Hier werden we ontvangen met taart en koffie. Het was natuurlijk geen excursie als ik niet te laat was geweest dus ik kwam om kwart over 12 binnenlopen

maar ach..daar heb je mobieltjes voor

Daarna werden we opgesplitst in 3 groepen namelijk afscheidsruimte, oven en nieuwbouw.
Afscheidsruimte
Ik ben begonnen bij de afscheidsruimte. Hier kregen we uitleg over de manier waarop het afscheid werd gedaan. We kwamen binnen in een ontvangstruimte:

Naar deze ontvangstruimte worden de mensen gebracht als hun dier net binnen is gekomen en hij word nog opgebaard om afscheid te nemen.
Hier worden ook alle opties besproken zoals waar uit te strooien en een urn ja of nee.
Daarna door naar de opbaarruimte:

Hier word het dier opgebaard op een tafel. Dit kan in zijn eigen mand of in een mand van het crematorium.
Deze tafel kan uit elkaar zodat er niet gesjouwd hoeft te worden:

Oven
Bij het crematorium hebben ze twee ovens, een kleinere voor dieren tot ongeveer 30kg en een grotere waarin dus ook de paarden en ponys gecremeerd worden.
Er zijn geen foto's gemaakt van de pony, dit uit respect voor de eigenaar. Het was een pony met een stokmaat van 1.49 en in tegenstelling tot eerdere berichten is er een absolute max van ongeveer 1.74 schoft. De pony die er in lag is geschoten door de slager en daarna naar het crematorium gebracht.
Deze werd gebracht in deze trailer, speciaal ontwikkeld voor het crematorium:

het paard word op het zeil gelegd en in de trailer "gesleept" dit slepen gebeurt dmv een lier aan de mat zodat er niet aan het paard gehannesd word.
Op dezelfde manier maar dan omgekeerd word het paard ook weer uit de trailer gehaald en in de oven "gesleept".
ovens:

- kleine oven van binnen

- grote oven met deur dicht, andere deur was open en hier was de pony te zien (beide ovens hebben 2 deuren)

- gehele kleine oven
Voor een pony van deze grootte is er ongeveer 6 tot 7 uur voor nodig om deze volledig te cremeren. Voor kleine huisderen een uur, voor grotere 2 uur. Het hangt af van de grootte en temperatuur enz.
Over het algemeen bereiken de ovens een temperatuur van zon 900 graden, soms bijna 1000.
Nieuwbouw
Op dit moment is het crematorium een geheel nieuw centrum aan het realiseren. Hiervan hebben we de bouwtekeningen gezien. Ik krijg binnen nu en een maand ongeveer de 3d plaatjes binnen die zal ik dan ook posten. Verder krijg ik binnen nu en snel de bouwtekeningen binnen voor een impressie.
Om een idee te geven, er komen 5 ovens waarvan 2 voor paarden.
De max is 1500 kilo, dus feitelijk gezien kan ieder paard straks gecremeerd worden. De grootste paardenoven word straks 9 meter hoog en deze maakt gebruik van een vrij nieuw systeem (ik hoorde vanmiddag al glijbaan en flipperspel voorbijkomen)
Dit systeem word momenteel ook al gebruikt bij het cremeren van mensen.
Verder komen er 4 opbaarruimtes, hierin zijn ook paarden op te baren. Daarvoor een binnentuin waar je kun wachten wil je je dier meteen mee terugnemen. De tijd die het daar zal kosten om een pony van hetzelfde formaat als vanmiddag te cremeren is 2 tot 3 uur.
Maar hier zal ik zo snel mogelijk te tekeningen van plaatsen. Hier alvast een foto van de prijslijst:

overige fotos:
De hal, met links de opbaarruimtes en rechts naar de ovens:

Een aantal urnen van dichtbij:

Een urn met de as van een paard (deze urn is vele malen groter dan een normale urn)
De eigenaren van dit paard hebben deze hier in de tuin neer gezet en komen eens in de zoveel tijd langs, iets wat ook een mogelijkheid is.

Midden tussen de 2 ontvangstruimtes in deze kamer, met geluidinstallatie zodat er muziek gedraaid kan worden en een plek waar de dieren evt nog wat schoongemaakt kunnen worden. (er word niet uigebreid gewast en gefohnd, maar bloed ed word toch wel weggehaald) Links en rechts door de deuren heen de opbaarruimtes.

Verder laat ik het over aan de mensen die mee zijn geweest om hun ervaringen en informatie te delen