Vinden jullie ook dat men veel 'te licht' over ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:44

Sorry, maar de meeste westernruiters hebben hun paard net zo goed of slecht onder controle als de dressuurmutsen. En dat van met snelhied cirkels laten lopen is ook niet waar, want met een uitgestrekte galop maak je toch behoorlijk wat tempo en als het goed is heb je die ook in een paar pas terug. En halthouden kan een goed engels dressuurpaard ook op ieder moment.
Er zouden wat meer bruggen geslagen moeten worden van het engels naar het western en andersom. En niet altijd maar kijken wat "ze" niet kunnen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:22

Ik rij paard en wel op de western way. Ik snap niet dat jullie er allemaal zo'n punt van maken. Als je aan iemand die op de engelse manier rijd, vraagt wat zijn/haar hobbies zijn, zullen ze antwoorden dat ze paardrijden. En meestal dus niet het hele verhaal erbij"ik rij in de B/L/M/Z". Dat moet hier echt wel speciaal vermeld worden.
Blijkbaar tel je in onze "sport" alleen mee als je ook wedstrijden rijd. Recreatief rijden is dus blijkbaar te min en niet serieus. Je hobbelt een beetje door het bos op een westernzadeltje en je hebt er de b... verstand van.
Dacht het niet dus!
Er zijn genoeg serieuze recreatie ruiters die zich verdiepen in de juiste manier van rijden. Dat ze geen belang hebben bij wedstrijden zegt niets over hun kwaliteiten. Ik heb het hier al eerder genoemd. Als iemand zijn/haar mening geeft, komt er wel een ander gelijk met " en wat heb jij dan wel gepresteerd?'.
Bij mij is het een hobby en geen sport, maar wel serieus!

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:45

xono"]
Ik zou weleens willen weten hoeveel dressuurruiters hun paard op maximale snelheid kunnen laten lopen, en er alsnog volledig controle over kunnen hebben
[/quote]

Ik geloof niet dat de grote cirkels in de reining op maximale snelheid moeten worden gereden, maar met een duidelijk verschil in snelheid met de langzame cirkels.
Ik zie wel ruiters de bak doorscheuren alsof ze door iets groots achterna gezeten worden Haha! , zodat het paard haast plat de bocht door gaat. Levensgevaarlijk, zowel voor ruiter als voor paard. Het paard kan nauwelijks zijn evenwicht bewaren en 'krabbelt' de galopsprongen door om overeind te blijven. Zo hoort het dus niet

[quote="romkabouter"]
dressuurmutsen
[/quote] er zijn ook mannelijke dressuurruiters en die hebben geen 'mutsen' Haha! . Laten de we dressuurders ook in hun waarde laten en gewoon ruiters blijven noemen Knipoog

[quote="sonja schreef:
een dressuurruiter VIER galoppen heeft en wij maar twee.....

Sugar kàn een lope, normaal is arbeidsgalop, als ze fris mag ze iets harder om haar 'ei' kwijt te raken en als ik het goed vind gaan we in rengalop, dus ook vier Haha!

Ik denk dat Jeddah een goed punt heeft met dat drempelverlagende voor mannen, zeker als ze eigenlijk niet willen rijden maar door vrouwlief de kop beurs gezeurd worden om het toch ook te leren (gezellig samen buiten rijden etc.) Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:49

Sugarmiss schreef:
er zijn ook mannelijke dressuurruiters en die hebben geen 'mutsen' Haha! . Laten de we dressuurders ook in hun waarde laten en gewoon ruiters blijven noemen Knipoog

Ja, een dressuurder zoals ik

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:57

Sonja schreef:
Zowel voor Adrienne als Xono geldt dat jullie een heel slecht referentiekader qua dressuurruiters hebben, net zoals veel dressuurruiters dat van westernruiters hebben.
Zoals je zelf misschien wel eens een dressuurruiter uitdaagt om eens bij een GOEDE westernruiter te gaan kijken, denk ik dat jullie ook nog nooit een goede dressuurruiter gezien hebben.
Een dressuurruiter kijkt namelijk absoluut niet op van snelle en langzame circels, zal alleen onze termen niet herkennen. Spreek met ze over verzamelde galop, arbeidsgalop, middengalop en uitgestrekte galop, en ze zullen je wel verstaan. (en dan kom je er ineens achter dat een dressuurruiter VIER galoppen heeft en wij maar twee..... Haha! )


Nou ik heb heus al meer dan een goede dressuur ruiter gezien hoor. Deze uitspraken zijn niet op 1 opmerking gebaseerd. Wat me wel erg opvalt is dat de meeste western ruiters zich niet zo druk maken over uitspraken van dressuur ruiters, maar als er dan een keer een steek Extreme duivel terug wordt gegeven er direct in de verdediging wordt geschoten en dat we dan meteen aan het generaliseren zijn en dat we nog nooit een goede dressuur ruiter gezien hebben. Als wij in een land waar dressuur de klok slaat nog nooit een goede ruiter hebben gezien, wat zegt dat dan over de dressuur in dit land. Nee zeg, dat is niet generaliserend

Trouwens een echte western ruiter heeft niet maar twee galoppen. Mijn volledig western gereden paard heeft een basis tempo geleerd, een langzaam tempo voor de langzame cirkel of bv pleasure, een snel tempo en dan hebben we nog canter Pling En dat allemaal verzamelt.

Zo zie je maar weer dat er nog heel veel misverstanden zijn over de western sport Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:52

Romkabouter schreef:
Er zouden wat meer bruggen geslagen moeten worden van het engels naar het western en andersom. En niet altijd maar kijken wat "ze" niet kunnen.


Amen to that!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:49

Nou Adrienne,
als jij je zo opstelt snap ik wel dat 'de dressuurmutsen en dressuurslurven' jou en jouw tak van paardensport niet serieus nemen.
Behoorlijk kortzichtig en een beetje de pot verwijt de ketel.

Ik noem mijzelf geen dressuurruiter en al helemaal geen goede en toch kan mijn paard bijzonder snel en groot galopperen waarna ik hem weer zo sterk kan verzamelen dat het jammer is dat hij de pirouttes nog niet beheerst want die had ik dan zo kunnen inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:07

In de huidige M1 proeven zit een levensechte speedcontrol (ja ik weet wat dat is), namelijk bij B (of E) een volte 10 meter in galop en dan weer bij B (of E) een grote volte middengalop.

En Xono:
Citaat:
Reining is nu eenmaal heel moeilijk. Ik zou weleens willen weten hoeveel dressuurruiters hun paard op maximale snelheid kunnen laten lopen, en er alsnog volledig controle over kunnen hebben. Kunnen we lachen denk ik

Je gelooft het misschien niet, maar hier zit nog zo'n dressuurruiter die dat lachend doet. Mijn paard gaat niet graag heel erg hard, maar ik krijg hem er wel en ook weer terug en als het moet nog naar halt ook. Mijn paard kan wel stoppen vanuit galop hoor, hij mag alleen niet sliden, maar wel graag stoppen, dat moet in een Z proef ook namelijk.

Een pirouette lukt mij in galop ook nog niet, maar wel in stap en zelfs in draf en dan ben je bezig met een spin. In de tijd dat ik op een westernstal stond, heb ik wel een en ander uitgeprobeerd hoor en de grootste lol gehad.

En wat dat drempelverlagende betreft, vraag ik me af of het stoere imago misschien iets te overheersend is. Als je echt dat paarenvirus hebt, zorg je wel dat je bij paarden in de buurt bent, paardrijbroek of niet.

Waar het gaat om de linedancende westernruiter, ga maar eens kijken op de evenementen, het is echt verbazinwekkend. Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar het 'aankleden' gaat soms best ver. Overigens heb ik me laten vertellen dat western ook een lifestyle is, het rijden, het dansen, de kleding. Misschien niet voor iedereen,maar er zijn er wel heel veel van.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 02:18

Summertje schreef:

....Er zou ook wat meer over western op tv moeten komen, wedstrijden enzo. Ik denk dat er dan veel meer begrip zal komen voor deze tak van de paardensport. ....


Waarom wil iedereen datgene wat hij/zij doet eigenlijk zo graag als sport zien ? Sommige onderdelen van het westernrijden zijn dodelijk saai voor publiek, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet razend knap kan zijn. Op tv zou het alleen maar vooroordelen bevestigen.

Een beetje een overdreven voorbeeld ter illustratie: Een metselaar ziet metselen gewoon als beroep. (Evenals de oorspronkelijke westernruiter in functie Knipoog )
Toch zijn er wel eens wedstrijden tussen metselaars. Ik moet er toch niet aan denken dat dit "live" verslagen zou worden op tv Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 08:58

Cassidy schreef:
Westernrijden heeft inderdaad de naam "makkelijk" te zijn. Het ziet er ook zeer relaxed uit, maar iedereen die eraan begint komt van een koude kermis thuis. Stopt ermee, of gaat weer terug de dressuur in. ..


Ik denk dat dat stoppen er ook mee te maken heeft dat er weinig goede trainers zijn in de westernsport en als ze er zijn zijn ze bijna onbetaalbaar (voor imand die net begint) in vergelijking met dressuur/springen.

Ik les op dit moment ook niet meer, simpelweg omdat ik bij mn instructrice niet verder kwam in de les (niet rot bedoeld maar ik wilde meer en met manegelessen/paarden gaat dat niet, ik reed als enige met eigen paard), prive was geen optie, ze belde tevaak af en dan heb je ook geen regelmaat in lessen.
Ik heb dus eigenlijk noodgewongen de dressuur weer opgepakt en dat was voor Tjo een welkome afwisseling (dankzij de western is ze inmiddels al L). Ik rij nog wel western paar dagen per week, het is prima te combineren wat dat betreft. Maar baal er wel van dat de dichtst bijzijnde instructeur niet te betalen is (45 euro/uur), althans niet voor mij.
Andere optie zou Madepolder zijn, maar nee bedakt, hou mn jonge paardje liever heel.

Dus tis niet zo dat mensen ermee stoppen omdat het ze tegenvalt (oke die zijn er ook), maar puur omdat als je verder wilt dan simpelweg rondjes tuffen op de hoefslag en stelling vragen, dan kun je lang wachten/zoeken naar een geschikte instructeur.
Ik heb een tijd geleden meegedaan aan de Trail clinic van Sil, en daar teer ik nog steeds op eerlijk gezegd, ben nog steeds niet door de lesstof heen, hihhihi. Mn instructrice wilde/kon daar helaas niet op inspelen ivm het manegegebeuren. Erg jammer.

Maar wie weet in de toekomst.....
Iemand nog tips voor betaalbare westerngoeroes in ZH?

Viv

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:36

Andersom gebeurt het ook. Wegens steeds terugkomende blessures van m'n dressuur KWPN'er heb ik moeten stoppen met het wedstrijd rijden/trainen van m'n paard. Omdat ik tijdens buitenritten een westernzadel lekkerder vind zitten heb ik mijn dressuurzadel verkocht. Ik rijd dus nu met westernuitrusting op een wpn'er. En iedereen denkt gelijk dat ik dus Western rijd. Ik moet steeds uitleggen dat dat niet het geval is (alhoewel ik wel een paar basis lesjes bij Banish heb gevolgd; maar dat is puur om mijn paard een beetje soepel te houden).

Groeten,

Astrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:43

Lageveld, freestyle reinig is niet saai, maar dat wordt helaas te weinig gedaan om echt tv waardig te zijn helaas. Gewone reining is wel leuk om naar te kijken, maar de proeven blijven hetzelfde. Van dressuur zenden ze de klassieke proeven ook allang niet meer uit. Springen blijft toch wel spannend om naar te kijken en doet het altijd goed.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:10

Lovely"]
Een pirouette lukt mij in galop ook nog niet, maar wel in stap en zelfs in draf en dan ben je bezig met een spin.
[/quote]
Sterker nog, een spin is gemakkelijker omdat bij een piroutte of keertwendig in het engels het paard achter ook door moet stappen en bij western op het been moet draaien. En wat is vaak het gemakkelijkst voor een paard? Het achterbeen laten staan.... Een spin wordt pas moeilijker als je meer snelheid wilt.

[quote="Lovely schreef:
Overigens heb ik me laten vertellen dat western ook een lifestyle is, het rijden, het dansen, de kleding. Misschien niet voor iedereen,maar er zijn er wel heel veel van.

Ik denk dat het vaak of/of is. Of dansen of rijden. Uitzonderingen daargelaten. Persoonlijk geef ik geen fluit om de lifestyle, paardrijden, dat is waar het bij mij om gaat.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:32

bij een spin moet eeen paard zijn achter been niet laten staan Frusty
dan krijg je en wokkel Haha!

hij moet hem optillen en in hetzelfde gat weer neerzetten
en dat heeeeeeeeeel snel zodat het net lijkt of hij het laat staan Schijnheilig

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:52

Sjuimpje schreef:
Nou Adrienne,
als jij je zo opstelt snap ik wel dat 'de dressuurmutsen en dressuurslurven' jou en jouw tak van paardensport niet serieus nemen.
Behoorlijk kortzichtig en een beetje de pot verwijt de ketel.

Ik noem mijzelf geen dressuurruiter en al helemaal geen goede en toch kan mijn paard bijzonder snel en groot galopperen waarna ik hem weer zo sterk kan verzamelen dat het jammer is dat hij de pirouttes nog niet beheerst want die had ik dan zo kunnen inzetten.




Ik generaliseer in geen enkele zin. Zeg alleen maar wat ik vaak hoor, zeg nergens dat dat over het algemeen geld. Heb ook nog nooit gezegt dat de ene sport beter zou zijn dan de andere. En die neerdunkende manier waarmee jij jou mede ruiters noemt Misselijk Die woorden heb ik nog nooit in de mond genomen. Je hebt wel een hele dunk van je mede ruiters om ze zo weg te zetten.
Dit is nou precies wat ik bedoel. Zodra er ook maar een klein beetje kritiek Extreme duivel wordt geleverd schieten jullie op de kast. En ga jij de boel generaliseren. Ik had er zelfs het volgende bij gezet !
Citaat:
Cer, in hokjes plaatsen.... ik dacht het niet. Gewoon een beetje stangen. Dat moet toch kunnen dacht ik zo.


Heb jou profiel eens bekeken.
Daar komt overweldigend veel ervaring in de westensport naar voren, maar niet heus En sorrie hoor maar ik weet niet wat je met de opmerking over die piroutte wil zeggen. Als je denkt dat dat te vergelijken is met een spin heb je het danig mis. Een spin is namelijk helemaal geen galop beweging maar draf!

Mijn advies..... Schoenmaker blijf bij je leest

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:56

Jos schreef:
bij een spin moet eeen paard zijn achter been niet laten staan Frusty
dan krijg je en wokkel Haha!

hij moet hem optillen en in hetzelfde gat weer neerzetten
en dat heeeeeeeeeel snel zodat het net lijkt of hij het laat staan Schijnheilig

Het been draait wel mee hoor. Met laten staan bedoelde ik op dezelfde plek houden. Misschien wat onduidelijk geformuleerd

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:16

Adrienne"]
Inderdaad Xono dat zou ik ook wel eens willen zien.
De meesten
haken al af als ze zien dat je je paard op snelheid cirkels laat lopen en dan in staat bent hem/haar van de ene op de volgende pas naar een langzame galop over te laten gaan, in alle rust dan wel te verstaan. Of als je echt goed aan het oefenen bent en je paard geconcentreerd bij de les is je laat hem bv. rundowns lopen stoppen draaien en twee tellen later jog je op je gemakje rond. Over het algemeen hoor ik dan de smoes, die van mij wordt zoooo heet als ik hem zo laat lopen, dan krijg ik hem echt niet meer terug, anders zou ik dat ook wel doen! DUH !! Pling Pling
[/quote]

[quote="Adrienne"]
Ik generaliseer in geen enkele zin. Zeg alleen maar wat ik vaak hoor,
zeg nergens dat dat over het algemeen geld.
.
[/quote]
Ok,
dat is 1.


[quote="Adrienne"]
En die neerdunkende manier waarmee jij jou mede ruiters noemt Misselijk Die woorden heb ik nog nooit in de mond genomen. Je hebt wel een hele dunk van je mede ruiters om ze zo weg te zetten.
[/quote]
Staat niets voor niets tussen aanhalingstekens, was als bruggetjes bedoelt ivm met de uitdrukking van Romkabouter.

[quote="Adrienne"]
Cer, in hokjes plaatsen.... ik dacht het niet. Gewoon een beetje stangen. Dat moet toch kunnen dacht ik zo.
[/quote]
[quote="Adrienne"]
En die neerdunkende manier waarmee jij
jou mede ruiters
noemt Misselijk Die woorden heb ik nog nooit in de mond genomen. Je hebt wel een hele dunk van je mede ruiters om ze zo weg te zetten.
[/quote]
Niet in hokjes plaatsen zei je?
Hoe noem je dit dan? Ik dacht dat we allemaal lekker met de paarden bezig zijn?

[quote="Adrienne"]
Je hebt wel een hele dunk van je mede ruiters om ze zo weg te zetten.
[/quote]
[quote="Adrienne schreef:
Cer, Heb jou profiel eens bekeken.
Daar komt overweldigend veel ervaring in de westensport naar voren,
maar niet heus
Mijn advies..... Schoenmaker blijf bij je leest

Gelukkig ben jij erg sympathiek naar onze mederuiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:19

ROmmie, dat moet bij een stappirouette ook, in principe. Optillen lijkt me wel fijn als je het been heel wilt houden he Knipoog.
En ja, een drafpirouette is makkelijker te rijden dan eentje in galop.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:53

Lovely"]
Lageveld, freestyle reinig is niet saai, maar dat wordt helaas te weinig gedaan om echt tv waardig te zijn helaas. Gewone reining is wel leuk om naar te kijken, maar de proeven blijven hetzelfde. Van dressuur zenden ze de klassieke proeven ook allang niet meer uit. Springen blijft toch wel spannend om naar te kijken en doet het altijd goed.
[/quote]
Ik denk net dat ze als ze iets uitzenden freestyle reining duidelijk veel minder moeten laten zien dan gewone reining. Want anders wordt het al helemaal niet meer serieus genomen als mensen op tv ruiters zien verkleed als Pipo op een paard met zebrastrepen of zo. Maar inderdaad dressuur wordt ook minder en minder uitgezonden. Springen vind ik persoonlijk minder spannend op tv. Ik ben wel een keer naar indoor brabant geweest en dan is het super spannend maar op tv komt het op een of andere manier voor mij niet zo over. Ik denk door het gebrek aan sfeer die je in zo'n hal wel hebt.

[quote="dapperdier schreef:
Ik durf eigenlijk ook niet te zeggen dat ik western rijd met Blizz. Eigenlijk rijd ik gewoon met western optoming. Maar mijn stijl van rijden is wel gebaseerd op western. Ik rijd geen wedstrijden en ben puur recreatie ruiter. Ik heb voor western gekozen puur vanwege de vrije/natuurlijke manier van rijden.

Dat vet gemaakte stuk maakt van jou wel degelijk een westernruiter vind ik. Daar gaat het toch allemaal om: de rijstijl, niet het niveau waarop je rijdt.
En dan nog on topic: ik heb ook vaak het gevoel dat dressuurruiters licht over westernrijden denken, maar dat gevoel wordt wel steeds minder vaak. Ik sta ondertussen bij een nieuwe stal (dichter bij huis) en daar heb ik helemaal niet de indruk niet serieus genomen te worden, integendeel! Waar ik wel vaak merk dat western rijden verkeerd wordt beoordeeld is hier op bokt. Er blijft maar beweerd worden dat overstappen eenvoudig is, dat er bijna geen verschil is , dat paarden beide stijlen door elkaar kunnen toepassenen zelfs alleen al bij het zien van het zadel weten welke rijhulpen ze kunnen verwachten
En dat vind ik een vorm van minachting voor westernrijden. Maar dat is puur mijn gevoel en mening.
Laatst bijgewerkt door Jolande op 10-01-03 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:59

Het nadeel van gewone reining is dat het weer steeds hetzelfde proefje is, net als bij dressuur. Bij het springen is het elke sprong toch weer eventjes spannend. 4-spannen wordt ook nooit uitgezonden, terwijl de marathon het bekijken wel waard is. Waarschijnlijk moet je er toch wel een beetje van af weten om het te volgen, net als bij dressuur. Springen blijft het simpelste, ze moeten erover.
Freestyle reining vind ik nu juist wel weer leuk, beetje spektakel.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:02

O O heb ik een zere plek geraakt Sjuimpje?

nou is ze boos Haha!

Je moet de boel niet zo opblazen!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:18

Lovely schreef:
Het nadeel van gewone reining is dat het weer steeds hetzelfde proefje is, net als bij dressuur. Bij het springen is het elke sprong toch weer eventjes spannend. 4-spannen wordt ook nooit uitgezonden, terwijl de marathon het bekijken wel waard is. Waarschijnlijk moet je er toch wel een beetje van af weten om het te volgen, net als bij dressuur. Springen blijft het simpelste, ze moeten erover.
Freestyle reining vind ik nu juist wel weer leuk, beetje spektakel.

Ben ik helemaal met je eens. Iedereen heeft het hier over reining, maar ook bv. trail heb je na 2 proeven helemaal gezien. 4-spannen vind ik ook enorm knap en leuk om te zien.
Freestyle reining is zeker leuk en spectaculair om te zien, maar gericht op het topic dat men te licht denkt over westernrijden, zou ik dat pas op een later moment uit moeten worden uitgezonden nadat mensen al geruime tijd normale reining hebben kunnen zien. Anders wordt het nooit serieus genomen en blijven we met die stempel lopen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:51

Hm... ik vind dit altijd een trieste discussie... helaas kan men blijkbaar niet elkaars sport in waarde laten. T is niet anders..

Ik geloof wel dat Sjuimpje de opmerkingen van Adrienne (onder andere over mijn profiel) verkeerd aanhaalt. Goed quoten zou hier kunnen helpen...

Oh en Adrienne, ik heb het over Grand Prix niveau, die dressuurruiters kunnen wel degelijk wat, en heel wat meer dan de gemiddelde reiningkneus die in nederland rondrijd... En dat zeg ik, als westernruiter.

In alle sporten heb je goeie en slechte, maar om te beweren dat dressuurruiters hun paarden niet in de hand hebben, geld voor een bepaalde groep van mindere ruiters. Net zoals er genoeg reiningruiters zijn die hun paard niet rondkrijgen, om de as spinnen etc. Trailruiters een hek niet doorkomen, pleasureruiters met 60 km per uur door de bak sjeezen.... etc.

Spinnen om een pivotbeen, leuke reacties.... ik heb een hele stomme merrie die het pivotbeen gewoon laat staan. Heb na 12 jaar reining nog steeds geen gewokkeld achterbeen. Wel uitkijken in welke bodem je dat doet...

Oh Lovely, reining is ook best spannend... het blijft afwachten of een paard wel stopt, of gewoon doordendert tegen de fence... Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:07

Is het niet zo dat je overal ervaring en gevoel voor nodig hebt of je nou dressuurt of western rijd. Ik rij al 20 jaar en ben nog steeds geen Ankie, maar kan prima me paard onder controle houden. En alles moet je leren en niet iedereen wil wedstrijd rijden en dan heb je toch geen vergelijkingsmateriaal. Als ik gevoorderde zie rijden in allebei de takken dan ziet het er simpel uit maar valt allebei niet mee om het te doen zoals het hoort en zonder hulpmiddelen.
Ik rij als dressuurmuts regelmatig met westernruiters buiten en gaan net zo snel of langzaam, gaat prima samen en hebben het harstikke naar onze zin.
Laat elkaar in waarde. We hebben toch uiteindelijk dezelfde hobby we zouden het juist leuk met elkaar moeten hebben, we rijden tenslotte allemaal paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:25

Cer, dan staat er nog een fence ook Haha!. Het is ook best leuk om naar te kijken, maar niet voor het grote tv publiek denk ik. Er wordt trouwens wel wat aan gedaan door de KNHS, die heeft het initiatief genomen om met de omroepen om de tafel te gaan zitten, met als onderwerp de zendtijd voor paardensport. Wie weet krijgen we in het vervolg meer te zien, met Athene zullen we het weten Haha!.