Definieëer 'barok' paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:43

Kijk , van het KWPN word gezegd dat het sportpaarden fokt. Alhoewel dat er toch veel WPN'ers zijn die meer geschikt zijn voor een toertje door het bos dan een toertje in de dressuurring.
Zo is het met een Anda of weet ik wat maar net zo, in het algemeen word dit barok genoemd, terwijl er net zoals bij de KWPN ook exemplaren tussen zitten die niet geheel voor barok kunnen doorgaan. Net zo goed dat je dus KWPN'ers hebt die niet sportpaard zijn.
En dan heb je ook nog de keuringen die bepalen of je paard aan de eisen voldoet.


Ik weet wat je bedoelt, barok is in mijn ogen een paard dat (vooral) uiterlijk voldoet aan de kenmerken zoals je ze op barokke schilderijen of standbeelden ziet. Het is dus in principe verkeerd om te zeggen dat Anda's ed barok zijn, net zo goed dat het verkeerd is om te zeggen dat je een sportpaard hebt als je over de KWPN'er spreekt. (
Enkele Anda's zijn barok (worden ze in principe ook op gefokt) net zo goed dat je maar "enkele" sport WPN'ers hebt die er ook voor worden gefokt.
Een paard is pas barok als hij aan de kenmerken voldoet, en een sportpaard is pas sport als hij zich daar in bewijst.

In wezen spreek je dus gewoon over je Anda, Lusitano, ... en haal je het woord barok er pas bij als je paard uiterlijk ook aan de regels voldoet.

Ik zeg niet barok tegen mijn Lusitano. Ten eerste noem ik hem Xender en ten 2e spreek ik altijd over mijn Lusitano. Haha!

Misschien dat barok later nog wel komt, maar op de moment is het maar een klein iel veulentje Schijnheilig
Niets barok aan *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers