Arabieren, wat maakt ze zo bijzonder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 23:03

Ik denk dat een arabier druk wordt door een 'verkeerde' ruiter erop of ernaast....ze zijn erg gevoelig en daar moet je mee om kunnen gaan. Mijn arabier is erg 'cool', is niet snel van slag. Groot deel karakter, maar mijn 'rustige' karakter heeft denk ik wel een goede uitwerking op haar. Je moet mij niet op een trage, niet vooruit te branden knol zetten Knipoog

Waarom zit een arabier er voor jou niet in Scooby?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:06

Franca schreef:
Ik denk dat een arabier druk wordt door een 'verkeerde' ruiter erop of ernaast....ze zijn erg gevoelig en daar moet je mee om kunnen gaan. Mijn arabier is erg 'cool', is niet snel van slag. Groot deel karakter, maar mijn 'rustige' karakter heeft denk ik wel een goede uitwerking op haar. Je moet mij niet op een trage, niet vooruit te branden knol zetten Knipoog

Waarom zit een arabier er voor jou niet in Scooby?


Helemaal mee eens! Ik ben zelf heel "nuchter" te paard, en Jeddah is bij mij ook heel nuchter, tuurlijk loopt ze ook wel eens te dansen op een buitenrit, maar ik zou zonder twijfelen met haar in hartje Amsterdam durven rijden... Haha!

Joske

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Kweetnietmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:08

Franca schreef:
Inderdaad Jeddah.....ze zijn alert en vooral nieuwschierig! Staan open voor hun omgeving.

Joske...hoeveel levens heb je? Ik zal je zeker wel tegenkomen op El Zarabia...Detective Franca op haar best...


Voorlopig is dit mn derde Verward

en als het fout gaat komt nr. 4

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:12

Franca schreef:
Ik denk dat een arabier druk wordt door een 'verkeerde' ruiter erop of ernaast....ze zijn erg gevoelig en daar moet je mee om kunnen gaan. Mijn arabier is erg 'cool', is niet snel van slag. Groot deel karakter, maar mijn 'rustige' karakter heeft denk ik wel een goede uitwerking op haar. Je moet mij niet op een trage, niet vooruit te branden knol zetten Knipoog

Waarom zit een arabier er voor jou niet in Scooby?


Mijn ouders willen geen paard(woon in amsterdam, gaat beetje moeilijk), ben pas 15, maar als ik later groot ben Tong uitsteken

Idd het ligt vooral aan de ruiter, ze voelen heel snel angst omdat ze denk ik zo opletten op hun omgeving.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:57

De ongelooflijke elegantie, de zwevende beweging, de intelligente ogen en het gevoelige karakter. Als ik naar onze Suma kijk dan gaan al mijn nekharen overeind staan: zooooooo mooi!

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 00:00

Jong geleerd is oud gedaan!!!!

geldt in dit geval voor Merle (in nov 3jaar ~ de amazone) maar in dit geval ook voor KB Khani (Kubay Khan x Zarantha by Anthal), een jaarling hengst. Prachtige combinatie. Natuurlijk vertrouw ik mijn paardje (hij is zo ontzettend cool en zo niet onder de indruk) anders had ik die kleine meid er nooit opgezet.

Misschien een beetje off-topic maar ik vond het zo grappig dat ik het graag wou laten zien, bij deze dus!

Afbeelding
KB Khani samen met Merle

Afbeelding
KB Khani

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:52

Citaat:
Ik denk dat een arabier druk wordt door een 'verkeerde' ruiter erop of ernaast....ze zijn erg gevoelig en daar moet je mee om kunnen gaan. Mijn arabier is erg 'cool', is niet snel van slag. Groot deel karakter, maar mijn 'rustige' karakter heeft denk ik wel een goede uitwerking op haar. Je moet mij niet op een trage, niet vooruit te branden knol zetten



Hoi, natuurlijk kan ik het ook niet laten om iets neer te zetten over het 'ideale' paard voor mij
Een arabier is zeker heel gevoelig, dat merk ik ook aan me eigen merrie. Ik rijdt er namelijk ook nog een kwpn bij, das echt heel iets anders dan mijn arabje. Sol die wil echt voor me aan het werk en ze reageert heel gevoelig op alles. Ze kan soms ook wel een 'heethoofdje' zijn, maar ze is perfect in de hand te houden. Als zo'n groot paard dat zou doen dan houdt je um echt niet meer!
Ik heb in de loop der jaren echt een band met me arabje gekregen, noem haar ook altijd me kindje, want zo beschouw ik haar. De prestaties hebben daar ook zeker niet aan geleden, op alle disciplines laat ze haar prestaties zien! Ik kan wel uren doorgaan over deze paarden, ze zijn gewoon niet alleen mooi maar ook een maatje voor het leven, en dat bewonder ik enorm!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:08

Hee Mirr/Dune,

Fantastisch zeg die 'coole' jaarlinghengst van jou. Daar staat echt duidelijk HET voorbeeld van de arabier. Heb je hun vertrouwen gewonnen gaan ze voor je door het vuur, ze willen alles voor je doen, je kunt er alles van gedaan krijgen.


Jaa Franca, Horseranch is er wel hoor !!!!
Ik zal zo nog ff een fotootje uploaden van de volle zus van Siv.

Arabieren, waarom zijn zij zo bijzonder:
Van kleins af aan trokken zij mijn aandacht. Ik ben begonnen te rijden op een manege bij ons in de buurt. Daar reed ik altijd al op 'arabierachtige' pony's (nrps). Zij trokken mijn aandacht qua uiterlijk.
Op die manege stond een 3-kwart arabische hengst (v.Baccarat). Zijn naam was (is [hij leeft nog steeds]) Cazan. Hij is een zweetvos en zit super in elkaar met een mooi hoofd d-maat.
Ik heb hem aangereden en na veel strubbelingen had ik hem zover dat ik met hem een proef kon rijden. Daarnaast dekte hij ook behoorlijk veel. Nu wordt hij nog steeds gereden door van die pennymeisjes. Ben best wel trots op mezelf dat ik Cazan heb ingereden. hi hi (zou ik nu voor geen goud meer doen, maar ja..)

In 1997 kwam ik Zolitha [schimmel] tegen (v.Prins Abdullah). Een superbrave merrie van toen 6 jaar. Ze zag er in principe niet uit, liep dag en nacht in het land, komplete wolbaal ('s winters) maar haar karakter, koppie en ogen, zwijmel *LOL*
Ze had zo'n uitstraling, terwijl ze echt niet een super mooie arabier is. Ze was bereden, dus ik ging lekker op haar rijden (recreatief/western). We hebben haar eens laten dekken (door een Menes zoon) en daar kwam een super lief/mooi merrietje uit (Zoya - do.bruin). We hadden de smaak te pakken en uit de combinatie Sivmen x Zolitha kwam onze droomhengst Sivmayall (leuke showhengst die ook presteert). Een jaar later Zayra Sivmena (wordt ook nog geshowd). Wat blijkt, Zolitha fokt ook nog eens super. En dat terwijl ze niet eens de superste bloedlijnen heeft en ons geen duizenden euro's gekost heeft. Dit vinden wij natuurlijk super gaaf.
Nu heeft ze het hengstje Mirkayan aan de voet, ook totaal geen verkeerd veulen. Hij (en Zolitha) zullen dus te zien zijn in Tilburg 19-07. Daar zullen jullie kunnen zien dat Zolitha echt het uiterlijk heeft van een fokmerrie (mindere bovenlijn ahum, dikke buik). Maar wat wil je ook. Ze zal ons hoop ik nog een veulentje geven van Nadir, dan zal ze een jaar stil komen te staan. Misschien wil ze dit jaar al wel niet meer, dan kan natuurlijk. Dat zal ze zelf wel aangeven.

Maar Zolitha is voor mij HET GOEDE voorbeeld van de arabier. Ze heeft een super lief karakter (dit geeft ze door aan haar kinderen), zeer strenge moeder voor haar veulens, maar rechtvaardig, kan super opvoeden. Zeer sociaal, leergierig, oplettend, troostend, wijs, op haar manier heel erg mooi, kortom: ik heb super veel respect voor haar en ze is mijn OOGAPPEL op stal. Ze is nu 12 jaar en zou haar voor geen goud meer willen missen. Zollie zal (hoop ik) heel oud worden bij ons.
Afbeelding

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:20

Ik kwam toen straks thuis van mijn werk en dan zie ik dit koppie uit een luik verschijnen, kriebels... Kwijl Kwijl Kwijl

Afbeelding

Nationale, here we come.............

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:25

Lief,mooi koppie zeg!

Ik wens je heel veel suc6 op de nationale!
Wat zijn je verdere bedoelingen met haar?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:28

Evy schreef:
Maar wat ik wel jammer vind dat sommige er heel erg smal en breekbaar uitzien, maar dat ligt natuurlijk ook naar het type arabier denk ik Knipoog


Haha nou niet alle volbloed arabieren zijn smal en breekbaar hoor Haha! Fugers kwam afgelopen vrijdag langs voor een nieuw dressuurzadel voor Omar... hij kwam zijn stal in en zei meteen.. wat een breede Schijnheilig Ik zei... ja hij heeft een grasbuik *LOL* Schijnheilig Nee hij was breed qua schouderpartij en rugpartij en moet dus een wijde kamer... Omar past dus het zadel van een kwpn'er van 1.67 m. en hij heeft ook een stevige achterhand... dus het zijn veelal vooroordelen over de arabier.

Veel mensen denken ook dat arabieren 'gek' zijn en superheet. Omar is hartstikke betrouwbaar en echt een goudeerlijk paard en zal nooit slaan naar mensen of andere paarden (ja uit zelfverdediging) en zeer expressief. Als hij het ergens niet mee eens is dan laat hij je dat ook duidelijk merken. Omar is ook een paard met humor Lovers en heeft eeen superconditie en uithoudingsvermogen en is ook een mooi, elegant en stoer paardje om te zien.. dat is wat mij aanspreekt in de arabier Kwijl Lovers Ik kan gerust kinderen op Omar zetten die zelfs met hem kunnen springen en dan veranderd hij in een slome sukkel die lekker rondsjokt met die kinderen op zijn rug... tijdens buitenritten gaat hij als de wind en doet het liefst de hele polder in rengalop maar ik heb hem zo weer terug in stap bij wijze van spreke op mijn zit en mijn stem Schijnheilig Nee voor mij nooit meer een ander ras.. wat zeg ik... nooit meer een ander paard Schijnheilig Lovers

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:38

Arabsrulezz schreef:
Lief,mooi koppie zeg!

Ik wens je heel veel suc6 op de nationale!
Wat zijn je verdere bedoelingen met haar?


Zayra is pas 1 jaar dus nog een hele toekomst voor zich.
Ze zal (als ze het leuk vindt natuurlijk) zo af en toe geshowd worden. Naast haar unieke uitstraling kan ze ook nog goed bewegen !!!!
Ze is een dochter van Zolitha en volle zus van Sivmayall, en ze zal in de toekomst wel een keer een veulentje krijgen. Zij blijft in ieder geval bij ons op stal....ook vanwege haar fantastische karakter.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:46

Horseranch....dat is een mooie beschrijving die je geeft! Leuk Haha! En wat een prachtig koppie uit het luik!!!! Lovers

Annemieke, Omar is inderdaad een stevige arabier! Maar dat komt wel goed uit als je straks tussen de KWPN' ers je wedstrijden gaat rijden Lachen

Hier nog wat pics van mijn vreselijk "hete" en "gevaarlijke" arabier Tong uitsteken

Zeeer gevaarlijk....
Afbeelding

Zeeer nieuwschierig.....
Afbeelding

Zeeer soepeltjes....
Afbeelding


Vertrouwen en overgave zonder hun fantastische eigenzinnige karakter te verliezen...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:50

Ik moet zeggen dat Yen er ook stevig uit gaat zien Franca Haha! Ik zie Omar niet als stevig.. toen ik hem net kreeg was hij veel slanker maar door het rijden en dressuren enzo heeft hij flink wat spieropbouw gekregen en nu nog die grasbuik daarbij *LOL* Omar is pas op zijn 5e geruind dus het kan zijn dat het ook een beetje daardoor komt dat hij stevig is Verward Maar inderdaad meer kans tussen de KWPN'ers Knipoog Omar is 1.56 m. maar toont groter doordat hij breed is!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:51

Lief ,...
Cheyenne is kindmak.
Ze staat er wel wild op hoor op die 2e foto,wat heb je er mee gedaan? Knipoog

En sja die 3e maken samen de met de 1e de reden waarom ik nooit meer iets ander als een Arab wil....

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:53

Arabsrulezz schreef:
Lief ,...
Cheyenne is kindmak.
Ze staat er wel wild op hoor op die 2e foto,wat heb je er mee gedaan? Knipoog

En sja die 3e maken samen de met de 1e de reden waarom ik nooit meer iets ander als een Arab wil....


Dat is wel een erg vage zin,

En sja die 1e en die 3e foto maken waarom ik niks anders als een Arab meer wil...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 16:19

AnneOmie schreef:
Ik moet zeggen dat Yen er ook stevig uit gaat zien Franca Haha! Ik zie Omar niet als stevig.. toen ik hem net kreeg was hij veel slanker maar door het rijden en dressuren enzo heeft hij flink wat spieropbouw gekregen en nu nog die grasbuik daarbij *LOL* Omar is pas op zijn 5e geruind dus het kan zijn dat het ook een beetje daardoor komt dat hij stevig is Verward Maar inderdaad meer kans tussen de KWPN'ers Knipoog Omar is 1.56 m. maar toont groter doordat hij breed is!


Stevig is leuk. Maar met stevig bedoel ik niet lomp ofzo hoor....Rank, maar stevig qua spieren idd. Dat zie je ook bij de tweede foto van Yen...een hele stevige hals, en toch rank qua bouw. Maar goed, dat verschilt natuurlijk per arabier. De sportarabieren zijn misschien steviger? Arabieren worden misschien in de shows meer gewaardeerd als ze wat fragieler en smaller zijn ? Ik weet niet, fantaseer ook maar wat...Yen is in elk geval niet zo 'breekbaar' als de arabier waar ik mijn westernlesjes op rijdt. Djinn is namelijk zo fragiel dat ze zowat omvalt als je er naar wijst....nou ja...bij wijze van spreken dan.

Arabsrulezz....ik geloof dat ik je zin wel snap hoor... Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 16:21

Arabsrulezz schreef:
Lief ,...

Ze staat er wel wild op hoor op die 2e foto,wat heb je er mee gedaan? Knipoog...


Haha, bedoel je die coupe windhoos van haar? Tong uitsteken

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:30

Afbeelding

Hierboven zie je Alexis (v. Alexander).
Deze merrie hebben wij aangekocht voor de sport. Zij heeft al vele 1e plaatsen behaald in de dressuur samen met Ellen Wijnhout. Op de eerste wedstrijd hadden ze al 4 winstpunten behaald !!!
A.s zondag en die zondag erop weer wedstrijd. Ook zullen ze verschijnen op de Kossack Stud 6 sept. en 13 sept. nat. kamp. dressuur in Bunschoten.
Alexis is ook geshowd in Exloo (zie foto).
Alexis zal in de toekomst een keer door Ellen in de Liberty klasse uitgebracht worden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 16:33

Wat een schoonheid Isabel! Woon jij toevallig id buurt van El Zarabia, zodat we ook jouw paardjes kunnen bekijken?

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:17

Haha ,
ja ik bedoel die coupe windhoos(pluimveel Lachen ) Knipoog

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:54

Tja een gouden karakter he, ik ken natuurlijk niet achterblijven, er passen er zelfs 2 op!

Afbeelding

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:00

Wat kleurt dat halster mooi bij cheyenne...

De arabier die ik rijd is ook super,soms dribbelig en wil graag hard maar toch makkelijk terug te nemen...heel betrouwbaar
Vandaag nog een heerlijke buitenrit gemaakt,, de wind door die lange manen daar kan ik echt van genieten...hoe ze sommige dingen waar ze al honderd keer langs is gekomen argwanend kan bekijken daar moet ik ook vaak om lachen...
Laatst hoorden we in het bos geritsel,ik schrok zelf ook het leek iets groots....ze is er met een grote boog omheen gelopen...wie weet zat er een spook in dat struikgewas....Op zo,n moment lijken we hetzelfde te denken Haha! Haha!

Ook dat hele duidelijke vind ik soms erg grappig,de eerste keer dat ik haar ging poetsen wilde ik een vuile plek met de harde borstel doen,ze sprong met 4 benen tegelijk opzij alleen bij het zien van die borstel en keek me zo beledigd aan......hoe durf je op mijn zachte arabische velletje Haha!
En als ik teveel aandrijf knarst ze met haar tanden,"ik doe toch mijn best wat wil je nou met die benen"lijkt ze te willen zeggen.

Ik kan heel bokt wel volzetten met verhalen maar hier laat ik het even bij!! Haha! Haha!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:51

Franca schreef:
Wat een schoonheid Isabel! Woon jij toevallig id buurt van El Zarabia, zodat we ook jouw paardjes kunnen bekijken?


Nee Franca, wij wonen in het mooie Overijssel. (ahum, Sallandse landschap). Maar niettemin zijn jullie van harte welkom hoor. Misschien een keer in de zomervakantie?????? Kun je Sivje een keer knuffelen.

Wij hebben toch ook een 9-tal paarden op stal staan (tenzij er één in training staat of bij de hengstenhouder), ook nog wel de moeite, ahum..... Arabian Fantasie zit 20 min. bij ons vandaan, ook nog wel leuk om een bezoekje te brengen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 20:44

Oh oke....dat zou ik dan weer mooi kunnen combineren met een bezoek aan Sibasni Arabians...waar papa en mama Cheyenne staan.. *LOL* Enne Sivje knuffelen lijkt me erg leuk!!