het té is, je kunt het proberen en gaat het niet dan doe je m lekker een dek op.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:53

mijn arabiertjes staan nu dag en nacht buiten zonder deken.
als het straks wat kouder gaat worden, krijgen ze snachts een dunne deken op.
swinters staan ze snachts op stal en overdag gewoon buiten met een regendeken op.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:55

Ja, mijn arabier staat zomer en winter buiten met schuilstal. Hij staat zijn hele leven al buiten dus hij is het gewend en krijgt ook een vrij dikke vacht. Al krijgt hij niet zo´n dikke vacht als de haf van mijn zusje en de shetlanders