[Koudbloeden] halshouding

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

[Koudbloeden] halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:26

Hoe zit het bij jullie koudbloeden met de halshouding? Is de hals meestal relaxt naar beneden of zetten ze de hals er flink op en torent het hoofd bijna boven je uit? Haha!

Bij Snowdon is dit dus verschillend... Met mennen was de hals laag, hij liep mooi rond en diep. Met rijden echter zet hij zn hals er flink op en zit zn hoofd richting sterren, terwijl zijn neus gewoon naar de grond wijst.... (ok, zn neus steekt ook vaak zat naar voren of omhoog Haha!)

Hoe kan ik hem stimuleren die hals naar beneden te brengen? Ik ben gisteren begonnen met bijgezet longeren, hier reageerde hij nog niet op aangezien ik zat te kl*oten met de bijzetdingen... Maar dat komt allemaal wel goed, ik ben alleen benieuwd of Snowdon op de bijzet gaat reageren zoals de bedoeling is en of hij dan met rijden dat overneemt...

Tips? Ideeen?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:39

Probeer hem eens met touwtjes bij te zetten, dan bedoel ik dus touwtje tussen de benen aan de singel vast dan naar boven via de bitringen en dan aan de zijkant van de longeersingel vast. Zo stimuleer je hem om voorwaarts neerwaarts te gaan lopen en dus zijn rug meer te gebruiken, dit komt dan automatisch ook zijn hoofd hals houding ten goede. Met rijden kun je veel voorwaarts en overgangen rijden. Zodra je het idee hebt dat hij aan je been is kun je hem langszaam gaan vragen. Gebruik je buitenteugel om hem op te rijden en je binnenteugel om hem heel langzaam te vragen om naar beneden te komen. Komt hij dan ontspan je je binnenteugel. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar bij Irish werkt het super!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:52

Met losrijden rijd ik voorwaarts neerwaarts en probeer haar later een hogere halshouding te geven, dit lukt natuurlijk alleen als ze lekker voor het been is. Naar mate ze moeier word gaat het veel minder en zal ze heel snel te diep lopen.
Longeren doe ik met gogue en werkt super.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 12:16

Dank je irish lady, ik zat daar zelf ook al aan te denken, al voordat ik met bijzet aan de gang ging, alleen heb ik geen tuwtjes tot mn beschikking... en bijzet (inclusief een of ander vaag halster/hoofdstel... volgens maya al wel heel bekend en oud, zal wel aan mij liggen Lachen ) kon ik dus lenen. Gogue heb ik ook wel eens geprobeerd op stage (niet bij Snowdon), dat werkt idd ook wel. Ben alleen benieuwd hoe Snow op alles reageert, van die bijzet werd ie al krampachtig (heel voorzichtig lopen en bij wegsturen heel hoog bokken...), terwijl het niet eens op hem inwerkte...

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:28

Dubbele longe tussen de benen vastmaken, door het bit, naar de singel, naar de hand Lachen Werkt bij Kado heel goed, loopt hij heel netjes laag en rond. En Kado die loopt zelf het liefst wat hoger, maar ik wil hem juist lager hebben. *Altijd die vervelende baasjes ook Schijnheilig *

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 12:31

ok dubbele longe tussen de benen vastmaken? leg s uit...

btw: met dubbele longe>doe ik met mentuig... dan loopt ie al vanzelf diep en rond... maar dan heeft ie ook n stang in... Verward En ik ben hem nu dus aan t longeren zonder bit...

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:49

Ik zou de teugels wat minder strak nmen en goed voorwaarts rijden. Ik heb Stella zo ingereden, en die loopt nu netjes laag en heel ontspannen. Ik hoef bijna geen teugeldruk te geven, ze houdt haar hoofd zelf al waar hij moet!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:06

Je kan ook een elastiek gebruiken. Bij touwtjes kan het paard nooit zijn hoofd omhoog doen als het in paniek raakt. Bij elastiek kan het beter, het is niet de bedoeling maar het kan wel zonder dat hij een harde klap in de mond krijgt. Touwtjes gaan door de bitring en dan weer terug tussen zijn voorbenen. Elastiek gaat door de bitring en dan achter zijn oren langs.
Dubbele longe kan ook of longeren met zo'n broek (weet niet precies hoe dat heet of is dit dubbele longe?)

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:34

Ik zou inderdaad als je gaat longeren een elastiek nemen als ik jou was en geen touwtjes. Ikzelf heb 1 keer touwtjes gebruikt (bij gebrek aan elastiek) en toen is gelijk mijn longeersingel stukgetrokken. Vergeet niet dat tinkers heel sterk zijn, zeker als ze ineens het hoofd omhoog gooien.

M.b.t. de halshouding, die van mij loopt netjes laag en ontspannen, als snow jouw hand volgt als jij teugel geeft (dus zijn hoofd naar beneden brengt als jij je hand naar voren doet) kun je dit ook proberen om zijn hoofd/ hals wat lager te krijgen, werkt bij Lisje heel goed, ook als ik tijdens het rijden even een stukje lange teugel geef schuift ze gelijk met haar neusje over de grond.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:39

Ik heb wel een elastiek voor je die je kan lenen. Kijken of dat iets uitmaakt. Die dingen zijn erg makkelijk in het gebruik.

Wat Nuala betreft; dat weet je, die houd erg veel van onze prachtige sterrenhemel Haha!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:43

Voordeel van touwtjes boven elastiek is dat het paard kan ontspannen naar beneden. Elastiek geeft nooit een gehele ontspanning, en als jouw paard de elastiekjes stuk kan trekken dan zaten ze te kort en te strak vast. Je moet ze zo bevestigen dat ze bij een harde trek loskomen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:44

Ja ik geloof dat ze op elastiek ook kunnen gaan hangen. Maar goed ik heb er dus eentje als je wilt Haha!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:45

Elastiek vind ik trouwens ook prutsdingen....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:47

Ok, erg verschillende meningen dus *LOL* Ik ga me er eerst zelf eens in verdiepen eer dat ik het een en ander uit ga proberen Lachen

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:42

Let wel op bij die koudbloeden dat ze van achter naar voren blijven lopen. sommige hebben een duikbootfunctie erop zitten en duiken zo op de voorhand. gewoon uit proberen wat jou en snowdon het beste ligt, bij elk paard en ruiter is dat anders.
waarom longeer je trouwens zonder bit? heb je daar een speciale reden voor?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 20:43

dat zonder bit is tijdelijk wegens wondjes Lachen

En Snow heeft van nature meer beweging vanuit de achterhand....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 20:55

BTW, dat vage halster/hoofdstel was dus een kaptoom Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:02

Waar halen jullie je touwtjes vandaan? Op praktijkschool heb ik wel van goede kwaliteit gezien, maar ik zou niet weten waar je die haalt.
Marjolein, reden van gebruik kaptoom is voor jonge paarden die bit nog niet kennen. Daarnaast is het veel steviger dan als je met hoofdstel longeert. Amanda heeft al diverse hoofdstellen in haar korte leven gemold, dus ben ik daar zuinig op. Bovendien kan je de inwerking van hulpteugel op paardenhoofd wat regelen. En ik hou er niet van om de longeerlijn aan t bit te bevestigen, mochten ze raar gaan doen (wat ze vrij snel doet aan de longe) dan zit je niet in de mond te rukken en te beschadigen.
Leon, anders kijk je mijn boekje van Lammert Haanstra nog eens in, daar staat ook veel in over manieren van bijzetten. En voor een aantal problemen manieren van oplossen. En dat met die touwtjes tussen de benen staat daar dus ook in beschreven.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:04

ik vind het juist mooi als gam buiten met hoge hals loopt Lachen En zijn we bezig in de bak dan is het vaak halsje naar beneden en neusje in de lucht. Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 21:08

Maya schreef:
Marjolein, reden van gebruik kaptoom is voor jonge paarden die bit nog niet kennen.


Ik denk dat Marjolein wel weet waar de kaptoom voor is, maar zich afvroeg waarvoor ik snow zonder bit longeerde Haha!

Citaat:
Leon, anders kijk je mijn boekje van Lammert Haanstra nog eens in, daar staat ook veel in over manieren van bijzetten. En voor een aantal problemen manieren van oplossen. En dat met die touwtjes tussen de benen staat daar dus ook in beschreven.


Ok, zal t doorkijken, maar zeg niet dat ik er wat mee doe, maar ik ga eens rondneuzen.... *heb t niet zo op lammert haanstra..*

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:20

Touwtjes tip!!! De zeilwinkel! Vast wel ergens in dronten te vinden ( zou alleen niet weten waar?) Ik heb hem nog nooit gevonden!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:17

als je goed oplet dat t niet gaat schuren wil zelfs een strotouwtje het werk ook nog wel goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:59

geen gel*l in de krul haha.. Nee hoor .. Als rydar nagevelijk loopt staat zijn hals omhoog en zijn neusje netjes op de loodlijn.. als ie echt ontspannen word gaat ie erg diep en lopen..
Als je hem soepel wilt krijgen kan ik maar 1 tip geven.. rijd met je beenen en veel veel veel voltes!!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:45

Ik heb hele fijne bijzetteugels. Gevoon touwtjes, met elastiek aan he uiteinde. Zo heb je een mengelmoesje, en het werkt prima!
Voordeel: ze zijn niet van leer, dus het vraagt weinig onderhoud! (denk katoen ofzo?)

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:31

irish_lady schreef:
Voordeel van touwtjes boven elastiek is dat het paard kan ontspannen naar beneden. Elastiek geeft nooit een gehele ontspanning, en als jouw paard de elastiekjes stuk kan trekken dan zaten ze te kort en te strak vast. Je moet ze zo bevestigen dat ze bij een harde trek loskomen!


Mijn paard had nix stukgetrokken met elastiek, wel met touwtjes, vandaar juist dat ik elastiek gebruik, dan kunnen ze in paniek het hoofd nog ergens heen brengen zonder een onwijze ruk in de mond te krijgen (ja, ik longeer met bit). En ook met elastiek komt een paardje ontspannen naar beneden hoor, ik zie niet waarom dat met touwtjes beter zou gaan. I.m.o is een elstiek ook vriendelijker (ookal kunnen ze daar idd op gaan hangen).