zenuwen en spanning(op de wedstrijd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:16

Als de voorbereiding goed is komt dat zelfvertrouwen vanzelf.
Ik sluit me altijd heel erg af voor toeschouwers en probeer me alleen met mijn paard bezig te houden. Als ik me bezig ga houden emt toeschouwers of andere mensen die ook meerijden dan is mijn concentratie weg en slaan de zenuwen toe.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:26

Ik kan ook bloedzenuwachtig zijn, we hadden een wedstrijd op ons terrein en ik zou voor het eerst met mijn paardje aan een wedstrijd meedoen, ik was zo zenuwachtig dat mijn paard al stom ging doen bij het opstijgen waar ik nog weer zenuwachtiger van werd en dan vergeet je gewoon alles, ik kan best paardrijden maar op dat moment wist ik echt niet meer welke hulpen ik moest geven... Dat gaat dan pas over na de proef, toen ik afgegroet had was het weg en kon ik weer normaal rijden, tja.... erg slechte punten gehaald dat snap je wel!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:24

Ik ben altijd een vreselijke zenuwpees. Ik moet er echt mee leren omgaan want mijn paard is wat dat betreft best gevoelig. Hoe meer wedstrijden ik rij des te beter weet ik er mee om te gaan. Wel gebruik ik valeriaantabletten of rescue (bach remedy) druppels. Ik kijk nooit naar de proeven die voor mij gereden worden maar sluit mezelf af. Als ik naar andere eerst kijk word ik erg onzeker. Slaat natuurlijk nergens op, maar ik denk altijd dat een ander het veel beter kan. Ik rij mijn paard dus eigenlijk vlak voor de proef nog wat rustig rond en spreek in mezelf. Puur concentreren dus. Andere moeten dan geen verhaal tegen me beginnen. Ik ben dan even niet echt gezellig. De enige die nog wat kan zeggen op zo'n moment is mijn trainer. (Peter Simons). Als ik mijn proef gereden heb ben ik altijd blij dat ik mijn hoofdstel nog normaal af kan doen, voor de bitcontrole. Alles bibbert dan nog aan me en de adrenaline giert nog door mijn lijf. Maar als ik dan weer lekker gereden heb en het publiek is enthousiast dan is het een heerlijk gevoel.
Dus zenuwen zullen er altijd wel zijn. Eerst omdat je geen ervaring met wedstrijden hebt en daarna weer omdat steeds meer mensen jouw en je paard gaan herkennen. Dan wil je toch ook graag wat leuks laten zien.