3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:29

Bij deze het meetingverslag van de 3e excursie al weer door Bokkers georganiseerd bij meneer van der Veen in Nijkerk. Weer zijn we het er allemaal over eens dat het een topvent is met , een heel groot, hart voor de dieren!

We hebben hem vandaag geinterviewd met vragen die uit eerdere meetingverslagen naar voren zijn gekomen.
Aan een heel verslag ga ik niet beginnen, dat laat ik over aan de anderen Knipoog Het interview kun je hieronder lezen Lachen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interview met meneer van der Veen. (paarden) slachter in Nijkerk.

Is de slachterij een familiebedrijf? Wanneer en hoe bent u begonnen?
De slachterij is niet ontstaan uit een bedrijf wat van vader op zoon is gegaan. Vroeger was er op de plek waar nu de slachterij gevestigd is, alleen weiland. Hier stond dan ook de boerderij van de vader van meneer van der Veen, waar meneer van der Veen de koeien melkte en meehielp op de boerderij.
Zijn eigen slachterij is hij zo’n 30 jaar geleden begonnen met koeien en varkens. Later was er steeds meer vraag naar een goede paardenslachter en hij wilde deze vraag graag beantwoorden. Het eerste slachthuis wat hij begon stond in Zeist, daarna heeft hij nog een slachthuis gehad in Soest en Hilversum en is uiteindelijk op deze plek in Nijkerk terechtgekomen.
Deze slachterij staat midden in een woonwijk, maar wanneer je buiten staat, heb je geen idee wat zich binnen afspeelt. De dieren worden achterom aangeleverd en alles wat naar de Rendac (het destructiebedrijf) gaat, wordt in kliko’s gedaan, welke eind van de dag geleegd worden. Van stankoverlast is er dus absoluut geen sprake en vaak weten mensen niet eens dat er een slachterij zit.

Moeten de paarden een levende keuring ondergaan vóór het slachten?
Er komt een dierenarts welke speciaal is aangesteld voor controles betreft de voedsel- en warenwet. Deze controleert de paarden, het paspoort en de chip. Zonder paspoort en chip mag er niet geslacht worden ter consumptie. Schieten, steken en daarna afvoeren naar de Rendac mag dan weer wel.
Wanneer een eigenaar wilt dat het paard wel geslacht wordt ter consumptie zijn er een aantal dierenartsen die oproepbaar zijn en dan alsnog de chip plaatsen.
Na de controle en het slachten komt er dan in het paspoort een stempel met de slachtdatum. Zo weet de eigenaar, zelfs als hij er niet bij is, dat het paard 100% zeker geslacht is en niet verhandeld of doorverkocht is.

Wat gebeurd er met de chip? Wordt deze op de slachterij gelezen en vind je er schade van terug in het vlees?
De chip wordt gelezen door de dierenarts die komt keuren. Vaak is het even zoeken, want de chip blijft niet altijd op zijn plek zitten waar hij gezet is. Schade aan het vlees brengt het niet, omdat de chip eruit gehaald wordt, maar een zwevende chip kan wel schade aanrichten bij een paard wanneer het in de hartstreek terecht komt of op een pees bijvoorbeeld.

Welke organen worden er nog gebruikt na het slachten?
Het hart en heel soms de tong zijn de enige organen die nog gebruikt worden. Dit om hondenvoer van te maken.
De rest blijft hangen tot de nakeuring is geweest en wordt dan afgevoerd naar de Rendac.

Wanneer een paard wordt afgekeurd voor slachten ter consumptie, wordt dit dan uitbetaald?
Als een paard wordt afgekeurd worden de kosten in rekening gebracht, voor het slachten en de afvoer ervan. Dit is ongeveer € 200,00.
Onder toezicht van een dierenarts mag ook thuis worden geslacht. Er is dan de mogelijkheid om het paard thuis te laten slachten ( dit vaak in noodsituaties:gebroken been bv) en dan alsnog te laten vervoeren naar de slachterij ter consumptie. Hiervoor krijg je dan het slachtgeld wat het paard normaal ook op zou leveren. De tijd die er tussen het schieten(op locatie) en het steken (in de slachterij) mag zitten is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere de afstand en het weer. Wanneer een paard te lang in de warmte blijft liggen ontstaat er stank en kan het paard zelfs ontploffen door de gassen die vrij komen in combinatie met de warmte. De enige oplossing die daarvoor is, is een klein sneetje bij de tepels of penis, zodat de lucht weg kan uit het lichaam, zonder al te veel bloed verlies.
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.

Hoeveel liter bloed komt er vrij uit het paard?
Nadat het paard gestoken is, komt er zo’n 18 liter bloed vrij.

Welk onderdeel van het paard is het lekkerst?
De paardenhaas is het zachtst en malst. De paardenhaas is een spier die aan de binnenkant van de lendenwervels zorgt voor ondersteuning daarvan. Omdat dat de enige functie is en de spieren dus niet getraind, en daarmee hard en stevig, worden, is dit het malste stukje vlees.

Wat is het verschil qua vlees tussen de verschillende paardenrassen?
Koubloeden zijn over het algemeen industrievlees. Prima voor de worst en gemalen vlees, maar niet voor een biefstuk. Hoe hoger het paard in het bloed zit, des te beter het vlees is.
Koudbloeden zijn grover van structuur, waardoor het vlees taaier en vetter is. In België, en dan met name de streek Wallonië, zijn koudbloeden wel geliefd. Zij verwerken het taaie en vooral vette vlees tot kleine stukjes en bereiden het dan in een soort stoofpotje.

Welke delen van een paard worden nog gebruikt en welke gaan uiteindelijk naar de Rendac?
Het karkas, de schedel en de benen worden gebruikt als lesmateriaal voor opleidingen en studies. Het vlees wat hier vanaf komt, wordt gebruikt als industrievlees.
De staarten worden gebruikt om extensions van te maken en de vacht gaat naar de looier. Uiteindelijk gaan alleen de maag, darmen en longen naar de Rendac.

Hoe lang duurt het voor het hart stopt na het schieten als er niet gestoken wordt?
Als er gestoken wordt, blijft het hart kloppen tot het paard is doodgebloed, wel is hij dan al hersendood door de pin.
Wanneer er niet gestoken zou worden, blijft het hart kloppen tot het paard helemaal afgekoeld is, het gaat dan steeds langzamer en langzamer kloppen, tot het op een gegeven moment stopt.

Zijn de drijfplekken van sporen of slagen van de zweep nog zichtbaar in het vlees?
Nee, de plekken van sporen en slagen van de zweep kunnen alleen zichtbaar zijn aan de buitenkant, op de huid, dus vrij oppervlakkig.
In het vlees zelf is dit nooit terug te zien.

Heeft een eigenaar weleens gevraagd of hij het vlees van eigen paard mee naar huis mag nemen en is het mogelijk?
Er is nooit iemand die dit heeft gevraagd, maar het is wel degelijk mogelijk.
Hoe wordt dit verpakt en wat zijn de kosten?
De manier van verpakken is puur wat de wensen van de eigenaar zijn. Het kan in grote porties of juist in kleine verpakt worden, vacuüm en/of ingevroren, alles is mogelijk. De kosten hangen af van de manier van verpakken en verwerken waarvoor de eigenaar kiest. Er wordt dan uurloon berekend.

Heeft u het na de eerste excursie drukker gekregen met de paarden?
Drukker kan ik niet precies zeggen, maar er zijn wel mensen die bewust voor deze slachterij hebben gekozen na het zien van het verslag n.a.v de excursie en dit ook vertellen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik heb weer een zeer leerzame dag gehad en krijg alleen maar meer respect voor die man en zijn slachters!
Wat een vakmensen met een groot hart voor dieren. Super!
Het paard liep weer erg rustig naar binnen, werd gerustgesteld en was zo braaf, rustig en zonder angst en dat in een vreemde omgeving, met veel mensen langs de kant. Dat blijf ik iets schitterends vinden om te zien.

Ook vandaag weer extra informatie gekregen van meneer de Kroo ( of is het nou Kroon?), in ieder geval de ontzettend vriendelijke meneer die wat handeld in paarden, maar ook paarden ophaalt uit alle hoeken van het land en brengt naar meneer van der Veen.

En een extra't je van 2 mensen die beenonderzoek doen voor Cytek, waar we erg veel van hebben geleerd en gezien over de benen en hoeven van een paard. DEZE FOTO’S EN FILMPJES KUNNEN ALS SCHOKKEND BEVONDEN WORDEN

Mensen met een zwak hart of zwakke maag raden wij aan deze filmpjes NIET te bekijken


Foto’s

Het paard

nog een keer het paard

Gestorven met de oren naar voren

nog een keertje

met de ketting aan het been naar een andere ruimte

nog een keer

halster afdoen

het hoofd

het bloeden

nog een keer het bloeden

en nog een keer

straaltje bloed

het hoofd na het bloeden

optakelen

hoofd lossnijden

nog een keer

het hoofd

paard zonder hoofd

sneetjes maken om de benen aan elkaar te haken

benen aan elkaar gehaakt

benen aan elkaar gehaakt

beginnen ontvellen

ontvellen

ontvellen

achterkant ontvelt

voorkant ontvelt

voorbeen

hakken benen

van de andere kant

en nu is het een shetlander Knipoog

korte beentjes

luchtpijp

de achterkant

ff hakken

hakken achterkant

de bijl

de rug

de ingewanden

ingewanden

organen

nog een keer organen

paard door de helft

een half kadaver



Filmpjes

Schieten
http://www.youtube.com/watch?v=1MAR67cBPss

schieten(minder goed zichtbaar)
http://www.youtube.com/watch?v=YjaVa3TpxNI

verplaatsen en leegbloeden
http://www.youtube.com/watch?v=7vzi22-bVic

Benen vastmaken
http://www.youtube.com/watch?v=gqahb6qqu2E

hoofd ophangen
http://www.youtube.com/watch?v=jwTIHKoy6oM

Benen hakken
http://www.youtube.com/watch?v=WzP9zRnnBsY/

hakken en lostrekken vel
http://www.youtube.com/watch?v=380Kq3ACjac

De organen ophangen
http://www.youtube.com/watch?v=eOyXjiENT6I



Spiersamentrekkingen
http://www.youtube.com/watch?v=AE3fjxgMgpg

achteraf in de mac

Een of andere gek die ging zwaaien
Afbeelding

Een andere debiel die perse een happy birthday stoel wou hebben
Afbeelding

ff lunchen met zn allen
Afbeelding

Jammie!
Afbeelding

de andere kant van de tafel
Afbeelding

nou Fab, dat kan vrolijker!
Afbeelding

das beter!
Afbeelding


een paar mensen uit de groep
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


http://img89.imageshack.us/img89/9611/dsc8634aja1.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/1462/dsc8638aey5.jpg

De album’s waar deze foto’s uitgehaald zijn:
http://www.mijnalbum.nlAlbum=ARV3L7EY van Mistic
http://www.mijnalbum.nl/Album=TQUGLBLG van Rosita

Foto’s die er nog niet tussen staan:
http://www.mijnalbum.nl/Album=MLIX8OZK van Mrie
http://www.mijnalbum.nl/Album=C8CCOPAX van shayla
http://www.mijnalbum.nl/Album=6OQPCV6S van Girlgamer
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 24-02-08 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:32

HIER DUS GEEN FOTO'S EN FILMPJES PLAATSEN, UPLOADEN KAN WEL EN PLAATSEN IN HET HK TOPIC IS PRIMA. MARIETJE GAAT DIT VERZAMELEN EN ZET HET DAN ALS 1 GEHEEL HIER NEER!!!!!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:38

Super intervieuw!
Ik vond het ook heel leerzaam.
Veel gezien, veel gevoeld en bekeken.

Alles werd super uitgelegd,en we hebben nog best gelachen!

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:39

Leuk intervieuw!

Ik vond 't inderdaad ook heel leerzaam, ben blij dat ik toch nog kon gaan. Ja Vd Veen is echt een supervent!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:43

mooi geschreven rosita !

intervieuw was ook erg leuk om te doen, die mannen weten het wel te vertellen hoor Haha!

ik ga sjaan even rijden, trennie is pas net weg, was een erg geslaagde dag!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:44

Super verwoord Rosita.

Ik heb er zeer zeker geen spijt van dat ik ben meegegaan.
Het is daar zo super geregeld. Het is geen productiewerk, maar vakmanschap door een paardenliefhebber in hart en nieren.

Hij vangt zijn klanten goed op en zorgt dat het paard netjes aan zijn einde komt.

Ik wil hierbij nogmaals Van Veen en zijn personeel bedanken voor de leerzame dag.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:45

Citaat:
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.


zo DIT wist ik niet!!! maar ben er heel blij mee dat ik dit nu wel weet!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:47

KiWiKo schreef:
Citaat:
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.


zo DIT wist ik niet!!! maar ben er heel blij mee dat ik dit nu wel weet!


Goed he?
Ik ben hier ook zoooo blij mee. Had er vanmiddag nog met Snackie en Jollie over dat dit voor mij persoonlijk echt dé manier is en ik heel blij ben dat het op die manier dus wel kan.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:48

Ik wist dat ook niet KiWiKo! maar als je paard dus moeilijk te trailer op gaat, of zijn been breekt, is dit dus een optie.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:51

Been breken wordt wel moeilijker... aangezien het dan om een noodslachting gaat en het niet altijd 100%zeker is dat van der Veen ook kan op dat moment natuurlijk.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:53

Dat is zeker zo.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:53

erg leuk om te lezen zeg!
staan er al foto's enzo op bokt?
kon ze nog niet vinden..

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:54

just_bassie schreef:
erg leuk om te lezen zeg!
staan er al foto's enzo op bokt?
kon ze nog niet vinden..


Even mijn eerste bericht lezen in koeienletters Knipoog
De foto's komen dus vanzelf.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:56

owkej! sorry.... Lachen

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:05

Zo te lezen dus weer een interessante en leerzame dag! Erg jammer dat ik niet meekon (vooral omdat ik erachter kwam vorige week dat ik tóch vrij heb gekregen voor deze datum, terwijl mij verteld was dat dat absoluut niet zou lukken Boos! ) Ik kijk weer uit naar de foto's en filmpjes Lachen

Jolliegirl

Berichten: 33026
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:13

het was superleerzaam en gezellig, toppie!

Mri

Berichten: 15322
Geregistreerd: 01-12-04

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:48

Ik vondhet ook super gezellig! Leuke groep.

Alle mensen die filmpjes hebben gemaakt kunnen aan mij of snackie de inlog naam van youtube vragenom ze daar up te loaden.

Ik wil alle filmpjes op 1 account hebben, zodat we neit later zitten met niet werkende filmpjes!

Ook ga ik even kijken welke filmpjes van het schieten mooi zijn en duidelijk, van een aantal dingen zijn meerdere filmpjes, de ene duidelijker dan de ander.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:57

heb even de post veranderd, deze hoort op ons HK topic
Laatst bijgewerkt door CM_ op 15-02-08 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:58

Euhm, leuke foto Knipoog

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:59

Lekker luguber CM ROFL

De foto kon helaas niet anders genomen worden. Door het bloed wat op de grond lag, kwam de foto elke keer zo uit.

Jolliegirl

Berichten: 33026
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:59

leuke foto's iedereen

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:01

gatsie die foto, schrok me rot, moet daar niet even een waarschuwing bij?
dat jullie er zo gaandeweg allemaal mee om kunnen gaan dode paarden te zien, betekend niet dat iedereen dat kan of moet kunnen..

Anoniem

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:06

Marigold schreef:
gatsie die foto, schrok me rot, moet daar niet even een waarschuwing bij?
dat jullie er zo gaandeweg allemaal mee om kunnen gaan dode paarden te zien, betekend niet dat iedereen dat kan of moet kunnen..


Hoezo waarschuwing? Ik lees zelf dit topic met interesse vooral omdat we allemaal wel eens voor de vraag komen te staan hoe het leven van een geliefde viervoeter te beëindigen en in een topic over een slagerij kun je verwachten dat er wel eens een voor jouw gevoel minder fraaie foto voorbijkomt... bovendien hoef je de foto niet te bekijken, er staat duidelijk aangegeven dat de foto's en filmpjes als link worden geplaatst...
Ik vond het leuk het interviewtje te lezen en zal dit topic verder in de gaten houden, wie weet ga ik een volgende keer ook mee!

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:08

Mocht het ooit zo zijn dat mijn paard op is, een been breekt of wat dan ook, dan gaat hij naar meneer van de Veen en zijn team! Geen twijfel over mogelijk. Een betere onnatuurlijke dood kun je voor je paard niet wensen! Ik heb een ontzettend fijne en leerzame dag gehad. In de eerste plaats dank aan meneer van de Veen en zijn mensen, maar ook aan alle bokters waar ik vandaag mee op pad ben geweest.

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:20

suleilitha schreef:
Marigold schreef:
gatsie die foto, schrok me rot, moet daar niet even een waarschuwing bij?
dat jullie er zo gaandeweg allemaal mee om kunnen gaan dode paarden te zien, betekend niet dat iedereen dat kan of moet kunnen..


Hoezo waarschuwing? Ik lees zelf dit topic met interesse vooral omdat we allemaal wel eens voor de vraag komen te staan hoe het leven van een geliefde viervoeter te beëindigen en in een topic over een slagerij kun je verwachten dat er wel eens een voor jouw gevoel minder fraaie foto voorbijkomt... bovendien hoef je de foto niet te bekijken, er staat duidelijk aangegeven dat de foto's en filmpjes als link worden geplaatst...
Ik vond het leuk het interviewtje te lezen en zal dit topic verder in de gaten houden, wie weet ga ik een volgende keer ook mee!


ik lees mee om een realistisch beeld te krijgen van het laten slachten van een paard.
uit vorige topics al veel geleerd, las dit net eens door,
dacht dat foto een grappige foto ofzo zou zijn, maar vond deze echt luguber.
misschien als je zlef nog in de sfeer zit van het hele gebeuren, dat het dan humor is,
maar zo out of de blue achter je pc is het niet zo grappig Knipoog