Van wie hebben jullie les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:42

Ik volg het topic vol interesse en zal zeker ingrijpen als het nodig is Knipoog
Er zit veel waarheid in het verhaal van Cer en dat is meteen de reden waarom het altijd zo moeilijk is om over trainers c.q. methoden te praten.
De mensen van de harde lijn noemen de andere helft 'watjes' en de watjes noemen hen 'mishandelaars'.

Wij als mens kunnen kiezen, een paard heeft helaas die keus niet. Verdrietig Waar ligt de grens tussen wijsheid (rijkunst) en onvermogen (mishandeling). Gelukkig voor veel mensen hebben paarden een groot incasseringsvermogen en vergevingsgezindheid en áls bij een paard de maat eens echt vol is wordt het vaak als vals bestempeld.

Ik denk dat je altijd verschillen zult houden en mensen die elkaar van het tegendeel proberen te overtuigen.

Overigens is al wetenschappelijk bewezen dat mishandelde/misbruikte kinderen zelf als ouder vaak in de zelfde fout zullen vervallen áls ze er al voor kiezen om kinderen te willen.


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:57

een paard ergens doorheen rijden.

ik zie niet zo wat daar verkeerd aan is.
ten minste , zoals ik het zie.

elk paard, mens , kind , dier, enz.... komt in zijn leven wel eens iets tegen waar hij doorheen moet.
het gaat alleen om de manier waarop dit gebeurd.
ook hier lijkt het me weer belangrijk dat je op tijd stopt en tevreden bent met een positief resultaat(je).
want morgen is er weer een dag

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:58

Jah dan is het dinsdag Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

Cer

Berichten: 30145
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:59

Jos schreef:
een paard ergens doorheen rijden.

ik zie niet zo wat daar verkeerd aan is.
ten minste , zoals ik het zie.



Het is maar net de manier waarop... Ik heb het over bijvoorbeeld kreupelheid, spierpijn of de wand Verward (dat krijg je als met het fencen op 2 meter voor het hek je paard nog een paar rotschoppen of knallen met de zweep verkoopt..dan kan je door het hek gaan ipv ervoor stoppen. Om maar niet te beginnen over hoe zwaar dit psychisch is).

Ook vind ik dat meer mensen eens zouden moeten kijken waarom een paard iets niet doet, dan hem er botweg doorheen te jassen. Meestal ligt het echt aan het (afgeraffelde) voorbereidende werk of een lichamelijk probleem.

Maar om het on-topic te maken Cool , dat kan door een instructeur blijkbaar zo verkocht worden, dat het gerechtvaardigt is... Hebben mensen dan echt geen eigen inzicht?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:13

Een paard ergens doorheen rijden is ook niks voor mij. Het komt op mij nog te agressief over. Jaja, ik ben een echte parelli aanhanger en hij heeft mij zeker geleerd hoe alles ook anders kan. 'Vroeger' kon ik mij nog weleens opwinden en op mijn paard zitten met de stelling 'EN NU ZUL JE.....' Dan kwam er echt wel iets agressiviteit vrij. Tegenwoordig probeer ik vooral assertief te zijn en alles in fases opbouwen. Dan houd je ook het respect en vertrouwen van je paard. Aangezien ik niet echt super ben in de dingen verwoorden zal ik even iets van parelli hier neer ploppen.
"Most people have trouble getting firm without getting angry, which is why most horses get scared and intimidated. On the other hand, horses can get firm with each other but don't elicit the same degree of fear. Horses innately fear people, and when people get firm, horses aren't afraid they're going to get hurt, they're afraid they're going to be killed and eaten."

"When people start to assert their dominance over horses, two behaviours typically emerge: people who get "aggressive", get mad and mean because they're annoyed by the horse's response; or those who become "assertive", can be firm without getting mean or mad.
What I'd like to do is help you learn assertiveness, to be able to correct a horse without getting mad, and to do it in "phases". It's like when you where a child and your parent warned you that your actions were going to have serious consequences. They'd start counting: "1...2..." and you knew that if they said "3" you were in for a consequence! That's firm but fair. You have a chance to modify your behavior and the choice is absolutely yours as to wether you get that consequence or not.
It's no different for horses. They learn the same way, and if given the chance to modify, they usually will. In using phases of assertiveness, horses will be more apt to blame themselves if they "run into" trouble. By being aggressive and just whacking on a horse, he'll most certainly blame you. It's nog fair. Horses don't learn how to be right, they just get tight and fearful of doing the wrong thing.
Punishment is not an effective teaching tool. Although some horses still perform with this kind of treatment, it's a great emotional cost. They don't reach their potential and many will totally blow up and break down under this method of training."

"There are three things that define aggressiveness from assertiveness in people: attitude, emotion and timing.
Aggression has an attitude of punishment or attack and an emotion of anger, frustration of fear. Because of this, the timing is often late and there is a distinct lack of phases, just one big phase 4!
Aggression, no matter how mild or severe, is ineffective with horses because even if you achieve the result you want, you lose the horse's trust and respect. He'll mentally and emotionally shut you out, bracing his mind and body against you.
Some examples of aggression are represented in actions such as pulling on a horse with a chain shank when he doesn't lead well, or smacking him acrouss the nose when he tries to bite you. The horse feels your anger or frustration which increases his insecurity and resentment, so instead of the behaviour going away, it gets worse."

Bron: Parelli Natural-Horse-Man-Ship, The study of level 2, Introduction & Theory

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:57

Ik ben zelf ook een "zachtaardig" type (wat betreft paarden in ieder geval) en ik ben het helemaal met Cer eens. Nadat ik op NK Cow Classes ben geweest (vorig jaar in Makkinga) ben ik hiervan helemaal ondersteboven geweest: wat ik daar heb gezien........ nou je wil het niet weten en ik zal er ook maar niet over uitwijden Lips are sealed Misselijk Huilen
Altijd gedacht dat de Westernsport op een "gentle way" zou gaan en daarom heb ik er ook voor gekozen, maar sommige mensen ...........

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:01

Chantalleke schreef:
Yeah daar ligt het. heel leuk hoor daar. Ben zelf ook aleens in Oosterwolde geweest hoor maar dan wel met wedstrijden


Zondag 9 februari ook weer?

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:16

Argh dat weet ik niet. Omdat mijn vader internationaal chauffeur is. En heb geen geld nu dus helaas dan niet. Maar is het nog steeds een kleine bak??

Euh,...?? Tsjah,...

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:59

De inrijbak is redelijk klein ja, maar de show arena is wel OK.

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers