arabier ?! karakter goed voor mij (12 jaar) ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

arabier ?! karakter goed voor mij (12 jaar) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:52

ik ben zo stil aan op zoek voor mij een paard te kopen,omdat
mijn merie te klein aan het worden is ...
maar ik vind arabieren wel mooi !
Maar ik hoor zeggen dat ze redelijk temerament vol zijn ...
maar je moet niet alles geloven wat gezegd wordt ...
ik ben 12 jaar en rij -/+ 4 jaar,en kan (al zeg ik het zelf )
redelijk goed over weg met paarden ...
maar enkele vragen :
heb ik genoeg ervaring voor een arabier ?
wat is de gemiddelde kostprijs van een arabier ?
en wat is hun karakter ?
en weet er meschien iemand stoeterijen waar er bereden arabiers zijn ?

groetjes !

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:59

Genoeg arabieren te koop, zowel bij fokkerijen als bijv. op marktplaats.
Karakter verschilt natuurlijk per paard, de meesten zijn wel 'pittig' in de zin van dat ze karakter hebben, maar echt heethoofden zijn het vaak niet. Als je ze maar met respect behandeld, want over het algemeen zijn ze wel redelijk gevoelig.
Voor een niet al te oude, gezonde en bereden arabier, zonder heel bijzondere papieren zal je denk ik ongeveer 3 à 4 duizend euro betalen?
Of je ervaring genoeg hebt? Is nogal lastig te zeggen over internet Bovendien is elke arab verschillend, alleen als je zelf bijvoorbeeld niet al te veel geduld hebt, zou ik toch eerder naar een ander ras kijken.
Het zijn btw wel geweldige paarden en pas op want het is verslavend

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:58

dankje !
zijn er nog mensen met een reactie ?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:07

um 4 jaar en een arabier.. Ze zijn wel snel en pittig. Daar hebben ze wel gelijk in. Natuurlijk heb je ook rustigere maar ze blijven wel vurig!!

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:13

Het ligt helemaal aan het paard zelf. Mijn arabier kan wel eens heethoofd zijn.
4 jaar ervaring zegt niets over het niveau wat je rijdt.
Denk je dat je het zelf aankan? Het zou zonde zijn als je uiteindelijk een paard hebt, wat net een maatje te groot voor je is.

Laat je in ieder geval goed voorlichten als je naar een arabier gaat kijken, en ga een aantal keren rijden onder verschillende omstandigheden voordat je een beslissing maakt.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:17

arabieren zijn niet zo groot. tot 1,65 en vanaf 1,35

Bren79

Re: arabier ?! karakter goed voor mij (12 jaar) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:57

Ik ga helemaal mee met wat Maroush en mistic mee

En 4 jaar ervaring zegt idd niet hoe gevorderd en werkelijk ervaren je ergens mee bent dat merk je pas in levende lijve en helaas niet op internet

Maar als jij op zoek gaat naar een eigen paardje, moet je niet de eerste de beste nemen die er mooi uitziet, het moet ook klikken, dus lijkt mij het beste om eerst een paardje op proef te nemen die jij leuk vindt om eventueel te kopen(voor hoelang dat beslis jezelf samen met de verkoper) zo kan jij ook kijken of dat paardje bij je past of toch niet helemaal.

En probeer van te voren al wat meer met het ras kennis te maken en er zo ook achter te komen of dit ras echt wat voor je is.
In elk geval succes

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:03

arabiertjes zijn wel heeeeel ijdel die moet je echt met respect behandele (eigenlijk elk paard)want ze zijn heel snel op hun hoefjes getrapt!
dat tempramentvolle verschild met paard maar over het allgemeen zijn ze wel best vurig!
de prijs is ook best verschillend het is maar wat je ervoor geeft er zijn mensen die 6000 vragen maar bij sommige heb je ze ook voor 1500

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:14

ijdel? niet raar bedoeld hoor maar mijn bijrijd arab kun je nomineren voor het smerigste paard van Nederland ( en dat ie zelf het in de mest,gras,blubber rollen zodra het baasje niet kijkt..) haha

even ontopic, tja ik zal als ik jou was even heel goed in *nederland e.o. gaan kijken of er een leuk geschikt paardje voor je rondloopt. Het is niet perse zo dat elke arabier een heethoofd of erg pittig is elk ander ras kan dat ook zijn,. De prijs van een Arab kan varieren van 1000,- tot hoe gek je het hebben wil

Succes met je zoektocht

Groetjes Kim

*Kleine edit... ik zag net pas dat je in Belgie woont.. dan bedoel ik Belgie en omstreken dus haha. Nog een tip: bel eens een paar Fokkerijen op vaak bemiddelen ze in een verkoop en kunnen je zeer nuttige tips geven

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:30

hahaha naja je snapt wel wa ik bedoel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:35

Elk paard heeft een ander karkater en daar heeft het ras niet altijd mee te maken. Over het algemeen zijn arabier erg temperamentvol en vaak zenuwpeesjes. Nou heb ik persoonlijk helemaal niks met arabieren, maar heb er wel een poosje een aantal gereden. Ze zijn niet super groot al zeg ik het zelf. Het ligt er aan wat je wil gaan doen. Voor veel buiten en endurance zijn ze erg geschikt net zoals voor dressuur, maar wat minder voor springen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:42

Mijn Arab is een hele lieve schat en absoluut geen heethoofd.
Hij is het zachtaardigste paard wat ik ooit heb gezien en zo betrouwbaar dat mijn dochtertje van 3 er gewoon los op rond loopt.
Hij is wel heel gevoelig, je moet met zachte hand met hem werken.
En de vooroordelen over Arabieren kun je het beste zélf eens uitvinden!
Ik heb in ieder geval geen één van de vooroordelen met mijn Arab meegemaakt, zenuwpees enz. is het héélemaal niet!
Hij is juist ontzettend cool en braaf!
Kijk eens of bij jou in de buurt iemand is met één of meerdere arabjes, dan kun je misschien eens meelopen om te kijken wat je van ze vindt!
Het zijn prachtpaarden dat is één ding wat zeker is!

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:09

Ik ben het met MirandaFuego eens het ligt eraan hoe je je arabier opvoed.. in de eerste jaren van je arabier moet je vooral het voorbeeld van hem zijn.. laten zien wat goed is en straafen bij wat hij fout doet.. de rest gaat allemaal met plezier en vertrouwen!

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:16

bedankt voor de reacties !
ik rijd nu ong L - M niveau,
maar geen wedstrijden ,intereseert me niets zo,
ik heb vorig jaar op de kruising (arab x conemara)n gereden
en beviel me !
verder nog reacties ?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:47

Arabieren zijn wel pittige paardjes,
Maar ze zijn wel lief

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:35

Haha, je bent pas over 4 dagen 12 liegpeuk!
Maar ik denk dat Arabieren net als andere paarden gewoon paarden zijn en als jij goed met je paardje omgaat zal het paardje jou ook respecteren.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:45

Inderdaad gewoon naar het karakter kijken. Zoals bij elk ras verschild dat natuurlijk per paard.

Ik heb zelf een volbloed merrie die dit jaar 14 wordt. Hartstikke lief dier. Met rijden kan het ('s winters vooral) nog wel eens een tantetje zijn. Behoorlijk voorwaards en soms ziet ze opeens overal spoken, maar ze is ook zo weer rustig en terug te rijden. Ze is in ieder geval niet 'vals' druk. Bokt zelden (1x meegemaakt in 11 maanden, omdat ik haar een tik gaf) en is luisterd verder super goed.

Het is een slimme merrie en past zich vaak ook aan, aan de situatie. Als ik zonder zadel rij loopt ze altijd een stuk voorzichtiger en als ik wegglij gaat ze ook meteen over in stap.

Verder heb ik ook veel ervaring met andere arabieren. Ik dacht ook altijd dat ze onwijs druk waren toen ik het ras nog niet kende. Dat zei iedereen tenminste en dat nam je maar aan. Maar na 5 jaar arabieren verzorgd te hebben en 1 jaar een eigen arabier weet ik wel beter.
Ze zijn intelligent en de arabieren die ik ken of gekend heb hadden allemaal een goude karakter! Van een super rustige tot een wat pittigere.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:45

lois_fjordje schreef:
arabieren zijn niet zo groot. tot 1,65 en vanaf 1,35

Tot 1.65 m maak je niet veel mee hoor De meeste arabieren zijn tot ong. max 1.60 m.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:05

Het gemiddelde zal ongeveer rond de 1.50 liggen denk ik, maar idd van 1.60 zie je ze ook wel

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:10

maar van 1.60 zijn ze wel heel erg ver door gefokt en heb je een grote kans dat het paard wat aan z'n rug heeft!!!!
( laatst gelezen in t bit )!!!

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:12

Hi! Ik woon vlak in je buurt
Heb zelf ook een arabiertje, reeds 2 -3 jaartjes. (was toen 14j)
Fokkerijen zijn er genoeg in België, maar ik ben gaan zoeken op marktplaats en ben zo terechtgekomen bij een advertentie van mijn huidig paard.
Hij komt van Nederland was van de bokker "kowloon"
Succes met het zoeken!

Rianne_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:13

ik verzorg nu alweer een tijdje een aantal arabjes en heb weinig problemen met ze. er zitten wel vurige tussen maar over het algemeen zijn het leuke dieren en ook wel rustig. ze hebben alleen een goeie ruiter nodig. of de meetse dan.

amytje

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 05:36

Mijn ene arabier is een echt heethoofd terwijl ik mijn andere arabier rustig zonder halster of hoofdstel kan rijden. Het ligt dus echt aan het paard.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:09

Als ik jou was zou ik gewoon eens rond gaan kijken en hier en daar een arabiertje uit proberen. Je hoeft hem dan niet gelijk te kopen, maar gewoon eens wat verschillende arabieren uit proberen met rijden. Dan krijg je vanzelf een beeld van het ras, en ook of het voor jou geschikt is. Ik vind ze altijd erg leuk, de arabieren die ik ken zijn heel verschillend van temperament. Vroeger op de manege waren de arabieren altjd het "wildst", maar ik krijg altijd een beetje de indruk dat arabieren heel erg op één baas gericht zijn en daar veel voor over hebben. Maar dit is meer een indruk die ik van het ras heb, want ik heb er zelf geen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:30

Over het algemeen zijn het hele lieve, zachtaardige paarden. Wel behoorlijk energiek en pittig en daarmee moet je goed zien om te kunnen gaan. Het is mijn ras niet, maar ik heb toppertjes gekend !