Excursie (paarden)crematorium roermond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Excursie (paarden)crematorium roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:52

Zoals sommige van jullie weten zijn we vandaag met een groep naar het dierencrematorium in Roermond geweest.
Hier werden we ontvangen met taart en koffie. Het was natuurlijk geen excursie als ik niet te laat was geweest dus ik kwam om kwart over 12 binnenlopen Koe
maar ach..daar heb je mobieltjes voor Vork

Daarna werden we opgesplitst in 3 groepen namelijk afscheidsruimte, oven en nieuwbouw.

Afscheidsruimte

Ik ben begonnen bij de afscheidsruimte. Hier kregen we uitleg over de manier waarop het afscheid werd gedaan. We kwamen binnen in een ontvangstruimte:
Afbeelding

Naar deze ontvangstruimte worden de mensen gebracht als hun dier net binnen is gekomen en hij word nog opgebaard om afscheid te nemen.
Hier worden ook alle opties besproken zoals waar uit te strooien en een urn ja of nee.

Daarna door naar de opbaarruimte:
Afbeelding
Afbeelding
Hier word het dier opgebaard op een tafel. Dit kan in zijn eigen mand of in een mand van het crematorium.
Deze tafel kan uit elkaar zodat er niet gesjouwd hoeft te worden:
Afbeelding

Oven
Bij het crematorium hebben ze twee ovens, een kleinere voor dieren tot ongeveer 30kg en een grotere waarin dus ook de paarden en ponys gecremeerd worden.
Er zijn geen foto's gemaakt van de pony, dit uit respect voor de eigenaar. Het was een pony met een stokmaat van 1.49 en in tegenstelling tot eerdere berichten is er een absolute max van ongeveer 1.74 schoft. De pony die er in lag is geschoten door de slager en daarna naar het crematorium gebracht.

Deze werd gebracht in deze trailer, speciaal ontwikkeld voor het crematorium:
Afbeelding
het paard word op het zeil gelegd en in de trailer "gesleept" dit slepen gebeurt dmv een lier aan de mat zodat er niet aan het paard gehannesd word.
Op dezelfde manier maar dan omgekeerd word het paard ook weer uit de trailer gehaald en in de oven "gesleept".

ovens:
Afbeelding
- kleine oven van binnen
Afbeelding
- grote oven met deur dicht, andere deur was open en hier was de pony te zien (beide ovens hebben 2 deuren)
Afbeelding
- gehele kleine oven

Voor een pony van deze grootte is er ongeveer 6 tot 7 uur voor nodig om deze volledig te cremeren. Voor kleine huisderen een uur, voor grotere 2 uur. Het hangt af van de grootte en temperatuur enz.
Over het algemeen bereiken de ovens een temperatuur van zon 900 graden, soms bijna 1000.

Nieuwbouw
Op dit moment is het crematorium een geheel nieuw centrum aan het realiseren. Hiervan hebben we de bouwtekeningen gezien. Ik krijg binnen nu en een maand ongeveer de 3d plaatjes binnen die zal ik dan ook posten. Verder krijg ik binnen nu en snel de bouwtekeningen binnen voor een impressie.

Om een idee te geven, er komen 5 ovens waarvan 2 voor paarden.
De max is 1500 kilo, dus feitelijk gezien kan ieder paard straks gecremeerd worden. De grootste paardenoven word straks 9 meter hoog en deze maakt gebruik van een vrij nieuw systeem (ik hoorde vanmiddag al glijbaan en flipperspel voorbijkomen)
Dit systeem word momenteel ook al gebruikt bij het cremeren van mensen.
Verder komen er 4 opbaarruimtes, hierin zijn ook paarden op te baren. Daarvoor een binnentuin waar je kun wachten wil je je dier meteen mee terugnemen. De tijd die het daar zal kosten om een pony van hetzelfde formaat als vanmiddag te cremeren is 2 tot 3 uur.

Maar hier zal ik zo snel mogelijk te tekeningen van plaatsen. Hier alvast een foto van de prijslijst:
Afbeelding

overige fotos:
De hal, met links de opbaarruimtes en rechts naar de ovens:
Afbeelding

Een aantal urnen van dichtbij:
Afbeelding

Een urn met de as van een paard (deze urn is vele malen groter dan een normale urn)
De eigenaren van dit paard hebben deze hier in de tuin neer gezet en komen eens in de zoveel tijd langs, iets wat ook een mogelijkheid is.
Afbeelding

Midden tussen de 2 ontvangstruimtes in deze kamer, met geluidinstallatie zodat er muziek gedraaid kan worden en een plek waar de dieren evt nog wat schoongemaakt kunnen worden. (er word niet uigebreid gewast en gefohnd, maar bloed ed word toch wel weggehaald) Links en rechts door de deuren heen de opbaarruimtes.
Afbeelding

Verder laat ik het over aan de mensen die mee zijn geweest om hun ervaringen en informatie te delen Lachen

Pauline

Re: Excursie (paarden)crematorium roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:02

Ik vond het een boeiende middag, er kwamen ook veel discussies over de dood en je persoonlijke beleving naar voren.
Het werd heel erg respectvol gedaan, de pony die er lag werd ook met alle liefde en respect verzorgt vond ik.
En het was er mooi, licht en vriendelijk, een aanrader.

Zelf zou ik het wel voor mijn paard willen, mijn hond begraaf ik zelf wel en dan is het voor mij verder klaar, en denk ik met liefde aan hem terug.
Maar dat mag iedereen zelf weten Lachen Dwertje gaat voor de tatoeage geloof ik? Knipoog
Ookw eer leuk om allerlei gezichten bij namen te zien, een geslaagde dag.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:08

Ja ja ik heb hem vandaag al vaker gehoord,ik ga echt voor een tatoeage.
Ik vind het kei gaaf om mijn paard altijd op een speciale manier bij me te hebben,maar dat is persoonlijk.
Maar ik vind het ook heel mooi om een portret van je paard te alten maken met de as,volgens mij moet dat ook mogelijk zijn.
Natuurlijk hoop ik dat mijn paard nog heel lang leeft en dat ik deze keus voorlopig nog niet hoef te maken.
Maar ik denk er echt wel serieus over na. Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:17

tatoeage zo vind ik ook erg mooi.
portret kan idd ook, dat as is zo fijn dat het door veel dingen heen te mixen valt.
Een beeld van je paard met de as door de klei heen gekneed kan ook en noem maar op.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:20

Ja en dan noemen ze mij luguber Haha!
Ik vind het echt heel erg gaaf dat het kan.
Trouwens het was een leuke zinvolle dag nog bedankt voor het regelen ervan.
Je verslag is ook erg goed verwoord.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:28

nou, ik ben dus ook meegeweest en aantal van bovengeplaatste foto`s zijn ook van mij geloof ik. staan er meerdere bij topic waar alles mee begonnen is

was erg intresant om te zien, ook die trailer waar ze mee opgehaald worden. er zit een koelsysteem in, wat wettelijk verplicht is, en een lier om heet paard wat op een zeil ligt mee in en uit de trailer te krijgen.

Aangekomen in crematorium worden de voorbenen gebogen en vastgetaped, dit om het passend te maken voor de oven, aangezien de openening erg smal is, en om beschadigingen aan binnenkant te voorkomen.
Achterbenen word niks mee gedaan, en paard past er helemaal in, word niks gesneden of gebroken oid

oven word bij kleine huisdieren voorverwarmd, maar is bij paarden niet te doen, omdat het dan ik geloof 900 graden was en je wel even bezig bent om het paard er helemaal in te krijgen.
Duurde 7 a 8 uur voordat paard verbrand was, en dan werd met die schraper de as en botresten in een kruiwagen geschraapt.
deze resten werden in een machine gedaan met marmeren ballen en werden zo vermalen totdat alles as was.
Bij een paard bleef er ongeveer 30 liter over.
Op de foto`s in vorig topic zie je ook de botresten van een 30 kg zware hond, die klaar stonden om vermalen te worden.

de ruimte om afscheid te nemen was erg mooi. Heel rustig, kon muziek afgespeeld worden en stonden overal tissues.
2 mooie vitrines met allemaal verschillende urnen en ook hangertjes waar beetje as in gedaan kon worden ( zie ook vorig topic)
ook kon je buiten plekje huren, zols met die grote urn met as van een paard gedaan werd.

as kon over zee verstrooid worden, gebeurde eens in 3 weken meet een schip. ook kon je as mee naar huis nemen in een urn

leerzamen dag heel vriendelijk mensen en gastvrij ontvangen

ik kies niet voor creamtie, puur omdat ik veel te veel geld vind. is " maar" een lichaam wat overblijft, alle herinneringen zitten in mijn hoofd vind ik, en als paard dood is gegaan hoef ik er geen urn van in mijn woonkamer

ik vind heel mooi dat zoiets mogelijk is en ze gaan er heel respectvol mee om in het crematorium. veel verschil met een " mensen" crematorium was er ook niet vond ik persoonlijk
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-07-07 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:30

ik was er vandaag ook .
En ben blij dat ik gegaan ben .
Het was een zeer interesante middag en werden ook vriendelijk ontvangen en te woord gestaan .
Ik wil lotteke ook even bedanken voor het regelen van deze middag en houd mezelf aangeboden voor evt volgende excursies . Knipoog

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:43

Ook ik was erbij! (staan ook 2 foto's van mij tussen)
Ik vond het erg leerzaam en interessant !

Mensen waren daar erg vriendelijk en alles werd goed uitgelegd, mijn complimenten ! Haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:49

Even een stipje Knipoog kan ik zo rustig gaan lezen...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:55

Zo en ik was er ook bij.

Ik vond het op een liefdevolle manier gaan, zoals ze het vertelde. Ze deden alles met respect.

Als je paard niet in de oven past heb je gewoon pech bij dit crematorium": de man zei: ik ben geen slager, ik ga hem dus ook níet in stukken doen, absoluut niet.

Hoe noem je het: erg leerzaam? Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:11

Nog een bijdrage van mij wat betreft foto’s:

Afbeelding
Opbaar ‘tafel’ van een andere hoek.

Afbeelding
De ‘gang.’

Afbeelding
Het ding waar het dier opligt voordat het de oven ingaat.

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 0_2264.jpg
Deze foto kán misschien schokkend zijn, een gecremeerde hond, waarvan de botten nog vermalen moeten worden.

Afbeelding
Grofweg gezegd, de maal machine voor de botten.

Afbeelding
De ballen voor het vermalen

Afbeelding
Trailer helemaal. De foto’s die hier al heeeeeel duidelijk stonden heb ik niet opnieuw ge-upload. Heb ook een paar foto’s van bokkers, maar die zullen niet blij zijn als ik die hier opzet Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:13

interessant dames, die foto's geven een aardig beeld van hoe jullie het hebben ervaren denk ik!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:27

Nou, hier nog even mijn foto's

1. De trailer waarmee de paarden gehaald worden, inclusief glijmat en achterin zit de lier waarmee het paard uit de trailer wordt gehaald. Staat net niet op de foto.
Afbeelding

2. De grote oven, hier lag het paard dus in. De oven kan aan allebei de kanten open.
Afbeelding

3. De kleine oven van binnen. Dit is voor beesten tot ong. 30 kg. De binnenkant is dus helemaal van steen.
Afbeelding

4. De afzuiging van de ovens, dit loopt naar de schoorsteen
Afbeelding

5. Dit is de machine waarin de resten van de crematie gemalen worden. Hier komt de uiteindelijke as uit.
Afbeelding

6. In de grote zwarte ton komt de as van het paard. In het rechtse bakje liggen de overblijfselen van een hond, dit is nog niet gemalen. In het midden het potje waar de as van een huisdier ingaat.
Afbeelding

7. De overblijfselen van een hond die al uit de oven was, moest nog gemalen worden. (even in link voor de mensen die het niet willen zien)
http://i41.photobucket.com/albums/e265/ ... G_3610.jpg

8. Ruimte waar mensen afscheid kunnen nemen.
Afbeelding

9. Vitrine met mogelijkheden om het as te bewaren. Met links onderin de mooie hondenkop Haha!
Afbeelding

Dit is een selectie van mijn foto's, maar anders werd het wel erg veel.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:32

karina1977 schreef:
ik was er vandaag ook .
Het was een zeer interesante middag en werden ook vriendelijk ontvangen en te woord gestaan .
Ik wil lotteke ook even bedanken voor het regelen van deze middag en houd mezelf aangeboden voor evt volgende excursies . Knipoog
Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Lotteke schreef:
De max is 1500 kilo, dus feitelijk gezien kan ieder paard straks gecremeerd worden. De grootste paardenoven word straks 9 meter hoog en deze maakt gebruik van een vrij nieuw systeem (ik hoorde vanmiddag al glijbaan en flipperspel voorbijkomen)
Even een kleine verbetering; het was niet 9, maar 14 meter (kregen wij iig te horen Knipoog )

Lilian: Foto's van Bokkers zou ik nog niet zo erg vinden. Dan weet ik tenminste nog even welk gezicht bij welke naam hoorde, want die weet ik niet allemaal Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:32

laquintatje: ook mooie foto's. Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:33

MoonWencke schreef:
karina1977 schreef:
ik was er vandaag ook .
Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Lotteke schreef:
Even een kleine verbetering; het was niet 9, maar 14 meter (kregen wij iig te horen Knipoog )

Lilian: Foto's van Bokkers zou ik nog niet zo erg vinden. Dan weet ik tenminste nog even welk gezicht bij welke naam hoorde, want die weet ik niet allemaal Tong uitsteken

't Zijn er maar een paar, maar sommige zijn echt van die nutteloze foto's Clown

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:37

Ja km maar op met die bokkerfoto's, ik vind dat wel leuk juist.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:38

Enige normale foto die ik heb:

Afbeelding
Neptunes en Sunshine *LOL*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:40

Hee Pauline, jij staat ook leuk op de foto Clown

Het was idd 14 meter ja!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:41

- Lotteke
- Pauline
- Brittkitt
- ChingYi_Dino
- Dwertje
- LilianR
- Laquintatje
- Izzie
- Khirshanta
- Eleandra
- MoonWencke
- Sunshine
- Neptunus
- Lynn_Nikita
- AaronYve
- Marijkedam
- karina1977
- crum

Deze waren mee he?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:44

Ik geloof dat dat het is ja Ja Of d'r moeten er nog meer zijn.
Ik dacht al; Sunshine komt me toch ergens best bekend voor.. ik heb d'r al een keer gemeet met een Bokteling Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:45

Zo had ik een paar meer gezichten dat ik dacht van huh, die ken ik ergens van. Scheve mond Weet alleen écht niet waarvan.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:55

zeer intressant! volg het nog even..

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:04

BrittKitt schreef:
Hee Pauline, jij staat ook leuk op de foto Clown

Het was idd 14 meter ja!

De oven zelf is 9 meter hoog. Maar ze gaan vanaf 14 meter hoog door dat zig-zagsysteem met voorverwarming enzo. Zo heb ik het tenminste begrepen Clown

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:08

Ik hoorde dat 1 groepje 't de glijbaan noemde Clown

Ik begreep dat die oven 9 meter hoog was, ik vatte het dus op als de hele oven, maar ik kan het verkeerd gehoord hebben hoor, niet echt geluisterd bij het nieuwbouw gedeelte Clown

http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... ium014.jpg
Moeten ze wel het hoefijzer andersom doen Clown
Trouwens over de hoefijzers: Die blijven er gewoon in in de oven, worden mee gebrand, maar verbranden niet, die halen ze er gewoon uit erna.