Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:22

Het verslag van de mensen die naar het crematorium zijn geweest

Verslag van de mensen die bij rendac zijn geweest

Discussietopic slachten


Moderatoropmerking:
Nogmaals het vriendelijke verzoek:
Dit topic is niet voor discussie, maar het laatstgenoemde bovenstaande topic...

Graag niet reageren op offtopic reacties, maar op de temknop drukken zodat de berichten verwijderd kunnen worden.

Alvast bedankt voor de medewerking!!!!


Om de filmpjes te bekijken op Youtube kán het voorkomen dat er om een zogenaamde 'leeftijdsverificatie' wordt gevraagd. Word er gevraagd om een naam en wachtwoord, dan graag het volgende invullen:

Bij naam: slachterij
Bij wachtwoord: nijkerk

op deze manier zullen voor iedereen die dit wil, de filmpjes zichtbaar zijn.


Bij deze het verslag van onze 2e excursie alweer, naar de paardenslachterij in Nijkerk van meneer van Veen.
25 personen konden maximaal mee, uiteindelijk is het groepje op wonderbaarlijke wijze afgeslankt tot slechts 8 personen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het geen gezellige dag was, in tegendeel. Hoe gek het ook mag klinken, we hebben ook vandaag samen, maar ook mét de slagers, de grootste lol gehad Lachen Het voordeel van zo'n kleine groep was wel te merken, aangezien je nu meer kon zien van hetgeen zich voor je neus afspeelt.
Vanochtend rond een uurtje of half 10 was iedereen present. van Veen had vandaag maarliefst zo'n 12 paarden, 5 paarden konden wij 'bij zijn', de rest was 's ochtends vroeg al gedaan ivm. eigenaren.

Rond half 10 spoedden ook de laatsten zich snel naar boven, waar we nog lekker aan de klets waren, toen van Veen al boven kwam met de mededeling dat er 'zodadelijk' al een geschoten zou worden, dus wie wilde kon mee naar beneden. Dat was niet tegen dovemansoren gericht; snel aankleden en naar beneden, sommigen zelfs nog met een kop koffie of thee in de hand.

Even in het kort 'de paarden van vandaag':

Paard nr. 1 Was een donkerkleurig paard en had ataxie aan 1 van de voorbenen.
Paard nr. 2 Was een particulier paard, ontzettend knap paardje, had last van erge kreupelheid.

Paard nr. 3 Was een zeer ernstig geval, en heeft ons allen best aangegrepen. Het betrof een schimmelruin (of zelfs appaloosa; schimmel met een heel klein beetje appaloosa vlekjes). Onze eerste indruk: manegepaard. Bleek nog te kloppen ook... Sigaar
Een ontzettend schriel, mager, scharminkelig beestje, hoeven waren werkelijk waar een grote ramp, en het arme beest was ontzéttend dampig! Echt heel erg, hij stond naar lucht te happen als een vis, stond ontzettend met zijn buik te trekken en was bovendien alles behalve energiek.
En ja, dan zijn wij wel zo eerlijk dat we ook durven zeggen: 'Ach beestje, nog heel even, en dan ben je aan de beurt hoor!'.

Filmpje van het moeilijke ademen van dit paard

Paard nr. 4 Was een knap beestje van een particulier, maar had helaas een aandoening in haar nek.

Paard. nr. 5 Was een oud draverruintje, jaartje of 23, eigenlijk best wel 'op'. Apart verhaal zat er achter; heeft vroeger altijd gekoerst, is toen naar een meneer gegaan die hem een super leven heeft gegund op een mooie weide. Van Veen vertelde, dat dit diertje vorig jaar ook bij hem op stal heeft gestaan (van Veen heeft zelf een aantal stallen en een wei, ook voor slachtpaarden bedoeld die bijv. maandags worden gebracht, die kunnen nog lekker een weekje lekker genieten op de wei), maar een dag van te voren belde de eigenaar ineens op met de mededeling dat hij het beestje toch maar weer kwam halen; het had geen pijn, was nog best een leuk dier, en zijn kinderen hadden het er zo moeilijk mee. Het dier heeft dus nog lekker een jaar lang kunnen genieten van het leven in al zijn vormen, en is vandaag dus opnieuw bij van Veen terecht gekomen. Kon nu dus genieten van 'de eeuwige rust'.

Na het draverruintje had van Veen ook nog 2 wat oudere lammetjes staan, ook daar zijn wij bijgeweest. Interessant om het verschil te zien tussen de koe van excursie nr. 1, de paarden, en nu de schapen. Schapen spartelen dus veel meer door stuiptrekkingen, zo hebben we wel vernomen.

Natuurlijk ook weer in de koelcel wezen kijken, daar hingen al wat paarden van vanochtend, en zelfs een veel kleiner hoofd met bijpassend kleiner lichaam; een pony dus. Wel wat vreemd, tussen al die paarden Knipoog

Tussen de gemoederen door waren wij, net als de eerste keer, vrij om heen en weer te bonjouren, overal naar toe te gaan en te kijken en te vragen. We waren vrij om te staan en te gaan waar we wilden. Wie thee, koffie of iets fris wilde kon zo naar boven lopen en wat pakken. van Veen had zelfs een partij tompouchen gekocht voor ons Lachen Omdat ze het gezellig vonden dat we nog eens kwamen. Nou zeg ik je: geweldig toch?!
Dus: paardenslachterij of niet, tompouchen smaken natuurlijk áltijd goed, en daar was iedereen het over eens Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L67H6EMZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3W6FQIR.jpg

Ook de 'kale, prototype slager' was weer van de partij met zijn geweldige, aparte slagershumor. Tsja, je moet er van houden, maar grappig is hij zeker wel Clown In zijn bijna onverstaanbare taaltje brabbelde hij menigeen af, probeerde her en der kant en klare paardenbenen compleet met hoef aan ons mee te geven, mirjam_kl mocht wel in de ton met ingewanden en andere zooi zitten (waarop zij dit natuurlijk ten stelligste afwees Vork ) En deze man had ook nog eens verborgen kwaliteiten; hij kan zíngen Haha! Vork ... en begon dus wel eens zomaar uit het niets een mini-concertje. Praten met de lammetjes kon hij ook zeer goed; blaten als een schaap, en zelfs hinniken als een paard. Clown
Bijgestaan door 'de jonge slager' vormden zij weer een vermakelijk duo. Laatstgenoemde was maar wát trots dat het op internet kwam, hij zag zichzelf waarschijnlijk al helemaal beroemd worden Ach gut

Vandaag was er ook iemand van de keuringsdienst op bezoek, o.a. om het zwarte, particuliere paard te keuren voor de slacht. Ik begon een praatje met hem, en wat bleek?! Zijn zus gaat binnenkort trouwen met AART V/D KAMP JUNIOR! Haha! Toen was mijn interesse natuurlijk helemaal gewekt, ik heb een hele tijd met hem staan kwekken boven. (voor diegenen die niet weten wie aart v/d kamp junior is: een inmiddels befaamde, internationale wedstrijdmenner die rijd met een geweldig 4span grote, zwartbonte shetten).

Tussen de gemoederen door werd er zelfs een heuze proeverij van paardenvlees ons aangeboden. Her en der werden malse paardenbiefstukjes uitgedeeld om mee naar huis te nemen, mooi verpakt zelfs ook nog. Ook was er de mogelijkheid om een stukje paardenworst te proeven (na deze ontdaan te hebben van 'het velletje'), en ik moet zeggen; iedereen vond het echt lekker.
Afbeelding

We vonden het ook eens tijd voor een leuke groepsfoto:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7U4CVDF4.jpg

Ondertussen hielden degenen die zich 'verveelden' (maar niet heus Clown ) Zich bezig met een heus 'bijlengevecht' Clown Pas maar op dames, die dingen zijn vlíjmscherp hoor!
Afbeelding

Hier volgen foto's die naar onze mening niet echt schokkend zijn, maar eerder interessant/grappig/leerzaam
Ong. 20 liter bloed opgevangen in een bak, van één enkel paard
Gedeelte v/d pin waar de luchtdrukkogel in gaat
De pin in zijn geheel

Hele album met NIET SCHOKKENDE foto's

Pas op! Hier volgen beelden (foto's en filmpjes) die als schokkend kunnen worden ervaren.

Het schieten van het eerste paard, filmpje 1
Het schieten van het eerste paard, filmpje 2
Het schieten en Stuiptrekken (het beestje is écht allang dood!) van één van de lammeren

Nog wat later toegevoegde filmpjes:

Steken van de halsslagader van het paard en leeg laten bloeden (let niet op de opmerking 'hoeveel liter PAARD komt er nou uit?) dat had iemand perongeluk door de zenuwen verkeerd geformuleerd Knipoog (antwoord: ong. 20 liter bloed uit één paard)
Open'hakken' van het borstbeen v/h paard
'Hakken' van het paardenbeen
Verwijderen van de tong uit het paardenhoofd (Excuses van degene die filmt, zij vond het nogal apart, zo'n lange tong uit een paard had zij niet verwacht, vandaar het 'gelach'.)
Schieten van hetzelfde lam (en ook hier weer; lam = dood zo gauw hij geschoten is)
Nieuw:
Het verwijderen van de tong van het lam (die dus ruim ná het verwijderen nog bleef bewegen.. Sigaar
Filmpje van excursie nr. 1: Schieten van het rund (ter vergelijking: paard/rund/schaap). Overigens had dit rund ná dat het filmpje stopt nog vele malen hevigere stuiptrekkingen dan het paard bij de eerste excursie.

Hele foto album met beschrijvingen er bij
Hele tweede fotoalbum (beschrijvingen zullen worden toegevoegd)

Het was dus een zéer geslaagde dag. Van Veen liet ook goed merken dat we meer dan welkom waren, en legde naderhand ook uit dat hij maar wát blij was met deze 'promotie' via internet, omdat hij zelf ook bewust was van alle vooroordelen en horrorverhalen die er de ronde doen over paardenslachterijen.

Na deze leerzame, gezellige, soms trieste, soms ontzéttend grappige ochtend, hebben wij de altijd vriendelijke slagers en meneer van Veen een lekker bierpakket als cadeau gegeven, waarop gereageerd werd met de woorden: 'goh, hoe wisten jullie dat we dat lekker vonden??' Waarop vervolgens natuurlijk het antwoord kwam: 'tsja, da's niet zo moeilijk te raden he Haha!' Knipoog

Toen wij iedereen uitgebreid gedag hadden gezegd, vertrokken we nu, uitgedunt tot 6 man, ter voet naar het centrum om bij Café/lunchroom 'BlaBla' gezellig wat na te kletsen en een luch te nuttigen.

Al met al dus een zéér geslaagde dag.

Ongetwijfeld zullen alle bokkers die vandaag zijn meegegaan in dit topic zelf ook nog uitgebreid hun eigen ervaring van vandaag beschrijven.

Wie zijn er vandaag mee geweest?

- _rosita_
- mirjam_kl
- JoyCiej007
- Dioxide
- Miryamk
- lotteke
- nathalie25
- pretletter17

Tenslotte, omdat het in het 1e verslagtopic helaas erg nodig bleek, nog even een 'huishoudelijke mededeling':

Even een duidelijk verzoek hier:
Mensen die het slachten maar 'sielugh' vinden, of commentaar hebben op bepaalde foto's: Deze reacties worden hier NIET op prijs gesteld, en zullen dan ook door de mods worden verwijderd. Er zal, net als in het 1e verslagtopic, streng worden opgetreden door de mods bij off-topic reacties en discussies. Gelieve hier dus ontopic te blijven, en niet maar constant je mening lopen spuien hoe zielig het is, of hoe 'onrespectloos' het wel niet is. Discussies over de keuze slachten/in laten slapen kunnen in Het centrale 'Slacht-topic' gehouden worden!
Laatst bijgewerkt door iefke op 16-10-07 09:58, in het totaal 7 keer bewerkt
Reden: Tekst & titel aangepast!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:26

Mooi verslag!
ik ga de filmpjes kijken, ben erg beneiuwd!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:30

leuk verslag hoor! netjes en duidelijk en de foto's zo tussendoor.... (de biefstuk was alleen van vrijdag, want vlees van vandaag is pas maandag of dinsdag te eten;)

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:30

nu ga ik foutjes eruit halen e.d. en even wat aanpassen Knipoog

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:32

Jammer dat ik er niet bij was.
Wederom weer erg interessant.

Heeft meneer van Veen duidelijk verschil gemerkt? Zijn er meer paarden gekomen naar aanleiding van onze eerste excursie?

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:33

Toppie, weer een mooi verslag!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:36

Zijn er nog meer filmpjes?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:36

dioxide heeft volgens mij ook nog behoorlijk wat gefilmd, maar zij zet ze volgens mij zondag online

Isabella_
Berichten: 4309
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:37

Erg 'mooi' de volgende keer ga ik echt mee!
dat lammetje is inderdaad heel anders!

sommige foto's kijk je echt even goed.. zoals dat paardenhoofd enz.
zal er verder niet op in gaan ivm onsmakelijk lezen Knipoog
prachtig gemaakt!
en dat beestje wat zo zwaar ademende hadden jullie echt gelijk bij hoor!

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:37

die worden nog ge-upload....(las ik in het andere topic)
Filmpjes van de 1e xcursie heb je al gezien natuurlijk Knipoog

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:41

Wow, die stuiptrekkingen bij het schaap zijn wel erg heftig zeg! Bloos! Het is echt net of hij nog leeft. Komt dat dan door een soort kortsluiting in de hersenstam ofzo?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:43

het zijn echt stuiptrekkingen van alle spieren en zenuwen...
ik moet eerlijk zeggen dat ik dat lam ook niet zo'n fijn gezicht vond hoor. als dat het allereerste dier zou zijn die ik geslacht had zien worden, was ik weggelopen.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:43

ik heb de foto's bekeken,en ga later eens kijken naar de filmpjes.

ik vin het echt weer super dat jullie dit gedaan hebben,en zo netjes hier neergezet hebben.

en ik kan men van veen zeer goed begrijpen dat hij blij is met deze positieve aandacht voor het slachten op het internet!

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:48

Wat goed dat jullie zo'n meeting hebben georganiseerd en welkom waren! Juist door te zien wat er gebeurt, is het makkelijker een beslissing te nemen voor je eigen paard wanneer dat nodig is.
Zelf zou ik er niet van gecharmeerd zijn als het mijn paardje was dat er stond, en er mensen bij stonden die een gezellig dagje uit hadden, waarschijnlijk had ik het ook niet zo prettig gevonden om er bij te zijn, bij de dieren die niet duidelijk toe waren aan een volgend leven. Maar ik ben blij het filmpje gezien te hebben. Ik dacht dat het met meer toenstanden en bloed gepaart ging, maar het diertje kwam tot rust door een laatste aai op het hoofd en was weg...thanks voor het plaatsen!

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:09

goed dat jullie weer zijn gegaan!
waarschijnlijk zijn er heel wat mensen die door dit soort excursies anders tegen de slacht aan gaan kijken.
wel raar om te zien hoelang het schaap last heefd van stuiptrekkingen.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:12

Mooi beschreven JoyCie!
Het was een hele leerzame dag, erg heftig. Ik was blij om mijn eigen pony even te kunnen knuffelen bij thuiskomst. Fantastisch hoe v/d Veen en zijn 'slachters' ons bij alles toelieten.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:13

Mijn filmpjes komen zondag en ik zal bij mijn foto's ook nog even wat beschrijvingen maken zsm als ik thuis ben (zondag avond/middag). Haha, vooral onze bijlenfoto is erg vet geworden, of niet lotteke Clown Enneuh, die jongste slager had wel lekkere biefstuk Knipoog En dames, het was gezellig ook tijdens de lunch!

Nee, even zonder gein. Het gaat er zo vredig en mooi aan toe bij van Veen, heel netjes alles. Zelfs bij de vosmerrie hebben ze vantevoren te kennen gegeven aan de eigenaren dat wij er waren (die hadden ze opgehaald). Ook hoe rustig alle dieren aankwamen verbaasde me toch wel, geen greintje stress en de dieren ruiken de dood dus niet. Het schieten tot aan de "biefstuk" is een interessant proces om te zien, ook als je eens kijkt hoe snel de 2 slagers het kunnen verwerken. Qua anatomie leer je hier verdomde veel van!
Het schaap was in verhouding tot het paard veel "naarder" om te zien, omdat het dus pas na het doorsnijden van de halsslagader begint te spartelen, het dier leeft dan niet meer en merkt er niets meer van, maar het ziet er minder "vredig" uit dan bij een paard.

Mijn dank gaat nog even uit naar dhr. van Veen en de slagers dat wij langs mochten komen en ik mijn foto's mag gebruiken voor een studieverslag op school.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:33

Jeetje miena zeg... vind de foto's best heftig Ja
Wat knap dat jullie daar naar hebben kunnen kijken.. ik zou echt flauwvallen..
Vind vooral die foto's van die schimmel heftig dat hoofd..
Als ik gewoon losse onderdelen zie vind ik het niet erg.. maar die fotos waar je gewoon echt het paard ziet... brr....
Knap hoor..

Moest zeggen dat de slachting zelf me erg mee viel... Gaat echt heel snel en niet vies ofzo...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:41

Heel goed van jullie, jammer dat er veel afmeldingen waren, maar het uiteindelijk toch een leerzame dag geweest is.

Ik durf niet te kijken, mijn maag hiphopt al bij het lezen toch ben ik super nieuwschierig en zal het voorlopig maar bij lezen houden. Ben ontzettend blij dat je moet doorlinken voor foto's en filmpjes zodat je ze niet ineens tegenkomt.
Ik geloof niet dat ik het ooit zal durven om mee te gaan maar wie weet ....

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:10

@Dioxide heb jij nog filmpjes van het schieten van de andere paarden?

Anoniem

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:21

mooi verslag, het lijkt me best intressant om te zien hoe het gaat, dus als er nog een meeting komt.. Lachen

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:22

Ik geloof dat Crossmonster nog een excursie wou organiseren, dus wie weet Knipoog

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:26

Ik weet niet of dit er het juiste topic voor is, maar..

Degene die naar nijkerk zijn geweest, willen jullie zelf ook jullie eigen paard laten slachten? Of hoe denken jullie daarover. Is jullie mening veranderd ed? Ben ik wel benieuwd naar. Lachen

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:36

Heel erg interessant, vooral die filmpje van het slachten van het paard. Het was zo gebeurd.
(ik heb dan wel altijd gezegd dat als ik een paard moest laten 'overlijden' dat ik voor slachten zou kiezen. Maar ik wist niet echt hoe het ging)

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:45

Heb alles bekeken.. zou er zelf nooit heen durven, punten voor jullie dus.
Vind het zo leerzaam genoeg, krijg er toch een raar gevoel bij als ik de foto's en de beelden zie..
Toch fijn dat iedereen zo een beetje kan meekijken, geeft wel een beter beeld van slachterijen!